home made paspop/buste.

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

home made paspop/buste.

Bericht door Jonasj »

Ik dacht dat het leuk zou zijn om elkaar wat tips te geven om uniformen of andere zaken op een goedkope manier mooi te displayen. Het is dus de bedoeling dat de creatieve zielen van het forum hier wat tips en tricks plaatsen die betrekking hebben met het in elkaar knutselen van bustes of paspoppen, daarbij denk ik aan de pop die Nico Roelofs in elkaar heeft geknutseld. http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=35&t=34631

Ik zal het startschot geven met een buste waar ik gisteren aan begonnen ben. Ik ben zelf benieuwd naar wat het resultaat gaat zijn, maar ik denk wel dat het er goed gaat uitzien.
Ik wist niet goed met welke materialen ik het beste kon werken. Ik heb dan maar gewerkt met materialen die de meeste mensen wel thuis hebben liggen. Namelijk een stuk draad/kippengaas, kranten en behangers lijm.

Eerst heb ik de ruwe vorm van mijn buste in kippengaas gemaakt.
IMG_8779.jpg
nadien heb ik het helemaal opgevuld met kranten om de draadstructuur weg te werken.
IMG_8780.jpg
dan een nek op gezet en de schouders wat verbreed. wat volgend resultaat geeft.
IMG_8781.jpg
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: home made paspop/buste.

Bericht door Jonasj »

daarnet de eerste laag papier maché op de buste aangebracht.
IMG_8788.jpg
Ik ben van plan om er nog een tweede laag op te zetten, en hem dan een likje verf te geven.
Voor de maten heb ik me gebaseerd op een buste die ik thuis heb staan.
IMG_8782.jpg
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: home made paspop/buste.

Bericht door Joep »

Mooi werk! Lijkt me wel een handig topic dit.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: home made paspop/buste.

Bericht door Millcoll »

Inderdaad mooi werk, slim idee :)
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: home made paspop/buste.

Bericht door michiel01 »

je zegt een likje verf, maar met verf moet je goed oppassen, daar het af kan gaan geven.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: home made paspop/buste.

Bericht door Nico Roelofs »

Een pop zelf bouwen is leuk om te doen, meer vergt wel een hoop werk. Denk dat ik inmiddels nu wel iets van 10 poppen zelf heb gebouwd. Maar je moet nog steeds een hoofd en handen kopen. Als je daarbij ook nog eens het materiaal moet kopen dan wordt het nog best een dure aangelegenheid. Dan kun je net zo goed zelf een pop kopen.

Heb zelf het geluk dat ik mijn bouwmaterialen vrijwel niets hebben gekost en dan is het nog interessant om zelf te bouwen. Staande poppen maak ik niet meer. Reden hiervoor is dat een complete pop niet heel veel meer kost dan een hoofd en een paar handen. Heb het kunstje zelf bouwen nu al de nodige keren gedaan maar het kost mij nog steeds een complete dag werk om een pop te bouwen.

Bouw dan alleen nog poppen als ze een specifieke houding moeten hebben zoals de pop hieronder. Poppen met een bijzondere houding zijn doorgaans niet goedkoop dus dan is het nog wel interessant om zelf een dagje te gaan knutselen.

Voordeel van zelfbouw is dat je een pop kan maken op maat van je uniform. Heb je een klein uniform kun je daar je pop op aanpassen.

Afbeelding
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: home made paspop/buste.

Bericht door Jonasj »

Ik ben het helemaal met je eens Nico dat volledige paspoppen nog een heel karwij is, en door de aankoop van de armen en het hoofd ook niet al te goedkoop. Een volledige paspop maken is dan ook een toekomstproject voor mij, ik ga nu vooral bustes maken als ik er eentje nodig heb.

Om terug te komen op de reactie van Michiel, ik heb geen verf gebruikt, maar iets anders dat ongetwijfeld iedereen thuis heeft. Een oude zwarte T-shirt. Ik heb hem in twee geknipt en één deel over de nek getrokken en het ander deel over de voet, dat zijn namelijk de enige twee delen die zichtbaar zijn als er een uniform opstaat. Persoonlijk vind ik het wel geslaagd.
Toen ik mijn uniform op de buste zette kwam ik helaas tot de conclusie dat ik toch precies niet de juiste maten had gebruikt, de heup was veel te smal. Gelukkig heb ik ook daar iets op gevonden en heb ik een oude handdoek genomen en deze er rond gewikkeld. Het resultaat met uniform er op zie je hier.
IMG_8789.jpg
IMG_8792.jpg
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: home made paspop/buste.

Bericht door Nico Roelofs »

Jonasj schreef:Ik ben het helemaal met je eens Nico dat volledige paspoppen nog een heel karwij is, en door de aankoop van de armen en het hoofd ook niet al te goedkoop.
Is wel niet te zien op mijn foto maar de armen maak ik ook zelf. Deze maak ik net als de schouders scharnierend. Dan kun je de armen tenslotte in iedere gewenste houding zetten.
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: home made paspop/buste.

Bericht door Jonasj »

wow dat is knap, dan zijn het enkel de handen en het hoofd dat je je moet aanschaffen?
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: home made paspop/buste.

Bericht door Nico Roelofs »

Jonasj schreef:wow dat is knap, dan zijn het enkel de handen en het hoofd dat je je moet aanschaffen?
Heel moeilijk is het niet! :wink: Schouder zet je alleen op het middelpunt vast op het frame en dan kun je rond draaien. Boven armen zijn pvc rond 80mm en onderarmen zijn pvc rond 63mm. Die twee verbind je met twee aluminium strips die je beetje moet verbuigen. En dan onderarm zet je dan vast aan 1 punt. En dan is het inderdaad alleen hoofd en handen kopen.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: home made paspop/buste.

Bericht door Kugelblitz »

Heb ook zelf een buste gemaakt, kan relatief goedkoop en resultaat is top.
Mijn overweging er zelf een te bouwen, kwam door het feit dat ik een bepaalde losse kop op een buste wilde zetten. Daarnaast kun je zoals reeds gezegd je buste perfect op maat maken, zodat elk uniform past.

Ik heb gewoon de kop aan de nek op 2 verticale balkjes geschroefd (ca. 60 cm lang), de andere kan van de balkjes op een ovaal houten plankje. Vervolgens alles tussen de kop en de plank (waar de buste zeg maar op staat) opgevuld en gevormd met proppen krant en vastgetaped. Als afwerking dan een laagje bubbelplastic zodat alles mooi strak is. Een laagje textiel is natuurlijk ook een optie.

Buiten de kop, heb je nauwelijks kosten en is de buste ook nog eens redelijk licht en dus in alle opzichten naar eigen smaak te vormen. Handen zitten er niet aan, maar dat zou natuurlijk ook makkelijk kunnen met nog wat balkjes.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: home made paspop/buste.

Bericht door CollectorWo2 »

Zo,n buste word toch vaak goedkoop aangeboden waardoor de moeite niet meer waard is om dit te maken?

Nico, pvc buis 63 mm?
Ik dacht dat pvc in nl 32,40,50,60,70,75, 80,100,110,125,150mm en nog groter was maar 63 mm nog niet gezien :)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: home made paspop/buste.

Bericht door Kugelblitz »

thunderbird schreef:Zo,n buste word toch vaak goedkoop aangeboden waardoor de moeite niet meer waard is om dit te maken?

Nico, pvc buis 63 mm?
Ik dacht dat pvc in nl 32,40,50,60,70,75, 80,100,110,125,150mm en nog groter was maar 63 mm nog niet gezien :)
Vaak kun je ze ook goedkoop kopen inderdaad, maar als je er een hoofd met nek/hals netjes in wilt wegwerken en ook nog een speciale maat nodig hebt voor je uniform, is zelf maken wel aantrekkelijk. Met krant en een paar latjes is het echter wel erg voordelig, voor €5,- maak je er een. Helaas kost de kop nog het meest, zeg €20,-. Dan uiteraard nog netjes beschilderen. Heb je een super buste met mooi hoofd en helemaal op maat voor €25,-.

Als je er armen en benen aan moet maken kan het nog redelijk prijzig worden, al kun je natuurlijk wel elke houding maken die je wilt.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: home made paspop/buste.

Bericht door Nico Roelofs »

thunderbird schreef:Nico, pvc buis 63 mm?
Ik dacht dat pvc in nl 32,40,50,60,70,75, 80,100,110,125,150mm en nog groter was maar 63 mm nog niet gezien :)
Ja 63mm komt ook voor. Is in ieder geval geen bouwmarkt maat. Die zul je daar ook niet vinden. :wink:
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: home made paspop/buste.

Bericht door Jonasj »

@thunderbird, ze worden inderdaad vrij goedkoop aangeboden, maar ik ben iemand die graag creatief bezig is. Ik vind het dan ook leuker om mijn eigen buste te maken. Maar zoals je al gezegd hebt ze zijn niet al te duur, hem zelf maken is dan ook meestal de optie van de creatieve zieltjes onder ons :P
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Plaats reactie