Vraag over de vragen
- paulstolk
- Lid
- Berichten: 711
- Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
- Locatie: Ede, gelderland
- Contacteer:
Vraag over de vragen
We zijn hier op het forum heel snel met het antwoord geven op alle vragen die hier binnenkomen. Compleet met links en artikelen. Dit is wel de meest snelle en gemakkelijke manier om een vraag beantwoord te krijgen. Het hoort allemaal bij het fenomeen internet en daar heb ik op zich niks tegen.
Waar ik wel wat op tegen heb is dat mensen helemaal niet meer kunnen zoeken. Voorbeeld: afgelopen week heb ik een opdracht school gegeven. In de brugklas heb ik de opdracht gegeven om zo veel mogelijk informatie over Toetanchamon te vinden. Kinderen kwamen terug met de mededeling dat er helemaal niks te vinden is over Toetanchamon. Een klein gedeelte van de leerlingen heeft niet de moeite genomen om informatie te zoeken en een ander deel kan gewoon niet zoeken.
Heeft het misschien nut om hier een kleine spoedcursus "hoe vind ik informatie op het internet" aan te bieden?
Je hebt misschien zelf wel gemerkt dat als je lukraak op bijvoorbeeld google gaat zoeken dat er een heleboel resultaten komen die niks met het onderwerp te maken hebben.
Aangezien wij een site proberen te maken voor kinderen, lijkt het me een basisvaardigheid voor die kinderen om te kunnen zoeken. Als wij dat voor ze doen leren ze er niks van. Een kind dat kan zoeken op internet of in de bibliotheek heeft daar later veel profijt van.
Ik zou graag jullie mening hier over willen horen
Waar ik wel wat op tegen heb is dat mensen helemaal niet meer kunnen zoeken. Voorbeeld: afgelopen week heb ik een opdracht school gegeven. In de brugklas heb ik de opdracht gegeven om zo veel mogelijk informatie over Toetanchamon te vinden. Kinderen kwamen terug met de mededeling dat er helemaal niks te vinden is over Toetanchamon. Een klein gedeelte van de leerlingen heeft niet de moeite genomen om informatie te zoeken en een ander deel kan gewoon niet zoeken.
Heeft het misschien nut om hier een kleine spoedcursus "hoe vind ik informatie op het internet" aan te bieden?
Je hebt misschien zelf wel gemerkt dat als je lukraak op bijvoorbeeld google gaat zoeken dat er een heleboel resultaten komen die niks met het onderwerp te maken hebben.
Aangezien wij een site proberen te maken voor kinderen, lijkt het me een basisvaardigheid voor die kinderen om te kunnen zoeken. Als wij dat voor ze doen leren ze er niks van. Een kind dat kan zoeken op internet of in de bibliotheek heeft daar later veel profijt van.
Ik zou graag jullie mening hier over willen horen
- Roel R.
- Lid
- Berichten: 5675
- Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
- Contacteer:
ik denk dat je hier een erg goed punt hebt,
ik doe een opleiding it media productie, via de pgo methode, dit houd in dat je zoveel mogelijk zelf doet.
we hebben bijvoorbeeld maar twee lesboeken dit jaar, voor de rest hebben we internet, en de hoorcolleges.
een van de eerste dingen die we leerde was opzoeken op internet:
welke kernwoorden uit mijn vraag moet ik invoeren om het gewenste resultaat te krijgen? hoe kan ik een zoekterm zo aanpassen dat ik meer resultaat krijg? je zult namelijk als je iets over hacken moet weten meer vinden onder hack dan onder hacken.
verder houd het zoeken op internet in dat je in meerdere talen moet kunnen zoeken. iets wat voor onze doelgroep uiteraard moeilijk is. we zullen inderdaad een soort handleiding moeten maken, alleen moeten we er vanuit gaan dat de meeste info die je via google vind in het engels en duits is, en dus niet leesbaar voor de meeste kids. die "gaten"zullen we zelf moeten opvullen met info op wo2.nl.
verder is het handig als we een aantal "standaard" antwoorden opstellen op de meest voorkomende vragen.
ik doe een opleiding it media productie, via de pgo methode, dit houd in dat je zoveel mogelijk zelf doet.
we hebben bijvoorbeeld maar twee lesboeken dit jaar, voor de rest hebben we internet, en de hoorcolleges.
een van de eerste dingen die we leerde was opzoeken op internet:
welke kernwoorden uit mijn vraag moet ik invoeren om het gewenste resultaat te krijgen? hoe kan ik een zoekterm zo aanpassen dat ik meer resultaat krijg? je zult namelijk als je iets over hacken moet weten meer vinden onder hack dan onder hacken.
verder houd het zoeken op internet in dat je in meerdere talen moet kunnen zoeken. iets wat voor onze doelgroep uiteraard moeilijk is. we zullen inderdaad een soort handleiding moeten maken, alleen moeten we er vanuit gaan dat de meeste info die je via google vind in het engels en duits is, en dus niet leesbaar voor de meeste kids. die "gaten"zullen we zelf moeten opvullen met info op wo2.nl.
verder is het handig als we een aantal "standaard" antwoorden opstellen op de meest voorkomende vragen.
- Willem ter Haar
- Lid
- Berichten: 1270
- Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
- Locatie: Barneveld (Gelderland)
- Contacteer:
Ik weet niet of er informatica op alle voorgezetonderwijs word gegeven. Toen ik de brugklas deed wel. Er werd mij toen geleerd met de computer om te gaan. Een idee om in die lessen ook te leren zoeken naar info op het internet? Het zou in combinatie kunnen met een opdracht voor een ander vak.
En ik ben nog steeds een voorstander van de bibliotheek. En zeker over de farao's is daar veel te vinden.
En ik ben nog steeds een voorstander van de bibliotheek. En zeker over de farao's is daar veel te vinden.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
- Martijn
- Lid
- Berichten: 2268
- Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Er worden hier inderdaad nog veel antwoorden gegeven op simpele vragen. Toch wordt ook een groot deel van de vragenstellers naar google verwezen of naar een site waar ze zelf verder moeten zoeken. Soms geef ik zelf al enkele voorbeelden aan die ik zelf heb gevonden op het forum of met google. Ik vermeld dan ook welke woorden ik heb gebruikt. Andere staff leden doen dit overigens ook. Bovendien staan er in het vragenforum een aantal sticky topics die ook het een en ander over vragen stellen vermelden, lees ze maar eens door. Wij als staff vonden het nodig om deze teksten op te stellen. De topics opgesteld door PPL zijn heel duidelijk!
Om even op je probleem terug te komen. Ik denk dat het niets kunnen vinden vooral met luiheid te maken heeft. Om tot de goede informatie te komen moet je soms iets langer zoeken. De gemiddelde leerling heeft die spanningsboog niet meer. De moeite nemen om ergens langer op te zitten is teveel gevraagd. De gemakkelijkste weg bewandelen is menselijk. Dus je vraagt of ergens wat je wilt hebben en je krijgt het, of je zoekt 5 minuten en zegt dan dat je niets hebt kunnen vinden. En dat wordt dan uiteindelijk geaccepteerd op school.
Om even op je probleem terug te komen. Ik denk dat het niets kunnen vinden vooral met luiheid te maken heeft. Om tot de goede informatie te komen moet je soms iets langer zoeken. De gemiddelde leerling heeft die spanningsboog niet meer. De moeite nemen om ergens langer op te zitten is teveel gevraagd. De gemakkelijkste weg bewandelen is menselijk. Dus je vraagt of ergens wat je wilt hebben en je krijgt het, of je zoekt 5 minuten en zegt dan dat je niets hebt kunnen vinden. En dat wordt dan uiteindelijk geaccepteerd op school.

"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
- paulstolk
- Lid
- Berichten: 711
- Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
- Locatie: Ede, gelderland
- Contacteer:
Twee dingen kloppen niet in dit antwoord. De generalisatie dat leerlingen voornamelijk lui zijn stuit me persoonlijk tegen de borst. In de dagelijkse praktijk merk ik dat leerlingen die daadwerkelijk zich ergens voor interesseren absoluut een lange spanningsboog kunnen hebben. Ten tweede wordt "luiheid" zeker niet geaccepteerd op school.Martijn schreef:Om even op je probleem terug te komen. Ik denk dat het niets kunnen vinden vooral met luiheid te maken heeft. Om tot de goede informatie te komen moet je soms iets langer zoeken. De gemiddelde leerling heeft die spanningsboog niet meer. De moeite nemen om ergens langer op te zitten is teveel gevraagd. De gemakkelijkste weg bewandelen is menselijk. Dus je vraagt of ergens wat je wilt hebben en je krijgt het, of je zoekt 5 minuten en zegt dan dat je niets hebt kunnen vinden. En dat wordt dan uiteindelijk geaccepteerd op school.
Deze site is voornamelijk bedoeld voor kinderen die vragen hebben over de Tweede Wereldoorlog. Als wij al geen hoge pet op hebben van kinderen, waarom doen wij dit dan?
-
- Lid
- Berichten: 2132
- Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26
- Martijn
- Lid
- Berichten: 2268
- Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Ik denk en ik zie dat wij van veel kinderen niet alles meer eisen en dat veel kinderen daadwerkelijk wel lui zijn. Natuurlijk zijn er wel kinderen die zich wel interesseren voor zaken als de tweede wereld oorlog en zich kunnen concentreren. Er zijn ook kinderen die zich alleen voor dit onderwerp concentreren en daarvoor de benodigde spanningsboog kunnen opbrengen. Er zijn echter ook kinderen die hier komen met de vraag of wij hun opdracht die ze van school hebben gekregen even willen beantwoorden. Die categorie noem ik lui. Ik wil daarbij eigenlijk niet generaliseren, maar meer constateren.
Jij zegt dat een voorbeeld dat ik noem niet geaccepteerd wordt op een middelbare school. Ik heb daar nog niet zo lang geleden opgezeten en ik weet dat je met slappe smoesjes vaak een heel eind komt. Bovendien zeg je in je antwoord dat kinderen een langere spanningsboog kunnen hebben... Dus je bent het met me eens dat je tegenwoordig vaak geconfronteerd wordt met een korte spanningsboog. Je kan het de kinderen ook niet kwalijk nemen, kijk maar eens naar MTV of naar een willekeurig kinderprogramma. Je moet er als onderwijsgevende echter wel rekening mee houden.
Deze site is bedoeld om kinderen kennis te laten maken met het onderwerp de tweede wereldoorlog. Bovendien kunnen we op deze manier kennis overdragen die niet vergeten mag worden. Om dit te doen hoef je geen hoge pet van kinderen op te hebben. We willen graag de pet wat hoger hebben
.
Jij zegt dat een voorbeeld dat ik noem niet geaccepteerd wordt op een middelbare school. Ik heb daar nog niet zo lang geleden opgezeten en ik weet dat je met slappe smoesjes vaak een heel eind komt. Bovendien zeg je in je antwoord dat kinderen een langere spanningsboog kunnen hebben... Dus je bent het met me eens dat je tegenwoordig vaak geconfronteerd wordt met een korte spanningsboog. Je kan het de kinderen ook niet kwalijk nemen, kijk maar eens naar MTV of naar een willekeurig kinderprogramma. Je moet er als onderwijsgevende echter wel rekening mee houden.
Deze site is bedoeld om kinderen kennis te laten maken met het onderwerp de tweede wereldoorlog. Bovendien kunnen we op deze manier kennis overdragen die niet vergeten mag worden. Om dit te doen hoef je geen hoge pet van kinderen op te hebben. We willen graag de pet wat hoger hebben


"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
- paulstolk
- Lid
- Berichten: 711
- Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
- Locatie: Ede, gelderland
- Contacteer:
Ik wil ook helemaal niet zeggen dat we iets verkeerd doen met dit forum. Ook ik leer hier een heleboel over dingen waarvan ik het bestaan niet wist.
Ik ben het met je eens dat wij van kinderen niet zo veel meer eisen. Wij hebben ze "lui" gemaakt en nu moet ik ze dagelijks in de klas weer activeren
En soms is het een gevecht, maar uiteindelijk lukt het wel. Ik vind dat je altijd het positieve moet zien 
Ik ben het met je eens dat wij van kinderen niet zo veel meer eisen. Wij hebben ze "lui" gemaakt en nu moet ik ze dagelijks in de klas weer activeren


- Martijn
- Lid
- Berichten: 2268
- Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Met het positieve in de kinderen zien ben ik het zeker eens! Dat doe ik zelf ook elke dag. Van sommige kinderen ben je met kleine vooruitgangen al heel blij! Dat gevecht om de kinderen te activeren komt me bekend voor.
Dat activeren trekken we hier op de site door. Tenminste dat is de bedoeling. Kant en klare antwoorden zijn hier niet te koop. Nou nu ik er over nadenk... Volgens mij zit hier een handeltje....

Dat activeren trekken we hier op de site door. Tenminste dat is de bedoeling. Kant en klare antwoorden zijn hier niet te koop. Nou nu ik er over nadenk... Volgens mij zit hier een handeltje....



"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
- Peter M
- Lid
- Berichten: 6271
- Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09
De kinderen zijn niet altijd lui, soms hebben ze gewoonweg te weinig tijd. Ik zeg niet dat dit het geval is bij kinderen die in de basisschool zitten, maar ik zit nu in het 4de jaar ASO (vergelijkbaar met Gymnasium) en om eerlijk te zijn: ik verdrink in het werk. Ik versta daarom maar al te goed dat wanneer sommigen te veel ander schoolwerk te doen hebben, dat ze de werkstukken zo simpel mogelijk willen afwerken: door iemand anders laten doen.
Wat niet wil zeggen dat ik het rechtvaardig.
Wat niet wil zeggen dat ik het rechtvaardig.
- paulstolk
- Lid
- Berichten: 711
- Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
- Locatie: Ede, gelderland
- Contacteer:
- Martijn
- Lid
- Berichten: 2268
- Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
- PPL
- Lid
- Berichten: 1889
- Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
- Locatie: Amsterdam