Je zegt overigens zelf in je zin dat hij verzamelt. Waarom verzamelt hij (die reenactor, wat dat dan ook moge zijn) dan niet? Hij heeft een doel, een duidelijk beeld van wat hij nodig heeft en richt zijn activiteit daarop: hij verzamelt. Omdat hij reenactor (of beter gezegd: geschiedenisuitbeelder) is.zjopske schreef:Naar mijn idee:
Een reenactor die replica uniformstukken e.d. verzameld om hiermee de geschiedenis zo correct mogelijk uit te beelden een reenactor.
En iemand die een oude olielamp koopt om er mee te showen in zijn inrichting is hiermee een extremist/fetishist?zjopske schreef:Iemand die een (Duits) uniform koopt puur voor de heb en te showen zonder geschiedkundige achterligging is een extremist/opwellingsaankoop.
Wat is geschiedkundige achterligging? Waar begint dat en waar houdt het op? Ik heb meer respect voor iemand die weet hoe een bepaald uitrustingsstuk gebruikt wordt, of het handig is, waar het nog meer voor gebruikt werd etc. dan voor degene die tegen mij roept dat dat uitrustingsstuk voorkomt met koperen en aluminium knoopjes en dat de waarde dan 35 EU is. Lekker belangrijk. Leuk voor de handelswaarde.
En een skieër. Of een theedrinker. Of een strandganger. En een leerbewerker. Sorry maar ik zie het verband totaal niet.zjopske schreef:Iemand die replica verzamelt (en hooguit enkele originelen) en ook nog de historische achtergrond bestudeerd een boeklezer.
Die 95%, dat is vast? Volgens wie? Waarop gebaseerd? Geen 90%? Want...?zjopske schreef:Iemand die originelen verzamelt en de verzameling uit (+ 95%) originelen bestaat een verzamelaar.
Originelen? Dat zijn dus.... ? Wie bepaalt dat?
Mijn verzameling bestaat voor een groot deel uit replica's die als zodanig zijn gemaakt. En daarmee origineel zijn. En dat klopt ook voor mijn verzameldoel!
Ik ken iemand (en een deel van de verzamelaars NLD voor 1940 kent hem ook) die replica's verzamelt met als doel: een overzicht samen te stellen van replica's die gemaakt zijn van vooroorlogse Nederlandse legeruitrusting. Is gewoon een verzameling hoor! 100 % originele replica's!
Er is dus een verschil tussen verzamelaar en echte verzamelaar? Bedenk je dit nou zelf?zjopske schreef:Iemand die originelen verzamelt met geschiedkundige achtergrond en de verzameling uit (+ 95%) originelen bestaat een echte verzamelaar.
Jouw doel is het enige wat bepaalt of jij verzamelaar bent of niet. Of je nu flippo's verzamelt, theezaklabeltjes, munitietassen en noem het.
Je doel kan zijn: een overzicht bij elkaar vergaren, een bepaalde voorstelling compleet maken, uitbeelden van een bepaalde persoon, maakt niet uit. Het maakt ook niet uit wát je verzamelt. Voor jou is een patroonstripje een collectorsitem, voor de rest van de wereld een stripje metaal zonder waarde. Voor mij is een handgranatenkist WO1-Duits een onderdeel van mijn verzameling want ik maak 'm na en daarna stook ik het origineel op want ik heb geen ruimte voor die rotzooi (ik provoceer, dat snaaien jullie toch wel hè?)
De verzamelaar is wat degene die verzamelt zich noemt.