Vraag over de vragen

Opmerkingen en suggesties voor het forum kunnen hier besproken worden. Ook staan hier mededelingen, waaronder de forumregels.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Vraag over de vragen

Bericht door paulstolk »

We zijn hier op het forum heel snel met het antwoord geven op alle vragen die hier binnenkomen. Compleet met links en artikelen. Dit is wel de meest snelle en gemakkelijke manier om een vraag beantwoord te krijgen. Het hoort allemaal bij het fenomeen internet en daar heb ik op zich niks tegen.

Waar ik wel wat op tegen heb is dat mensen helemaal niet meer kunnen zoeken. Voorbeeld: afgelopen week heb ik een opdracht school gegeven. In de brugklas heb ik de opdracht gegeven om zo veel mogelijk informatie over Toetanchamon te vinden. Kinderen kwamen terug met de mededeling dat er helemaal niks te vinden is over Toetanchamon. Een klein gedeelte van de leerlingen heeft niet de moeite genomen om informatie te zoeken en een ander deel kan gewoon niet zoeken.

Heeft het misschien nut om hier een kleine spoedcursus "hoe vind ik informatie op het internet" aan te bieden?

Je hebt misschien zelf wel gemerkt dat als je lukraak op bijvoorbeeld google gaat zoeken dat er een heleboel resultaten komen die niks met het onderwerp te maken hebben.

Aangezien wij een site proberen te maken voor kinderen, lijkt het me een basisvaardigheid voor die kinderen om te kunnen zoeken. Als wij dat voor ze doen leren ze er niks van. Een kind dat kan zoeken op internet of in de bibliotheek heeft daar later veel profijt van.

Ik zou graag jullie mening hier over willen horen
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

ik denk dat je hier een erg goed punt hebt,

ik doe een opleiding it media productie, via de pgo methode, dit houd in dat je zoveel mogelijk zelf doet.

we hebben bijvoorbeeld maar twee lesboeken dit jaar, voor de rest hebben we internet, en de hoorcolleges.

een van de eerste dingen die we leerde was opzoeken op internet:

welke kernwoorden uit mijn vraag moet ik invoeren om het gewenste resultaat te krijgen? hoe kan ik een zoekterm zo aanpassen dat ik meer resultaat krijg? je zult namelijk als je iets over hacken moet weten meer vinden onder hack dan onder hacken.

verder houd het zoeken op internet in dat je in meerdere talen moet kunnen zoeken. iets wat voor onze doelgroep uiteraard moeilijk is. we zullen inderdaad een soort handleiding moeten maken, alleen moeten we er vanuit gaan dat de meeste info die je via google vind in het engels en duits is, en dus niet leesbaar voor de meeste kids. die "gaten"zullen we zelf moeten opvullen met info op wo2.nl.

verder is het handig als we een aantal "standaard" antwoorden opstellen op de meest voorkomende vragen.
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Ik weet niet of er informatica op alle voorgezetonderwijs word gegeven. Toen ik de brugklas deed wel. Er werd mij toen geleerd met de computer om te gaan. Een idee om in die lessen ook te leren zoeken naar info op het internet? Het zou in combinatie kunnen met een opdracht voor een ander vak.

En ik ben nog steeds een voorstander van de bibliotheek. En zeker over de farao's is daar veel te vinden.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Er worden hier inderdaad nog veel antwoorden gegeven op simpele vragen. Toch wordt ook een groot deel van de vragenstellers naar google verwezen of naar een site waar ze zelf verder moeten zoeken. Soms geef ik zelf al enkele voorbeelden aan die ik zelf heb gevonden op het forum of met google. Ik vermeld dan ook welke woorden ik heb gebruikt. Andere staff leden doen dit overigens ook. Bovendien staan er in het vragenforum een aantal sticky topics die ook het een en ander over vragen stellen vermelden, lees ze maar eens door. Wij als staff vonden het nodig om deze teksten op te stellen. De topics opgesteld door PPL zijn heel duidelijk!

Om even op je probleem terug te komen. Ik denk dat het niets kunnen vinden vooral met luiheid te maken heeft. Om tot de goede informatie te komen moet je soms iets langer zoeken. De gemiddelde leerling heeft die spanningsboog niet meer. De moeite nemen om ergens langer op te zitten is teveel gevraagd. De gemakkelijkste weg bewandelen is menselijk. Dus je vraagt of ergens wat je wilt hebben en je krijgt het, of je zoekt 5 minuten en zegt dan dat je niets hebt kunnen vinden. En dat wordt dan uiteindelijk geaccepteerd op school.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Martijn schreef:Om even op je probleem terug te komen. Ik denk dat het niets kunnen vinden vooral met luiheid te maken heeft. Om tot de goede informatie te komen moet je soms iets langer zoeken. De gemiddelde leerling heeft die spanningsboog niet meer. De moeite nemen om ergens langer op te zitten is teveel gevraagd. De gemakkelijkste weg bewandelen is menselijk. Dus je vraagt of ergens wat je wilt hebben en je krijgt het, of je zoekt 5 minuten en zegt dan dat je niets hebt kunnen vinden. En dat wordt dan uiteindelijk geaccepteerd op school.
Twee dingen kloppen niet in dit antwoord. De generalisatie dat leerlingen voornamelijk lui zijn stuit me persoonlijk tegen de borst. In de dagelijkse praktijk merk ik dat leerlingen die daadwerkelijk zich ergens voor interesseren absoluut een lange spanningsboog kunnen hebben. Ten tweede wordt "luiheid" zeker niet geaccepteerd op school.

Deze site is voornamelijk bedoeld voor kinderen die vragen hebben over de Tweede Wereldoorlog. Als wij al geen hoge pet op hebben van kinderen, waarom doen wij dit dan?
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Ik heb meer het gevoel,althans op deze forum dat de simpele vraagjes die hier gesteld worden gewoon iets is om ons bezig te houden,tot jolijt van de topicstarter.
Sommige anonieme vraagstellers maken er een spelletje van volgens mij,niks meer niks minder.

Adrian.
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Ik denk en ik zie dat wij van veel kinderen niet alles meer eisen en dat veel kinderen daadwerkelijk wel lui zijn. Natuurlijk zijn er wel kinderen die zich wel interesseren voor zaken als de tweede wereld oorlog en zich kunnen concentreren. Er zijn ook kinderen die zich alleen voor dit onderwerp concentreren en daarvoor de benodigde spanningsboog kunnen opbrengen. Er zijn echter ook kinderen die hier komen met de vraag of wij hun opdracht die ze van school hebben gekregen even willen beantwoorden. Die categorie noem ik lui. Ik wil daarbij eigenlijk niet generaliseren, maar meer constateren.
Jij zegt dat een voorbeeld dat ik noem niet geaccepteerd wordt op een middelbare school. Ik heb daar nog niet zo lang geleden opgezeten en ik weet dat je met slappe smoesjes vaak een heel eind komt. Bovendien zeg je in je antwoord dat kinderen een langere spanningsboog kunnen hebben... Dus je bent het met me eens dat je tegenwoordig vaak geconfronteerd wordt met een korte spanningsboog. Je kan het de kinderen ook niet kwalijk nemen, kijk maar eens naar MTV of naar een willekeurig kinderprogramma. Je moet er als onderwijsgevende echter wel rekening mee houden.

Deze site is bedoeld om kinderen kennis te laten maken met het onderwerp de tweede wereldoorlog. Bovendien kunnen we op deze manier kennis overdragen die niet vergeten mag worden. Om dit te doen hoef je geen hoge pet van kinderen op te hebben. We willen graag de pet wat hoger hebben :wink: .
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Ik wil ook helemaal niet zeggen dat we iets verkeerd doen met dit forum. Ook ik leer hier een heleboel over dingen waarvan ik het bestaan niet wist.

Ik ben het met je eens dat wij van kinderen niet zo veel meer eisen. Wij hebben ze "lui" gemaakt en nu moet ik ze dagelijks in de klas weer activeren :? En soms is het een gevecht, maar uiteindelijk lukt het wel. Ik vind dat je altijd het positieve moet zien :lol:
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Met het positieve in de kinderen zien ben ik het zeker eens! Dat doe ik zelf ook elke dag. Van sommige kinderen ben je met kleine vooruitgangen al heel blij! Dat gevecht om de kinderen te activeren komt me bekend voor.

Dat activeren trekken we hier op de site door. Tenminste dat is de bedoeling. Kant en klare antwoorden zijn hier niet te koop. Nou nu ik er over nadenk... Volgens mij zit hier een handeltje.... :wink: :evil:
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

De kinderen zijn niet altijd lui, soms hebben ze gewoonweg te weinig tijd. Ik zeg niet dat dit het geval is bij kinderen die in de basisschool zitten, maar ik zit nu in het 4de jaar ASO (vergelijkbaar met Gymnasium) en om eerlijk te zijn: ik verdrink in het werk. Ik versta daarom maar al te goed dat wanneer sommigen te veel ander schoolwerk te doen hebben, dat ze de werkstukken zo simpel mogelijk willen afwerken: door iemand anders laten doen.

Wat niet wil zeggen dat ik het rechtvaardig.
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Martijn schreef:Dat activeren trekken we hier op de site door. Tenminste dat is de bedoeling. Kant en klare antwoorden zijn hier niet te koop. Nou nu ik er over nadenk... Volgens mij zit hier een handeltje.... :wink: :evil:
Vertel....
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Mijn duivelse kant wilde een vraag en antwoordservice tegen betaling opstarten haha, maar de engel in mij heeft dat plan meteen van tafel geveegd. :)
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Mijns inziens past dit topic beter thuis in Opmerkingen en Suggesties daar het gaat over het functioneren en handelen op dit messageboard.

Derhalve verplaatst.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Plaats reactie