Einde Gijzeldrama Moskou

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Skylighter schreef:
Jurryt schreef:Ik heb niet zoveel vertrouwen in de acties van Rusland tegen de terroristen, bij het voorval in de theater waren velen overleden door het russische leger.
Ze hadden het anders meoten aanpakken, HOE? weet ik niet, maar niet zo, er zullen vast wel minstens 100 omgekomen zijn door het russische leger
Geef eens een argument waarom het de schuld van het Russische leger is....


Rick
Het russische leger is niet opgeleid voor zulke acties, ze staan zo ongeveer constant op scherp. Ik haal telkens het voorval van het theater erbij omdat hier vele slachtoffers zijn gevallen door het Russische leger.
Maar hey, dit is gewoon mijn mening ;)
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

De Russische speciale eenheden, Spetsnaz FSB, Spetsnaz MVD, Spetsnaz GRU en speciale politie en anti maffia eenheden behoren toch tot de beste ter wereld. ( als ze niet omgekocht zijn ;) )
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

oke, dat wist ik niet :)
Maar toch, 2 acties en zoveel doden, dat zegt toch wel iets neem ik aan
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik denk dat het probleem in de organisatie structuur zit....
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

je weet niet wat voor'n situatie het precies was.

Trouwens er waren wél dranghekken en er was wél een noodhospitaal
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Zitadelle schreef:Oorlog kan een zeer nuttig middel zijn om conflicten snel te beslechten. Vooral als het gaat om prestige tussen twee landen, wat vooral gebeurde in de begin 20e en 19e eeuw. Na een oorlog weet iedereen zijn plaats en zal het de komende tig jaar niet weer een oorlog starten (Duitsland daargelaten).
...een conflict snel beslechten. Ja, dat is de Russen in Tsjetsenië lekker goed gelukt :?
Zitadelle schreef:In het moderne tijdperk liggen dingen wat ingewikkelder.
...eerder wel dan? WO1, WO2, Vietnam, Irak-Iran, etc., etc. Allemaal conflicten die door een oorlog snel belecht werden :?
Zitadelle schreef:Door volkjes zoals de Tsjetsjenen of organisaties als Al-Qaeda is er geen duidelijk aanwijsbare tegenstander meer. De Verenigde Staten heeft de idealen "vrijheid, democratie etc." en die idealen willen ze (lees: Bush) verspreiden over de wereld, resultaat: Operatie Iraqi Freedom. Ik stond en sta nog steeds achter deze operatie, vooral nu Moqtada al-Sadr zijn verzet heeft opgegeven en (relatieve) rust is teruggekeerd in het nieuwe Irak.
...Irak was de grootste blunder van Bush en co.: vol blijven houden dat er een link was tussen Saddam en Al-Qaeda terwijl Saddam er juist voor zorgde dat fundamentalisten - inclusief Bin Laden en friends - géén kans kregen in Irak. En wat is (relatieve) rust als dit betekent dat de Amerikanen met hun marionetten het land bezetten?
Zitadelle schreef:Ik ben van mening dat elk regime dat zijn volk onderdrukt ten val moet worden gebracht: one way or the other.
a) mag je volgens jou daarna een land bezet houden, ook als blijkt dat de bevolking je als een nieuwe onderdrukker ziet?
b) Hoe zit het met regimes die andere volken onderdrukken
c) Misschien moet je eens met o.a. de heren Kim Jong Il, Castro, de koninklijke families van Saoudi-Arabië, Koeweit, Quatar gaan praten.
Zitadelle schreef:Als oorlogvoeren daarvoor een geschikt middel is, dan moet het niet geschuwd worden het te gebruiken.
...dus wens ik je succes in je militaire akties om Jiang Zemin en Poetin te verdrijven.
Zitadelle schreef:Als men het geval Tsjetsjenië bekijkt, is het de klassieke strijd voor een volkje voor zijn onafhankelijkheid.
...nee, dat is het typisch niet: het is een mengeling van belangen, zeker door de inbreng van verschillende clans en inmenging door Tsjetsjeense en buitenlandse moslim fundamentalisten.
Zitadelle schreef:Door verschillende redenen (niet de minste daarvan prestige, maar ook olie) wilt Rusland deze republiek niet kwijt: begrijpelijk. Maar een soort van status quo-situatie kan niet gehandhaaft worden door de terroristische dreiging die uitgaat van de Tsjetsjenen. Dus moet militair worden ingegrepen om de republiek tot rust te brengen.
...aha, dus eigenlijk gebruik jij heel veel onslachtige woorden voor jouw bondige stelling - Moskou moet de Tsjetsjenen gewoon harder onderdrukken. Het gaat je dus niet om wie gelijk heeft maar gewoon het recht van de sterkste laten gelden en een ogenschijnlijke rust te bewerkstelligen door de zwakste partij monddood te maken. Maar net was je nog voorstander van het afzetten van regimes die hun bevolking onderdrukken :?
Zitadelle schreef:Conclusie: in sommige gevallen kan oorlog zeer nuttig zijn.
...ja, vast wel. Maar gewapende aktie in Tsjetsjenië - want daar pleit je toch voor? - heeft de Russen vooralsnog alleen jaren van uitzichtloze strijd gebracht, duizenden bodybags en een totaal verwoeste Tsjetsjeense samenleving - terwijl de rebellen nog lang niet verslagen zijn en gewoon door gaan.
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Jurryt schreef:
Skylighter schreef:
Jurryt schreef:Ik heb niet zoveel vertrouwen in de acties van Rusland tegen de terroristen, bij het voorval in de theater waren velen overleden door het russische leger.
Ze hadden het anders meoten aanpakken, HOE? weet ik niet, maar niet zo, er zullen vast wel minstens 100 omgekomen zijn door het russische leger
Geef eens een argument waarom het de schuld van het Russische leger is....


Rick
Het russische leger is niet opgeleid voor zulke acties, ze staan zo ongeveer constant op scherp. Ik haal telkens het voorval van het theater erbij omdat hier vele slachtoffers zijn gevallen door het Russische leger.
Maar hey, dit is gewoon mijn mening ;)
Misschien tijd om te onderkennen dat de oude Sovjet mentaliteit nog heerst in Rusland: de staat gaat voor het individu, mensenrechten bestaan niet.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Dodo schreef:je weet niet wat voor'n situatie het precies was.
Dat klopt, we moeten 't doen met de bronnen die voorhanden zijn.
Dodo schreef:Trouwens er waren wél dranghekken en er was wél een noodhospitaal
Ja, ik kan ook wel een lintje spannen, of een dranghekje neerzetten, maar als je het niet goed organiseert werkt zoiets dus even goed als geen hek. Je kunt op je vingers natellen dat wanneer je mensen op slechts 100 meter afstand hebt staan, deze teveel meekrijgen van de situatie om zich er niet in te vermengen.

Afbeelding

Een beetje te dichtbij als je 't mij vraagt.

En lees daarna deze quote eens:
Earlier, Jonathan Charles was forced to end one of his broadcasts as heavy automatic gunfire came too close for comfort:

"The authorities appear to have been caught on the back foot by the events on Friday.

Ambulances were starting to arrive at the scene a couple of hours after the initial drama unfolded.

There were no doctors, no ambulances when at least 200 casualties came out and there was no-one to care for them.

I have never seen so many distraught people in one place in all my life.


As soon as the firing started people put their heads in their hands as they did not know what was happening to their sons, daughters or whoever they knew inside.

The situation developed very rapidly."
Er werd een veldhospitaal uit de grond gestampt, maar dat stond er vantevoren nog niet en daarnaast moet je "veldhospitaal" lezen als "tent met ruimte voor brancards".
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Poetin gaf toe dat Rusland de ernst van het terrorismeprobleem onvoldoende heeft onderkend. "We wisten niet hoe op gepaste wijze te reageren", aldus de president.

Rick
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Die quote zegt niets over het Russische leger.
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Dodental gijzeling Ossetië boven de 340


De gijzelingsactie van Tsjetsjeense rebellen in de school in Beslan in de Russische deelrepubliek Noord-Ossetië heeft aan meer dan 343 mensen het leven gekost, onder wie 156 kinderen. Alle 26 gijzelnemers zijn geëlimineerd, heeft de Russische substituut-officier van justitie Sergej Fridinski zaterdag gezegd. Zeker 542 mensen zijn in ziekenhuizen opgenomen, van wie 336 kinderen.

De Russische president Vladimir Poetin bezocht zaterdagochtend de plaats van het drama, waar de puinhopen van de school nog nasmeulden. "Zelfs naast de wreedste aanslagen uit het verleden neemt deze terreurdaad een bijzondere plaats in omdat hij gericht was tegen kinderen", zei Poetin. Hij benadrukte dat de bestorming van de school niet gepland was.

"Waarom is hij niet eerder gekomen? (...) Waarom komt hij in het holst van de nacht?" vroeg Irina Volgkova (33), die haar beste vriendin met haar dochter verloor. "Hij is het hoofd van het land. Hij moet hier voor het volk verantwoording voor afleggen."

Tientallen mensen dromden bij het ziekenhuis van Beslan samen rond de lijst met namen van overlevenden, wanhopig op zoek naar bekenden. Een man liet verpleegsters een foto zien van een jongetje in een pak, op zijn paasbest alsof hij naar een feest ging. "Wij rennen hierheen, dan weer daarheen, alsof we ons verstand verloren hebben, om te proberen iets te weten te komen", zei de 47-jarige Tsiada Biazrova.

Bij anderen sloeg het verdriet om in woede. "Vaders zullen hun kinderen begraven en na veertig dagen (de orthodoxe rouwperiode-red.) zullen ze de wapens oppakken en wraak nemen", zei Alan Kargijev (20).

De gijzeling in de school werd voorafgegaan door bomaanslagen op twee Russische verkeersvliegtuigen en een aanslag bij een metrostation in Moskou. Poetin waarschuwde dat de daders een etnisch conflict wilden ontketenen dat de gehele Kaukasus in brand moest zetten. "Wie op een dergelijke provocatie ingaat zal door ons worden beschouwd als iemand die terrorisme mogelijk maakt", zei hij.

Officier van justitie Fridinski zei dat de gijzelingsactie werd uitgevoerd door 26 terroristen, die allemaal zijn gedood. Eerder meldde het hoofd van de federale veiligheidsdienst FSB in Noord-Ossetië, Valeri Andrejev, dat er dertig terroristen waren. Russische televisiezenders meldden dat drie gevangen waren genomen. Andrejev zei ook dat tien terroristen Arabieren waren. Andrejev zei dat onderzocht wordt of de explosieven en wapens die bij de actie werden gebruikt in de zomer tijdens een verbouwing in de school zijn gesmokkeld en daar zijn verborgen.

© 2004 CompuServe i.s.m. Novum 04/09/04 18:56
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

156 kinderen :cry: Hoe laf kun je zijn als terrorist om kinderen erbij te betrekken.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

robin.h schreef:156 kinderen :cry: Hoe laf kun je zijn als terrorist om kinderen erbij te betrekken.
...of hoe wanhopig.
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

hoe weten jullie zo zeker dat alleen de terroristen de kinderen hebben vermoord en niet dat het russische leger zo onverrzichtig was dat zij het hebben gedaan.
Of hoe komt het dat de terroristen zoveel hebben vermoord, misschien door de onverzichtigheid door het russische leger?

Tja, dat zal natuurlijk wel niet bekend worden gemaakt...
Gebruikersavatar
mario
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 27 jun 2004, 19:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door mario »

Ik las op nu.nl dat de terroristen explosieven met bouten/moeren/spijkers gebruikten.
Help mee met het aanleggen van de Eerste Wereldoorlog boekendatabase.
http://www.boekenlijst1418.nl
Gesloten