Stille tocht voor doodgereden tasjesdief

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Mensen Mensen, ik ben neutraal maar dit:

De vader vond het belachelijk dat bij de moord op Theo van Gogh, de politiek zich er wel mee bemoeide en dat alle nederlanders in diepe rouw waren, maar op de "moord" van zijn zoon deden ze dat niet.

Dan ben je toch ook niet goed bij je hoofd???

Michiel
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik heb de poll in z'n volledigheid uit deze thread verwijderd. De motivatie hiervoor is door verschillende forumleden al gegeven in deze thread.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

101st Michiel schreef:Mensen Mensen, ik ben neutraal maar dit:

De vader vond het belachelijk dat bij de moord op Theo van Gogh, de politiek zich er wel mee bemoeide en dat alle nederlanders in diepe rouw waren, maar op de "moord" van zijn zoon deden ze dat niet.

Dan ben je toch ook niet goed bij je hoofd???

Michiel
Persoonlijk vond ik het belachelijk dat Balkenende verplicht werd om zich hiermee te bemoeien... wat een onzin om bij zijn familie op bezoek te gaan. Ben blij dat hij het niet gedaan heeft en die moskeebranden e.d. prioriteit gaf. Deze man heeft wel meer te doen dan allemaal bezoekjes af te leggen... daarvoor hebben we maatschappelijk werkers in Nederland!

Net zoals met Remkes in Phuket, godallemachtig wat kunnen die PvdA en SP ZEIKEN EN ZEIKEN!!
Gebruikersavatar
gvdbor
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:03
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

Jelle H. schreef:Deze vrouw zou een lintje moeten krijgen omdat de samenleving door haar actie een stuk veiliger is geworden. Hij was nog maar 19 en had nog een lange weg te gaan in zijn criminele carriere.

Jammer dat ik haar adres niet weet want anders had ik haar een bos bloemen gestuurd.
!
Een hele domme opmerking.

Heb je ooit al eens gesproken die iemands dood op zijn geweten heeft?

In dat geval zou je weten, tenzij je met een regelrechte crimineel te maken hebt, dat zoiets je niet in de kouwe kleren gaat zitten en dat je er nog heel lang, mogelijk zelfs de rest van je leven, last van kunt hebben.
Deze vrouw voelt zich geen held en staat hoogst waarschijnlijk helemaal niet te springen om een bos bloemen van iemand die niet goed weet waar hij het over heeft.
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

ik ben blij dat er een crimineel minder is in nederland
al had ik beter gevonden als hij zen leven lang in de bak
was beland... als je ziet dat hij de dag dat hij vrij komt
alweer een misdaad pleegt dan is er voor die jongen
geen toekomst... Ik zal hem niet missen
Kilroy
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jan 2005, 20:35
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Kilroy »

Ik dacht dat je op je achttiende volwassen bent en dus geen "jongen" meer bent maar een "man".
Een zaak is niet noodzakelijkerwijs rechtvaardig omdat een mens er voor sterft (Oscar Wilde).
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Wat een absurde reacties in deze thread. Het geeft maar weereens aan dat het met de waarden en normen van de zogenaamde goede, brave Nederlanders ver te zoeken is en dat we blijkbaar het Nederlandse rechtssysteem willen inruilen voor het recht van de sterkste.

Hoezo "eigen schuld"? Hoe is het mogelijk dat er mensen zijn die het toejuichen als op een licht vergrijp als diefstal van een tas standrechtelijke executie volgt waarna juridisch onderzoek naar de gang van zaken niet gewenst als er mogelijk sprake is van een emotionele handeling. Is dat een rechtsstaat? Zijn dat de Nederlandse waarden en normen?

Gaan we in het vervolg winkeldieven lynchen? De omstanders reageerden emotioneel op een licht vergrijp dus een juridisch onderzoek is niet gewenst en een eventuele vervolging van de lynchmob al helemaal niet.

En als dit al het verdiende loon is voor het stelen van een tas, wat voor straffen zetten we dan op zwaardere vergrijpen?

Denk toch na!
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Hoezo "eigen schuld"? Hoe is het mogelijk dat er mensen zijn die het toejuichen als op een licht vergrijp als diefstal van een tas standrechtelijke executie volgt waarna juridisch onderzoek naar de gang van zaken niet gewenst als er mogelijk sprake is van een emotionele handeling. Is dat een rechtsstaat? Zijn dat de Nederlandse waarden en normen?
Ik weet niet of het "eigen schuld" is, maar ik vind het wel een beetje bij het beroepsrisico horen. Is het wel een rechtstaat als iemand die zijn eigendom wil verdedigen in de cel beland i.p.v. de eigenlijke dief. Het kan mij nog eigenlijk weinig schelen of deze vrouw de dief bewust heeft aangereden. Als dit al het geval was, weet ik bijna zeker dat ze de man alleen aan wilde rijden, NIET dood wilde rijden. Ze wilde ten slotte haar tas terug en met vriendelijk vragen bereik je dit niet. Daar komt nog bij dat de man haar net de schrik van haar leven heeft bezorg met de overval! De reactie vlak daarna noem ik pas ontoerekeningsvatbaar. Ik hoop dat justitie daar uiteindelijk rekening mee houdt!
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Martijn schreef:Ik weet niet of het "eigen schuld" is, maar ik vind het wel een beetje bij het beroepsrisico horen.
Ben ik niet met je eens. De dood is een beroepsrisico voor b.v. gewapende overvallers maar toch niet van tasjesdieven mag ik hopen. Als dit wel zo is dan is er sprake van zorgwekkende normvervaging.
Martijn schreef:Is het wel een rechtstaat als iemand die zijn eigendom wil verdedigen in de cel beland i.p.v. de eigenlijke dief.
a) was de dief niet overleden dan was hij ook in de cel beland. Die rechtsongelijkheid is enkel ontstaan door de dood van de dief
b) de dood van de dief is een direct gevolg van zijn eigen handelen maar ook van het handelen van zijn slachtoffer. Daarbij staan de gevolgen van zijn handelen in geen verhouding tot de veel ernstiger gevolgen van het handelen van zijn slachtoffer. Justitie dient dit te onderzoeken en dan komt de rechter wel tot een oordeel.
Martijn schreef:Het kan mij nog eigenlijk weinig schelen of deze vrouw de dief bewust heeft aangereden. Als dit al het geval was, weet ik bijna zeker dat ze de man alleen aan wilde rijden, NIET dood wilde rijden.
Dat kan mij juist heel veel schelen want het is de crux in deze zaak. Iedereen weet dat als je met flinke snelheid met een auto een mens raakt dit zwaar letsel en zelfs de dood tot gevolg kan hebben. "Alleen willen aanrijden" is daarom een onverantwoordelijke actie waarop, indien bewezen, straf dient te staan.
Martijn schreef:Ze wilde ten slotte haar tas terug en met vriendelijk vragen bereik je dit niet.
Klopt. Maar dat geeft niemand het recht doelbewust acties te ondernemen die letsel en zelfs de dood kunnen veroorzaken. Een auto is op zo'n moment een wapen. Je schiet een tasjesdief ook niet neer omdat vriendelijk vragen niet helpt en je toch je tas terug wil. Waarom dan wel aanrijden met een auto.
Martijn schreef:Daar komt nog bij dat de man haar net de schrik van haar leven heeft bezorg met de overval! De reactie vlak daarna noem ik pas ontoerekeningsvatbaar. Ik hoop dat justitie daar uiteindelijk rekening mee houdt!
Ben ik met je eens. Maar hopen dat het rechtssysteem daar rekening mee zal houden in een eventueel vonnis is een ander geluid dan strafvervolging niet nodig achten omdat het de dader zijn "eigen schuld" is.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Als er zon dief is en die steelt jouw tas, dan raak je toch in paniek en weet je niet wat je doet!!!!!!
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Dus?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

Bericht door Marcfire »

Harro,

Ik ben het volledig met je eens en ik heb er verder niets aan toe te voegen.
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

dus kan zoiets gebeuren
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Natuurlijk. Alleen zal justitie dan een onderzoek moeten instellen omdat er sprake is van moord, doodslag of dood door schuld. De op dit forum geventileerde mening dat vervolging belachelijk is omdat zijn dood het slachtoffer zijn eigen schuld is, is zondermeer een absurde gedachte die onze rechtsstaat en onze waarden en normen in gevaar brengt.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

Bericht door Marcfire »

Het zou een beetje doen denken aan de jaren 30-40 waarin een klein vergrijp maximaal gestraft werd, desnoods door de bevolking zelf. Ik neem aan dat wij verstandig genoeg zijn om het allemaal niet zover te laten komen en dat we vertrouwen op ons rechtsysteem met al zijn onvolkomendheden.
Gesloten