Sbf.Koch schreef:]Ikzelf bijvoorbeeld heb zojuist besloten mijn Journalistiek te laten vallen en HBO Leraar Geschiedenis 2e graads te gaan studeren in Utrecht.
Journalistiek viel me behoorlijk tegen en de baangarantie in de journalistiek is al helemaal niet om over naar huis te schrijven... lekker, als een studie-schuld hebt!
Ik ben nu bijna 22 en zit dan dus in het 1e jaar (weer) van een HBO. Wat vinden jullie van deze stap?
Uiteindelijk ben jij natuurlijk de enige die hierover kan oordelen, maar misschien heb je wat aan mijn ervaringen.
Zelf heb ik twee jaar de lerarenopleiding Aardrijkskunde gevolgd. Is mij behoorlijk tegengevallen vanwege verschillende redenen. Het niveau van de leerstof vond ik te simpel en ik had het idee dat elke debiel gewoon zijn punten uiteindelijk wel zou krijgen omdat er nou eenmaal weinig animo is voor deze opleiding. Er zat voor mij gewoon te weinig uitdaging in om elke keer dezelfde soort opdracht uit te voeren en om samen te werken met medestudenten waarmee ik me totaal niet kon identificeren.
Vakken als onderwijskunde waren helemaal een ramp. In plaats van praktische tips kreeg ik alleen maar gezwets te horen van de één of andere muts die zelf al jaren niet meer voor de klas gestaan heeft. Zo moest ik eens een object meenemen dat mij herinnerde aan mijn puberteit en hierover vertellen. Zulk soort opdrachten kan ik dus helemaal niks mee, daarvoor ben ik te zakelijk, te nuchter en te doelgericht. De leraar vakdidactiek vertelde hoe belangrijk het was om de aandacht van leerlingen te behouden, terwijl hij zelf in zijn les na 5 minuten mijn aandacht al niet meer had...
Stage viel ook enorm tegen. Zonder enige voorbereiding werd ik voor een klas met VMBO leerlingen gezet die een aangepast leerprogramma volgden (met alle respect hoor, want ik weet zeker dat sommige van deze leerlingen later ook prima terecht komen). Dit was absoluut niet wat ik wilde. Ik zou het leuk vinden om les te geven aan de bovenbouw van de Havo of het VWO, volwassenenonderwijs of zelfs om buiten het onderwijs wat te doen met mijn opleiding. Niet om lessen te geven aan dit niveau leerlingen die naar mijn ervaring geen motivatie of kritische blik op het vak aardrijkskunde hebben. Dit was voor mij een behoorlijke afknapper. Vanwege al deze redenen, en factoren buiten de opleiding, ben ik ermee gestopt. Erg jammer want bepaalde onderdelen van de leerstof vind ik nog steeds erg interessant.
Ik ben echter tot de conclusie gekomen dat een lerarenopleiding misschien wel een roeping voor je moet wezen. Voor mij was het dit niet. Het vak aardrijkskunde (en geschiedenis) vind ik erg interessant, het onderwijs zoals dat nu geregeld is spreekt mij veel minder aan.
Maar Sbf.Koch ik wil je zeker niet ontmoedigen en mocht je dezelfde ervaringen krijgen als ik, is het misschien ook beter om gewoon door te bijten in plaats van af te haken. Uiteindelijk heb je een mooi diploma op zak, wat ik momenteel helaas nog niet heb...