Slowchat topic - deel 22

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gesloten
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Millcoll »

Neen, ik heb hem niet gekocht, hij koste 100 euro en hij was compleet met binnenwerk en leeuwtje.
Helaas geen verf meer, maar vermoedlijk een oud rijkswachters exemplaar.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Joep »

mathiasaerts schreef:Op de rommelmarkt van mijn voorgaande aanwinsten;
Ik kijk in een doosje (op dezelfde rommelmarkt) en vind daar een stuk of 5 overplaatsing papieren van iemand van het medische korps die diende bij de batterie van Chaudfontaine en bij het vesteging leger van Luik allen 1939 gedateerd, met een foto van de man, nog een foto van Belgische cavalerie soldaat en 2 foto's van Britse krijgsgevangenen met de stempel van het kamp en stalag gepruft.
Je denkt dan, dat gaat weer wat kosten en die man vraagt maar 3 euro voor alles. (dat heb ik natuurlijk ook mee genomen :mrgreen: )

Maar je hebt er ook die 50 euro vragen voor een Duitse mauser bajonet zonder schede die er zo slecht aan toe was dat ze in mijn ogen niks meer waard was.

Ook op de markt waren 3 bajonetten (2 Franse en een Duitse WO1) zonder schede, een Canadese munitiekoffer volledig originele verf en markeringen; een bovo garand bajonet, een .30 munitiekoffertje, een paar getten van de Rijkswacht en nog zo een Belgische riem, nog een houten mortier garnaten kistje (Amerikaans), een na-oorlogs Duitse veldtelefoon, M31 Belgische adrian helm.
(En voor het grootse deel allemaal bij verschillende verkopers)
(En nog een kerel met een kraam vol militaria die onder de 100 euro niets wegdeed :roll: )

De markt is zo groot als anderhalf (tot 2) voetbalveld(en).

Maar dat zijn natuurlijk de uitzonderingen, op de meeste markten is er vele minder te zien, op wat obussen na.
Het is een wekelijkse markt die in mijn ogen één van de enigste goede markten nog is.
Dat zijn geen slechte aanwinsten :)
Ik ging voor 't eerst op zoek naar oorlogs items op een rommelmarkt en toen vond ik gelijk een Britse veldtelefoon Mk.1 wel zonder kistje, maar voor de rest alles compleet, doorverbindkabeltjes, plus stroomopwekker en alle plaatjes er nog aan, toch veel dingen die vaak ontbreken.
Ook vond ik op diezelfde rommelmarkt een 3,7cm Flak Huls :D En dat voor 4 euro.
En dat voor de eerste keer, dus ik denk; nou d'r is nog wel is wat te vinden, snapje.
Ga ik voor de tweede keer naar een rommelmarkt, vind ik een Engels meetlint van de luchtmacht uit 1940, waar zelfs nog de naam van de soldaat op stond.

Ook een aantal keer achter elkaar niks kunnen vinden, helaas. Heb daarna ook nog drie brieven uit het jaar 1939, 1940 en 1941 gevonden voor slechts 1 euro per stuk, waarvan zelfs een brief militair was, die was verzonden naar een kazerne. Op diezelfde rommelmarkt had ik een grote foto van koningin Wilhelmina die met een koets door Brussel in 1939 rijdt, met allemaal belgische soldaten in houding, voor slechts 2 euro, een zeldzame foto aangezien het een pers foto was.

Ik heb ook wel is gehad, dat ik drie voedselbonnen stempel kaartjes (die ongeveer even groot als een bankpasje waren) had gevonden en daar vroeg die 15 euro voor, heb ik vervolgens gelijk laten liggen. Wat je eigenlijk moet doen als iemand zo'n asociaal bedrag vraagt, gelijk zeggen ik bied 2,50 € 8)
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Jan Klaassen »

Klinkt goed allemaal hoor!
Ik weet nog wel dat mijn eerste DDR-aankoop ook van een rommelmarkt uit de buurt was... Een Kampfgruppen-schuitje (wist ik toen niet natuurlijk) tezamen met twee KL schuifpassanten en een soort padvindersdolkje. Kostte volgens mij toen €2 voor alles. Heb de items ook nog - de eerste zit nu natuurlijk in een iets grotere verzameling! Dat was dan ook wel zeker 4 jaar voor ik "voor het eggie" begon zeg maar...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Millcoll »

Ja, soms kan je op de rommelmarkten koopjes doen en soms val je achterom van de prijs!
Het lijstje dat ik had opgesomd;
Ook op de markt waren 3 bajonetten (2 Franse en een Duitse WO1) zonder schede, een Canadese munitiekoffer volledig originele verf en markeringen; een bovo garand bajonet, een .30 munitiekoffertje, een paar getten van de Rijkswacht en nog zo een Belgische riem, nog een houten mortier garnaten kistje (Amerikaans), een na-oorlogs Duitse veldtelefoon, M31 Belgische adrian helm.
(En voor het grootse deel allemaal bij verschillende verkopers)
(En nog een kerel met een kraam vol militaria die onder de 100 euro niets wegdeed :roll: )
Daar heb ik ook niets van gekocht gewoon omdat het gewoon allemaal te duur was of na oorlogs.
Toch kan ik zeggen dat de helft van mijn collectie van de rommelmarkt komt.

De mooiste rommelmarkt vondst is toch wel van mijn vader.(en dus ook in zijn collectie); een compleet op de draagriem na, Duits gasmasker genaamd op een flieger die gelegerd zat in Amsterdam.
Hij kocht het voor 5 euro. :shock:

De speciaalste; Een groepsfoto van een eenheid van het 3de linieregiment (Belgisch) met daarop een soldaat die ik heb kunnen indentificeren als Raymond Vermote.
Hij sneuvelde op 27 mei 1940 tijdens de 18daagse veldtocht.
en een bonnet de police van 14-18 van het 2de linieregiment voor 5 euro. (Voor een kopie vragen ze al meer dan het dubbele)

Ik kijk al uit naar de 21ste juli dan zijn er bij ons veel rommelmarkten door de nationale feestdag. :)

@ Klaas en Joep; die eerste stukken/vondsten blijven toch iets speciaal, het zijn de dingen die je nooit wegdoet.
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door yente »

Die M31 had ik dan ook laten liggen als ze er 100 euro voor vroegen en dan nog zonder verf.
Maar amai, een bonnet de police voor 5 euro, damn :)
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Millcoll »

Ja, die bonnet de police was toen echt geluk hebben, het is trouwens de eerste en enigste keer dat ik er eentje gezien heb op een rommelmarkt.
Maar er is een verzamelaar die meer geluk had, een volledig uniform van de cavalerie Belgisch leger voor 1940, gekocht op een rommelmarkt voor 30 euro (2 jaar geleden).
Ik ben niet snel jaloers, maar als je dat hoort. :)
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Joep »

Ik zou gek worden van jalozie :lol: :lol:
Ik ga over een aantal weken naar Normandië en daar ook nog wat brocantes (rommelmarkten) afstruinen.
Hoop daar veel te vinden! Uit de verhalen en beelden schijn je daar goed te kunnen scoren.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Millcoll »

Tegen wat voor prijzen natuurlijk. Je mag niet vergeten dat je in Normandie zit, waardoor ze er heel hoge prijzen vragen.
Natuurlijk kan je (als je geluk hebt) er ook koopjes doen of spullen tegen een normale prijs vinden.
Ikzelf heb er een Royal army medical korps emmbleem gekocht voor 4 euro.
Ik hoop dat je er wat kunt vinden.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Joep »

Ja dat klopt wel mathias, daar heb je dan ook weer gelijk in.
Maar je gaat natuurlijk vooral op zoek naar ontwetende mensen, of van die oude mensen die zoldervondsten gaan verkopen en geen benul van historische waarde hebben.
Verder ga ik ook proberen heel erg hardcore te onderhandelen haha, ben er soms een beetje te verlegen voor.
Ik weet niet of je het programma 'hardcore pawn' wel is kijkt ?
Dan gaat het echt zo van;
A: 'Hoi ik wil 100 euro voor dit horloge'
B: 'Hoeveel wil je d'r echt voor ?'
A: 'Minimaal 80 euro'
B: 'Wat is het laagste wat je ervoor wilt hebben?'
A: '75 is echt het randje'
B: 'Ik bied je 25 euro'

:lol: :lol:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Millcoll »

Ja, ik weet wat je bedoeld :)
Ik hoop dat je een mooi stuk bijkrijgt, ikzelf vraag altijd wat hun laagste prijs is meestal doen ze er iets van af.
Helaas denk ik, dat ze wel weten dat het iets uit 'den oorlog' is. Vergeet niet dat Normandie wo2 ademt.
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Iwan »

Joep maak je geen illusies, t enige wat ik r heb zien liggen de laatste jaren was een oude huls voor 10 euro, misschien wel eens leuk om de militaria shops aldaar te bekijken maar geloof me hou t bij kijken want de prijzen zijn niet voor de poes..
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Joep »

Normandy schreef:Joep maak je geen illusies, t enige wat ik r heb zien liggen de laatste jaren was een oude huls voor 10 euro, misschien wel eens leuk om de militaria shops aldaar te bekijken maar geloof me hou t bij kijken want de prijzen zijn niet voor de poes..
Die militariashops vallen ook reuze mee ben er vorig jaar geweest.
Verder, ik ga 't gewoon proberen, niet geschoten is altijd mis.
Stiekem hopen we allemaal is een keer een originele SS-Helm ofzo op een rommelmarkt voor tientje te vinden hè :P
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door sobel »

Als een kraamhouder een runneteken ziet op een helm, kunnen er 2 dingen gebeuren; of hij gooit de helm weg omdat het oud nazispul is, of hij vraagt er de hoofdprijs voor omdat hij ook wel vermoed dat er markt voor is. Zoals normandy al zei, maak je geen illusies ;)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door CollectorWo2 »

Dromen zijn bedrog :mrgreen:
Zie ook vaak fantasie items zogenaamd uit de oorlog op de markt..
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Iwan »

Joep, welke shops heb jij dan bezocht ?? De meeste die ik daar bezocht heb weten de prijs wel te benoemen. Als ik ze vergelijk met de gerenommeerde handel in Nederland koop ik mijn items liever hier dat scheelt nog wel wat mbt de prijs..
Gesloten