Leg mij eens uit waarom al die duizenden mensen liegen?
Tsja, dan houd het voor mij op. Als alles krom is, waarom heb jij dan geschiedenis gestudeerd? Dan hebben de Romeinen ook nooit bestaan...Jabnus schreef:Het feit dat werkelijk gebeurde historische gebeurtenissen ook in de bijbel staan zegt niks over de verdere inhoud en het waarheidsgehalte van de bijbel met betrekking tot een zogenaamde hogere macht. Beetje krom, niet?
Zeer juist! Door zo'n mensen die alles maar geloven van hun godsdienstige boeken zijn er al veel 'slechte' dingen gebeurd.V1Oliver schreef:Een vraagje aan de christenen: waarom geloven jullie de Koran niet, of de boeken van andere monotheïstische godsdiensten? Zij gaan hun geloof op juist dezelfde manier argumenteren dan jullie. "Het staat in de Koran, dus het is waar, Allah heeft zich aan mij openbaard."
Met dit soort onbenullige passages gaat natuurlijk niemand serieus reageren...yente schreef:Geloven jullie dus ook dat Maria onbevlekt ontvangen was?
Moest ik Jozef zijn, het zou bij mij niet pakken hoor
779, het houdt inderdaad voor jou op want je eigen logica komt in gevaar en dat is iets wat gelovigen nooit kunnen accepteren. Hun hele wereld is gebaseerd op een drogreden waar zij zelf door gebrek aan kennis blind voor zijn.779 schreef:Tsja, dan houd het voor mij op. Als alles krom is, waarom heb jij dan geschiedenis gestudeerd? Dan hebben de Romeinen ook nooit bestaan...Jabnus schreef:Het feit dat werkelijk gebeurde historische gebeurtenissen ook in de bijbel staan zegt niks over de verdere inhoud en het waarheidsgehalte van de bijbel met betrekking tot een zogenaamde hogere macht. Beetje krom, niet?
Au contraire mijn niet zo wetenschappelijk onderlegde vriend. De romeinen hebben voor mij wel degelijk bestaan. Ook denk ik dat Jezus (als werkelijk menselijke gedaante) bestaan heeft, maar zonder al diezogenaamde bovennatuurlijke poespas. Ik wilde juist geschiedenis studeren omdat de feitelijk gebeurde werkelijkheid mij boeit. Zaken als de neolithische revolutie en onze pre- en protogeschiedenis boeiden (en boeien) mij heel erg. Voor jou bestaan die en ook de evolutie van de mens echter niet, omdat die niet in de bijbel staan. De neanderthaler, en zelfs de homo spapiens die je zelf bent trek je in twijfel. Zeg eens eerlijk, vind je de aarde ook nog plat, denk je dat de zon om de aarde draait of dat de inquisitie goed was (is?).waarom heb jij dan geschiedenis gestudeerd? Dan hebben de Romeinen ook nooit bestaan
De Koran is een gedeeltelijk ander geloof. Daarnaast, de Islam is volgens recent onderzoek een redelijk 'nieuw' geloof, dus nadat het Christendom was opgericht.V1Oliver schreef:Een vraagje aan de christenen: waarom geloven jullie de Koran niet, of de boeken van andere monotheïstische godsdiensten? Zij gaan hun geloof op juist dezelfde manier argumenteren dan jullie. "Het staat in de Koran, dus het is waar, Allah heeft zich aan mij openbaard."
Hoor je mij niet zeggen. Integendeel, het jodendom was er als allereerst.yente schreef:Dus omdat jullie eerst waren mag een ander geloof niet?
Deze pseudepigrafen worden als ik het goed begrijp over het algemeen door ware (orthodoxe) gelovigen verworpen en staan neem ik aan dus niet in hun bijbels, of zit ik hier nu naast en staan die er wel in? Hoe dan ook, ik kan me niet voorstellen dat een ware gelovige pseudepigrafen aanneemt als echt. Immers, alleen de bijbelse waarheid is de enige waarheid? Verhalen die anderen daarom heen verzinnen kun je niet als echt zien neem ik aan, toch?Pseudepigraaf Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken Onder pseudepigrafen verstaat men werken, veelal uit de oudheid, die ten onrechte aan een bekend persoon zijn toegeschreven.
Bij de pseudepigrafen van de Bijbel gaat het om religieuze geschriften die door het jodendom of het christendom zijn afgewezen vanwege de inhoud ervan die in bepaalde mate strijdig is met de heersende (orthodoxe) leer van de respectievelijke godsdiensten.
De term pseudepigrafen komt van het Griekse woord pseudépigraphos wat 'onder een valse naam' of, minder pejoratief, 'geschreven onder een alias' betekent. Diverse maar niet alle pseudepigrafen staan namelijk - ten onrechte - op naam van bepaalde bekende personen uit de Bijbel. Het doel van de auteur is kennelijk om het werk meer aanzien te geven. De aanduiding pseudepigrafisch zegt weinig tot niets over de inhoud van het werk.
Er bestaan pseudepigrafen die betrekking hebben op de Tenach / het Oude Testament, deze zijn ontstaan tussen ongeveer 200 v.Chr. en 200 na Chr.
Verder zijn er ook pseudepigrafen die betrekking hebben op het Nieuwe Testament en die dateren uit de periode 100 tot 300 na Chr. Deze komen overeen met alle apocriefen van het Nieuwe Testament.