Gevaarlijk gasmasker?

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Plaats reactie
tj1993
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 okt 2014, 08:25

Gevaarlijk gasmasker?

Bericht door tj1993 »

Goeiemorgen,

Ik ben nieuw op dit forum en ben er eigenlijk op terecht gekomen nadat ik iets gelezen had op het internet over een gasmasker. Ook al klinkt het misschien gek.
Ik heb gisteren even bij iemand een Russisch gasmasker op gehad, omdat hij die had en was erg benieuwd hoe zoiets zat uit nieuwsgierigheid.
Nu las ik later gisteravond dat zo'n gasmasker (erg) gevaarlijk kan zijn, omdat het filter asbest kan bevatten en/of schimmel wat gevaarlijk kan zijn. Hier schrok ik heel erg van als je kan begrijpen!
Het gasmasker die ik even op had had een filter erop zitten en droeg dit masker zo'n 15/20 minuten.

Wat moet ik nu doen? Moet ik me nu erge zorgen gaan maken (over m'n gezondheid) & moet ik (vrijwel direct) een afspraak bij de huisarts maken om gezondheidsproblemen te voorkomen?
Ik hoop graag dat jullie me kunnen helpen.

Alvast dankt!

p.s. Weet niet of ik dit bericht in het goede onderwerp heb geplaatst. Mocht dit het verkeerde onderwerp zijn, mijn excuus hiervoor.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Gevaarlijk gasmasker?

Bericht door Kugelblitz »

tj1993 schreef:Goeiemorgen,

Ik ben nieuw op dit forum en ben er eigenlijk op terecht gekomen nadat ik iets gelezen had op het internet over een gasmasker. Ook al klinkt het misschien gek.
Ik heb gisteren even bij iemand een Russisch gasmasker op gehad, omdat hij die had en was erg benieuwd hoe zoiets zat uit nieuwsgierigheid.
Nu las ik later gisteravond dat zo'n gasmasker (erg) gevaarlijk kan zijn, omdat het filter asbest kan bevatten en/of schimmel wat gevaarlijk kan zijn. Hier schrok ik heel erg van als je kan begrijpen!
Het gasmasker die ik even op had had een filter erop zitten en droeg dit masker zo'n 15/20 minuten.

Wat moet ik nu doen? Moet ik me nu erge zorgen gaan maken (over m'n gezondheid) & moet ik (vrijwel direct) een afspraak bij de huisarts maken om gezondheidsproblemen te voorkomen?
Ik hoop graag dat jullie me kunnen helpen.

Alvast dankt!

p.s. Weet niet of ik dit bericht in het goede onderwerp heb geplaatst. Mocht dit het verkeerde onderwerp zijn, mijn excuus hiervoor.
Beste,

Wat je hebt gelezen geldt inderdaad voor veel oude maskers. Het is echter geen ramp om deze een kwartiertje op te hebben gehad. Het is natuurlijk niet echt aan te raden, maar je wordt er inprincipe niet ziek van.
Ik denk dat de meesten van ons weleens zo'n masker hebben gedragen om te ervaren hoe dat nou precies is.

Maak je dus gen zorgen, maar mocht je je nu heel beroerd gaan voelen kun je natuurlijk altjd langs de huisarts. Ik durf echter met grote zekerheid te zeggen dat je er niks aan over zult houden. Gewoon niet te vaak doen. :)

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
tj1993
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 okt 2014, 08:25

Re: Gevaarlijk gasmasker?

Bericht door tj1993 »

Kugelblitz schreef:
Beste,

Wat je hebt gelezen geldt inderdaad voor veel oude maskers. Het is echter geen ramp om deze een kwartiertje op te hebben gehad. Het is natuurlijk niet echt aan te raden, maar je wordt er inprincipe niet ziek van.
Ik denk dat de meesten van ons weleens zo'n masker hebben gedragen om te ervaren hoe dat nou precies is.

Maak je dus gen zorgen, maar mocht je je nu heel beroerd gaan voelen kun je natuurlijk altjd langs de huisarts. Ik durf echter met grote zekerheid te zeggen dat je er niks aan over zult houden. Gewoon niet te vaak doen. :)

Groet, Kugel! :mrgreen:
Beste Kugel,

Bedankt voor je reactie!
Het klinkt misschien gek maar ik maakte me toch echt zorgen. Ook vooral omdat ik gelezen had wat er kan gebeuren werd ik niet helemaal lekker van en schrok vooral uiteraard.
Was het misschien slimmer geweest om het filter er eerst eraf te draaien en het masker zonder filter op te zetten of is dat net zo gevaarlijk als met zo'n oud filter?

Groetjes, Tim
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Gevaarlijk gasmasker?

Bericht door Proos »

Beste Tim, achteraf kan alles altijd wel beter, maar ik denk dat je gewoon even extra op moet letten voor het nu: als je iets aan je lichaam merkt zou ik dat wel serieus nemen. In principe adem je elke dag wel een schimmel in - of sporen daarvan - maar misschien ben je allergisch, of heb je een lagere weerstand, of was de concentratie te hoog, zou allemaal kunnen.
Als er iets met asbest is dan hoef je daar ook niet iets van te merken: er zijn kettingrokers die geen kanker krijgen, en niet-rokers die longkanker krijgen. Asbest kan op langere termijn schadelijk zijn, net zoals de fijnstof die jij en ik elke dag inademen.

Maar....het belangrijkste advies dat iemand je kan geven is om bij twijfel - en je maakt je zorgen, dus je twijfelt - een arts te raadplegen. Ik weet zeker dat wij op een forum als dit je uiteenlopende adviezen kunnen geven en wijze raad, maar de enige die echt gekwalificeerd is om je op dit vlak te helpen is je dokter. Laat je besluit dus niet te veel afhangen van informatie die je op internet krijgt. Als je er een slecht gevoel bij hebt zou ik je willen aanraden om van de Nederlandse gezondheidszorg gebruik te maken, daar is ie gewoon voor, en dan maakt het niet uit of het wel of geen goed idee was om 't masker op te zetten. Ze zijn er om je te helpen.

Schaam je niet (er zijn mensen die met gekkere verhalen bij hun dokter aankomen), leg 'm gewoon uit wat je hebt gedaan en waarom je twijfelt.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Gevaarlijk gasmasker?

Bericht door Uncle Goose »

Je hoeft helemaal niet naar de huisarts te lopen of je zorgen te maken. Er zijn inderdaad filters geweest die asbest bevatten en daar waren inderdaad ook Russische bij. Maar er zijn verschillende Russische filters en het hangt af van het type en de productiedatum van deze filters, dus het is lang niet zeker of jij wel een filter met asbest hebt gebruikt. Asbest is overigens iets dat cumulatief is en je moet echt al jaren aan een stuk dit inademen voor je er problemen mee krijgt en je mag zeker zijn dat je af en toe nog wel eens ergens asbest inademend zonder dat je het weet. Het zit echt nog in heel veel oude gebouwen, vaak verborgen zonder dat de bewoners er weet van hebben.

Schimmels kan een gevaar zijn maar alles hangt ook van van de tijd en de hoeveelheid ingeademde sporen. Je lichaam is wel wat gewoon en als je afweer OK is (dus geen ziekte hebt die je immuunsysteem aantast zoals HIV) dan zal je lichaam de meeste problemen vanzelf oplossen.

Het beste advies voor de toekomst is dat je nooit door oude filters ademend, bij de meeste gasmaskers kan je de filter eraf nemen (niet bij allen echter!) en kan je gewoon het masker opzetten zonder filter. Moet je of wil je echt een filter gebruiken dan koop je gewoon een nieuwe verzegelde filter waarbij de houdbaarheid datum nog niet overschreden is, is er geen datum dan laat je hem best liggen. Ik verzamel al iets meer dan 20 jaar gasmaskers en vroeger heb ik ook wel eens domweg door een oude filter geademd en nooit geen problemen gehad maar het is beter voorzichtig te zijn. Nu ben ik veel voorzichtiger daarmee.

Moest je toch in de komende dagen een hoest ontwikkelen en kortademig worden dan kan je inderdaad beter naar de dokter gaan maar bij uitblijven van symptomen is het niet nodig om je geld te gaan verspillen aan een doktersbezoek.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: Gevaarlijk gasmasker?

Bericht door Kevinbes »

je hoeft je geen zorgen te maken,
loop je jaren met zon ding op je hoofd dan is het een ander verhaal
Always be happy!! :)
Plaats reactie