Test je kennis quiizzz

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Test je kennis quiizzz

Bericht door Charly1975 »

davy schreef:Ik leer hier elke keer iets nieuw met de quiz.
Ga hem aan iemand anders over laten. Zit effe zonder nieuwe vragen :)
Ik denk dat dat ook een beetje de bedoeling is van deze quiz ...op een leuke manier weer wat leren.
En ook ik heb erg veel moeite om een goede vraag te verzinnen hoor!! Deze keer is het me denk ik goed gelukt :lol:
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Test je kennis quiizzz

Bericht door Erik »

Charly1975 schreef:Welke jaargenoot van Guy Gibson op de St Edwards School in Oxford was ook piloot en zeer beroemd om zijn kwaliteiten als verkenningsvlieger? In april 1944 is hij vermist geraakt en pas in 2002 werd zijn daadwerkelijke lot bekend.

Bonus vraag: waar ligt hij begraven?
Dat was Douglas Bader. Maar die overleefde de oorlog.
Maar was het niet Guy Gibson zelf die onder verdachte omstandigheden in 1944 om het leven kwam?
Daily Telegraph schreef:He was killed during a bombing raid on Rheydt, Germany, when his plane was shot down under mysterious circumstances. It is now believed that Gibson's aircraft may have crashed after being attacked by friendly fire.
Warcemetries schreef:The exact cause of Gibson's crash is unknown and is likely to remain so. Various theories exist with some far stronger than others. The explanation favoured by members of 627 squadron at the time is that the plane ran out of fuel. In december 1985 the crash site was excavated and wreckage from the plane recovered and no enemy damage was noticeable.
Gibson ligt begraven in Nederland (de Nederlandse vlag dekte zijn kist) en wel te Steenbergen-en-Kruisland Rooms-katholieke begraafplaats.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Test je kennis quiizzz

Bericht door davy »

Volgens mij Wing Commander Adrian Warburton DSO & Bar, DFC & 2 Bars.
Vermist sinds 12 april 1944 en eind 2002 werd zijn toestel gevonden, 2 meter onder de grond.
Begraven op Durnbach War Cemetery, Duitsland.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Test je kennis quiizzz

Bericht door Erik »

Goed gevonden!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Test je kennis quiizzz

Bericht door Charly1975 »

Erik schreef:
Charly1975 schreef:Welke jaargenoot van Guy Gibson op de St Edwards School in Oxford was ook piloot en zeer beroemd om zijn kwaliteiten als verkenningsvlieger? In april 1944 is hij vermist geraakt en pas in 2002 werd zijn daadwerkelijke lot bekend.

Bonus vraag: waar ligt hij begraven?
Dat was Douglas Bader. Maar die overleefde de oorlog.
Maar was het niet Guy Gibson zelf die onder verdachte omstandigheden in 1944 om het leven kwam?
Daily Telegraph schreef:He was killed during a bombing raid on Rheydt, Germany, when his plane was shot down under mysterious circumstances. It is now believed that Gibson's aircraft may have crashed after being attacked by friendly fire.
Warcemetries schreef:The exact cause of Gibson's crash is unknown and is likely to remain so. Various theories exist with some far stronger than others. The explanation favoured by members of 627 squadron at the time is that the plane ran out of fuel. In december 1985 the crash site was excavated and wreckage from the plane recovered and no enemy damage was noticeable.
Gibson ligt begraven in Nederland (de Nederlandse vlag dekte zijn kist) en wel te Steenbergen-en-Kruisland Rooms-katholieke begraafplaats.
Ik weet niet of Douglas Bader ook jaargenoot was van degene die ik zoek, maar volgens de informatie die ik heb was het Guy Gibson. Douglas heeft inderdaad ook op dezelfde school gezeten, maar ik denk niet als jaargenoot, hij was immers 8 jaar ouder dan de Guy en de persoon die we zoeken. Het is niet Guy Gibson die ik zoek.
Laatst gewijzigd door Charly1975 op 18 nov 2017, 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Test je kennis quiizzz

Bericht door Charly1975 »

davy schreef:Volgens mij Wing Commander Adrian Warburton DSO & Bar, DFC & 2 Bars.
Vermist sinds 12 april 1944 en eind 2002 werd zijn toestel gevonden, 2 meter onder de grond.
Begraven op Durnbach War Cemetery, Duitsland.
Helemaal correct!

Dus de volgende vraag is toch weer voor jou :wink:
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Test je kennis quiizzz

Bericht door davy »

Wie ben ik?
Als kind was ik fysiek niet echt sterk en was bijna gestorven aan influenza. Mijn ouders waren gescheiden, mijn vader was in WO2 generaal en zou sterven aan het oostfront, en ik leefde meer bij mijn moeder die me door mijn zwakke gezondheid te veel verwende. Hierdoor kreeg ik later problemen met gezag en zocht dikwijls de kantjes op. Ik dronk, zat achter de vrouwen aan en was een 'beetje' roekeloos. Ik speelde op piano zelfs ooit eens jazz-muziek op een gala waar ook de grote baas (die met het snorretje) bij was. Later in de Luftwaffe kreeg ik daar ook veel problemen mee. Mijn wingman liet ik soms wel eens alleen en kon niet goed in groep functioneren. Daarom werd ik naar Afrika gestuurd. Hier leerde ik een tactiek om vijandelijke toestellen neer te halen. In plaats van langs achter een vijand aan te vallen, kwam ik van zeer grote hoogte aangevallen en kruiste ik de vijand soms maar op enkele tientallen meters, maar had hiervoor wel weinig munitie nodig om een toestel neer te halen. Ik kreeg veel last van nekpijn, want dat kruis met toebehoren woog goed door. Ik zou uiteindelijk in het Afrikaanse stof te pletter storten toen ik bewusteloos raakte met uit mijn toestel te springen en tegen de staartvin te botsen..
Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Test je kennis quiizzz

Bericht door Bertus Bunker »

Hans-Joachim Marseille
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Test je kennis quiizzz

Bericht door davy »

Bertus Bunker schreef:Hans-Joachim Marseille
Dat was rap. Ik had nog een paar hints achter de hand, maar blijkbaar toch niet nodig.
Uw beurt.
Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Test je kennis quiizzz

Bericht door Bertus Bunker »

In het kader van de Duitse overval op Nederland op 10 mei 1940 werden een aantal pantsertreinen ingezet.

a) Om hoeveel treinen ging het?
b) Wat is de route geweest van de trein die de meest westelijk gelegen locatie in Nederland heeft bereikt.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Test je kennis quiizzz

Bericht door Charly1975 »

Bertus Bunker schreef:In het kader van de Duitse overval op Nederland op 10 mei 1940 werden een aantal pantsertreinen ingezet.

a) Om hoeveel treinen ging het?
b) Wat is de route geweest van de trein die de meest westelijk gelegen locatie in Nederland heeft bereikt.
a) 7
b) geen idee, heb alleen gevonden dat er maar één succesvol was. Deze bereikte de Maasbrug bij Gennep.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Test je kennis quiizzz

Bericht door Charly1975 »

davy schreef:Wie ben ik?
Als kind was ik fysiek niet echt sterk en was bijna gestorven aan influenza. Mijn ouders waren gescheiden, mijn vader was in WO2 generaal en zou sterven aan het oostfront, en ik leefde meer bij mijn moeder die me door mijn zwakke gezondheid te veel verwende. Hierdoor kreeg ik later problemen met gezag en zocht dikwijls de kantjes op. Ik dronk, zat achter de vrouwen aan en was een 'beetje' roekeloos. Ik speelde op piano zelfs ooit eens jazz-muziek op een gala waar ook de grote baas (die met het snorretje) bij was. Later in de Luftwaffe kreeg ik daar ook veel problemen mee. Mijn wingman liet ik soms wel eens alleen en kon niet goed in groep functioneren. Daarom werd ik naar Afrika gestuurd. Hier leerde ik een tactiek om vijandelijke toestellen neer te halen. In plaats van langs achter een vijand aan te vallen, kwam ik van zeer grote hoogte aangevallen en kruiste ik de vijand soms maar op enkele tientallen meters, maar had hiervoor wel weinig munitie nodig om een toestel neer te halen. Ik kreeg veel last van nekpijn, want dat kruis met toebehoren woog goed door. Ik zou uiteindelijk in het Afrikaanse stof te pletter storten toen ik bewusteloos raakte met uit mijn toestel te springen en tegen de staartvin te botsen..
Bertus was inderdaad snel, toevallig kwam een deel van het verhaal mij bekend voor. Dit staat namelijk ook in het boek dat ik op dit moment aan het lezen ben; The Desert War Then and Now.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Test je kennis quiizzz

Bericht door Bertus Bunker »

Het antwoord van Charly1975 zit dicht in de buurt.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Test je kennis quiizzz

Bericht door Charly1975 »

M.b.t. antwoord b, bedoel je dan het zogenaamde "Duitse lijntje" (Boxtel - Wesel)
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Test je kennis quiizzz

Bericht door Bertus Bunker »

De vraag is niet helemaal beantwoord want het ging om 6 Pantsertreinen ( Pz , Panzerzug ) waarvan de meest succesvolle die bij Mill was , deze Pz kwam daarmee ook het meest westelijk.
Pz 6 was de meest noordelijke en kwam vanuit Weener ( Dld ) de grens over met de opdracht door te stoten naar Harlingen en zo de kop van de Afsluitdijk te bezetten , de Pz kwam bij Nieuwe Schans de grens over maar kwam door een opengedraaide brug in Winschoten niet verder waardoor het verassingsefect verloren was gegaan en men besloot Pz 6 terug te trekken naar Wuppertal.
Pz 4 kwam vanuit Bentheim en had als opdracht via Oldenzaal , Hengelo en Almelo door te rijden naar Deventer en daar de brug over de IJssel te bezetten .
Pz 3 kwam vanuit Borken bij Winterswijk de grens over om daarna door te rijden via Ruurlo naar Zutphen om daar eveneens de brug over de IJssel te veroveren.
Pz 7 vanuit Elten naar de brug bij Westervoort , met dezelfde opdracht dit was tevens de kortste route van een Pz in vijandelijk gebied.
Pz 1 vanuit Hassum naar Mill om door te stoten tot achter de Peel-Raam stelling , dit was ook de meest succes volle actie met een Pz in Nederland.
Pz 5 Kwam vanuit Dalheim met opdracht om de brug bij Roermond in te nemen en Pz 2 werd in Duitsland in reserve gehouden.

( bron : Die Panzerzüge des deutschen Reiches 1904-1945 van Wolfgang Sawodny , 1996 )

Dus Charly 1975 de eer is aan u.
Plaats reactie