Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ik weet niet of er hier een platform voor is, maar we zullen is proberen.
Ik persoonlijk ben een (groot) voorstander om de fameuze Oostkantons terug te geven aan Duitsland.
Ik heb even een kaartje gemaakt om 'reclame' te maken. Er zijn vele Duitsers die niet eens weten dat er in de Oostkantons Duits wordt gesproken. Dat de Oostkantons überhaupt bestaan.
Opmerkingen (voor of tegen), vragen of wat dan ook hoor ik graag.
Belgie zit al op het randje van een politieke dood. Vlaanderen en Wallonie vliegen elkaar al naar de haren, dus als we nog deze kantons weg gaan proberen te halen vervalt het land direct in een verbale burgeroorlog...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Robby101st schreef:Het kan ook gegeven worden aan Nederland, het is ook een deel van limburg geweest. Dus ik ben tegen op dit moment.
groetjes
Limburg heeft eveneens behoord tot de Duitse bond. Als we die vergelijking doortrekken kunnen we die ook terug aan Duitsland geven, en Oost- en West-Vlaanderen aan Frankrijk.
Als Nederlander;
Belgie zit al op het randje van een politieke dood. Vlaanderen en Wallonie vliegen elkaar al naar de haren, dus als we nog deze kantons weg gaan proberen te halen vervalt het land direct in een verbale burgeroorlog...
Een verbale burgeroorlog, wat moet ik me daarbij voorstellen?
Ze keren uiteraard pas terug bij een splitsing van het land, staat overigens ook duidelijk op de afbeelding.
Een verbale burgeroorlog, wat moet ik me daarbij voorstellen?
Ze keren uiteraard pas terug bij een splitsing van het land, staat overigens ook duidelijk op de afbeelding.
Sorry, overheen gelezen
Met verbale burgeroorlog wordt in dit geval door mij bedoelt geen oorlog met wapenen, maar een 'oorlog' met woorden; chaos op diplomatiek vlak tussen Wallonie en Vlaanderen, maar ook tussen Wallonie en Duitsland; de Walloniers zullen denk ik niet blij zijn met het verliezen van Duitse kantons...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Is er nu geen chaos op diplomatiek vlak dan? We hebben al bijna 4 jaar geen échte (krachtdadige) regering meer, het draait volledig vierkant op federaal vlak.
Bovendien, de Oostkantons zijn helemaal niet van Wallonië, die zijn als oorlogscompensatie na wo1 aan België afgestaan en zijn dus geen exclusief "eigendom" van Wallonië, het ligt daar gewoon toevallig. Gezien slechts 1/3de van de Belgische bevolking in Wallonië woont is in feite ook maar 1/3de van hen, en dat hebben ze haast volledig geannexeerd met de inlijving van Malmedy en Weismes.
Je zou het ook andersom kunnen bekijken. Haast de hele Duitstalige gemeenschap die er nog overblijft is "eigendom" van Vlaanderen.
Maar wat zit er dan voor voordeel aan voor Belgie om ze eventueel los te laten?
Administratieve kosten, het is een eigen gemeenschap en ze regelen dus ook hun eigen onderwijs, cultuur en andere zaken die met personen en taal te maken hebben.
Maar daar maak ik nog zoveel niet uit. Ik ben volledig voor het plan om de Oostkantons aan Duitsland terug te geven, en dat de Duitsers ons dan steunen bij het oprichten van de nieuwe Vlaamse staat, en de "inplanting" in Europa en al wat daarbij hoort. Bovendien is het een restant uit de tijd dat de overwinnaar landje-pik mocht spelen, dat is al lang niet meer van deze tijd. De gemeenten en streken die Nederland en Frankrijk na wo2 tijdelijk hebben ingelijfd zijn ook al lang teruggegeven.
Toeristisch gezien zijn de Oostkantons wel een redelijk goede zaak voor Office de Promotion du Toerisme de Wallonie (OPT). Er zijn ook delen van Duitsland die na WO2 aan Polen enz. zijn gegeven. Zij stellen toch niet voor om dat grondgebied ook niet te 'schenken' aan Duitsland, dus waarom zouden wij het wel doen.
Jentyyy schreef:Toeristisch gezien zijn de Oostkantons wel een redelijk goede zaak voor Office de Promotion du Toerisme de Wallonie (OPT). Er zijn ook delen van Duitsland die na WO2 aan Polen enz. zijn gegeven. Zij stellen toch niet voor om dat grondgebied ook niet te 'schenken' aan Duitsland, dus waarom zouden wij het wel doen.
Omdat men in tegenstelling tot Polen, in deze gebieden wél nog Duits spreekt.
Jentyyy schreef:Toeristisch gezien zijn de Oostkantons wel een redelijk goede zaak voor Office de Promotion du Toerisme de Wallonie (OPT). Er zijn ook delen van Duitsland die na WO2 aan Polen enz. zijn gegeven. Zij stellen toch niet voor om dat grondgebied ook niet te 'schenken' aan Duitsland, dus waarom zouden wij het wel doen.
Omdat men in tegenstelling tot Polen, in deze gebieden wél nog Duits spreekt.
Inderdaad, en omdat het nog Duitsers zijn, ze zijn als het ware gewoon "ontheemd".
In de voormalige Duitse gebieden in Polen en Rusland zijn alle Duitsers na de oorlog verdreven en toen Polen en Tsjechië tot de EU toetraden zijn er nog wetten uitgevaardigd dat tot in ongeveer 2025 Duitsers geen grond of huizen mogen kopen in Polen of Tsjechië (voormalig Sudetenland) omdat men vreest voor een verduitsing en een stijging van de prijzen.