December 1944 Museum

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gebruikersavatar
ike75
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 20 mei 2012, 23:13

December 1944 Museum

Bericht door ike75 »

Zijn er al forumleden naar het vernieuwde December 1944 Museum geweest. En waren jullie bevindingen ervan?

Grt,
Ike
Gebruikersavatar
veritas
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:18
Locatie: Zuid-Holland

Re: December 1944 Museum

Bericht door veritas »

Ik ben er niet geweest, maar kwam wel een filmpje ervan tegen op internet:
http://www.televesdre.eu//www/stoumont_ ... 99-89.html
Duidelijk gelijkenissen met het museum in Baugnez, en dat vind ik zeker niet negatief.
Het museum in La Gleize was nodig aan vernieuwing toe. Van wat ik op het filmpje, vind ik het er erg goed uit zien.
Ik hoop er van de zomer heen te gaan.
"This is the year! it's up to us to let 'em have it!" Winston Churchill
Gebruikersavatar
veritas
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:18
Locatie: Zuid-Holland

Re: December 1944 Museum

Bericht door veritas »

Op deze pagina zijn een aantal foto's te zien van het nieuwe museum!
http://www.facebook.com/pages/Centre-Hi ... 3601039950
"This is the year! it's up to us to let 'em have it!" Winston Churchill
Gebruikersavatar
ike75
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 20 mei 2012, 23:13

Re: December 1944 Museum

Bericht door ike75 »

Bedankt voor de link. Ik zal er volgend jaar wel een blik op werpen. Het zal me benieuwen of het net zo zal bevallen als Baugnez 44.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: December 1944 Museum

Bericht door coco »

Maatje van me was er geweest en diorama's zijn slechter geworden dan voorheen zei hij.
Meer een abstract geheel.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: December 1944 Museum

Bericht door Iwan »

Ik heb de foto`s op de Facebook pagina even bekeken en vind ze er erg strak uitzien wat ik persoonlijk erg gaaf vind.Het oude museum heb ik destijds ook bekeken en hier ga ik na het zien van de foto`s zeker een keertje heen. Veritas dank voor het plaatsen van de link was namelijk al de hele week bezig eea te zoeken ivm met de opening van het museum..
Gebruikersavatar
strapping
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 23 sep 2010, 20:12
Locatie: Friesland

Re: December 1944 Museum

Bericht door strapping »

In de herfst ben ik er nog geweest maar toen waren ze nog druk bezig met verbouwen
toen stond er wel een busje van het Baugnez museum die daar aan het werk waren
dus het kan zijn dat er gelijkenissen zijn met Baugnez (mag om mij :))
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: December 1944 Museum

Bericht door coco »

Beide musea zijn ook van zelfde eigenaar (of eigenaren).
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
veritas
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:18
Locatie: Zuid-Holland

Re: December 1944 Museum

Bericht door veritas »

coco schreef:Beide musea zijn ook van zelfde eigenaar (of eigenaren).
Ja, dat klopt.
coco schreef:Maatje van me was er geweest en diorama's zijn slechter geworden dan voorheen zei hij.
Meer een abstract geheel.
Ik heb alleen de foto's gezien, en ik ben tweemaal in het museum van Baugnez geweest, en vorig jaar zomer ben ik in La Gleize geweest.
De opstelling was behoorlijk verouderd in La Gleize, om maar een simpel voorbeeld te geven: de lampen hingen boven het pad, waardoor de glazen wanden die je van de spullen scheidde het licht erg weerspiegelden. Aan de spullen mankeerde ook het een en ander: de Amerikaanse generaals bijvoorbeeld hadden afgebladerde sterren op hun helmen en de sterren op hun schouders waren kapot, en of ontbraken. Bij de diorama's ontbrak bovendien alle info. (je had wel de mogelijkheid om een museumgids te kopen met uitleg, maar daar kwam ik te laat achter). Verder lag in het oude museum van La Gleize veel meer repro spul dan je zou denken.

Als je dan het museum in Baugnez ziet, wat bijzonder goed is opgezet, en als je de foto's ziet van het nieuwe museum in La Gleize, is het naar mijn mening zeker niet achteruit gegaan. Die eigenaar van La Gleize en Baugnez heeft echt de prachtigste en zeldzaamste spullen, en z'n opstellingen zijn ook zeer mooi en realistisch. Op de foto's zie je al enkele extreem bijzondere objecten. (bijvoorbeeld de FG42 met kijker en bandolier).

Ik heb er enorm veel zin in om van de zomer dit museum te gaan bezoeken!
"This is the year! it's up to us to let 'em have it!" Winston Churchill
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: December 1944 Museum

Bericht door Iwan »

veritas schreef:
coco schreef:Beide musea zijn ook van zelfde eigenaar (of eigenaren).
Ja, dat klopt.

Ik meende dat Detrez geen eigenaar van Baugnez is/was, kan het natuurlijk mis hebben. Hetgeen Veritas meldt over La Gleize kan ik alleen maar bevestigen, ben enkele jaren geleden naar Baugnez geweest en in dezelfde week naar La Gleize ik vond het een wereld van verschil. Heb mijn ogen uitgekeken in het Baugnez museum waarna La Gleize me op dat moment erg tegenviel. Dit alles is natuurlijk mijn eigen interpretatie en is misschien ook gewoon een verschil van smaak.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: December 1944 Museum

Bericht door Joep »

Ik vind het museum lijken op het Dead Man's Corner museum.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
veritas
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:18
Locatie: Zuid-Holland

Re: December 1944 Museum

Bericht door veritas »

Normandy schreef:
veritas schreef:
coco schreef:Beide musea zijn ook van zelfde eigenaar (of eigenaren).
Ja, dat klopt.

Ik meende dat Detrez geen eigenaar van Baugnez is/was, kan het natuurlijk mis hebben. Hetgeen Veritas meldt over La Gleize kan ik alleen maar bevestigen, ben enkele jaren geleden naar Baugnez geweest en in dezelfde week naar La Gleize ik vond het een wereld van verschil. Heb mijn ogen uitgekeken in het Baugnez museum waarna La Gleize me op dat moment erg tegenviel. Dit alles is natuurlijk mijn eigen interpretatie en is misschien ook gewoon een verschil van smaak.
Matthieu Steffens, de eigenaar van Baugnez heeft het museum La Gleize inderdaad samen met Detrez gekocht. Detrez is geen eigenaar van Baugnez nee. Voor mij is precies hetzelfde van toepassing. La Gleize en Baugnez in dezelfde week bezocht, waarvan eerst naar Baugnez. La Gleize viel mij toen ook behoorlijk tegen, ook omdat ik er hoge verwachting van had.
"This is the year! it's up to us to let 'em have it!" Winston Churchill
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: December 1944 Museum

Bericht door johan willaert »

Heel veel van de items in La Gleize zijn van Detrez' collectie, net zoals je ook in Baugnez vitrines met zijn stukken vindt...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: December 1944 Museum

Bericht door Joep »

Ik zag op facebook een foto, met een nogal vage combinatie van hakenkruizen en Airborne.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: December 1944 Museum

Bericht door Iwan »

Joep schreef:Ik zag op facebook een foto, met een nogal vage combinatie van hakenkruizen en Airborne.
Verklaar je nader.. Ik neem gemakshalve aan dat je een van de laatste foto`s bedoeld degene met oa die vlag r op, valt t mijn inziens onder een stukje oorlogsbuit..
Plaats reactie