De vorige: De nieuwe: Aanleiding
Hoewel ik de Eurobiljetten reuze handig vind, zijn ze in mijn beleving verschrikkelijk lelijk. Niet bestaande gebouwen, kortom: compromissen als symbool voor de unie. Snoeppapier lijkt het wel. Toen ik nog een klein forumbeheerdertje in de dop was, betaalde ik met prachtige kleurige biljetten. Maar waarom dan als avatar? Het is een stukje nostalgie, maar ook om de biljetten als 'verloren kunst' in beeld te houden. Daar komt bij dat de verschillende (strenge) koppen ook bij de beheerdersrol passen

Wat is er te zien
Je ziet achtereenvolgens in mijn avatar de volgende biljetten:
- 10 Gulden: Met Frans Hals, wereldberoemde schilder uit de laat 16e, begin 17e eeuw. Frisse blauwe kleur. Werd niet lang voor de invoering van de Euro vervangen door een nogal modernistisch vormgeven biljet met veel techniek om vervalsing tegen te gaan. Het hoofd van Frans Hals was daarmee helaas wel verdwenen.
- 50 Gulden: de zonnebloem. Volgens mij is die ook sinds de jaren tachtig onveranderd gebleven tot de invoering van de Euro. Echt wel een heel mooi biljet.
- 25 Gulden: het hoofd van Jan Pieterzoon Sweelinck, componist uit de 16e eeuw. Eind jaren tachtig kwam er een nieuwer biljet zonder hoofd en met een heleboel rechthoeken er op. Minder mooi, maar wel nog de vertrouwde rode kleur.
- 5 Gulden: het hoofd van Joost van den Vondel, dichter. Leent zich goed als avatar van een moderator omdat hij ook best wel nors en streng kijkt
. Ergens in de jaren negentig werd het biljet vervangen met een irritante munt die je portemonnee onnodig verzwaarde.
- 250 Gulden: een schitterend (tijdloos?) ontwerp! Alleen was 250 gulden een net iets te groot bedrag om als scholier mee over straat te lopen en heb ik vooral de biljetten tot en met honderd in mijn handen gehad. De vuurtoren was daardoor natuurlijk ook wel een beetje extra speciaal.
Ik moet bekennen dat ik de afbeeldingen van internet heb geplukt. Daarna heb ik ze in Photoshop bewerkt door ze uit te snijden en van een randje te voorzien. Daarna heb ik ze als animated gif opgeslagen en zodanig bewerkt dat het allemaal net binnen de 64KB bleef.