Leden stellen zich voor - deel 2

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Wel... Mijn forumnaam is van mijn vader.
Heette gewoon Jan, maar de naam Ioannis komt nogal eens voor in de geschiedenis. Mijn vader had een behoorlijk sterke betrokkenheid met de oorlog. Dat was wel lastig, toen ik in de jaren 60 op de MULO zat, en voor het vak geschiedenis hem het hemd van het lijf vroeg.
Toevallig was toen ook Lou de Jong al bezig met zijn serie boeken over de Tweede Wereld oorlog.

Mijn vader werd bijna hysterisch, als er kampen in beeld kwamen.
Hij had een enorme hekel aan Duitsers, maar ook aan sommige mensen die voor op stonden als er herdenkingen waren, of onderscheidngen uitgedeeld werden.

Kernachtig gezegd, waren zijn woorden..
De goeden waren niet altijd goed, en de slechten niet altijd slecht.

Later, heeft hij me meer verteld.
Dat hij "licht verzetswerk" deed.
Transport van levensmiddelen voor onderduikers.
Als tegenprestatie kwam er koffie en sigaretten uit de lucht vallen.
Hij zag het gewoon als bijverdienste, en heeft nooit een onderscheiding willen hebben.

Dat gaf voor mij een totaal andere kijk op de zaak.
Nederlanders vielen van hun voetstuk, toen ik van hem hoorde, dat er veel tussen zaten die het zeker ook om het geld te doen was.
Joden helpen vluchten tegen getaling van aanzienlijke bedragen.
Er was soms weinig heldhaftigs aan, de goeie niet te na gesproken!

Nog veel later, kreeg ik steeds meer aanwijzingen dat hij een dubbel leven leidde tijdens de oorlog, waar mijn moeder en de familie niets van af wist. Hij was in de oorlog ook dikwijls op de fiets onderweg, en kende heel Oost Brabant op zijn duimpje.

Hij was bijzonder karig in het vertellen daarover.
Ik had steeds de indruk dat hij bepaalde zaken verzweeg.
Ik vond dat heel erg, en dat begon me na zijn dood ook parten te spelen.

Een en ander heeft te maken met Market Garden.
En de rol die Nederlandse hotemetoten daarin gespeeld hebben.
Ik kon bepaalde zaken niet rijmen.
Ik had vermoedens, maar daar wilde mijn vader niet over praten.

Kortom.. Ik begon te vermoeden dat Nederlandse verzetslieden met opzet tegengehouden werden om contact te krijgen met het Britse opperbevel, om Nederlandse politieke redenen.
En daar speelde Prins Bernard een cruciale rol in.
Nu hij dood is, mag er wat mij betreft onderhand toch eens een onderzoek naar gedaan worden.
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Wat voor belang zou Prins Bernhard hebben bij het tegenhouden van contact tussen het Nederlandse verzet en het Britse oppercommando?
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Interessant verhaal en welkom!
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

Welkom, en moge u ons verrijken met uw kennis. ( Bij mij is dat alvast nodig :lol: )
War is something human...
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Welkom op het forum! Veel plezier hier!
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Zitadelle schreef:Wat voor belang zou Prins Bernhard hebben bij het tegenhouden van contact tussen het Nederlandse verzet en het Britse oppercommando?
Wel, er was een grote discrepantie tussen de Nederlandse regering in Londen, en de kringen rondom de Koningin.
Dat was later ook de aanleiding dat Wilhelmina af trad.

Ik zal het voorzichtig proberen uit de leggen...

Wie als eerste de vlag plant, heeft het voor het zeggen... ??
Market Garden moest kost wat kost doorgaan, terwijl het waanzin was!

Weet je wie die meneer is die hier links op de foto staat?
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Patton :)
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

General George Patton jr.
Died in 1945 while commanding officer of the 3rd US Army
buried in Luxembourg if i'm not mistaken :p
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Gebruikersavatar
gvdbor
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:03
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

Wie is GvdBor,

Nou dat ben ik dus, Gijs vd Bor. Ik kom uit Ermelo, vader van 3 kinderen. Ik ben als motoragent werkzaam bij de politie, tevens moderator van een soortgelijk forum als dit op http://www.infopolitie.nl. Mijn grote hobby is fotografie en computeren. De tweede wereldoorlog interesseert mede door mijn achtergrond. Ik kom uit Putten. Dit plaatsje is in de oorlog behoorlijk te grazen genomen daar zo ongeveer de hele mannelijke bevolking gedeporteerd is en in concentratiekampen omgekomen.

Een paar jaar geleden kampeerde ik in Verdun en werd toen aangestoken door het WO 1 virus. Heb daar in krap een week tijd zo'n beetje alles bezocht wat maar mogelijk was, inmiddels aardig wat boeken daarover verzameld.
Tzt wil ik nog naar Wolfschans in Rastenbourg, de bunker waar een aanslag op Hitler werd gepleegd, mede vanwege het feit dat mijn zoon helemaal lyrisch van dat verhaal is.
Ook heb ik nog plannen om Ieper en omgeving te gaan bezoeken. Maar ja, wat in het vat zit...... Onlangs heb ik Oradour bezocht. Had ook al zo'n 12 jaar in mijn agenda gestaan. Nu is het er dan toch van gekomen.
Ik ben bij toeval op dit forum terechtgekomen omdat ik wat info zocht over Call of Duty, die info heb ik inmiddels gevonden en ik ben weer een stuk verder gekomen.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Welkom hier op het forum! Foto's maken kan je goed! Heb op je site gekeken. :P
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

welkom!

leuk vakantielijstje! en inderdaad mooie site + foto;s!
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Geplaatst door Robert in een ander topic!

hallo ik ben Robert Braam enben hier nieuw dus ik dacht laat ik me even voor stellen, ik ben dus Robert Braam en ben 13/14 jaar en verzamel wo2 engels en US, om presies te zijn het gebied Arnhem NIjmegen Woon ik zelf In Gendt. Wat ik heb? ik heb al bijna compleet een US paratroeper 101 repro, een orgineel 82e ben ik ook al aardig mee op weg, een engels para repro ook compleet bijna op paar kleine dingetjes na, een engelse infantrie orgineel bijna compleet en nog wat andere dingen zoals een radio de BD-71, een Droppings parachut en canadeese schoenen, 2 engelse helmen, radio voor in de dodge command car, emblemen van de pegasus en een best zeldzaam item een rantsoen kistje maar geen gewoone, deze is voor 3 man voor 1 dag en niet zoals de meeste voor 1 dag en 2 man dus een mooi item van mijn verzamaling heb nog veel meer maar is te veel om op te noemen. maar hierbij zeg ik even HALLO TO YOU ALL
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Welkom op het forum Robert!
Gebruikersavatar
Robert
Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 16 dec 2004, 16:45
Locatie: Gendt
Contacteer:

mijn site

Bericht door Robert »

ja ik heb ook zelf een site waar je natuurlijkook foto's van mijn verzameling kan zien maar het op laden om mijn eigen verzameling duurt een beetje lang maar echt de moeite waard.

http://www.freewebs.com/britseparatroepers
Verzamel gebied Arnhem-Nijmegen
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Welkom :) . Al weer een er bij die Engels verzamelt :cheer:
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gesloten