Revolutie Libië

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Revolutie Libië

Bericht door Jan Klaassen »

jurgen schreef:Ik verwacht buitenlandse militairen in Lybië binnen dit en 14 dagen.
Is, volgens de resolutie, niet toegestaan. Zal dus ook niet gebeuren. Wel buitenlandse schepen in de Libische wateren, buitenlandse wapens in handen van de rebellen, en buitenlandse vliegtuigen in het Libische luchtruim.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Revolutie Libië

Bericht door Jan Klaassen »

779 schreef:
Jan Klaassen schreef:Jammer dat wij (etc) 'mensenrechten, democratie en vrede' zo hoog in 'ons' vaandel hebben staan. Dus NIET ingrijpen betekent als ware een 'falen' van het westen, en de kritiek uit de Arabische wereld (ik denk aan Iran, die 'haar broeders' steunt) zal niet uit de lucht zijn.

Dit is wel heeeeeel erg ondoordachte en slecht onderbouwde reactie. Libië is een ander land, zelfs een Islamitisch land. Hoogst vreemd om als "Westen" of zelfs Nederland zomaar in te grijpen bij een binnenlandse aangelegenheid.

779
Nu weet ik het nummer niet helemaal meer, maar volgens mij staat er ergens in de richtlijnen van de VN, van de EU en zelfs van Nederland dat we er alles aan zullen doen om zaken als dit, die als massamoord, volkenmoord en zelfs bijna genocide kunnen worden gezien, te voorkomen en tegen te werken. Het is niet hoogst vreemd om in te grijpen. De reactie was dan ook onderbouwd; de onderbouwing was het feit dat de VN/EU/Nederland/HetWesten mensenrechten, democratie en vrede in heel de wereld wil. En waarom is de reactie ondoordacht? 'Wij' kunnen als 'Westen' nu eenmaal niet meer zomaar de andere kant op kijken met onze ver gevorderde invloeden in alle andere landen, onze 'lijntjes' tussen regeringen en de grote internationale vredesorganisaties.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Revolutie Libië

Bericht door Jan Klaassen »

LEO schreef: Het Westen, de VS en het UK op kop kunnen zich geen vijand veroorloven aan de Middelandse zee. En vriend Muhamar weet dat.
Hij heeft nu de keuze tussen verschillende vriendjes die hem willen vertroetelen.
Oneens, dit gaat nergens over. Er staat geen enkel 'vriendje' klaar om hem te 'vertroetelen'. Ik denk zomaar dat hij 'ons' (voor zijn goud en geld) harder nodig heeft dan 'wij' hem. Als hij niet levert, nouja, dan gooit Saudi-Arabië toch zijn productie omhoog? Of Irak, Koeweit, Egypte, Rusland enzovoort?

Plus, Libië produceert bijna geen voedsel op zichzelf, dus heeft het andere landen meer nodig dan die landen haar nodig hebben.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Opgeheven account 4914

Re: Revolutie Libië

Bericht door Opgeheven account 4914 »

Jan Klaassen schreef:
jurgen schreef:Ik verwacht buitenlandse militairen in Lybië binnen dit en 14 dagen.
Is, volgens de resolutie, niet toegestaan. Zal dus ook niet gebeuren. Wel buitenlandse schepen in de Libische wateren, buitenlandse wapens in handen van de rebellen, en buitenlandse vliegtuigen in het Libische luchtruim.
Was het niet dat er geen bezettingstroepen mochten in Libië aanwezig zijn?
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Revolutie Libië

Bericht door 779 »

Jan Klaassen schreef:Nu weet ik het nummer niet helemaal meer, maar volgens mij staat er ergens in de richtlijnen van de VN, van de EU en zelfs van Nederland dat we er alles aan zullen doen om zaken als dit, die als massamoord, volkenmoord en zelfs bijna genocide kunnen worden gezien, te voorkomen en tegen te werken. Het is niet hoogst vreemd om in te grijpen. De reactie was dan ook onderbouwd; de onderbouwing was het feit dat de VN/EU/Nederland/HetWesten mensenrechten, democratie en vrede in heel de wereld wil. En waarom is de reactie ondoordacht? 'Wij' kunnen als 'Westen' nu eenmaal niet meer zomaar de andere kant op kijken met onze ver gevorderde invloeden in alle andere landen, onze 'lijntjes' tussen regeringen en de grote internationale vredesorganisaties.
Veels te overdreven. Woorden zoals massamoord, volkerenmoord en zeker genocide kan je niet zomaar in de mond nemen. Dat zijn vergaande woorden wat in Libië nog onderzocht moet worden. Bekijk de definities eens van die woorden.
En om je tweede punt te bespreken: Het Westen kijkt ook niet de andere kant op. Ik wil je echt adviseren om je eens ietsjes verder te oriënteren in deze kwestie en niet loze kreten te lanceren hier.

779
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Revolutie Libië

Bericht door 779 »

Jentyyy schreef:
Jan Klaassen schreef:
jurgen schreef:Ik verwacht buitenlandse militairen in Lybië binnen dit en 14 dagen.
Is, volgens de resolutie, niet toegestaan. Zal dus ook niet gebeuren. Wel buitenlandse schepen in de Libische wateren, buitenlandse wapens in handen van de rebellen, en buitenlandse vliegtuigen in het Libische luchtruim.
Was het niet dat er geen bezettingstroepen mochten in Libië aanwezig zijn?
Geen enkele soldaat mag voet zetten op Libisch grondgebied als ik de resolutie correct interpreteer.

779
Opgeheven account 4914

Re: Revolutie Libië

Bericht door Opgeheven account 4914 »

Dan snap ik niet waarom de Italiaanse regering militaire basis vrijstelt op Sicilië voor de Navo voor logistieke en voor misschien militaire operaties ed.
Knipsels wikipedia:
De Italiaanse regering stelt militaire bases beschikbaar. De Sigonella-basis van de NAVO op Sicilië bood reeds logistieke ondersteuning aan de Amerikaanse vloot en kan tevens gebruikt worden in militaire operaties.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Revolutie Libië

Bericht door 779 »

Grondsoldaten zijn niet toegestaan, maar de voor de rest is alles toegestaan. Dan doelen ze vooral op luchtaanvallen.

779
Opgeheven account 4914

Re: Revolutie Libië

Bericht door Opgeheven account 4914 »

Een indrukwekkend beeld van een neergehaalde straaljager in Benghazi;

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jauke
Lid
Berichten: 343
Lid geworden op: 27 apr 2010, 20:25

Re: Revolutie Libië

Bericht door Jauke »

Zeker indrukwekkend!
Door wat zou hij neergehaald zijn?
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Revolutie Libië

Bericht door 779 »

Libië heeft toch Mirage jets? Die zien er anders uit dan op die foto...?
Opgeheven account 4914

Re: Revolutie Libië

Bericht door Opgeheven account 4914 »

Gebruikersavatar
Jauke
Lid
Berichten: 343
Lid geworden op: 27 apr 2010, 20:25

Re: Revolutie Libië

Bericht door Jauke »

Laatst gewijzigd door Jauke op 19 mar 2011, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Revolutie Libië

Bericht door 779 »

Van spitsnieuws.nl:
Afbeelding

Wel jammer dat ik twee chutes zie...

779
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Revolutie Libië

Bericht door jurgen »

Volgens CNN zou dit een jet zijn van de rebellen.

Geen enkele soldaat mag voet zetten op Libisch grondgebied als ik de resolutie correct interpreteer.
Zo heb ik het niet begrepen. Naar wat ik gehoord heb stelt men een no fly zone in (die sowieso uitgebreid wordt tot het bombarderen van artillerie en tanks) maar er staat duidelijk in vermeldt dat ze "may take all necessary measures to safeguard the lybian civilians", daar horen ook grondtroepen bij.
Wat niét mag is een (economische) bezettingsmacht.



België is alles bereid om zes F-16's en een mijnenveger in te zetten, tot mijn verbazing heeft iedere partij dat goedgekeurd.
Plaats reactie