Bestaat er behoefte aan een nieuwe website over WOII

Opmerkingen en suggesties voor het forum kunnen hier besproken worden. Ook staan hier mededelingen, waaronder de forumregels.

Bestaat er behoefte aan een website zoals hieronder beschreven.

Ja
9
45%
Nee
11
55%
 
Totaal aantal stemmen: 20

Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik heb deze nieuwe schil gemaakt als "nieuwjaars"-release, wat een hoop werk is. Dus om hem meteen overboord te gooien vind ik beetje té. Op het forum kon iedereen meediscussieren hoe het eruit moest komen te zien, en inderdaad zijn de letters wat te klein uitgevallen. Toch zijn ze op veel computers (800x600) nog goed te lezen en ik zie ze ook prima, maar meer mensen zeggen dit, dus het zal ongetwijfeld wel niet zo goed leesbaar zijn.

Zoals altijd sta ik open voor input, samenwerking, whatever. De uitstraling vind ik persoonlijk wel wat hebben. WOII is geen warm iets en de uitstraling moet professioneel en respectvol zijn. In het onderdeel "opmerkingen & suggesties" is vanalles te lezen over de ins-and-outs van deze site.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

Je kan je site evt wel richten op dingen uit WO2 die niet vak/niet veel belicht worden..

Dan heb je een unieke site, met eigen doel.. Anders kan je idd beter meehelpen aan de al bestaande sites

Greetz,

Jurrie
Gebruikersavatar
Teije
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2003, 20:19
Contacteer:

Bericht door Teije »

Er zijn al duizenden mensen die hebben geprobeerd een compleet overzicht van de WOII te geven, maar dat is gewoon onmogelijk. Ik heb zelf 2 jaar de site tweede-wereldoorlog.nl beheerd en ik heb er zoveel mogelijk tijd in gestoken om die website goed te vullen... maar dat is gewoon niet te doen!
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Misschien kun je je beter richten op een bepaald vlak van WOII, bijvoorbeeld een bepaalde operatie, persoon etc. Heb ik ook gedaan, werkt beter dan een site over de gehele oorlog in je eentje maken.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Gebruikersavatar
Zwikbeer1
Lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 mar 2004, 12:44
Locatie: Tongeren, België

Bericht door Zwikbeer1 »

TeijeTerhorst schreef:Er zijn al duizenden mensen die hebben geprobeerd een compleet overzicht van de WOII te geven, maar dat is gewoon onmogelijk. Ik heb zelf 2 jaar de site tweede-wereldoorlog.nl beheerd en ik heb er zoveel mogelijk tijd in gestoken om die website goed te vullen... maar dat is gewoon niet te doen!
Dat is nu juist wat ik mis een complete site, maar wel op Nederland gericht als focus punt, ik was/ben niet van plan de gehele oorlog gedetailleerd weer te geven.
Wel het oorlogs verloop in het algemeen en wat uitgebreider zaken die beslissend waren voor het verloop er van.
Het is wel te doen, maar gaat vele jaren kosten.
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Ik vind het zoals ik al zij eigenlijk een best goed idee om een site te maken waar je van dag tot dag kunt zien wat er in nederland gebeurd is, maar ik heb ook al gezegd dat het misschien beter is een bestaande site aan te vullen met die informatie.

Het lijkt me een beetje drastisch om meteen de lay-out van de hele wo2.nl site te wijzigen, maar misschien kunnen jij en proos een beetje onderhandelen?
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Het idee Nederland in WOII is niet nieuw, er zijn al diverse websites met dit onderwerp:

http://www.tweede-wereldoorlog.org/

http://www.elburgaj.com/

http://proto.thinkquest.nl/~jrb042/

http://www.geocities.com/CapitolHill/Congress/8719/

Deze websites zijn allemaal niet enorm professioneel, maar de inhoud van sommige is wel aardig.

Kijk ook eens op de site veteranen-online.nl, daar staan een heleboel interessante artikelen over Nederland gedurende WOII.

http://www.veteranen-online.nl/won/

Ik heb persoonlijk geen grote behoefte aan een nieuwe website over WOII, maar het gaat erom wat je zelf wilt. Ik denk echter dat je in je eentje nooit een complete, inhoudelijke en up-to-date website kunt maken, hoe gemotiveerd je ook bent. Als ik jou was zal ik dus zeker overwegen om me aan te sluiten bij een bestaande WOII site. Welke dat is, kun je bepalen aan de hand van jouw eisen, wensen en ideeën.

Wat je ook doet, in elk geval veel succes!
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

ergens zou het best mooi zijn he, als je al die sites samen zou kunnen voegen tot 1 goede...
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Inderdaad Miesjel, dat is al vele malen geprobeerd.
Zelf zit ik bij STIWOT (http://www.stiwot.nl) en ook daar hebben we al vele malen getracht om mensen te bewegen gezamelijk dit aan te pakken.

Probleem (aan de andere kant ook heel leuk en misschien wel heel goed) is dat veel mensen het gewoon leuk vinden om zelf een website te maken. Een ander punt is dat wanneer je met meerdere mensen in 1 organisatie ergens aan werk, je altijd compromissen zal moeten sluiten en je bereid moet zijn om samen te werken en volgens bepaalde afspraken te werken. Voor sommigen is dit toch vaak heel moeilijk.

Wij zijn in ieder geval altijd bereid om met anderen samen te werken, maar ook bij ons geld, gemaakte afspraken staan en heb je je aan te houden.

Ik blijf echter van mening dat iedereen die het leuk vind zelf een site te maken en niet kan of wil werken met anderen, dit vooral gewoon moet doen.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
Zwikbeer1
Lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 mar 2004, 12:44
Locatie: Tongeren, België

Bericht door Zwikbeer1 »

Sneevliet schreef:Inderdaad Miesjel, dat is al vele malen geprobeerd.
Zelf zit ik bij STIWOT (http://www.stiwot.nl) en ook daar hebben we al vele malen getracht om mensen te bewegen gezamelijk dit aan te pakken.

Probleem (aan de andere kant ook heel leuk en misschien wel heel goed) is dat veel mensen het gewoon leuk vinden om zelf een website te maken. Een ander punt is dat wanneer je met meerdere mensen in 1 organisatie ergens aan werk, je altijd compromissen zal moeten sluiten en je bereid moet zijn om samen te werken en volgens bepaalde afspraken te werken. Voor sommigen is dit toch vaak heel moeilijk.

Wij zijn in ieder geval altijd bereid om met anderen samen te werken, maar ook bij ons geld, gemaakte afspraken staan en heb je je aan te houden.

Ik blijf echter van mening dat iedereen die het leuk vind zelf een site te maken en niet kan of wil werken met anderen, dit vooral gewoon moet doen.
Wat u daar zegt is volkomen juist, ik heb het werk van Drs L de Jong nu bijna uit en kwam op de gedachte een enorme website te gaan maken die het Koninkrijk der Nederlanden in de tweede wereldoorlog bestrijkt, niet zoals vele sites globaal maar eigenlijk gewoon een soort kopie van Drs L de Jong en K.W.L. Bezemers werken (de geschiedenis van de koopvaardij in de tweede wereldoorlog, verdeven doch niet verslagen en zij vochten op de zeven zeeën). De gedachten is een totaal beeld te scheppen met een soort tijdlijn waarin van dag tot dag alles volgbaar is, maar ook in onderwerpen en fase die langere tijd hebben geduurd.
Een duidelijke voorgeschiedenis waarvan de gedetaileerdheid toeneemt naar mate 1 september 1939 wordt genaderd. Dan wo2 met al zijn toestanden, het totale oorlogs verloop meer globaal, op enige belangrijke gebeurtenissen na, bijeen komsten van Stalin, Churchill en Roosevelt, Alamein, Stalingrad, Midway, D-Day en nog andere waar iets meer overgezegd dient te worden daar deze van grote invloed zijn geweest.
Hierna de na oorlogse tijd tot de onafhankelijkheid van Indonesië 1949.
Dit laatste omdat het "verlies" van Nederlands-indië een direct gevolg is geweest van de oorlog.
Het is allemaal wel erg veel maar ik mis op inernet gewoon een site waar "alles" op staat.
Ik weet ook wel dat er aan het adres van de Jong heel wat commentaar is geweest, zeker m.b.t. de objectiviteit. Maar er is geen ander die op deze wijze een poging heeft ondernomen zo'n complexe periode op schrift te stellen en ik meen als na oorlogs persoon dat het hem heel wel is gelukt een beeld te schrijven van die tijd.

Die site is nu alleen nog maar een idee, de genoemde boekwerken beslaan zo'n 11000 pagina's tekst en over plaatjes, filmpje, muziek en andere bestanden nog maar te zwijgen. Een 10 jaren plan denk ik.
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Zwikbeer1 schreef:andere bestanden nog maar te zwijgen. Een 10 jaren plan denk ik.
Dat denk ik ook... :|
Veel succes d'r mee! :)
Gebruikersavatar
thePiano
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 24 jan 2004, 13:28
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Bestaat er behoefte aan een nieuwe website over WOII

Bericht door thePiano »

Zwikbeer1 schreef:Hallo allemaal,

Over de tweede wereldoorlog zijn op internet enorm veel websites te vinden. Maar ik loop al geruime tijd rond met een idee voor een site. Dit idee is voortgekomen uit het feit dat alle informatie over WOII nogal verspreid is over vele sites.
Gewoon doen :!: Het is wel enorm veel werk voor het op iets lijkt maar ik kom zeker kijken. Veel succes ermee :wink:
Nieuw op mijn website:
- Nieuwe Orde 10: Vlaams Blok veroordeeld. Het Arrest.
- Collaboratie 8: De DeVlag van Jef Van de Wiele.
Gebruikersavatar
Teije
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2003, 20:19
Contacteer:

Bericht door Teije »

Zwikbeer1 schreef:
TeijeTerhorst schreef:Er zijn al duizenden mensen die hebben geprobeerd een compleet overzicht van de WOII te geven, maar dat is gewoon onmogelijk. Ik heb zelf 2 jaar de site tweede-wereldoorlog.nl beheerd en ik heb er zoveel mogelijk tijd in gestoken om die website goed te vullen... maar dat is gewoon niet te doen!
Dat is nu juist wat ik mis een complete site, maar wel op Nederland gericht als focus punt, ik was/ben niet van plan de gehele oorlog gedetailleerd weer te geven.
Wel het oorlogs verloop in het algemeen en wat uitgebreider zaken die beslissend waren voor het verloop er van.
Het is wel te doen, maar gaat vele jaren kosten.
Maar als je die complete website in elkaar wilt zetten, zul je eerst alle informatie op moeten zoeken en uit moeten typen en de website pas online moeten zetten als hij ook ècht compleet is... maar dat duurt jaren....
Beter is het dus om een website in elkaar te draaien die zich maar op één onderwerp richt, bv. de holocaust of nog gedetailleerder...
Gebruikersavatar
thePiano
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 24 jan 2004, 13:28
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door thePiano »

TeijeTerhorst schreef:Maar als je die complete website in elkaar wilt zetten, zul je eerst alle informatie op moeten zoeken en uit moeten typen en de website pas online moeten zetten als hij ook ècht compleet is... maar dat duurt jaren....
Beter is het dus om een website in elkaar te draaien die zich maar op één onderwerp richt, bv. de holocaust of nog gedetailleerder...
Echt kompleet is onmogelijk, ondoenbaar en niet interessant voor internetgebruikers. Stel je voor, ik heb een tijd geleden de biografie over Adolf Hitler van Ian Kershaw gelezen. Die bevat 2.200 pagina's, en is verre van volledig, en dan heb ik het nog maar over een boek. Zie je me iets van dergelijke omvang op het net zetten? Wie gaat dat lezen? Dan koop je toch een boek?

Als je weet dat de gemiddelde internetuser al na 10 seconden naar een andere pagina surft zonder de eerste ook maar half bekeken te hebben, dan weet je't wel. Origineel blijven is de boodschap.
Nieuw op mijn website:
- Nieuwe Orde 10: Vlaams Blok veroordeeld. Het Arrest.
- Collaboratie 8: De DeVlag van Jef Van de Wiele.
Gebruikersavatar
Teije
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2003, 20:19
Contacteer:

Bericht door Teije »

thePiano schreef:
TeijeTerhorst schreef:Maar als je die complete website in elkaar wilt zetten, zul je eerst alle informatie op moeten zoeken en uit moeten typen en de website pas online moeten zetten als hij ook ècht compleet is... maar dat duurt jaren....
Beter is het dus om een website in elkaar te draaien die zich maar op één onderwerp richt, bv. de holocaust of nog gedetailleerder...
Echt kompleet is onmogelijk, ondoenbaar en niet interessant voor internetgebruikers. Stel je voor, ik heb een tijd geleden de biografie over Adolf Hitler van Ian Kershaw gelezen. Die bevat 2.200 pagina's, en is verre van volledig, en dan heb ik het nog maar over een boek. Zie je me iets van dergelijke omvang op het net zetten? Wie gaat dat lezen? Dan koop je toch een boek?

Als je weet dat de gemiddelde internetuser al na 10 seconden naar een andere pagina surft zonder de eerste ook maar half bekeken te hebben, dan weet je't wel. Origineel blijven is de boodschap.
Nee hoor, dat hoeft ook niet... maar het probleem is dat een website 'een van de velen' wordt als ie niet echt veel info bevat of niet origineel is... dat bedoelde ik...
Plaats reactie