Visor cap stiffener

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Plaats reactie
erbicom
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:46

Visor cap stiffener

Bericht door erbicom »

Ik wist even niet in welke categorie mijn vraag het best zou passen, daarom maar even hier.

Ik heb onlangs een enlisted visor cap gekregen en heb als stiffener een metalen kledinghanger gebruikt.
Maar deze is toch wat slapjes heb ik het idee. Weet iemand wat ik beter kan gebruiken als stiffener of waar originele stiffeners te verkrijgen zijn?

Oh, en gelijk een vraagje hoe ik de cap-rand (die om je hoofd zit) wat ovaler kan maken. De cap is wel de juiste maat, alleen knelt deze een beetje op mijn voor- en achterhoofd, terwijl deze aan de zijkanten juist iets ruim zit. Hij moet dus eigenlijk een ei-vorm krijgen i.p.v. rond. Als iemand tips heeft, graag!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Visor cap stiffener

Bericht door Jan Klaassen »

Bedoel je met stiffener het draad wat origineel in de meeste visors van alle landen zit, op de "peak" op z'n plaats te houden? Oftewel, te zorgen dat het ding niet gaat "hangen"?

Wat betreft de vorming van de rand: daar zijn speciale cap-stands voor ontworpen. Zijn niet goedkoop, maar is wel goed spul. Probeer het in ieder geval niet door middel van "brute kracht", om het zo maar eens te noemen ;-)
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
erbicom
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:46

Re: Visor cap stiffener

Bericht door erbicom »

De stiffener is origineel een metalen "draad" met een stukje koper zodat je de draad kunt verschuiven. Hier zie je een klein stukje van zo'n stiffener: http://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/ ... r/$_35.JPG

Ik zal kijken voor zo'n cap-stand, ik ken ze namelijk niet.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Visor cap stiffener

Bericht door Kugelblitz »

Je hebt twee soorten stiffeners, inderdaad de metalen draad die de ronde vorm van de pet in stand houdt en een metalen stukje wat aan de voorkant in de punt van de pet zit, zodat hij aan de voorkant mooi hoog staat.

Als ik het goed begrijp (afgaande op de link die je stuurde) zoek jij iets voor dat metalen draadje. Een kledinghanger lijkt me ook een beetje te grof. Je zou eens naar de bouwzaak of hobbywinkel moeten gaan en gewoon een dun metalen staafje moeten kopen. Je zou ook een hele dunne staalkabel kunnen nemen, zoals bijvoorbeeld in de versnellingen en handremmen van je fiets. De beide uiteinden kun je met wat tape ofzo wel bij elkaar houden.

Overigens werden deze stiffeners tijdens de oorlog vaak expres verwijderd if gebroken, zodat de pet juist een ingezakte en oude look kreeg, het zogenaamde 'crusher' model. In het veld zag je nauwelijks soldaten met zo'n mooie nieuwe pet met de originele ronde 'Tellerform'. Als de stiffener in jouw pet dus mist, is dat hoogstwaarschijnlijk expres gedaan door de vorige eigener. Je komt ze nauwelijks tegen in gedragen petten.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Visor cap stiffener

Bericht door Jan Klaassen »

Misschien handig voor verdere opmerkingen: heb je een foto van de pet in kwestie?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
erbicom
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:46

Re: Visor cap stiffener

Bericht door erbicom »

Ik heb er nu een kledinghanger in en deze maakt de pet wel redelijk rond, maar het voelt zo slap aan.
@Kugelblitz: Ik ga in juni naar Normandië waar ik een officieel gedeelte bijwoon. Ik sta daar eigenlijk als opvulling ;) Mij (en een aantal anderen) is gevraagd in service dress te komen en ik vind het dan mooier wanneer de pet mooi rond is, met stiffener dus.

Dit is de pet.
capv.jpg
Plaats reactie