Bestaat er behoefte aan een nieuwe website over WOII

Opmerkingen en suggesties voor het forum kunnen hier besproken worden. Ook staan hier mededelingen, waaronder de forumregels.

Bestaat er behoefte aan een website zoals hieronder beschreven.

Ja
9
45%
Nee
11
55%

Totaal aantal stemmen: 20

Miesjel
Lid

Bericht door Miesjel »

Ik blijf het een goed idee vinden, dus als er iets gedaan moet worden dat binnen mijn bereik valt kun je op me rekenen. 8)
Teije
Lid
Contacteer:

Bericht door Teije »

Op mijn hulp kan je ook wel rekenen hoor, maar dan moet je er wel een groots project van maken :P
Ernst-H
Lid

Bericht door Ernst-H »

Het hele "dag-tot-dag" verhaal is niet nieuw. Er zijn (internationaal) verschillende sites die WO2 zo benaderen.
Hoe wil je dat doen dan? Wil je een overzichtje geven in korte titels water er chronologisch in een jaar is gebeurd?.................Doe dat dan op WO2.nl
Daar is al een structuur waar je jouw input zo in kan plaatsen.....................en waarom niet (je stelt de vraag immers ook op dit forum :roll: )
Zwikbeer1 schreef:........niet zoals vele sites globaal maar eigenlijk gewoon een soort kopie van Drs L de Jong en K.W.L. Bezemers werken .......
Nu begin ik toch een beetje te twijfelen aan de realiteitszin van je project.
1. Het zomaar overtypen levert geen goede website op !
2. Is het werk beschermd door copyright..........dan kan je niet zomaar daarmee aan de slag.........copy-paste?
3. je bent absoluut een eeuwigheid bezig om op deze manier iets aan te pakken. Ook al maak je een uittreksel van L.de Jong dan nog kost het je massa's tijd. Heb je niks te doen overdag? Wil je je geld gaan verdienen met zo'n site? Zitten er bij jou 25uren in één dag? :shock:

Waar de meeste websites mank gaan is de structuur waarin de informatie wordt gepresenteerd. wo2.nl heeft hiervoor een goede basis liggen. Waarom werk je daar niet gewoon aan mee (zoals eerder gezegd, je stelt je vraag immers ook op dit forum) Als je nu niet tevreden bent met WO2.nl.................doe suggesties.

En als je denkt dat je het beter kan.......................ik zou zeggen: "Bewijs het maar..............ga je gang................ik zie het wel als het af is"
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gast

Bericht door Gast »

Hallo Ernst-H

Het komt mij over als of jij in je wiek geschoten bent over mijn tot op heden "weigering" mede werking te verlenen of in zee te gaan met de bouwers van wo2.nl.
Ik ben ik voor niets in dit forum beland en wat ik gedaan heb is alleen een proefballonetje op gelaten. Daarmee ben ik nog niet verloren aangaande mede werking aan wo2.nl.
Wat betreft copyright van de genoemde boekwerken, op geschiedenis bestaat geen copyright, ik ben ook geen zinds van plan over tegaan tot het dom weg copyeeren van die werken. Het is tekstueel niet meer van deze tijd en voor veel jongeren onbergijpelijk.
Wat de structuur betreft aangaande het werkstuk staat mij het volgende voor ogen:
A: een onderverdeling in gebeurtenissen (via keuze lijsten, oorlog algemeen, oorlog in het bijzonder Koninkrijk)
B: een namen register waar elke naam een snelkoppeling is naar een pagina waar vermeld staat bij welke gebeurtenis(sen) dit persoon past.
C: een onderverdeling naar fase
D: een scheepsnamen register zowel Marine als Koopvaardij.
E: een "na"oorlogs register en of fase / gebeurtenissen ( weet nog niet hou dit er uit moet zien)
F: een chronologisch verhaal van het geheel onderverdeeld in fase en gebeurtenissen verdeeld onder een tijdlijn(en) waar indien mogelijk van dag tot dag gezocht kan worden. De punten A, B, C, D en E grijpen in, in dit verhaal.

Als voorbeeld voor B: de naam Soekarno, als je daar dan op klikt krijg je een pagina met snelkoppelingen met achter deze koppelingen een 3 a 4 termen aanduiding. (het blad Soekarno zal vrij uitgebreid zijn) als je nu op een koppeling naar keus klikt kom je in verhaal F terecht op de plaats waar het geen verhandeld staat dat je wil lezen. Bijvoorbeeld; Soekarno roept republiek Indonesië uit dan kom je op 17 augustus 1945 uit.

Samen werken met wo2.nl is niet zo eenvoudig als dat je stelt. Persoonlijk vind ik de kilheid van de site en dit forum eveneens, pijn doen aan de ogen, ook maar dat geld niet alleen voor deze site maar voor duizende andere heel misselijk makend een "logo" in foto's geplaatst, pretenderend dat het copyright materiaal is, het vernielt het fotografisch gehalte en eventueel de boodschap volkomen.

Ik wil wel eens praten over samenwerking.

Florisjan
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 1 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Zou je de "kilheid" kunnen concretiseren?

Ik wil overigens graag toelichten waarom er een kleine regel tekst (logo?) in de hoeken van foto's wordt toegevoegd. Dit heeft te maken met het deeplinken, dat kost ontzettend veel bandbreedte. De foto's zijn vrijelijk overal verkrijgbaar, dus als je ze voor een eigen site wilt gebruiken kun je zó te pakken krijgen. Echter, wil iemand deeplinken, dan staat er dus een opmerking bij, tenslotte is het onze bandbreedte die verbruikt wordt. WO2.nl betaal ik - als student - uit eigen zak, het levert 0,0 op en kost alleen maar geld.

Daarnaast moet je maar eens op andere sites gaan kijken hoe men daar teksten toevoegd aan foto's en kijk dan nog maar eens naar de manier waarop we dat bijvoorbeeld in de gallery doen en verderop op deze site. Ik bedoel dus niet foto's van leden op dit forum, daar ga ik niet over.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Contacteer:

Bericht door Proos »

Aangezien ik dit onderwerp wat meer vind dan een "gewone" vraag en het inmiddels ook over WO2.nl gaat, verplaats ik dit bij deze naar het onderdeel "opmerkingen & suggesties", er zal nog een paar dagen een linkje achterblijven naar dit topic in het vragen-onderdeel.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Ernst-H
Lid

Bericht door Ernst-H »

Florisjan schreef: .........de ogen, ook maar dat geld niet alleen voor deze site maar voor duizende andere heel misselijk makend een "logo" in foto's geplaatst, pretenderend dat het copyright materiaal is, het vernielt het fotografisch gehalte.......
Het plaatsen van logo's en teksten in foto's heeft een hele goede reden, in ieder geval bij de meeste mensen.

Ik betaal grote sommen geld om mijn fotocollectie uit te breiden. Hetzelfde geld voor originele documenten, regelementen en andere items. Deze foto's gebruik ik op mijn website ter illustratie. Van de meeste foto's is maar één afdruk bekend welke dan in mijn bezit is. In dat opzicht ligt het copyright op die foto's dan dus inderdaad bij mij.

Het "lenen" van fotomateriaal op internet is helaas gemeengoed geworden. Hierbij wordt over het algemeen niet aan bronvermelding gedaan. Om mijn "investering" te beschermen zet ik op vele foto's inderdaad een copyright merk. Dat is mijn goed recht en ik ben van mening dat het niet aan jou is om daarover te oordelen.
Florisjan schreef: Het komt mij over als of jij in je wiek geschoten bent over mijn tot op heden "weigering" mede werking te verlenen of in zee te gaan met de bouwers van wo2.nl.
Waar ik op tegen ben is mensen die maar lopen te roepen dat alles slecht is en dat ze het zelf vele malen beter kunnen. Het enige waarin ik geloof is bewijs en vandaar ook mijn opmerking dat je het eerst maar eens moet aantonen dat je het beter kan voordat je, vers op dit forum, begint met afkraken.

maar ach............dit is natuurlijk slechts mijn mening :roll:
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Zwikbeer1
Lid

Bericht door Zwikbeer1 »

Ernst-H schreef:
Florisjan schreef: .........de ogen, ook maar dat geld niet alleen voor deze site maar voor duizende andere heel misselijk makend een "logo" in foto's geplaatst, pretenderend dat het copyright materiaal is, het vernielt het fotografisch gehalte.......
Het plaatsen van logo's en teksten in foto's heeft een hele goede reden, in ieder geval bij de meeste mensen.

Ik betaal grote sommen geld om mijn fotocollectie uit te breiden. Hetzelfde geld voor originele documenten, regelementen en andere items. Deze foto's gebruik ik op mijn website ter illustratie. Van de meeste foto's is maar één afdruk bekend welke dan in mijn bezit is. In dat opzicht ligt het copyright op die foto's dan dus inderdaad bij mij.

Het "lenen" van fotomateriaal op internet is helaas gemeengoed geworden. Hierbij wordt over het algemeen niet aan bronvermelding gedaan. Om mijn "investering" te beschermen zet ik op vele foto's inderdaad een copyright merk. Dat is mijn goed recht en ik ben van mening dat het niet aan jou is om daarover te oordelen.
Florisjan schreef: Het komt mij over als of jij in je wiek geschoten bent over mijn tot op heden "weigering" mede werking te verlenen of in zee te gaan met de bouwers van wo2.nl.
Waar ik op tegen ben is mensen die maar lopen te roepen dat alles slecht is en dat ze het zelf vele malen beter kunnen. Het enige waarin ik geloof is bewijs en vandaar ook mijn opmerking dat je het eerst maar eens moet aantonen dat je het beter kan voordat je, vers op dit forum, begint met afkraken.

maar ach............dit is natuurlijk slechts mijn mening :roll:
Een ieder is vrij zijn mening te uiten, ik zie dit nog niet als "afkraken", men moet niet bang zijn voor kritiek, dit kan je beter als opbouwende kritiek zien. Het heeft mij in het verleden en nog steeds geholpen bij verbeteringen aan websites, het is klip en klaar dat het onmogelijk is het iedereen naar de zin te maken.
Ik wil ook niet aantonen dat ik het beter kan, wel anders, inhoudelijk zit wo2.nl prima inelkaar.

Wat betreft het "lenen" van materiaal op internet is het duidelijk dat een bronvermelding erg vriendelijk is (ik heb op andere sites dit nagelaten). Maar om nu te gaan schermen over auteurs rechten vind ik een beetje kras, je bent namelijk niet de auteur en hebt ook geen rechten aan die auteur of zijn of haar nabestaanden afgedragen. Maar goed over auteurs rechten kunnen we wel een heel forum vullen en dit is niet de plaats daarvoor.
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik vind juist inhoudelijk WO2.nl **nog** niet goed in elkaar zitten, terwijl ik de design best aardig vind. Kun je aangeven wat je er nu eigenlijk kil aan vindt, want daar ben ik erg benieuwd naar.
thePiano
Lid
Contacteer:

Bericht door thePiano »

Anonymous schreef:Wat de structuur betreft aangaande het werkstuk staat mij het volgende voor ogen:
A: een onderverdeling in gebeurtenissen (via keuze lijsten, oorlog algemeen, oorlog in het bijzonder Koninkrijk)
B: een namen register waar elke naam een snelkoppeling is naar een pagina waar vermeld staat bij welke gebeurtenis(sen) dit persoon past.
C: een onderverdeling naar fase
D: een scheepsnamen register zowel Marine als Koopvaardij.
E: een "na"oorlogs register en of fase / gebeurtenissen ( weet nog niet hou dit er uit moet zien)
F: een chronologisch verhaal van het geheel onderverdeeld in fase en gebeurtenissen verdeeld onder een tijdlijn(en) waar indien mogelijk van dag tot dag gezocht kan worden. De punten A, B, C, D en E grijpen in, in dit verhaal.
Prima idee, zeker doen!

Maar je mag zeker niet bang zijn om bergen werk te verzetten. Ik besteed ongeveer 100 uren per week aan het uitwerken van mijn website (ik ben werkloos dus dat kan) en ben er al zeven maanden aan bezig.

Mijn verwachting is dat ik pas tegen het einde van dit jaar mijn concept zal klaar hebben. Mijn doel is wel helemaal anders maar dat ga ik hier niet uitleggen.

Ik zeg alleen maar dat ik op dit ogenblik ruw geschat, al 3.000 uren heb besteed aan research, programmatie enz. Het is maar dat je weet waar je aan begint ;)

Hard en doordacht werken loont. Sinds 5 januari dit jaar heeft mijn site al bijna 34.000 pageviews gehad, niet onbelangrijk want het is toch ook de bedoeling dat iemand je website opmerkt, anders is het toch maar verloren tijd en energie.
Nieuw op mijn website:
- Nieuwe Orde 10: Vlaams Blok veroordeeld. Het Arrest.
- Collaboratie 8: De DeVlag van Jef Van de Wiele.
Wilco Vermeer
Lid
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Ik zou verschillende mensen toch willen adviseren om zich eens in de wet te verdiepen. Auteursrechten verkrijg je niet, die heb je.
ALs je in het bezit bent van een foto, of je de maker nu wel of niet bent, heb je het auteursrecht op die foto (indien het natuurlijk om de originele foto gaat) tenwij iemand kan aantonen het negatief in handen te hebben. Auteursrecht of publikatierecht kan je verkrijgen van degene die de foto in handen hebt. Je bent inderdaad geen auteur van de foto, maar dat onderscheid maakt de wet niet. Of het nu om geschreven, beeldmateriaal of geluidsfragmenten gaat, als je de maker bent of je hebt de originelen in handen, heb je auteursrecht. Dit auteursrecht werkt ook automatisch. Het neerzetten van een logo of het woord copyright of iets dergelijks is alleen maar een extra toevoeging. Wettelijk heb je automatisch het auteursrecht. Dus ook materiaal waar het niet bij staat is auteursrechtelijk beschermd. Alleen als er expliciet bij vermeld staat dat het vrij gebruikt mag worden (free policy use), mag je er gebruik van maken. Je dient dan wel de bron er bij te vermelden.

Ik betaal ook heel veel voor mijn foto's, maar ik ben een groot voorstander van Free Policy use. Iedereen mag mijn afbeeldingen gebruiken, mits ze er mijn naam maar bij vermelden. ALs ze me mailen, krijg je nog een betere scan ook. Geschiedenis moet in mijn ogen vrij verkrijgbaar zijn. Het enige dat ik verwacht is wanneer iemand mijn foto's gebruikt om er zelf geld mee te verdienen(commercieel gebruik) dan wens ik wel een bijdrage. All's fair, jij geld verdienen, mag ik ook best een graantje meepikken.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Zwikbeer1
Lid

Bericht door Zwikbeer1 »

Proos schreef:Ik vind juist inhoudelijk WO2.nl **nog** niet goed in elkaar zitten, terwijl ik de design best aardig vind. Kun je aangeven wat je er nu eigenlijk kil aan vindt, want daar ben ik erg benieuwd naar.
Met in het achterhoofd houdend dat je wo2.nl oo k voor kinderen hebt gemaakt vind ik het inhoudelijk, dus wat geschreven wordt, prima, kort en bondig en vooral ook begrijpelijk voor de kids. Er is natuurlijk nog zeer veel werk te verzetten.

Het uiterlijk komt mij over als een ijspaleis, daar is zeker wel over nagedacht, wo2 is geen pretje geweest maar het vreemde is dat als je mensen spreekt die, die tijd bewust hebben beleeft, met of zonder ontberingen, dat dit vaak als één van de mooiste tijden van hun leven wordt omschreven. Dit kan men gedeeltelijk verklaren door dat in tijden van groot gevaar ect, er veel meer geleeft wordt en aller daagse dingen kunnen dan toch een grote voldoening geven.
Op wo2.nl overheerst het blauw in erge mate, de openings pagina straalt wel wat zakelijkheid uit maar ziet er toch een beetje beknepen uit, de boven en linkerbalk zijn niet duidelijk, vaag zijn de foto's die verwerkt zijn in de achtergronden. De teksten op deze achtergronden kunnen veel beter leesbaar zijn, de kop mag best wat groter en nadrukkelijker.
Wat meer warmte en kleurvariatie per sectie zou ook niet gek zijn.

Je hebt gevraagd naar wat commentaar, en dat heb ik je gegeven, als tegen prestatie en zijn de van goede wil mag je je best wel eens over een site van mij buigen. Het gaat in het geheel niet over wo2 maar over mijn Amerikaanse auto (staat tans tekoop) zo dat je kunt zien dat ik ook wat in mijn mars heb. Mijn auto site
Dan de eerste website die ik ooit gemaakt heb, is wel zeer ernstig aan revisie toe maar kijk gerust eens rond, het gaat over scheepsmodelbouw.
http://www.scheepsmodelbouw.be
Het zijn door mij geconstrueerde sites, dus kan ik eigenlijk niets er van zeggen, maar het leest en kijkt er heel prettig, het is rustig voor de ogen.
Zeg Proos jij woont in Heythuisen?

Edit Oei dat was ik nog vergeten de afbakening rechts en de streepjes, pure horror als je het mij vraagt, maar ik ken de problemen tussen 800 en 1024 :shock:
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Contacteer:

Bericht door Proos »

Bedankt voor je review.

De foto's en kleuren zijn inderdaad bewust zo gekozen. De achtergrond is vaag omdat het de nieuwsgierigheid moet prikkelen. Vaak is het juist de kunst van het weglaten, waardoor je meer denkt te zien dan er werkelijk staat. Het vervaagt door de tijd, dus symbolisch, maar legt ook meer de nadruk naar de tekst in het frame. De afbeeldingen zijn nu meer geïntegreerd met de pagina in plaats van losse afbeeldingen.

De kleur is sober en heeft een blauwe kleurbalans. De vorige versie was kleurrijker, maar ook "lomper", een afbeelding hiervan is te zijn bij "Over WO2.nl". Het is mijn bedoeling om minimaal eens per jaar de complete layout te verversen.

Ik krijg uiteenlopende reacties over de layout. De meeste reacties die ik krijg zijn juist erg positief, maar ik wil zeker iets gaan doen -bij de volgende versie- met de kritieken die ik gekregen heb sinds januari. Vooral de links mogen wat groter en ik kan ook wel wat kleur aanbrengen. Edoch is het een onderwerp waar iedereen wel een mening over heeft en het is erg lastig om de juiste balans te vinden in professionaliteit in de uitstraling en aantrekkelijkheid naar kinderen toe.

Of het een mooie periode was voor iemand kan ik niet inschatten, maar het gaat om het signaal dat ik uit wil stralen. En ik denk dat ik beter aan de voorzichtige kant kan zitten :)

Ik heb even snel gekeken naar beide websites die je hebt laten zien. Aan scheepsmodelbouw.be is inderdaad te zien dat het een eerste site is, maar laat wel zien dat je duidelijke ideeën hebt. Wat je bij beide webpagina's eigenlijk mist is een frame, waarbij je site overal herkenbaar is en ook een vaste navigatie heeft.

Stel dat je een centraal onderdeel wilt toevoegen, dan moet je de complete website ombouwen om dat te realiseren. Terwijl je binnen frames slechts één webpagina hoeft te veranderen.

Ook ben ik minder fan van een zwarte achtergrond, maar dat is slechts persoonlijk. Ik gebruik namelijk een compleet andere techniek -> afbeeldingen maken, uitsnijden en daarna de website daarin bouwen. Jouw webpagina werkt meer met html. Niks mis mee verder, alleen een constatering. Je vroeg mijn mening.

Ik woon trouwens in Weert, maar niet al te lang meer waarschijnlijk.
Zwikbeer1
Lid

Bericht door Zwikbeer1 »

Proos schreef:Bedankt voor je review.

Ik heb even snel gekeken naar beide websites die je hebt laten zien. Aan scheepsmodelbouw.be is inderdaad te zien dat het een eerste site is, maar laat wel zien dat je duidelijke ideeën hebt. Wat je bij beide webpagina's eigenlijk mist is een frame, waarbij je site overal herkenbaar is en ook een vaste navigatie heeft.
De modelbouw site maakt gebruik van frames de openingspagina is eigenlijk de navigatiepagina, de vijf onderwerpen zijn klikbaar. Het is wat je zegt een éérste site, heb ook veel pruts en prul er op zitten, dat zijn eigenlijk allemaal test dingen. Ik maak ook veel gebruik van Javascript.
de auto site maakt geen gebruik van frames maar is meer een testsite voor css.
Proos schreef: Stel dat je een centraal onderdeel wilt toevoegen, dan moet je de complete website ombouwen om dat te realiseren. Terwijl je binnen frames slechts één webpagina hoeft te veranderen.
Dat is mij wel bekend.
Proos schreef: Ik gebruik namelijk een compleet andere techniek -> afbeeldingen maken, uitsnijden en daarna de website daarin bouwen. Jouw webpagina werkt meer met html.
Zou je je methode van site maken iets kunnen verduidelijken?
Ik schrijf een site geheel met html, css, en javascript.
wat de achtergrond kleuring betreft dat is inderdaad een meer persoonlijke keus. Voor een wo2 site zou ik ook geen zwart gebruiken als achtergrond, veel te besmet.

Florisjan
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik beperk me niet alleen tot html en javascript, maar gebruik ook fotobewerkingssoftware. Het is eigenlijk een compleet andere aanpak, omdat ik eerst ga tekenen en daarna pas ga html'en. Ik ga dus uit van het ontwerp en knip daarna de stukken weg waarin ik mijn html zet.

We zijn inmiddels wel gigantisch offtopic trouwens :)
Plaats reactie