Verstandskiezen

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gesloten
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Verstandskiezen

Bericht door YPPY »

Hebben jullie die dingen nog of zijn ze er al uit?
Ik heb er sinds een uur twee minder. Wat een avontuur. Gelukkig werkt de verdoving nu nog, straks zal ik wel minder blij zijn. Ik kon nog onder het operatiedoek doorkijken, maar die assistente zei dat ik mijn ogen maar dicht moest doen. Het was vast niet gezellig wat ik zou zien. ;) Er is geboord en mijn onderkaak is gehecht. Dat hechten was nog behoorlijk irritant, want met het draadje duwde hij nogal op m’n onderlip en die was niet verdoofd. De bovenkant was er wel erg vlug uit. De dokter maar zeggen dat ik op het gaasje moest bijten en ik dacht dat er nog een kies moest. Echt snugger was ik niet geloof ik. Maar ik heb nu wel twee kiezen in een zakje thuisliggen. En een doos met pijnstillers. :)
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Ik heb sinds 2 jaar ook 2 verstandskiezen minder. Ze groeiden verkeerd en zouden met tanden, die net d.m.v. een beugel recht stonden, weer terug willen duwen. Bij mij was het ook een avontuur trouwens. Het ging allemaal soepel, de verdoving, het boren en het trekken. Ik merkte er weinig van, want je voelt niets en er lag een doek over je ogen. Het werd pas leuk toen ik klaar was. Ik stond namelijk meteen op en wilde aanlopen. De zuster zei dat ik wel erg wit geworden was. Ik zelf had nog niks in de gaten. De zuster liep voor de zekerheid mee en mijn moeder die in de wachtkamer zat vond ook dat ik nogal bleekjes was. Ik moet bekennen dat ik toen ook voelde dat ik niet helemaal lekker op mijn benen meer stond. Toen ik even had gezeten in de wachtkamer konden we toch weer naar huis. Toen de andere tand getrokken werd ben ik maar iets langer blijven liggen en iets rustiger opgestaan. :wink:

Bij mij zijn links en rechts niet in één keer getrokken. Bij jou wel YPPY? Ik heb er trouwens weing last van gehad. Ben volgende dag gewoon gaan werken. Alleen je zevert terwijl je niets in de gaten hebt door de verdoving haha.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Bij mij zijn ze nu aan de linkerkant weggehaald. Rechts moet over 4 weken zeggen ze, maar ik weet niet of ik dat dan al durf. Het heeft me nu ook een half jaar gekost voordat ik een afspraak durfde te maken. En ik heb alleen gebeld omdat ik last kreeg van een kies. De verdoving gaat nu uitwerken geloof ik, het gaat wat zeurderig pijn doen. Ik moest nog even in de stoel blijven zitten toen ik klaar was. Pas na nog wat uitleg mocht ik opstaan. Ik moet nu wel wat gaan eten geloof ik. Mijn vriendje heeft vla gehaald, maar ik weet niet of ik al durf. ;)
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Je kan maar beter over die 4 weken die andere kiezen laten trekken dan ben je er meteen vanaf. Ik heb de tweede keer ook 2 keer moeten uitstellen en dan blijf je er tegen aan hikken. Dat was tenminste mijn ervaring.

Ik denk trouwens dat de pijnstillers goed gaan helpen als je die inneemt. Die van mijn hielpen doen goed. Ik merkte het namelijk als ze uit begonnen te werken.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
lapijntje
Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 22 okt 2002, 17:56
Locatie: België (Bredene)

Bericht door lapijntje »

Wijsheidstanden (zo noemen wij toch verstandskiezen): dat was voor mij echt een halve nachtmerrie! Ik was volledig verdoofd en liet ze alle 4 in één keer eruit halen. Vreselijk! Mijn broer en zus hadden dit al laten doen, zij hadden helemaal geen last gehad, maar ik wel! Het hangt duidelijk af van persoon tot persoon of je er last van hebt of niet!
Een eerste feit is dat ik niet goed tegen die volledige verdoving kon: ik werd al huilend wakker (geen idee waarom), heb nog een hele dag liggen trillen, heb dan iets gegeten en het dan 's avonds allemaal weer uitgekotst. Jakkes, da 's zoiezo al niet leuk, maar als je mond vol draadjes ligt dan al helemaal niet! Maar soit, ik was ook nooit eerder écht verdoofd geweest, daar zal het dan wel aan liggen.
Bij mij - ik wil je absoluut niet ontmoedigen, hoor, bij mijn broer en zus was het helemaal niet zo en ik ben al altijd een geval apart geweest! - was het vooral de dag na de operatie dat ik meest last had. Ik kon zelfs geen lepel in mijn mond krijgen! Dan is mama om pijnstillers gegaan (die had ik niet bij ) en toen ging het wel beter.
De dag erna was al veel minder erg, maar ik moest toch nog enkele dagen van school wegblijven.

In elk geval: ik zou zeggen: als jij last zou hebben (maar de meesten hebben er helemaal geen last van) : het gaat ook over hé, en dan ben je van heel die miserie af!

Succes!
lapijntje xxx
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
Gebruikersavatar
Maximus
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:46

Bericht door Maximus »

heb er ook nog maar 2, de mijnen zijn er uit gehaald tijdens me kaakoperatie.

dus van de verstandskiezen zelf eruit halen geen last gehad.

behalve dat ze mijn kaak hebben gebroken (maar dat was niet voor de verstandkiezen hoor) :wink: :lol: :lol: viel alles wel mee.

behalve dat ik daardoor een aantal weken als een zombie er uit zag :cry:
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

De mijne komen net door. Heb wel een andere minder fijne operatie gehad.

Onder 2 melkkiezen in de onderkaak zaten geen blijvende kiezen en omdat de wortels wel erg kort werden hebben ze die vervangen voor blijvende uit mijn bovenkaak.

Daar zaten ook nog melkkiezen die vanwege mijn beugel getrokken moesten worden. Die blijvende kiezen die daar onder zaten hebben ze toen maar onderin gezet. Drie kwartier met mijn bek open en 7 verdovingen gehad onder mijn tong en in mijn gehemelte. Daarna 1 tot 2 zware pijnstillers gehad dag 2 en de rest niet meer naar die pijnstillers gekeken.

Die chirurg moest wel een beetje veel kracht gebruiken om mijn blijvende kiezen in mijn onderkaak te duwen.

Ben daarna studie object geweest voor studenten uit Canada. Die keken ff mee met een controle.Ik zat toen wel een half uur langer in de stoel dan nodig was.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ik heb geluk: voor mijn wijsheidstanden (verstandskiezen) heeft de orthodentist een plaats opengelaten in mijn gebit. Er moesten wel 4 andere tanden getrokken worden en een beugel geinstalleerd, maar kom :)
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Geweldig topic... :evil:

Ehm, mijn verstandskiezen doen er verstandig aan en spelen nog eventjes verstoppertje. Ik heb ze nog niet gezien.... gelukkig.

Ik hoop dat je snel weer kunt kauwen YPPY!
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

ja...of ik nog verstandskiezen heb???
natuurlijk niet dat merk je toch zo???
:wink:
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Je hebt wel gelijk dat het beter is meteen een afspraak te maken Martijn. Maar ik durf toch niet zo goed. Ben nogal een watje wat zoiets betreft. ;) Als de pijn van deze kiezen over is, zal ik eens bellen voor een afspraak voor half januari, dan is dit weer helemaal beter.

Vier tegelijk is veel Lapijntje! Dat doen ze hier nooit geloof ik. Dan kun je helemaal niet eten. Was jij dan onder narcose? Hier krijgen we alleen plaatselijke verdoving inclusief een dikke wang.

Dat is helemaal eng Willem, daar wil ik niet aan denken. *ril*

Dat is bij mij ook gebeurd Antwerpx, mijn kaken zijn te klein en daarom zijn er bij mijn ook vier kiezen getrokken voordat ik een beugel kreeg. Voor zover ik het nu kan zien (m’n mond kan nog niet helemaal open), heb ik nu nog maar erg weinig kies over.

Weet je wel of je ze hebt Proos? Als je ze niet hebt, is het helemaal fijn. :) Gelukkig kan ik vla eten door een rietje, dus ik krijg nog wel wat binnen. :)
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

YPPY schreef:Weet je wel of je ze hebt Proos? Als je ze niet hebt, is het helemaal fijn. :) Gelukkig kan ik vla eten door een rietje, dus ik krijg nog wel wat binnen. :)
Geen flauw idee eigenlijk. Ben d'r nog over aan het twijfelen of ik het ga navragen bij de eerstvolgende controle: geen slapende honden wakker maken he.

Zeer gevarieerd dieet....als 't niet meer lukt kunnen we je altijd nog aan het infuus hangen :)
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Als ze doorkomen dan voel je ze vanzelf hoor!

Maar nu ik er zo over nadenk, het zou best kunnen dat Proos geen verstandskiezen heeft... :evil: :wink:
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Ik heb al mijn verstandskiezen nog!
Ik heb ook al mijn melktanden nog!
.......maar ze zitten wel in een doosje!

Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gesloten