Sinds een tijd ben ik in het bezit van een fotoalbum van een Nederlandse soldaat uit de jaren 30 die bij het KNIL diende. Na wat speurwerk kwam ik erachter wie de persoon was en ging op zoek naar zijn familie, die ik zonder al te veel moeite wist te traceren. Ik legde hun uit dat ik een fotoalbum van een familielid van hun in mijn bezit heb, en of ze misschien leuk vonden als ik ze scans stuurde zodat we informatie uit konden wisselen.
Dit viel bij hun niet al te goed. Ze bleven zich afvragen hoe het kwam dat het niet in hun familie was, waren erg terughoudend met informatie geven en eisten(!) zelfs dat ik het album gratis opstuurde. Nu heb ik uitgelegd dat ik dat graag wil doen, maar dat het onmogelijk is aangezien ik dan honderden euro's verlies maak. Nu heb ik uitgelegd dat ik door enkele financiële tegenslagen het album hoogstwaarschijnlijk moet verkopen, en vroeg of hun het dan over willen kopen zodat het in hun familie blijft. Nu heb ik dat aan hun gevraagd waarop de familie enorm boos reageerde. Ze vinden het onacceptabel dat ik er geld voor vraag, maar willen ook niet dat ik het verkoop, wat ik haast wel moet.
Wat moet ik nou aan met deze situatie? Ik kan het niet zo goed snappen, ik heb nooit zulke problemen gehad in mijn contact met Duitse, Amerikaanse en Engelse families van veteranen dus vraag me nu echt af wat ik hiermee aan moet. Iemand enig advies? Ik word letterlijk door vier familieleden gebombardeerd met e-mails.

Met vriendelijke groet,
Koen.