gemiddelde leeftijd

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gesloten
Gebruikersavatar
wiersma
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 10 nov 2003, 13:19
Locatie: aarde

Bericht door wiersma »

Lord_Vetinari schreef:
wiersma schreef:ja je zult waarschijnlijk eerst ook je opleiding moeten afronden voordat je je in een bepaald onderwerp kunt verdiepen als wo2
:?:

Hoebedoelu? Als je je VWO hebt, kun je de Uni op. Als je Geschiedenis studeert begin je met alle vakken in je Propedeuse, In je tweede jaar kies je er daar 3 van uit en in je 3e jaar specialiseer je je in een vakgebied. Binnen dat vakgebied kun je dan in je 4e jaar je Scriptie-onderzoek doen.

En dat kan heel ruim. Als je Economische Geschiedenis kiest als afstudeerrichting kun je onderzoek doen naar bijvoorbeeld de houding van de Nederlandsche Bank in WO2.
ja als jje het bankwezen in de wo2 interesant vindt wel ja maar ja je moet ook maar vwo gedaan hebben tis maar net wat je op dat moment belangrijker vindt
history provides you with usefull information for the future
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

wiersma schreef:
Lord_Vetinari schreef:
wiersma schreef:ja je zult waarschijnlijk eerst ook je opleiding moeten afronden voordat je je in een bepaald onderwerp kunt verdiepen als wo2
:?:

Hoebedoelu? Als je je VWO hebt, kun je de Uni op. Als je Geschiedenis studeert begin je met alle vakken in je Propedeuse, In je tweede jaar kies je er daar 3 van uit en in je 3e jaar specialiseer je je in een vakgebied. Binnen dat vakgebied kun je dan in je 4e jaar je Scriptie-onderzoek doen.

En dat kan heel ruim. Als je Economische Geschiedenis kiest als afstudeerrichting kun je onderzoek doen naar bijvoorbeeld de houding van de Nederlandsche Bank in WO2.
ja als jje het bankwezen in de wo2 interesant vindt wel ja maar ja je moet ook maar vwo gedaan hebben tis maar net wat je op dat moment belangrijker vindt
Ja, hallo. Er zijn wel een paar beperkingen. Interesse in iets is geen garantie voor een opleidingsplaats. Bovendien wordt er best wat van je verwacht op een Universiteit.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gebruikersavatar
wiersma
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 10 nov 2003, 13:19
Locatie: aarde

Bericht door wiersma »

Lord_Vetinari schreef:
wiersma schreef:
Lord_Vetinari schreef: :?:

Hoebedoelu? Als je je VWO hebt, kun je de Uni op. Als je Geschiedenis studeert begin je met alle vakken in je Propedeuse, In je tweede jaar kies je er daar 3 van uit en in je 3e jaar specialiseer je je in een vakgebied. Binnen dat vakgebied kun je dan in je 4e jaar je Scriptie-onderzoek doen.

En dat kan heel ruim. Als je Economische Geschiedenis kiest als afstudeerrichting kun je onderzoek doen naar bijvoorbeeld de houding van de Nederlandsche Bank in WO2.
ja als jje het bankwezen in de wo2 interesant vindt wel ja maar ja je moet ook maar vwo gedaan hebben tis maar net wat je op dat moment belangrijker vindt
Ja, hallo. Er zijn wel een paar beperkingen. Interesse in iets is geen garantie voor een opleidingsplaats. Bovendien wordt er best wat van je verwacht op een Universiteit.
ja je zal wel gelijk hebben ik weet het niet maar ik heb dan ook geen ervaring met universitaire opleidingen en heb het de afgelopen 3jr ook te druk voor gehad om me daar mee bezig te houden
history provides you with usefull information for the future
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

wiersma schreef:
Lord_Vetinari schreef:
wiersma schreef: ja als jje het bankwezen in de wo2 interesant vindt wel ja maar ja je moet ook maar vwo gedaan hebben tis maar net wat je op dat moment belangrijker vindt
Ja, hallo. Er zijn wel een paar beperkingen. Interesse in iets is geen garantie voor een opleidingsplaats. Bovendien wordt er best wat van je verwacht op een Universiteit.
ja je zal wel gelijk hebben ik weet het niet maar ik heb dan ook geen ervaring met universitaire opleidingen en heb het de afgelopen 3jr ook te druk voor gehad om me daar mee bezig te houden
Ik vraag me af hoeveel vakjes we in een vakje kunnen proppen
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

[mod actief]
Ik denk dat Wiersma zijn vraag prachtig behandeld kan worden in het door hem gestarte topic http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=985.

Als iedereen daar zijn commentaar over het onderwerp "wat voor opleiding" wilt neerzetten dank ik u allen hartelijk. Zo hebben we niet 2 draadjes naast elkaar die over het zelfde gaan.

En ik heb ff het onderwerp van dit draadje gewijzigt in "gemiddelde leeftijd". Heeft iedereen een duidelijker beeld van waarom die draadje gestart is zodat we niet weer off topic gaan.

[/mod actief]
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Mijn gemiddelde leeftijd is 27
Gebruikersavatar
wiersma
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 10 nov 2003, 13:19
Locatie: aarde

Bericht door wiersma »

dus willem ik kan jouw antwoord daar ook vinden
history provides you with usefull information for the future
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8051
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 9 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

23 jaar.

Even ter informatie:
Op 4 mei 2001 schreef het Algemeen Dagblad een artikel over de kennis bij kinderen over de Tweede Wereldoorlog.
AD-enquête: Kennis scholieren over Tweede Wereldoorlog onder de maat
De oorlog, wanneer was dat?

Door Frank Renout

Rotterdam - Jongeren zijn slecht op de hoogte van belangrijke feiten over de Tweede Wereldoorlog. Bijna de helft weet niet dat destijds 6 miljoen joden zijn vermoord. Tweederde heeft geen benul wat collaboratie is. Velen denken dat er `meedoen met het verzet' mee wordt bedoeld.


Dit blijkt uit een enquête onder een representatieve groep van 400 scholieren van 12 tot en met 18 jaar, die het Algemeen Dagblad heeft laten uitvoeren door Interview-NSS. De jongeren kregen 16 vragen voorgelegd over mensen, feiten en ontwikkelingen uit de Tweede Wereldoorlog.

De vragenlijst is opgesteld in samenwerking met de Anne Frank Stichting en sluit aan bij het onderwijsniveau op scholen. In de categorie `gemakkelijke' vragen, waarvan de meeste antwoorden als bekend werden verondersteld, heeft meer dan de helft het regelmatig bij het rechte eind. Bijna iedereen weet dat joden een ster moesten dragen. Maar toch is slechts 69 procent ervan op de hoogte dat de oorlog in Nederland van 1940 tot 1945 duurde. Iets meer dan de helft noemt koningin Wilhelmina als staatshoofd in die tijd (41 procent noemt Juliana).

Bij de categorie `moeilijke' vragen gaat de meerderheid vrijwel steeds de fout in. Bijna 90 procent weet niet dat Duitsland na de oorlog in vieren werd gedeeld. Maar één op de zes noemt Wageningen als de plaats waar de capitulatie werd getekend. 40 Procent zegt ten onrechte dat tijdens de Kristallnacht de Duitsers Nederland binnenvielen.

,,Je kunt aan de ene kant zeggen dat deze uitkomsten vreselijk zijn'', zegt D. Barnouw van het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie. ,,Maar het is ook logisch dat mensen die de oorlog van dichtbij hebben meegemaakt, er meer van weten.''


Weinig kennis, maar veel betrokkenheid
Barnouw pleit voor hernieuwde aandacht voor de scholing over de oorlog. “We hebben zo veel instellingen die zich daarmee bezighouden: de Anne Frank Stichting, het Nationaal Comité 4 en 5 mei. Maar als je de simpelste dingen - zoals het aantal joodse slachtoffers - blijkbaar niet op jongeren kunt overdragen, moet je je eens afvragen of wat je doet wel werkt.”

Op de vraag wie het meisje met het rode haar was, antwoordt 45 procent Anne Frank en 33 procent - correct - Hannie Schaft. “Dat vind ik een opvallende fout”, zegt directeur N. Nooter van het Nationaal Comité 4 en 5 mei. “Ik dacht dat Anne Frank wel zó'n begrip was, dat duidelijk is wie zij is.”

Nooter tilt niet al te zwaar aan de slechte score van veel ondervraagden. “In de enquête is gevraagd feitenkennis te reproduceren. Daar hecht ik niet zo veel waarde aan. Feiten moeten worden gebruikt om tot inzichten te komen. De grote lijn is belangrijker.” Wél opmerkelijk vindt ze het dat kinderen die het vak geschiedenis hebben gekozen het gemiddeld niet beter doen dan anderen. Scholieren op havo en vwo scoren ook niet beter dan leerlingen van mavo, mbo, vmbo en lbo. Lachend: “Dan mag je je toch wel afvragen wat onderwijs en het vak geschiedenis opleveren.”

Directeur H. Westra van de Anne Frank Stichting benadrukt dat bekend is dat er heel weinig kennis is over historische feiten, bij jong én oud. Maar de betrokkenheid bij de Tweede Wereldoorlog is groot, zegt hij. “Ons lesmateriaal gaat naar de meeste basisscholen in het land. En veel scholen brengen rond deze tijd een bezoek aan het Anne Frank Huis.” Het enige dat hem wel verbaasde is de geringe kennis over het aantal joodse slachtoffers. “Dat ze dit niet weten, is verontrustend.”

Meisjes scoren overigens aanzienlijk slechter dan jongens in de enquête. Slechts bij drie van de 16 vragen geven zij vaker het juiste antwoord dan de jongens; meestal blijven ze ver achter.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Natuurlijk weet een derde van de scholieren tussen 12 en 18 jaar niet wat collaboratie is. Het onderdeel WO2 wordt pas behandeld in VMBO-T jaar 2 en op Havo/Vwo jaar 3. Op het VMBO wordt volgens mij het woord collaboratie niet eens gebruikt.

Hiermee schakel je al een heleboel jongeren uit en geef je een verkeerd beeld van de kennis van de jongeren.
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

wiersma schreef:dus willem ik kan jouw antwoord daar ook vinden
Ik heb geen idee wat je dan moet doen. Ik studeer nu op Mbo klinische chemie, hematologie.

Ik vraag nu mensen hun leeftijd weer te noemen. De mijne staat er al.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
wiersma
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 10 nov 2003, 13:19
Locatie: aarde

Bericht door wiersma »

Willem ter Haar schreef:
wiersma schreef:dus willem ik kan jouw antwoord daar ook vinden
Ik heb geen idee wat je dan moet doen. Ik studeer nu op Mbo klinische chemie, hematologie.

Ik vraag nu mensen hun leeftijd weer te noemen. De mijne staat er al.
ok waar moet ik dat gaan doen dan hier nu meteen ok 22
history provides you with usefull information for the future
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 2 keer

Bericht door okke »

31
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Contacteer:

Bericht door Peter »

33 lentes jong :wink:
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

paulstolk schreef:Natuurlijk weet een derde van de scholieren tussen 12 en 18 jaar niet wat collaboratie is. Het onderdeel WO2 wordt pas behandeld in VMBO-T jaar 2 en op Havo/Vwo jaar 3. Op het VMBO wordt volgens mij het woord collaboratie niet eens gebruikt.

Hiermee schakel je al een heleboel jongeren uit en geef je een verkeerd beeld van de kennis van de jongeren.
Wat is dat nou weer voor onzin-stelling? Het woord 'collaboratie' is een dusdanig algemene en veelgebruikte term, dat je het jongeren best kunt aanrekenen als ze er niet van gehoord hebben, ongeacht of het wel of niet op school is behandeld. Elk jaar rond 4 en 5 mei wordt men doodgegooid met WO2 en in elke oorlogsfilm van een beetje kaliber komt de term en de verklaring ervan wel een keer voorbij.

Als jongeren het alleen van hun school moeten hebben, hebben ze een zeer beperkte belevingswereld. En een zeer beperkte interesse in de wereld om hen heen. En hoewel de jeugd er niet beter op wordt, vind ik die stelling toch iets te boud.

On topic: Ik ben 37...
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Ik ga dagelijks met jongeren om en kan je vertellen dat het woord collaboratie zeker niet in het dagelijks vocabulair voorkomt. Verder denk ik niet dat je de jongeren dit kan aanrekenen, maar meer hun ouders. Hoeveel ouders kijken rond 4-5 mei nog naar oorlogsfilms? Hoeveel ouders stimuleren hun kinderen nog om een minuut stilte te houden op 4 mei?
Gesloten