Meningen, bronnen en kritiek...

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Meningen, bronnen en kritiek...

Bericht door Harro »

Waarom geven zoveel bezoekers van dit forum niet onderbouwde meningen alsof het feiten zijn.

Waarom geven deze bezoekers geen bron(nen) bij stellingen die ze als feiten presenteren.

Waarom reageren deze bezoekers kribbig tot aggressief als iemand om de bron voor dergelijke stellingen vraagt

Waarom nemen deze bezoekers automatisch aan dat je hen niet gelooft of dat je een tegengestelde mening hebt als je ze een vraag stelt

Waarom denken deze bezoekers überhaupt dat je ze alleen een tegenvraag mag stellen of om een bron mag vragen als je zelf je mening al gevormd hebt.

Zomaar wat vragen die in mij opkomen na het volgen van enige discussies de afgelopen weken.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

IK zal het mij persoonlijk aantrekken tot één van je bovengenoemde punten. Ik zit hier voor mijn plezier en om dingen te leren van mede forumgebruikers. Ik denk dat de waarom op die vraag is dat wat iemand denkt vaak gepresenteerd word in iemands hoofd als een feit.
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Ik denk niet dat je dit zomaar moet vragen, dat is iets persoonlijks lijkt mij.
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Misschien ligt het ook aan de leeftijd, ik heb niet deelgenomen aan die discussie's dus ik weet niet wie er allemaal mee gediscusiërd hebben. Maar van iemand van pak en weg 24 kan je betere onderbouwingen e.d. verachten dan iemand van 14.... En aangezien er nogal veel jonge formuleden hier zien (waar ik mezelf ook tot reken), denk ik dat het hier ook gedeeltelijk aan zal liggen.


Rick
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Ik denk dat Skylighter helemaal gelijk heeft. Het leuke en interessante van dit forum is echter dat je als je een beetje geïnteresseerd bent je steeds meer kan leren over het onderbouwen van meningen, het aandragen van de juiste bronnen en het voeren van een goed onderbouwde discussie.

De vragen van Harro zijn het overdenken waard maar het is ook het overdenken waard dat niet iedereen in staat is te voldoen aan de eisen die je zelf zou willen stellen. Dat is geen probleem en daar is goed mee om te gaan.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: Meningen, bronnen en kritiek...

Bericht door okke »

Ik probeer de vragen op mijzelf te betrekken en niet op ' zoveel bezoekers' of ' deze bezoekers'. Ik heb daarom de vragen aangepast, zodat ze aan mij gesteld zijn.

Q: Waarom geef je als bezoeker van dit forum niet onderbouwde meningen alsof het feiten zijn?

Meningen en opvattingen zijn persoonlijke feiten. Als ik mijn eigen meningen en opvattingen niet als waarheden zou zien, zou ik in onzekerheid en twijfel leven.
Of mijn meningen en opvattingen onveranderlijk zijn is een andere kwestie.
Bovendien zijn mijn meningen en opvattingen mijn meningen en opvattingen.

Q: Waarom geef je geen bron(nen) bij stellingen die je als feiten presenteerd?

Ik heb veel feiten en wetenswaardigheden als parate kennis in mijn geheugen opgeslagen, maar kan niet altijd de bron hierbij noemen. Als mijn stelling door feiten weerlegd wordt, moet ik de feiten weerleggen of mijn stelling aanpassen.

Q: Waarom reageer je kribbig tot aggressief als iemand om de bron voor dergelijke stellingen vraagt?

Hier heb ik geen ervaring mee, maar ik zou het vervelend kunnen vinden als ik herhaaldelijk gevraagd werd bronnen te geven die mijn mening moeten onderbouwen, als mijn mening voor mijn gevoel niet weerlegd wordt.

Q: Waarom neem je automatisch aan dat ik je niet geloof of dat ik een tegengestelde mening hebt als ik je een vraag stel?

Ik ga er even van uit dat 'een vraag stellen' hier overeenkomt met 'een vraag stellen over je bronnen'. Als dat zo is dan het volgende antwoord:
  1. Als je mij vraagt naar mijn bronnen, kan dat zijn omdat jouw eigen mening anders is en je wilt proberen met de bronnen waarop ik mijn mening gebasseerd hebt jouw mening te toetsen.
  2. Een andere reden dat je mij vraagt naar mijn bronnen is dat je niet geloofd dat mijn mening valide is en je de bronnen waarvan je denkt dat ik mijn mening er op basseer in twijfel trekt.
  3. Nog een andere mogelijkheid is dat jouw mening dezelfde is en je nieuwsgierig bent of we verschillende bronnen hebben om tot dezelfde mening te komen.
Ik ga er meestal van uit vanmogelijkheid 1 en 2, waardoor ik automatisch geloof dat je een tegengestelde mening hebt.

Q: Waarom denk je überhaupt dat ik je alleen een tegenvraag mag stellen of om een bron mag vragen als ik zelf mijn mening al gevormd hebt?

Ik denk niet dat je alleen een tegenvraag mag stellen of om een bron mag vragen als je jouw mening al gevormd hebt.

[Deze antwoorden zijn door mij gegeven en zijn daarom geen indicatie voor de antwoorden van andere forumleden. Aan deze antwoorden kunnen geen rechten ontleend worden.]
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Ik sluit me volledig aan bij Skylighter.

Harro mag ik even een heel andere vraag stellen?
Hoe oud ben je echt?
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Ik zie dat het vragen zijn die uit je hart komen en je er serieus antwoord op wil.

Met jeouw kennis en onderbouwing van argumenten d.m.v. bronnen is mijn inziens niets mis. Het enige waar ik misschien wel een antwoord op weet is op deze vraag:
Waarom reageren deze bezoekers kribbig tot aggressief als iemand om de bron voor dergelijke stellingen vraagt
Volgens mij ligt dit aan de manier waarop mensen denken behandeld zijn. Soms komt de toon van een bericht arrogant over, of in ieder geval op een manier waarop dat degene die moet antwoorden denkt dat hij volgens jou helemaal fout zit, of de indruk krijgt dat jij denkt dat hij er weinig van weet.

Ik denk dat alle bezoekers goed in de gaten moeten hebben dat je op een forum met mensen te maken hebt. Dit lijkt logisch, maar realiseer gewoon goed welke dingen dat met zich mee brengt. Iedereen heeft een andere achtergrond en dat bepaalt een manier waarop je een discussie aangaat. Sommige gebruikers zijn stevige discussies gewend, terwijl ze elkaar flink aanvallen, respecteren ze elkaar. Anderen zijn dit niet gewend en schieten daarom onmiddellijk in de verdediging als men hen op dezelfde manier aanpakt. Op andere momenten komt de geleerde kennis niet overeen met de kennis die je zelf hebt opgedaan, je hebt als het ware twee verschillende "waarheden". Dan is het soms moeilijk te accepteren als jouw "waarheid" door de andere heel makkelijk opzij wordt gezet. Dit zijn maar enkele voorbeelden uit de zaken die je op een forum als dit tegenkomt. Ik hoop dat er steeds meer mensen er goed mee leren omgaan. Het mag duidelijk zijn dat dit nog niet altijd goed lukt, al hebben wij als staff geen klachten over de manier waarop de meerderheid met elkaar omgaat hier.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Als je een plaatje of tekst van een andere website/boek gebruikt ben je sowieso verplicht om de bron te vermelden ivm copyright. Dus degenen die kribbig tot agressief reageren hebben totaal geen recht van spreken vind ik dan persoonlijk.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Re: Meningen, bronnen en kritiek...

Bericht door Harro »

okke schreef:Ik ga er even van uit dat 'een vraag stellen' hier overeenkomt met 'een vraag stellen over je bronnen'. Als dat zo is dan het volgende antwoord:
  1. Als je mij vraagt naar mijn bronnen, kan dat zijn omdat jouw eigen mening anders is en je wilt proberen met de bronnen waarop ik mijn mening gebasseerd hebt jouw mening te toetsen.
  2. Een andere reden dat je mij vraagt naar mijn bronnen is dat je niet geloofd dat mijn mening valide is en je de bronnen waarvan je denkt dat ik mijn mening er op basseer in twijfel trekt.
  3. Nog een andere mogelijkheid is dat jouw mening dezelfde is en je nieuwsgierig bent of we verschillende bronnen hebben om tot dezelfde mening te komen.
Ik ga er meestal van uit vanmogelijkheid 1 en 2, waardoor ik automatisch geloof dat je een tegengestelde mening hebt.[/list]
Kijk, daar loopt het al scheef. Want ik stel een vraag (algemeen of specifiek om een bron) vaak om een andere (vierde?) reden: ik heb überhaupt nog geen mening kunnen vormen maar wil mijn mening alleen afstemmen op onderbouwde, gedocumenteerde bijdragen van anderen en niet op losse opmerkingen die niet op juistheid zijn te controleren.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Miesjel schreef:Ik sluit me volledig aan bij Skylighter.

Harro mag ik even een heel andere vraag stellen?
Hoe oud ben je echt?
31

En daarbij kan ik mij vinden in de opmerking van Skylighter
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Harro schreef:
Miesjel schreef:Harro mag ik even een heel andere vraag stellen?
Hoe oud ben je echt?
31
Leeftijd: 95
Geregistreerd op: 3-11-2004
Berichten: 95
waarom vul je dan 95 in als je leeftijd?
Dit is niet vervelend of aanvallend bedoeld, maar ik neem aan dat je je niet graag anders voor wilt doen dan je bent, of wel?
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Miesjel schreef:waarom vul je dan 95 in als je leeftijd?
Dit is niet vervelend of aanvallend bedoeld, maar ik neem aan dat je je niet graag anders voor wilt doen dan je bent, of wel?
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=473 ... 0569e1fa6c
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Okee, daar valt iets voor te zeggen ;)
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: Meningen, bronnen en kritiek...

Bericht door okke »

Harro schreef:Kijk, daar loopt het al scheef. Want ik stel een vraag (algemeen of specifiek om een bron) vaak om een andere (vierde?) reden: ik heb überhaupt nog geen mening kunnen vormen maar wil mijn mening alleen afstemmen op onderbouwde, gedocumenteerde bijdragen van anderen en niet op losse opmerkingen die niet op juistheid zijn te controleren.
Als jij mij een vraag stelt over een onderwerp zal ik in eerste instantie vertellen wat ik over dat onderwerp meen te weten. Ik zal niet wat ik meen te weten achterhouden en richten op het uitwisselen van toetsbare objectieve bronnen over dat onderwerp, tenzij dat jouw specifieke vraag is (en ik de tijd, interesse en kunde heb op die vraag in te gaan). Meestal zal een vraag echter een beroep doen op mijn mening.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gesloten