Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Zoals verschillende andere leden van het WO2 forum zijn ze partner geworden van de site van het Oorlogsleven! Er komt een banner van jouw site op mijn site te staan. Zo krijgen wij "kleine sites" meer bekendheid!
Interesse?
Stuur een PBtje!
Ik hoor graag jullie mening van deze site!
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"
Jan Klaassen schreef:Al weten wij zelf ook nog steeds niet wat er gebeurd is op, bijvoorbeeld, 17 mei 1940 - daar is nog flinke discussie over. Komt daar nog een stukje over? Heb daar zelf ook eens wat over neergepend - is best een lastig onderwerp...!
Ben van plan om er ook een stuk over neer te zetten op mijn site! Heb zelf in mijn collectie een ansichtkaarten reeks van Middelburg! Als je wil kan ik jouw stukje publiceren op mijn site? Stuur anders eens een PBtje!
Vriendelijke groeten,
Sander
Vanaf vandaag is alles te lezen over de Duitse autoriteiten in Zeeland! Informatie over de Beauftragte für Zeeland? Of over de N.S.B. Burgemeester van Goes? En nog veel meer! Lees er vandaag alles over op de site van het Oorlogsleven!
De Hafen-Überwachungsstelle van Zierikzee, de 2 matrozen zijn koeriers van de Kriegsmarine en de 2 soldaten zijn van de Wasserschützpolizei en de man in burgerkleding is van de douane beambte.
Willi Münzer op 19 december 1941, toen de nieuwe N.S.B. burgenmeester C.E.P. Lenshoek werd aangesteld en het nieuwe Bankwartier aan de Klokstraat in Goes werd geopend.
Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen van de Collectie Oorlogsleven '40 - '45 en wat de laatste aanwinsten zijn? Schrijf je nu via het contactformulier in en ontvang iedere maand een nieuwsbrief via de mail!
Ik heb 'm gelezen, interessant verhaal en mooi gelayout!
Ik zie dat je veel tijd in al dit werk steekt, en je zult zelf ook wel gemerkt hebben dat dit een mooi resultaat geeft!
Ga zo door.
"Luctor et Emergo"
Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Na het bombardement op Rotterdam op 14 mei geeft Nederland zich op 15 mei officieel over. De provincie Zeeland is als enige uitgezonderd van de capitulatie. De Fransen, die ons land via België en Zeeuws-Vlaanderen te hulp zijn geschoten, zetten de strijd voort in Zeeland. Duitse Waffen-SS Divisie Standarte Deutschland kreeg de opdracht dit laatste stukje vrij Nederland onder de voet te lopen. Ondanks de druk van het Nederlandse bestuur ter plaatse weigerden de Franse bondgenoten de strijd in Zeeland te staken. Nadat de verlaten Bathstelling op 15 mei was doorbroken rukten de Duitse strijdkrachten verder op door Zuid-Beveland. Bij de Sloedam kwam de opmars tot stilstand. De Duitsers richtten hun vuur vervolgens op Middelburg.
Een week voor de Duitse inval in Polen, op donderdag 24 augustus 1939, begon het Nederlandse leger met de voormobilisatie. Deze was bedoeld om de grote mobilisatiestroom enige dagen later op te vangen.
Door Europese spanningen moest Nederland gedwongen duizenden jonge mannen laten mobiliseren. 200.000 jonge soldaten arriveren op 29 augustus 1939 op hun voorlopige bestemming. In de steden en dorpen worden de soldaten een vertrouwde verschijning in het straatbeeld. Men dacht dat ze neutraal zouden blijven, net zoals in de Eerste wereldoorlog. Weinigen die zich druk maken, zeker niet toen de mobilisatie voortduurde. De totale mobilisatie heeft ongeveer 8 maanden geduurd. Totdat de 10e mei van 1940 het Duitse leger Nederland binnenviel en het Nederlandse leger onder de voet liep. Na het bombardement op Rotterdam (14 mei) geeft Nederland zich op de avond van 14 mei over (de formele capitulatieovereenkomst wordt op 15 mei 1940 getekend). Met één uitzondering: de strijd in Zeeland wordt voortgezet!
Laatst mooie aanwinsten kunnen toevoegen aan de collectie Oorlogsleven 1940 - 1945! Ben je benieuwd? Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en zie elke maand de nieuwste aanwinsten, het laatste nieuws en aankomende nieuwe stukken en rubrieken!