ijzer smeden

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Plaats reactie
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

ijzer smeden

Bericht door Pak88 »

zijn hier nog meer mensen op dit forum die met hamer en aambeeld staal bewerken ? of hiermee willen beginnen.......
mijn eigen interesse gaat uit naar gebruiksvoorwerpen zoals; vikingmessen, maar ook tuindecoraties zoals; lampjes, rozen, spinnewebben die tegen een muur worden bevestigd, en waarop een plateautje is voor een plant of zo. in het web zit ook een spin.
ook losse spinnen van 6 tot 50 cm groot maak ik voor in huis of tuin.

halloween achtige ijzeren maskers voor in de tuin met een lampje erin.

ik heb ook eens een drakenkop gemaakt met grote puntige tanden in zijn bek. waar ik ooit nog een lichaam bij wil maken, zodat de draak rechtop staat. met een opening in zijn buik waar je houtblokken in kan gooien, en zodoende een tuinkachel hebt waarbij de vonken en de rook uit de draak zijn bek komen, zoiets lijkt mij mooi.

ik heb ook wel iets met steampunk, in sommige steden worden optochten gehouden met voertuigen in die stijl. vele hebben dan de mogelijkheid om af en toe grote steekvlammen te creeren, daar hou ik ook van.....

pas heb ik 70 kg black iron wat ik gekregen had en toch niet gebruik, gegeven aan een smid die hamers en bijlen maakt. en die nu voor mij nu in ruil een rounding hammer gaat maken.
hij kan dat staal goed gebruiken, en ik wil graag zoń hamer in de verzameling. zulke deals zijn ideaal.
benieuwd naar reacties...........
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: ijzer smeden

Bericht door Erik »

Reactie 1: Wat een vréselijk leuke hobby heb jij! Tijdens reenactment WO1 altijd jaloersig gekeken naar de jongens met een veldsmitse in gebruik die allerlei kleine handige dingen maakten. Vuur en geweld waaruit mooie dingen komen; kan het mannelijker?
Had ik tijd en ruimte was ik graag in de leer gekomen!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: ijzer smeden

Bericht door utmi »

In tijden van massaproductie heb ik wel respect voor oude ambachten!

Benieuwd naar je draak!
Their name liveth for evermore
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: ijzer smeden

Bericht door Pak88 »

haha, vuur en geweld waaruit mooie dingen komen. leuk verwoord, ik ben in mijn element achter het smidsvuur en het aambeeld. en als je motoriek een beetje verfijnd is, dan is het met een hamer mogelijk om rozenblaadjes te kloppen. utmi; ik zal binnenkort een foto plaatsen van de drakenkop.

waar ik als kind woonde, daar hadden wij een kunstsmid als buurman. op mijn vrije woensdagmiddag ging ik dan gaan kijken hoe die man van alles maakte, de liefde voor het vak heb ik van die man. en autodidactisch heb ik vele jaren later leren smeden, ik wil er nooit meer mee stoppen.
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: ijzer smeden

Bericht door Pak88 »

20181018_160646.jpg
Plaats reactie