Doelgroep

Opmerkingen en suggesties voor het forum kunnen hier besproken worden. Ook staan hier mededelingen, waaronder de forumregels.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bigshot
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 12 sep 2005, 21:03
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Doelgroep

Bericht door Bigshot »

Wat is eigenlijk de doelgroep van dit forum? Sinds mijn aanmelding heb ik moeten constateren dat het discussie-niveau in relatief korte tijd gedaald is. Ik kan met vermaak topics lezen van meer dan een jaar oud. Veel huidige topics worden op een aanduidend lager niveau gevoerd dan enige tijd terug.

Wat is daar de reden van? Is deze reden aannemelijk wanneer we kijken naar de beoogde doelgroep? Of, komt het door de eerder aangehaalde 'hit-and-run' houding van sommige users.

Het is geen kritiek wat ik hier post, maar puur uit belangstelling.
Beste kinderen, jullie moeten later proberen de wereld zo mooi te maken als de gevallenen die voor jullie hadden willen maken! Prinses Wilhelmina (maart 1960)
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik heb geen flauw idee; maar ik wil zeggen dater af en toe gewoon een goeie tussen zit en af en toe een waardeloze. Mijn politiek is dat wanneer ik de discussie niet leuk meer vind ik kanproberen de discussie een andere kant op te sturen of gewoon niet meer meedoe.

Hierbij valt het op dat er gewoon mensen zijn die echt geïnteresseerd zijn en mensen die idd alleen maar zichzelf willen uiten. Op het subforum voor discussie bijvoorbeeld kom ik steevast mensen tegen die gewoon echt van gedachten willen wisselen en in ieder geval een poging wagen om van elkaar te leren.

Ik heb het idee dat er een aantal factoren meespelen in deze zoals leeftijd,opleidings-niveau, interessegebied en levenshouding.
De laatste lijkt bepalend want de rest geeft meer een huidig kennis niveau aan dan de intentie van mensen en ikzelf weeg die factor boven alle andere.

Wat zijn jouw interesse gebieden eigenlijk mbt dit forum?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

de leeftijden, het niveau, opleidingen en interesses (enz) lopen erg uiteen op dit forum, de een heeft gigantisch veel verstand van uniformen, en de ander weet weer precies wat er waar is gebeurd...

ik heb wel het idee dat de leeftijd steeds meer daalt (ik bedoel hiermee dat er steeds meer jongere leden komen, lees leden onder de 16 jaar)
dit is natuurlijk helemaal niet erg (ben zelf 15), het forum is een goed informatiepunt, en daar word gewoon goed gebruik van gemaakt.

ik denk wel dat de komst van ww2 in de media ook daarvoor heeft gezorgd, denk hierbij aan BoB, SPR maar ook spellen zoals Call of Duty.

ik denk niet dat dit forum een bepaalde doelgroep heeft, (alhoewel sommigen worden uiteraard niet geaccepteerd, denk aan holocaust ontkenners..).
het is naar mijn weten bedoelt voor mensen die zicht interesseren in de oorlog, of gewoon informatie nodig hebben voor school.

Sobel
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

De website wo2.nl (waar het forum een onderdeel van is) is opgezet met de intentie als informatiebak te dienen voor kinderen uit het basisonderwijs en leerlingen uit het voortgezet onderwijs. Het forum was in eerste instantie bedoelt om kinderen een mogelijkheid te geven om vragen te stellen over de Tweede Wereldoorlog, als bepaalde zaken op de website niet duidelijk waren.

Om goed antwoord op die vragen te geven zijn er in de loop van de tijd nieuwe leden bijgekomen die veel verstand hebben van de oorlog, of een bepaald aspect daarvan. Met de komst van die leden kwam ook de roep om meer subfora, zoals een apart deel over verzamelen, een discussie gedeelte en een babbelbox waar de leden elkaar beter konden leren kennen.

Na de komst van het verzamelaarsgedeelte is de toestroom van nieuwe leden erg snel gegaan. Onder deze nieuwe leden bevonden (en bevinden) zich veel jongeren.

Nu, een aantal jaar later, moeten we toch constateren dat het vragen gedeelte maar een klein onderdeeltje is geworden en dat er veel meer topics worden gewijd aan discussies tussen experts onderling.

Ik denk niet dat dit een slechte ontwikkeling is, want in die topics is ontzettend veel informatie terug te vinden.

Dus om in het kort antwoord te geven op de vraag van de topicstarter:

De doelgroep bestond in eerste instantie uit kinderen en scholieren, maar inmiddels kunnen we denk ik wel stellen dat iedereen die iets met de Tweede Wereldoorlog heeft (van militariaverzamelaar, tot modelbouwer, pc-gamer en scholier) op dit forum terecht kan.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

Ik denk dat het niveau tot ongeveer half 2005 steeg, maar daarna steeds wat is gedaald. Dit komt denk ik vooral doordat zo rond midden 2005 alle experts op WW2 gebied wel op dit forum zaten. Hierna zijn er vooral nog de mensen die er gewoon wel wat vanaf wisten en de BoB- verzamelaars enz. op dit forum gekomen. Ook worden steeds meer berichten geplaatst in het 'babbelbox'gedeelte (waar ik ook wel wat aan bijdraag :oops: ) En dan zijn er ook nog een paar experts op ww2 gebied vertrokken of (in mijn ogen dan) minder zijn gaan posten. IK probeer me er ook wel voor te behoeden zelf zo min mogelijk onzin posts te plaatsen en serieuze discussies te houden.
mvg
Rémy
----
Gebruikersavatar
Bigshot
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 12 sep 2005, 21:03
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Bericht door Bigshot »

Het niveau is inderdaad gedaald. Ik voer zelf ook niet veel discussies. Maar doordat ik twijfel aan de kennis en serieusheid van sommige users neem ik aan bepaalde discussies niet deel.

Ik lees veel en post minder. Soms krijgen personen, die zoals ik op sommige fora weinig posten en veel lezen, het verwijt dat ze er zelf ook niet aan meedragen. Het lijkt dan net of het aantal posts iets zegt over je kennis met betrekking tot WOII.

Ik hoop dat het niveau niet verder gaat dalen. Het beginsel van dit forum is toch discussiëren over de Tweede Wereldoorlog. Een Babbelbox, ander tijdperken en een discussie-forum zijn dan leuk meegenomen, maar schiet in mijn ogen het eigenlijke doel voorbij. Om dan terug te komen op de vraag van Arjen wat nu precies mijn interesses zijn, dat is gewoon de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog op zich, met een lichte voorkeur voor de Holocaust, het verhaal achter meer onbekende personen, en het verzet in de Tweede Wereldoorlog met een lichte voorkeur voor het Nederlandse Verzet. Ik heb niets met computergames, ellenlange discussies over films en modelbouw. Dat neemt niet weg dat sommige topics interessant kunnen zijn. Ik kan ook met vermaak kijken naar verzamelingen van bepaalde personen.

Daarmee vloer ik niemand. Ieder heeft zijn goed recht om de interesses te hebben die hij heeft. Niet iedereen heeft dezelfde interesses. Ik constateer alleen dat de algemene kennis van de users minder is dan een half jaar geleden.

Daarom was mijn vraag: 'Wat is de doelgroep van dit forum'.
Beste kinderen, jullie moeten later proberen de wereld zo mooi te maken als de gevallenen die voor jullie hadden willen maken! Prinses Wilhelmina (maart 1960)
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

Dus dan licht het dus niet alleen aan mij dat ik vond dat het niveau is gedaald. Maar ik denk dat het vechten is tegen een stortvloed die toch gaat komen, oftewel het is onafwendbaar. Feit is dat er gewoon ook veel mensen zitten die bij wijze van spreken alleen een wieldopje uit de oorlog hebben en zich dan verzamelaar noemen enz.. Zij willen dan toch iets van zich laten horen en ze vinden dan uitlaatklep in subforums als de 'babbelbox'. Ik denk dus dat er hier een overvloed aan van die halve ww2 geïnteresseerden en verzamelaars zijn.Maar om vooral maar niet arrogant of zelfingenomen over mijn kennis te doen, ik zelf heb ook nog veel te leren en weet ook veel te weinig om het niveau echt omhoog te krijgen. Wel probeer ik te voorkomen dat het niveau door mij omlaag gaat. Ik ben ook al gestopt met te reageren op al die polls van wat is het beste vuurwapen enz. enz. omdat ik dit zelf ook enigszinds onzinnig vind, maargoed dat is mijn mening.
mvg
rémy
----
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

ik deel je mening over de polls, maar ik ben het niet eens dat door die halve ww2 geintresseerden het niveau omlaag gaat, iets dat ik opmaak uit je bericht.

ik was zelf ook een om het zo maar te zeggen halve ww2 geintresseerde, dit is verandert doordat ik op dit forum zat, en dingen leerde...

Sobel
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

ooh, maar dat geloof ik ook zeker wel. Maar het gros stijgt denk ik weinig in niveau maar blijft zitten 'babbelbox-niveau'. Je moet je er al echt meer in willen interesseren wil je daaruit komen. En naturlijk, ik zeg ook zeker niet dat er geen goede polls meer zijn ofdat er zich nu alleen nog bagger aanmeld wat het forum eerder omlaag dan omhoog helpt. Ik zeg gewoon dat er nu meer babbelbox- en wat is de beste... onderwerpen opdoemen. En met 'half'geïnteresseerden bedoel ik meer de mensen die de leraar ooit eens een les over de oorlog bezig hebben gehoord en die dan vervolgens denken er al heel wat vanaf te weten en dan zich hier aanmelden om, vervolgens nooit verder als 'babbelbox' kijken (bij wijze van spreken.
mvg
Rémy
----
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

ik snap het
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik schaar me achter Sobel. Ik weet ook lang niet alles wat er is.
Wel leer ik af en toe iets bij...of af...
Voorts wilde ik zeggendat ik onzin topics soms juist heel erg leuk vind. Je moet alleen oppassen om in serieuze topics geen onzin posts te posten. Wel mogen ongeïnformeerde posts. Als je het maar bedoelt ter bevordering van het topic. En een grap af en toe moet ook kunnen wat mij betreft. Maar gewoon maar wat schreeuwen is denk ik gewoon funest.
Anyway..Mr. Bigshot..welkom bij de club.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Bigshot
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 12 sep 2005, 21:03
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Bericht door Bigshot »

Ik begrijp het wel. Op een poll stemmen doe ik soms voor de 'leut' maar daar ben ik ook mee gestopt. Wat ik de laatste tijd een beetje voor idee krijg: Er komt een topic met een poll over alle andere polls op dit forum. Er komt een verkiezing van Avatar en van onderschrift. Dat is allemaal wel leuk, en ik volg zo'n topic ook nog wel iets, maar de aandacht voor het echte onderwerp verslapt daar wel iets mee...

Ik leer ook bij op dit forum. Maar door 'halve' WOII geïnteresseerden gaat het niveau naar mijn mening wel omlaag. Niet iedereen maakt wat dat betreft dezelfde omwenteling mee. Ik ben alleen bang dat de stortvloed van 'halve' geïnteresseerden zal toenemen. Een goed middel omdat de voorkomen is volgens mij de Babbelbox alleen toegangelijk maken voor leden.

Zeker, een grap moet kunnen en sommige onzin topics kunnen leuk zijn.

En Mr. Arjen, ik surf hier al een tijdje rond, maar jij bent de eerste die me echt welkom heet :mrgreen:
Beste kinderen, jullie moeten later proberen de wereld zo mooi te maken als de gevallenen die voor jullie hadden willen maken! Prinses Wilhelmina (maart 1960)
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

Dan wil ik wel graag de nummer 2 zijn, of is er al iemand anders de nummer 2 :lol: Dus in ieder geval dus welkom :!: :wink:
mvg
Rémy
----
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Bigshot schreef:[...]Er komt een topic met een poll over alle andere polls op dit forum. [...] Dat is allemaal wel leuk, en ik volg zo'n topic ook nog wel iets, maar de aandacht voor het echte onderwerp verslapt daar wel iets mee. [...]
Dat topic van mij had als enige serieuze waarde om te laten zien hoe weinigzeggend de meeste polls zijn. Ik vind polls meestal geheel oninteressant of interessant qua onderwerp, maar oninteressant door de vorm.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

okke schreef:
Bigshot schreef:[...]Er komt een topic met een poll over alle andere polls op dit forum. [...] Dat is allemaal wel leuk, en ik volg zo'n topic ook nog wel iets, maar de aandacht voor het echte onderwerp verslapt daar wel iets mee. [...]
Dat topic van mij had als enige serieuze waarde om te laten zien hoe weinigzeggend de meeste polls zijn. Ik vind polls meestal geheel oninteressant of interessant qua onderwerp, maar oninteressant door de vorm.
LOL! Dat weten we wel hoor Okke.
:)
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Plaats reactie