Uv folie over lijst

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
German-collector
Lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 11 okt 2016, 12:43
Locatie: Walcheren

Uv folie over lijst

Bericht door German-collector »

Ik heb zojuist 2x wochenspruch der nsdap gekocht. Ik wil deze graag inlijsten en aan de muur hangen. Ik ben alleen bang dat het gaat verkleuren. Ik ben van plan ze beide in een lijst te stoppen en dan uv folie over het glas heen plakken. Is dat genoeg om ze in goeie staat te houden? Welk uv folie is het beste? En waar kan ik die folie vinden?

Ik hoop dat jullie me hier bij kunnen helpen.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Uv folie over lijst

Bericht door davy »

Denk wel dat je de lijsten apart kan doen, maar kan je niet beter al de ramen van je verzamelruimte afplakken met UV-folie.
Dan is ineens je hele verzameling beschermd.
Gebruikersavatar
German-collector
Lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 11 okt 2016, 12:43
Locatie: Walcheren

Re: Uv folie over lijst

Bericht door German-collector »

Aangezien mijn slaapkamer mijn verzamelruimte is kan ik net zo goed mijn ramen doen ja. Kan ik alles neerzetten waar ik maar wil zonder zorgen te maken over verkleuring.

Bedank voor de tip!
Gebruikersavatar
German-collector
Lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 11 okt 2016, 12:43
Locatie: Walcheren

Re: Uv folie over lijst

Bericht door German-collector »

En is er nog verschil in uv folie? Welke kan ik het beste kopen en waar?
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Uv folie over lijst

Bericht door Jim »

German-collector schreef:En is er nog verschil in uv folie? Welke kan ik het beste kopen en waar?
Daar zit zeker verschil in.
Echter nieuwere soorten dubbel glas hebben tegenwoordig ook UV filter.

Je hebt Budget en PRO folie. Het verschil is dat PRO folie betere kwaliteit is daardoor langere levensduur. is ook net iet fijner om te plaatsen.
Budget folie heeft een levensduur van ruim 10 jaar voordat het het minder mooi gaat worden PRO een paar jaar langer. Aan de binnenzijde van het raam gaan de folies hoe dan ook langer mee.

https://raamspiegel.nl/veelgestelde-vra ... egelfolie/

Maar heb je je raam /ramen leuk van folie voorzien schuilt er nog mogelijk UV gevaar van binnenuit! Je gebruikte lichtbronnen kunnen UV licht uitstralen. Dus TL- spaar - gloei -hallogeen lampen (laatste 2 vooral te veel hitte).

Bouwmarkten hebben raamfolies. Maar gewoon via google ook te vinden. Via ebay -marktplaats. Ik heb de rollen folie ook een paar keer bij de Lidl zien liggen.

Ramen opmeten zodat je weet hoeveel je nodig hebt en dan bestellen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Uv folie over lijst

Bericht door asjemenou »

Zoals al eerder vermeld, kun je beter UV werende folie aan de binnenkant van je raam aanbrengen. Ik heb het destijds bij de Firma Ledo glasdesign gekocht. Je geeft de maten van de ruit(en) aan ze door en je krijgt de folie(s) op maat per post toegestuurd. Dit is hun website; http://www.ledogroep.nl/ledo_groep.php .
Ook de verlichting in je kamer moet je eventueel aanpassen. Kijk bij het kopen van een lamp (halogeen, LED of wat dan ook) op de verpakking of deze UV werend is.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
German-collector
Lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 11 okt 2016, 12:43
Locatie: Walcheren

Re: Uv folie over lijst

Bericht door German-collector »

Allemaal bedankt voor de info/tips. Ik ga alle lampen nalopen en eens een kijkje nemen op die site.
Plaats reactie