Omaha Beach Monument

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Omaha Beach Monument

Bericht door sobel »

Dan is het goed :)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: Omaha Beach Monument

Bericht door Iwan »

De meeste moderne kul is mi vaak een hersenspinsel van de kunstenaar, hij of zij ziet er ik weet niet wat in en de hele wereld begrijpt er totaal niets van. de zgn kunstkenners lopen er als een bende makke schapen achteraan raaskallend dat ze t zelfde zien als de betreffende kunstenaar.. Sommige werken zijn inderdaad mooi maar de meeste ?? dit is natuurlijk van persoon tot persoon verschillend en smaak gebonden. Joep, de docu ken ik al maar toch bedankt voor het posten, je spreekt trouwens steeds over de sectoren op Omaha Beach maar dit bewuste werk bevind zich vrij centraal op Omaha.. Ben wel een beetje voorzichtig mbt jouw omschrijvingen van de strijd op dit strand en lees eerst goed de informatie over het gebied en de strijd om te voorkomen dat je onzin gaat verkopen..
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Omaha Beach Monument

Bericht door Joep »

Ik dacht al dat je de docu zou kennen, 't is een vrij bekende documentaire!
Verkoop ik onzin dan? Zoals wat?
Alles wat ik erbij vertel van de strijd die daar geleverd is of andere zaken die ik erbij vertel verzin ik niet zelf hoor.
Ik zet dan ook de desbetreffende bron erbij. Natuurlijk heb ik me eerst goed geïnformeerd wil ik dit erbij zetten.
Ik zet het erbij zodat jullie nog eens wat hebben aan zaken die ik post (zoals m'n vakantie in normandië).
Dan kun je er nog veel informatie uithalen en gezellig meekletsen erover :P
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: Omaha Beach Monument

Bericht door Iwan »

Joep, ik kan me heugen dat dit topic in een ander topic is begonnen waarin je bepaalde dingen zegt die niet kloppen (mn het landen van para`s, ik lees uit het geschrevenen dat deze de WN in de rug aanvielen in het verhaaltje over WN60, heb ik toen al op gereageerd maar is misschien niet helemaal overgekomen) daarom bedoel ik check eerst je verhaal om te voorkomen dat je onzin gaat verkopen..
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Omaha Beach Monument

Bericht door Joep »

Nee, nee zo heb ik het niet gezegd en anders heb ik 't verkeerd gezegd en daarvoor mijn excuses.
De infanterie die op 't land aanviel, viel WN60 aan in de rug! En dat kon, omdat WN60 niet versterkt kon worden, omdat er (waarschijnlijk) para's verder in het achterland belangrijke delen als bruggen etc. hebben bezet (en ook bepaalde stellingen buiten gevecht gesteld uiteraard). Zo konden de Duitsers geen versterking sturen om de stranden te verdedigen. In ieder geval niet bij WN60.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: Omaha Beach Monument

Bericht door Iwan »

Volgens mijn info was de invasie in Normandië gewoon een grote verassing voor de Duitsers en door foute beslissingen was het mogelijk om oa voet aan wal te krijgen, de para`s waarover je spreekt (US 82nd en 101 landden achter Utah Beach en niet Omaha) het was meer een niet weten/willen /kunnen geef t maar een naam..
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Omaha Beach Monument

Bericht door Joep »

Wat je zegt over Amerikaanse luchtlandingen klopt. Maar dankzij Britse luchtlandingen aan de Oostelijke kant kon er geen versterking verstuurd worden naar de stranden. Wat eigenlijk sowieso al moeilijk was, omdat er veel troepen gestationeerd lagen in Calais, omdat ze daar de aanval verwachtte.
Je zegt wel dat de invasie een grote verassing was, maar daar ging veel meer bij gepaard.
De Duitsers verwachtten wel degelijk een invasie en wisten dat de Geallieerden een plan aan 't bedenken waren om een tweede front in Europa te openen.
Ook in Normandië nam men maatregelen, maar de verwachtingen waren dat er een aanval bij Calais zou plaatsvinden.
Dat komt o.a. omdat ze niet een aanval zouden verwachten bij Normandië vanwege het hoogteverschil wat een strategisch voordeel is voor de Duitsers.
Er gaan dan ook talloze operaties gepaard voordat operatie Overlord werkelijkheid werd.
'T zit niet zo simpel in elkaar, in de trent van; 'Het was een verassing'. Denk aan operatie Neptunus en operatie Bodyguard die o.a. bestond uit het afleiden van de Duitse marine en luchtmacht.
Maar ook bij operatie Overlord werden er fouten gemaakt. De bommen bij Omaha Beach hadden grotendeels hun doelen gemist. De amfibische ondersteuning, met tanks die aan land moesten komen faalde grotendeels, de meesten werden al buiten gevecht gesteld door de Duitsers voordat ze voet aan land konden zetten.
Er ging dan ook 1,5 jaar voorbereiding aan toe, voordat ze de invasie startte.
Het doel van de paralandingen is grotendeels bruggen bezetten en/of andere belangrijke gevechtsposten buiten werking stellen zodat de soldaten voet aan wal konden zetten.
Ook gingen ze in de buurt van Calais veel paradummy's en metalen voorwerpen droppen, zodat het op de Duitse radar lijkt alsof er veel activiteit in de buurt is van de vijand.

En mijn specifiekere voorbeeld van de inname van WN60 is dan weer een ander verhaal. Ik zei dat ik niet wist, of er luchtlandingen plaatsvonden specifiek in de buurt van WN60, maar sowieso wel door de Britse 6e luchtlandingsdivisie in 't oosten. Waarom? Zo kon Duitsland, als die nog versterkingen kon sturen, dat niet meer sturen. En hadden de geallieerden tijd om de stranden te veroveren en snel door te stoten, vervolgens was het laden en lossen op de stranden, duizenden voertuigen kwamen aan land.
De inname van WN60 bij sector 'Fox Red' van Omaha Beach werd veroorzaakt door nadat mannen van het 16e regiment, 29e en 1e infanteriedivise doorbraken bij sector 'Easy Red'. Mijn excuses, ik had hiervoor beweerd bij WN 61, maar die ligt tussen Fox Red en Fox Green, de doorbraak was dus iets meer westelijker.
Door die doorbraak konden ze WN60 in de rug aanvallen en moesten de Duitsers bij WN 60 zich wel overgeven. Bij WN60 werden 31 Duitsers gevangengenomen en er sneuvelden er 9. Bij de landing van het 16e infanterieregiment waren er ook nog 6 toegevoegde ondersteunende bataljons.
KVS.gif
KVS.gif (10.18 KiB) 1222 keer bekeken
U.gif
U.gif (2.43 KiB) 1222 keer bekeken

Hier een mooi overzichtje van de Duitse verdedigings stelling WN 60 (Widerstandsnest nummer 60).
wn60e.jpg
WN60 lag op 60 meter hoogte en lag in de meest Oostelijke sector van Omaha Beach 'Fox Red.
Nu heb ik het hele verhaal in 't algemeen een beetje uitgelegd, gedoeld op de inname van WN60.
Als we heel Operatie Overlord /D-Day gaan bespreken zijn we nog wel een weekje aan 't discussiëren, wat ik overigens geen enkel probleem vind :wink:






Bronnen;
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Omaha_Beach
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Operatie_Overlord
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Widerstandsnest_60
- http://www.strijdbewijs.nl
- http://www.youtube.com/watch?v=f_dbXyeyMa4
- Het boek; 'D-Day, de invasie in Hitler's Europa'
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: Omaha Beach Monument

Bericht door Iwan »

Joep ik wil best over de strijd op Omaha met je gaan discussiëren hoor, geen probleem maar ga dit niet op het forum doen..
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Omaha Beach Monument

Bericht door Joep »

Via PB dan, of email?
Waarom niet via dit forum, wat had jij dan in gedachten?
P.S geef reactie maar via PB.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Omaha Beach Monument

Bericht door Jan Klaassen »

Ik stel voor dat in ieder geval niet in dit topic verder te gaan doen :roll: Dit is namelijk met een heel ander doel begonnen!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: Omaha Beach Monument

Bericht door Iwan »

Normandy schreef:Joep ik wil best over de strijd op Omaha met je gaan discussiëren hoor, geen probleem maar ga dit niet op het forum doen..
hier is al gehoor aan gegeven en eea wordt al op een ander level voortgezet..
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Omaha Beach Monument

Bericht door Joep »

JK je hebt gelijk, excuses daarvoor!
Had niet in de gaten dat ik ondertussen weer complete pagina's vol met zaken die niks met dit monument te maken hebben!
Heb al pb contact gehad met Normandy en 't is inderdaad op een ander level gezet.
Desnoods, als daar persé behoefte voor is zal ik in de toekomst een uitgebreider topic openen bij 'Gevechten & Operaties'.

Bedankt!
Kan, tenzij er nog over het monument gepraat wilt worden, een slot op!
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Omaha Beach Monument

Bericht door Jan Klaassen »

Een apart topic hierover mag natuurlijk altijd - dat hoeft een moderator niet voor je te beslissen :wink: Dat staat je natuurlijk vrij. Er gaat geen slot op: de topics blijven altijd open voor nuttige reacties.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Omaha Beach Monument

Bericht door Joep »

Oké prima, no problem! :mrgreen:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Plaats reactie