Aanleiding om dit onderwerp aan te halen: de "Revolutie" (of opstand of burgeroorlog, hoe je het wilt noemen) is een maand oud, vijftien februari begonnen de protesten. Ik heb sinds het begin de berichten gevolgd en ben me de afgelopen tijd wel vragen gaan stellen.
Ik zou wel eens willen weten wie jullie steunen en waarom, de loyalisten of de rebellen? Het lijkt misschien een domme vraag, maar ik ben toch gaan twijfelen over hoe het Westen er tegenover staat. Zo bijvoorbeeld de massamoord die Gaddafi momenteel aanricht onder zijn eigen volk, dat zich hier niet voldoende kan tegen beschermen. Iedereen veroordeelt het wel, maar er wordt bijna niets ondernomen. Wat bevriezen van tegoeden,... enkel symbolische dingen, niets dat de uitkom van het conflict gaat veranderen (ervan uitgaande dat dit conflict niet jaren gaat duren)
Daarbij kom ik bij de vraag: wilt 'het Westen' wel dat Gaddafi af wordt gezet? Gaddafi is al vaker lievelingetje geweest, kijk bij voorbeeld maar naar Itallië vorig jaar, het volk was woedend vanwege G's wangedrag, maar de politiek houdt hem de hand boven het hoofd. Daarnaast zijn er nog de wapendeals en oliedeals, Wit-Rusland en Griekenland schijnen zelfs materieel hebben geleverd aan de loyalisten ten tijde van het conflict. Rusland (ook wapendeal) en China (geen uitleg nodig) hebben zich natuurlijk ook al fel verzet tegen het idee om tegen Gaddafi in te grijpen. Er was al heel vroeg sprake van een no-fly zone, maar er is nog steeds niets concreet gebeurd. (Vandaag is wel het bericht gekomen dat de VS, het VK en Frankrijk er wel een zouden opstellen, maar dat is ook weer ontkent.) Dan zit ik meteen met de nieuwe vraag: is de bureaucratie voor zo'n onderneming belangrijker geworden dan het doel van de ondernemening?
Het doel van de VN is "het bevorderen en controleren van mensenrechten" zoals het zo mooi wordt gezegd. Nu wordt er een grove schending van de mensenrechten gepleegd en nu moet het eerst wekenlang besproken worden. Straks is er niets meer om te bespreken, maar natuurlijk, dan kan er gezegd worden dat iedereen z'n best heeft gedaan, volgens de regels heeft gewerkt maar dat het niet geholpen heeft. Jammer dat er zo veel slachtoffers gevallen zijn, maar correct werken heeft nu eenmaal zijn prijs...
Ik hoop in ieder geval dat de rebellen hun strijd voor vrijheid mogen winnen en dat ze eindelijk eens een regime mogen krijgen dat het beste met de bevolking voor heeft.
Voor de mensen die ook interesse hebben in dit conflict raad ik de volgende sites aan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Libyan_Revolution
http://www.libyafeb17.com/