Waardoor begon u met verzamelen ?

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Waardoor begon u met verzamelen ?

Bericht door Joep »

Het leek me een leuk een topic te openen waarin mensen kunnen vertellen waarom ze gingen verzamelen, waardoor ze gingen verzamelen en wanneer ? 8)

Ik zelf ben al zo lang als ik me kan herinneren met wo2 bezig, ik las er veel boeken over, keek veel documentaires en films erover. Ook praatte en nu nog steeds wel ik er veel met mijn grootouders over. Ik was altijd al een soort verzamelaar geweest toen ik klein was wilde ik alles van pokemon hebben, voetbalplaatjes etc. Qua militaria verzamelde ik vroeger zo'n beetje de hele meuk, jullie kennen het vast wel :P
Nadat ik van mijn opa zijn modelvoertuigen had geërfd is het zo'n beetje (fanatiek) begonnen.
Daarvoor had ik al wel een Duitse veldfles en een gasmaskerbus.
Ik verzamel nu al bijna een jaar specifiek en fanatiek wo2. :)

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen!

Groet, Joep! :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Joep op 16 apr 2013, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
matthijsdedie
Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 07 mar 2013, 18:18

Re: Waarom begon u met verzamelen ?

Bericht door matthijsdedie »

IK heb eigenlijk precies het zelfde als bij jou.
Behalve het begin van je verzameling, ik begon met een aantal postzegels (en modelvoertuigen)
Ik verzamel nu 1 maand. :)

greetz matthijs
Altijd op zoek naar duits!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Waarom begon u met verzamelen ?

Bericht door Joep »

Grappig dat je ook zo begon :P
Succes met de hobby :mrgreen:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
journalist23
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jan 2014, 16:27

Re: Waardoor begon u met verzamelen ?

Bericht door journalist23 »

Van kleins af aan altijd al geïnteresseerd geweest in WO2. Laatste paar jaren een beetje begonnen met verzamelen. Tegenwoordig met wat meer geld te besteden, ook wat meer mogelijk. Nu vooral geïnteresseerd in verhalen, kaarten, brieven en foto's. Het persoonlijke aspect van de oorlog dus. Gezien mijn baan als journalist probeer ik anderen nu ook wat meer voor deze periode te interesseren.
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Waardoor begon u met verzamelen ?

Bericht door Jasper J »

Door de verhalen van mijn oom over wo2 die hij mee heeft gemaakt ,het begon met medailles maar liep al snel uit de hand :P het werden toen uniformen helmen enz enz mijn vrouw word er nu ook gek van :evil: .
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Waardoor begon u met verzamelen ?

Bericht door Jan Klaassen »

In de zomer van 2009 kocht ik in een kleine impuls een onbekend uniform uit een onbekend land. Een uniform voor een Bereitschaftspolizist, bleek later - uit de voormalige DDR. Sindsdien veel gebeurd - veel gekocht en verkocht (waaronder ook het BePo-uniform trouwens), en nu steek ik rond de 75. Waar dat allemaal niet toe kan leiden he :lol:
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Waardoor begon u met verzamelen ?

Bericht door sobel »

2005, door band of brothers :) inmiddels gestopt met verzamelen.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: Waardoor begon u met verzamelen ?

Bericht door Naamloos »

Een echte verzamelaar ben ik nooit geweest, maar de interesse voor de Tweede Wereld Oorlog (en geschiedenis in het algemeen) is bij mij zo'n 12 jaar geleden begonnen in de bibliotheek! :)
Gebruikersavatar
theroadtoliberty
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jan 2014, 15:15
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Waardoor begon u met verzamelen ?

Bericht door theroadtoliberty »

In 2001 moest ik mee met mijn ouders naar Normandie, ik moest de film The Longest Day en Saving Private Ryan kijken. Had ik helemaal geen zin in.
Op vakantie heel veel bekeken, toen ik op de begraafplaats bij Colleville was kreeg ik toch een brok in mijn keel. Ik begon met lezen.

Mijn vader vertelde dat zijn opa in het verzet had gezeten en dat hij daarvoor postuum is onderscheiden. Mijn vader heeft toen de medaille aan mij gegeven, dit was dus ook mijn eerste stuk van de verzameling.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Waardoor begon u met verzamelen ?

Bericht door johan willaert »

Op 10-jarige leeftijd kocht ik in een lokale surplus wat Amerikaans spul nadat ik het toen splinternieuwe Bastogne Hictorical Center had bezocht...
Twee jaar later was ik weer in Bastogne en zag daar een samenkomst van WO2 voertuigen met in uniform gestoken bemanningen en merkte ik dat het mogelijk was om met dergelijke voertuigen te rijden en bijhorende uniformen te verzamelen...

Sedertdien is het nooit meer goedgekomen...

Enkele foto's uit die periode vind je bovenaan deze pagina:
http://www.theliberator.be/othervehicles.htm
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Waardoor begon u met verzamelen ?

Bericht door Joep »

Grappig om te zien dat dit oude topic ineens weer omhoog gehaald wordt!

Interessante verhalen om te lezen!
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Waardoor begon u met verzamelen ?

Bericht door uniformverzamelaar »

Voor mij is het in feite een heel simpel verhaal.

Midden jaren 60 kwamen er veel militairen bij mijn ouders in de winkel. (woonde niet zo ver van Leopoldsburg)
Deze waren toen bijna allemaal in uniform en zo is het dan begonnen zeker.

Op een goede dag vroeg ik aan eentje die op rust ging of hij geen oude militaire zaken meer had die hij nu toch niet meer zou gebruiken (in feite was het de bedoeling om met deze zaken te spelen) Deze heeft toen een ganse valies en nog wat dozen gebracht met uniformen (toen de battle dress), gammel, riemen, kousen, schoenborstels, naaizakjes en al wat een militair zo kon gebruiken.

En de duivel was uit het doosje, in plaats van met deze zaken te spelen koesterde ik deze zaken en telkens er eentje in de winkel kwam en ik was daar ook had die het vlaggen natuurlijk. De vraag kwam telkens opnieuw.

Na de vele jaren verzamelen (+/- 46 jaar) heb ik er een aantal bij elkaar gesprokkeld dat het een probleem wordt om ze te stockeren.

Hoeveel uniformen en hoofddeksels het zijn kan ik niet juist zeggen maar op zijn minst zijn het er toch een 200 uniformen (of kunnen er ook 230 zijn) en een groot aantal hoofddeksels. :?

Ik heb ze nog nooit geteld en zal het ook nooit doen. Maar als ik er eentje zie, dan kan ik wel zeggen of ik ze heb in de verzameling of niet :lol:

Men weet waar eht start, maar neit waar het stopt. :zapped:
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Waardoor begon u met verzamelen ?

Bericht door asjemenou »

Joep schreef:Het leek me een leuk een topic te openen waarin mensen kunnen vertellen waarom ze gingen verzamelen, waardoor ze gingen verzamelen en wanneer ? 8)
Mijn verzameling komt voort uit de interesse voor geschiedenis. Deze interesse heb ik altijd al gehad. Zo zijn er In mijn woonplaats vele opgravingen gedaan waarbij zelfs meerdere Romeinse schepen zijn gevonden. Als klein jochie kon ik uren voor de afzetting naar zo'n opgraving staan kijken. Ook de toenmalige Intendance werkplaats was een geliefde plek voor mij om rond te hangen.
Daarnaast had ik vele familieleden die de oorlog aan den lijve hadden meegemaakt. Hun verhalen vond ik zeer interessant om aan te horen.
Het verzamelen begon heel onschuldig met het onderling ruilen van militaire emblemen met vriendjes. Gek genoeg heb ik deze kleine verzamelobjecten van het eerste uur nog steeds in de verzameling.
Voor 1990 verzamelde ik hoofdzakelijk voorwerpen van Market Garden. Daarna is de verzameling uitgebreid met DDR en Sovjet-Russische WOII militaria. Van dit laatste heb ik meerdere van deze objecten destijds gekocht van en geruild met militairen afkomstig uit deze landen. Soms voor een pakje sigaretten of een paar nylon kousen.
Naast het speuren naar militaria op Internet en beurzen zijn tijdens een verblijf in het buitenland bezoekjes aan een rommel- of antiekwinkel/army dump etc. altijd vaste prik. Zodoende komen de verzamelobjecten in mijn verzameling echt wereldwijd overal vandaan.
Ik ben het dan ook helemaal eens met de uitspraak van Uniformverzamelaar; Men weet waar het start, maar niet waar het stopt.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Waardoor begon u met verzamelen ?

Bericht door D_Dutch »

Ik begon met verzamelen juist door dit forum. Ik zocht op internet voor familieonderzoek en kwam op de een of andere manier hier uit. De interesse in de Tweede Wereldoorlog was er wel maar had nog nooit gehoord dat mensen militaria verzamelden. Via hier kwam ik te weten over een beurs in Zwolle en toen ik daar geweest was, was ik verkocht. :P
Plaats reactie