Wapens verzamelen

Opmerkingen en suggesties voor het forum kunnen hier besproken worden. Ook staan hier mededelingen, waaronder de forumregels.
racefiets
Lid
Ontvangen: 5 keer

Bericht door racefiets »

Dat is een beetje afhankelijk per wapenwinkel. In het verleden koste het bij Noordgouwe geloof ik 50 euro. Let wel dat je alleen een legaal wapen onklaar kan laten maken.
Dirty harrY
Lid

Re: Wapens verzamelen

Bericht door Dirty harrY »

eabe80 schreef:Ik las hier dat er nog weleens wat mensen zijn die een geweer uit de tweede wereld oorlog willen kopen,maar niet op de hoogte zijn van de regels.
Vandaar dit schema die ik bij de politie heb aangevraagd.
Een aantal andere regels zijn:
*Minimaal 18 jaar zijn(de koper)
*Alleen een wapen kopen als deze volgens de Nederlandse wapenwet onklaar is gemaakt(of je moet een wapenvergunning hebben).
*Als deze onklaar is gemaakt MOET er een verklaring bij zitten van een erkende wapenbank uit Nederland.
*wapens gekocht in Belgie of Duitsland waarschijnlijk niet aan de regels voldoen.
*Een wapen dragen of een wapen voor handen hebben in Nederland een groot verschil maakt.
*Bij twijfel niet kopen,daar de boetes/celstraffen daar mate hoog zijn.
*Of raad pleeg de plaatselijke politie of kijk op http://www.justitie.nl bij de wapenwet artikel 18, bijlage 2.
Aanvulling: Of in het bezit zijn van een verzamelaars verlof WM8 (hoop dat ik het nummer goed heb, er zijn nog al wat WM formulieren)
Peter
Lid
Contacteer:

Bericht door Peter »

Je hebt het nummer goed, het is een WM8 ;)
Zo hier en daar is nog genoeg te zien!
Dirty harrY
Lid

jaja, ben nu zelf weer met een WM3 bezig, hiermee krijg ik geloof ik weer een WM2 die vervolgens weer bijgeschreven kan worden op m'n WM4.
Wat een gedoe allemaal.
racefiets
Lid

Bericht door racefiets »

Je bedoeld WM3 en dan bijschrijven en met die WM2 naar de eigenaar van je nieuwe wapen. Het is net even een andere volgorde. :wink:
Mauserwerke
Lid

Bericht door Mauserwerke »

Kerels, kan iemand mij uitleggen op welke manier ik dan een een WM8 kom?
Ik zag namelijk bij een wapen winkel een Thompson M1928 in het rek liggen en die was vol-auto. Die mag je alleen met een WM8 hebben werd erbij vermeld :?
En ik altijd maar denken dat je sowieso geen schietende vol-auto's mag hebben in NL. Hoe gaat dit in zijn werk?
(het gaat hier dus wel om een wapen uit de catagorie 2 van de WWM)
Laatst gewijzigd door Mauserwerke op 27 feb 2007, 21:14, 2 keer totaal gewijzigd.
"Eén van de verstandigste dingen die een mens kan doen is zich onthouden van dreigende of beledigende taal. Geen van beide verzwakken namelijk de vijand: bedreigingen maken hem waakzamer, en beledigingen voeden zijn haat." -Niccolò Machiavelli-
Dirty harrY
Lid

daz toch hetzelfde?
Met die WM3 die ik hier heb liggen ga ik bij oom agent een WM2 halen, die geef ik weer bij mijn leverancier af en kan weer terug naar oom agent
uiteindelijk moet het geval erbij komen op m'n WM4.
Zit nu met smart op m'n serie nr etc. te wachten.....
Dirty harrY
Lid

Mauserwerke schreef:Kerels, kan iemand mij uitleggen op welke manier ik dan een een WM8 kom?
Ik zag namelijk bij een wapen winkel een Thompson M1928 in het rek liggen en die was vol-auto. Die mag je alleen met een WM8 hebben werd erbij vermeld :?
En ik altijd maar denken dat je sowieso geen schietende vol-auto's mag hebben in NL. Hoe gaat dit in zijn werk?
GOOGLE:

Om een velof tot voorhanden hebben aan te vragen ga je eerst naar het bestuur van jouw vereniging om te vragen of zij jou bekwaam genoeg vinden om een wapen te mogen aanschaffen. [edit: das nadat je 1 jaar lid bent van een schietvereniging]
Heb je de goedkeuring van het bestuur dan ga je naar de plaatselijke politie om daar een zogenaamd WM 3 formulier te halen.
Heb je dit formulier dan dient het bestuur dit formulier in te vullen en kun je met dit formulier naar een wapenhandel bij jou in de buurt om daar een wapen uit te zoeken.
Met dit wapen moet wel kunnen worden geschoten bij jouw vereniging of bij een schietbaan die door jou vereniging wordt gehuurd.
Heb je een wapen gevonden welke je graag zou willen hebben dan laat je deze gegevens ingevuld door de wapenhandelaar zien aan het bestuur die deze op een WM3 formulier invult.
Nu heb je een volledig ingevuld WM 3 formulier waar je weer mee naar de politie moet, je levert het formulier in bij de afdeling "bijzondere wetten" deze doen een antecenten onderzoek (of je geen strafblad hebt enz.).
Dit onderzoek kan ongeveer 2 weken in beslag nemen.
Indien alle gegevens kloppen en je aanvraag wordt geaccepteerd dan kun je op het politie bureau je verlof tot voorhanden hebben van een vuurwapen ophalen. Je ontvangt dan een WM2 formulier.
Heb je dit gedaan dan kun je bij de wapenhandel je wapen gaan ophalen ter overlegging van dit WM 2 formulier.
Meestal zal de politie je vragen om na het ophalen van dit wapen nog een keer langs te komen maar dan met het wapen, ze controleren dan het wapennummer met het nummer dat zij hebben ingevoerd in hun computer.
Is alles goed dan kun je naar de schietbaan om daar je eerste schot te lossen met je eigen wapen.

mis alleen het stukje WM4: verlof tot voorhanden hebbenvan (vuur) wapens
Laatst gewijzigd door Dirty harrY op 27 feb 2007, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Mauserwerke
Lid

Dirty harrY schreef:
Mauserwerke schreef:Kerels, kan iemand mij uitleggen op welke manier ik dan een een WM8 kom?
GOOGLE:

Om een velof tot voorhanden hebben aan te vragen ga je eerst naar het bestuur van jouw vereniging om te vragen of zij jou bekwaam genoeg vinden om een wapen te mogen aanschaffen. [edit: das nadat je 1 jaar lid bent van een schietvereniging]
Heb je de goedkeuring van het bestuur dan ga je naar de plaatselijke politie om daar een zogenaamd WM 3 formulier te halen.
Heb je dit formulier dan dient het bestuur dit formulier in te vullen en kun je met dit formulier naar een wapenhandel bij jou in de buurt om daar een wapen uit te zoeken.
Met dit wapen moet wel kunnen worden geschoten bij jouw vereniging of bij een schietbaan die door jou vereniging wordt gehuurd.
Heb je een wapen gevonden welke je graag zou willen hebben dan laat je deze gegevens ingevuld door de wapenhandelaar zien aan het bestuur die deze op een WM3 formulier invult.
Nu heb je een volledig ingevuld WM 3 formulier waar je weer mee naar de politie moet, je levert het formulier in bij de afdeling "bijzondere wetten" deze doen een antecenten onderzoek (of je geen strafblad hebt enz.).
Dit onderzoek kan ongeveer 2 weken in beslag nemen.
Indien alle gegevens kloppen en je aanvraag wordt geaccepteerd dan kun je op het politie bureau je verlof tot voorhanden hebben van een vuurwapen ophalen. Je ontvangt dan een WM2 formulier.
Heb je dit gedaan dan kun je bij de wapenhandel je wapen gaan ophalen ter overlegging van dit WM 2 formulier.
Meestal zal de politie je vragen om na het ophalen van dit wapen nog een keer langs te komen maar dan met het wapen, ze controleren dan het wapennummer met het nummer dat zij hebben ingevoerd in hun computer.
Is alles goed dan kun je naar de schietbaan om daar je eerste schot te lossen met je eigen wapen.
Hebben jullie niets anders als google?
Mijn vraag heeft betrekking op een WM8. En dit gaat alleen over vol-auto's. (ik ben al enkele jaren in het bezit van een WM4 met wat regels erop)
"Eén van de verstandigste dingen die een mens kan doen is zich onthouden van dreigende of beledigende taal. Geen van beide verzwakken namelijk de vijand: bedreigingen maken hem waakzamer, en beledigingen voeden zijn haat." -Niccolò Machiavelli-
Dirty harrY
Lid

Een WM8 is tegenwoordig nog heel zeldzaam te krijgen heb ik me uit goede bron laten vertellen.
Dus steek je licht eens op bij de afdeling bijzondere wetten in jouw gemeente. Hoop wel dat ze daar gestudeert hebben want vaak weten ze er zelf ook niks van.

Een automaat kan je denk ik zowiezo wel schudden. (DENK IK)
Bij reenactments lopen ze er wel mee rond, maar die worden meestal gehuurd en zullen ongetwijfeld wel zijn aangepast aan het alleen maar kunnen verschieten van blanks
Mauserwerke
Lid

Dirty harrY schreef:Een WM8 is tegenwoordig nog heel zeldzaam te krijgen heb ik me uit goede bron laten vertellen.
Dus steek je licht eens op bij de afdeling bijzondere wetten in jouw gemeente. Hoop wel dat ze daar gestudeert hebben want vaak weten ze er zelf ook niks van.

Een automaat kan je denk ik zowiezo wel schudden.
Dat ze bij de "Unit Korpschef wetten" (Nieuwe naam dus, voorheen bijzondere wetten) niet alles weten was ik allang achter.
Maar hoe kan het dan zijn dat een erkend nederlands bedrijf deze gewoon verkoopt dan? Als er niemand zou zijn die ze mag kopen had het ook geen zin ze aan te bieden. Daar ben ik wel heel erg benieuwd naar.
Dirty harrY
Lid

Zou ik ook wel eens willen weten.
Had idd ooit ook wel eens gehoord dat je toch op de een of andere manier een volautomaat mag/kan bezitten. Zal dus toch wel die WM8 zijn dan. Alleen een WM8 is bijna niet meer te krijgen....schijnt.

Tegenwoordig krijg je zelfs 'ordinaire' politie in burger aan de deur om je wapens te controleren. Nou dat is helemaal feest, die weten al helemaal niets. huh waar staat dat serienummer dan? dat soort dingen
Mauserwerke
Lid

Die zullen dan wel bij de recherche werken :lol:
racefiets
Lid

Bericht door racefiets »

Een WM8 is nog steeds mogelijk. Wat je moet doen is lid worden van Edouard de Beaumond. Je hebt dan 2 jaar de tijd om (met hulp van EdB) een verzamelplan te schrijven en een vergunning aan te vragen. Volautomatisch kan je wel op je buik schrijven de eerste jaren. Voor een aotomatisch wapenheb je een ontheffing nodig van de minister van justitie.
Maar even voor de goede orde, een WM8 is een verlof voor het verzamelen van vuurwapens. Je hebt hierbij geen mogelijkheid om met deze wapens te schieten.
Een ander nadeel is dat Edouard de Beaumond op het moment een ledenstop heeft i.v.m. de grote toeloop van nieuwe leden. De vereniging heeft niet genoeg mensen om alle nieuwe leden op een goede manier te begeleiden. Het is wel de bedoeling dat serieuze nieuwe leden uiteindelijk het verlof toegewezen krijgen.

Vroeger bestond er een uitsterf beleid m.b.t. een WM8 bij particulieren. Na de laatste wijziging in de WWM is de mogelijkheid op een verzamelverlof alleen maar verbeterd.
Dirty harrY
Lid

racefiets schreef:Volautomatisch kan je wel op je buik schrijven de eerste jaren.
Mauserwerke: pak maar alvast een edding 500 :lol:
Plaats reactie