reacties

Opmerkingen en suggesties voor het forum kunnen hier besproken worden. Ook staan hier mededelingen, waaronder de forumregels.
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Jumposaurus schreef:

Wie wij wel zijn? Pathfinder Parachutegroup bestaat uit mensen die actief gediend hebben of nog steeds dienen (ikzelf) aangevuld met niet militairen die hetzelfde gedachten goed hebben. Wij willen niemand iemiteren of nadoen. Wij springen ter herinnering aan hetgeen die mensen deden en gaan daarna dan ook weer weg. Blijven niet rondzwerven tussen veteranen achteraf. Wij doen absoluut niet aan reenactment en hebben daarom ook geen wapens. Wij dienen alleen als decor voor hetgeen zij deden met respect voor wat zij deden. Dat we net als hen gekleed gaan is ook voor datzelfde achtergrondplaatje.

Tuurlijk, jullie kleden je als WOII-soldaten, maar bedoelen er niets mee. Desondanks gaan jullie er wel vanuit dat mensen hier op het forum met een rang in hun nickname er wel iets mee bedoelen. Vind ik krom, dat is namelijk van hetzelfde laken een pak.

Dat jullie gediend hebben doet hier bovendien niks aan af. Je beeldt immers soldaten uit WOII uit, die slagen hebben gevochten waar jullie niet bij zijn geweest. Op dezelfde manier gebruik ik de naam en foto van een man die ik niet heb gekend, maar waar ik ontzettend veel respect voor heb. Maar dat mág dan weer niet volgens jullie??
En meneer Zhukov (ook weer een naam van een onfris persoon) welke oorlog heeft u dan meegemaakt? En wat betreft imitatiekleding, ik vind dat je origineel moet bewaren niet gebruiken.
1) Zhukov een onfris persoon?? Jullie zijn dus echt van de gedachtenpolitie?!
2) Ik heb gelukkig geen enkele oorlog meegemaakt en al helemaal niet die aan het Oostfront in WOII. Ik ben echter ook niet degene die hier loopt te beweren dat je alleen maar een naam mag dragen als je hem hebt verdient, of ergens een onderdeel van bent geweest. Dat zijn jullie.
3) Wat betreft de imitatiekleding; daar heb ik geen mening over, iedereen moet doen met z'n spullen wat hem goeddunkt.
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

To Tall schreef:Zhukov, mag ik vragen waar ik op een nick name loop af te geven?
Enneh, wat zou dat dat wij springen, overigens zijn er inmiddels nog anderen die parachutespringen op dit forum.
Vindt je het dan ook opvallend dat alle mensen op dit forum op de een of andere manier met de WO2 bezig zijn?

Of mag ik niet reageren op een topic dat gestart is door een actieve parachutist?

Lees alle antwoorden in deze topics nog eens goed door en geef dan eens een mening over het onderwerp, want dat doe je niet en dat is jammer
Blijkbaar snap je niet wat ik bedoel. Ik heb het niet over het springen an sich. Noch heb ik problemen met het feit dat jullie je uitdossen als soldaten uit de oorlog.

Ik zeg alleen dat het krom is dat jullie er blijkbaar problemen mee hebben wanneer iemand zich op internet een identiteit aan meet die niet die van zichzelf is, terwijl jullie jezelf juist als een ander uitdossen.
Wij verpersoonlijken onszelf niet en als je mijn antwoorden gelezen hebt in dit topic en andere, dan kun je ook lezen dat ik nooit een rang- of andere onderscheiding zou dragen. Behalve zaken die mij meegegeven zijn om te springen ter ere en/of ter herdenking van iemand. Daar heb ik dus een verzoek van familie van de veteraan, of van de veteraan zelf voor gekregen. Hier gaat het topic ook niet over, het gaat hier over het jezelf aanmeten van rangen, namen en foto's als avatar.
Daar gaat het juist wel over. Waarom mag jij in het echt een uniform aantrekken van een (z.B. Amerikaanse) soldaat, maar mag ik hier geen naam gebruiken van een reeds lang overleden Sovjet-maarschalk?? Schijnt het aantrekken van een Amerikaans (of welk uniform dan ook, voor wat voor doeleinden) dan niet op jullie af??
Het gaat hier naar mijn mening ook niet over reenactment waarin je bijvoorbeeld een peleton uitbeeld en daarbij de juiste insignia en rangen die daarbij horen aanwezig zijn. Dat heet levende geschiedenis en heeft educatieve doeleinden en hopelijk beleef je daar ook nog plezier aan.
Prima, nu heet het levende geschiedenis. Punt blijft dat jullie je voordoen als iemand die je niet bent. Wij doen dat ook, alleen op internet. Dat is dus in wezen hetzelfde, maar op internet is het voor jullie ineens een probleem. Ik begrijp die redenatie niet.
Ik ben geen reenactor. Ik spring, ik land en wanneer de bus vertrekt ben ik weer weg. Speel geen slag na e.d.. Zhukov, even goed lezen wat er geschreven wordt.
Daar gaat het ook helemaal niet om. Ik heb nergens ook maar één enkel oordeel gegeven over reënactment of parachutespringen of iets dergelijks. Maar blijkbaar is het ophouden van een spiegel tegen het zere been, want nu wordt gedaan of ik iets heb tegen reënactment of parachutespringen. Als ik goed moet lezen, moet jij begrijpend lezen. Dus proberen om de kernpunten uit een betoog te halen. :roll:
Waar heb ik een oordeel gegeven over het feit of een naam zuiver is?
Als je goed leest dan zie je dat ik schrijf dat je natuurlijk zelf een avatar moet kiezen die je zelf wilt, maar ook dat wat je als avatar neemt, op jouwzelf afstraalt en ter verduidelijking haal ik erbij dat in Wikepedia staat dat een avatar een verpersoonlijking is van iets wat de computer gebruiker schijnbaar wil zijn.

Denk eens na over wat er geschreven is, kom dan terug met hoe je erover denkt en ga niet ondoordacht met modder gooien.

gr.,
Tool Tall
Jij geeft aan dat namen en nicknames 'zuiver' moeten worden gehouden. Eerder zijn er al enkele voorbeelden gesteld waarvan jullie vinden dat ze een naam 'onzuiver' maken;
1) het hebben van een nooit behaalde rang in je nickname;
2) het hebben van een foto van een bestaand figuur als avatar;
3) het hebben van een eigennaam in een nickname.

Bovendien zijn hier al enkele historische personen als 'onzuiver' betiteld;
1) Hitler
2) Himmler
3) Mussolini
4) Zhukov

Je schrijft dat iedereen zelf de avatar en nickname moet kiezen die ze zelf willen, maar tussen de regels geef je wel aan dat wat jou betreft een nickname of avatar aan door jullie gestelde regels zou moeten voldoen, omdat de nickname of avatar iets over de persoon erachter zegt.

En daar hebben jullie gelijk in; Zhukov zegt iets over mijn interesses. Brigadeführer von Pratt zegt iets over Pratt's interesses en Veltro zegt iets over Veltro's interesses. Zijn wij nu achtereenvolgens Communist, Nazi en Fascist?? Ik dacht van niet, maar blijkbaar zijn sommigen zo kortzichtig om hun vooroordelen te baseren op een naam en een avatar.

Je geeft enkele keren aan dat ik jouw teksten goed moet lezen. Wat mij betreft moeten jullie je oordeel over iemand baseren op de teksten die door hen geschreven worden en niet op een naam of een avatar.
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Jumposaurus
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2007, 18:47

Ho eventjes allemaal

Bericht door Jumposaurus »

Ik wilde even iets duidelijk stellen.
Met het starten van dit topic wilde ik een paar dingen onder de aandacht brengen
1. De replies die soms nergens opslaan.
2. De verkeerde gedachte(n) die een naam, avatarof onderschrift kan oproepen.
3. Het gebruik van namen en rangen die men niet heeft (en waarop ook punt 2 van toepassing kan zijn) en mijn mening daarover.

Het was geenszins mijn intentie om mensen hierover aan te vallen. Als men dat toch zo voelt is dat een fout mijnerzijds waarbij ik e.e.a beter had moeten verwoorden. Mijn topic heeft zeker niet de bedoeling dat men iets niet mag en wel moet, dat is in de discussie ontstaan en door anderen gebruikt.

Ik ben ook echt overtuigd van de oprechtheid van eenieder, maar heb de indruk dat men soms voorbij gaat aan wat een foto' plaatje of tekst kan oproepen. Als men daar wel over nagedacht heeft en dit ook accepteerd mij best. Maar accepteer dan ook dat iemand er iets van zegt. Maar het is wel je visitekaartje en geeft een eerste indruk.

Wat ik dan storend vind is als er iemand zijn mening geeft dat er inderdaad niet altijd goed gelezen wordt. Dan is het zinnetje zoals ik ook gedaan heb "leg eens uit" een goede optie. Niet gelijk gaan roepen en met modder gooien.

Nog eens voor de duidelijkheid over ons springen, wij beelden geen persoon uit, maar staan symbool voor die personen als hun decor, waarbij zij in de hoofdrol zijn. Ik wil ook niet vergeleken worden met een reenactor die iets speelt. Springen kun je niet spelen dat doe je zelf. We dragen ook geen wapens en gaan ook niet 'vechten'. Integendeel dit wijzen we af. We gedenken de mensen, niet de oorlog.

Nogmaals, ik begrijp dat ik mensen op hun tenen ben gaan staan, maar ik denk dat je gerust iets naar voren mag brengen als iets je niet aanstaat.
En wat al die kreten als gedachtepolitie enz betreft, jump to the conclusion, maar eventjes nadenken helpt.
Ik zal de laatste zijn om iets te verbieden. Vrijheid is echter niet oneindig, die eindigt waar je een ander zijn grenzen overschrijd. Ook in woord en geschrift.
Laatst gewijzigd door Jumposaurus op 29 sep 2007, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
"All the way; par St Michel; Gluck ab; Whoa mahomet" http://www.paragroupholland.nl
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

viny schreef:
Jumposaurus schreef: welke oorlog heeft u dan meegemaakt?
U dan ? (alleen uit nieuwschierigheid hoor!!)
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Wel degelijk zien mensen springen uit een vliegtuig als re-anacten.

http://kotv.com/e-clips/news/?id=5998

Hij heeft et meerdere keren over re-anacten
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Viny,

Jumposaurus bedoelt denk ik, dat je het springen niet kunt reenacten. Je moet goed weten wat je doet en zeer geconcentreerd bezig zijn anders breek je je benen of erger.

Anders dan bij een slag re-enacten, kun je bij een slag van te voren het verloop afspreken en wie waar wat doet. Dit kan bij een dergelijke sprong in het geheel niet. Het doel van een re-enactor is ook anders dan voor een dergelijk team.

Het uniform dient als decor.
De sprong is een demonstratie, geen re-enactment.

Een re-enactor wil niet alleen het uniform aan maar ook tot in de puntjes alle attributen. Wat in de door mij geposte film (en ik zat ook in de gefilmde vlucht), door de reporter in de helicopter ook zegt, wij zijn geen re-enactors.

Zowel het Liberty Jump Team als de Pathfinder Group zijn demonstratie teams en geen re-enactors. Wij doen de oorlog niet na, wij herdenken deze. De sprongen die wij op historische grond maken zijn een saluut aan diegene die hun leven gewaagd hebben voor onze vrijheid, toen en nu.

Gr.,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Maakt mij verder ook niet uit hoor, maar het lijkt mij dat als je een uniform draagt als decor. En de sprong als demonstratie gebruikt, dat je toch erg dicht bij re-anactment zit.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Noem het zoals je wilt, maar bij de MG sprongen afgelopen weekend had zeker de helft geen WO2 uniform aan.

Over het algemeen wordt onder re-enactment toch verstaan dat men het leven en de slagen naspeeld van een bepaalde historische era. Dat doen wij dus niet.

Als je de lat voor reenactment al neerlegt op teenhoogte, bij het springen op of rond historische data en DZ's bv, dan OK, dan zijn ook wij re-enactors.
Ook als je de lat neerlegt bij educatie, dan ben ik het eens dat wij re-enactors zijn. Want door te springen op historische locaties brengen wij de geschiedenis onder de aandacht.
Maar op geen enkele wijze heb ik bij Pathfinder of Liberty Jump Team iets gemerkt van het herleven, het voorleven van die geschiedenis zoals dat te doen gebruikelijk is bij re-enactment oftewel living history.

Maar nu graag weer terug on topic, want dat ging niet over re-enactment maar over de keuze van een avatar en de indruk die dat kan wekken.

Gr.
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Gebruikersavatar
Jumposaurus
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2007, 18:47

Bericht door Jumposaurus »

viny schreef:Wel degelijk zien mensen springen uit een vliegtuig als re-anacten.

http://kotv.com/e-clips/news/?id=5998

Hij heeft et meerdere keren over re-anacten
Dat klopt, maar dit is niet de Pathfinder parachute group die springen als reenacten afwijst en daarom ook niet doet.
We hebben (PPG en echte actieve para's) juist de pest aan al die wannabeepara's die rondlopen in airborne uniform met wings enz . Overigens veteranen lachen ook om hen.
"All the way; par St Michel; Gluck ab; Whoa mahomet" http://www.paragroupholland.nl
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik vind het nobel dat jullie de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog in ere houden door bij zulke gebeurtenissen uit een vliegtuig te springen.

Net als het nobel is de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog in ere te houden door een internet-nickname als Zhukov te voeren.

Het gemak waarmee het gebruiken van nicknames en avatars beschuldigd wordt en het springen uit vliegtuigen ter nagedachtenis goedgepraat wordt, vind ik slordig.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
LoD
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 15 jul 2006, 16:07

Bericht door LoD »

Zhukov schreef:
Bovendien zijn hier al enkele historische personen als 'onzuiver' betiteld;
1) Hitler
2) Himmler
3) Mussolini
4) Zhukov

Je schrijft dat iedereen zelf de avatar en nickname moet kiezen die ze zelf willen, maar tussen de regels geef je wel aan dat wat jou betreft een nickname of avatar aan door jullie gestelde regels zou moeten voldoen, omdat de nickname of avatar iets over de persoon erachter zegt.

En daar hebben jullie gelijk in; Zhukov zegt iets over mijn interesses. Brigadeführer von Pratt zegt iets over Pratt's interesses en Veltro zegt iets over Veltro's interesses. Zijn wij nu achtereenvolgens Communist, Nazi en Fascist?? Ik dacht van niet, maar blijkbaar zijn sommigen zo kortzichtig om hun vooroordelen te baseren op een naam en een avatar.

Je geeft enkele keren aan dat ik jouw teksten goed moet lezen. Wat mij betreft moeten jullie je oordeel over iemand baseren op de teksten die door hen geschreven worden en niet op een naam of een avatar.
Ik snap wat je bedoelt maar op het moment dat iemand hier met de alias Adolf H. aan komt kakken met een foto van de beste man in partijuniform, de naam Mauthausen met een crematieoven, Pol Pot met een knekelberg of Zyklon-B met douchekop kan ik me zo voorstellen dat er heel wat vooroordelen op dit lid worden geprojecteerd en daarnaast zou ik ook niet echt genegen zijn met zo iemand een forumdiscussie te voeren...

Dus ja, onbedoeld zegt een forumnaam + avatar toch wel wat over de persoon in kwestie , al moet eenieder natuurlijk voor zichzelf weten hoe hij/zij zich op een internetforum begeeft...

Eigenlijk kun je het denk ik wel een beetje vergelijken met huidhoofden op militariabeurzen; Ik heb daar - als ze bij een Hitlerjugend dolk staan te kwijlen - toch andere associaties bij dan wanneer Jan-met-de-pet dat zou doen...
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Wat een ongenuanceerde bijdrage, LoD. De door jou genoemde voorbeelden zijn excessen. Het klopt dat een forumnaam en een avatar toch wel 'wat' over de persoon in kwestie zegt. Maar dat 'wat' moet niet overtrokken worden. En we moeten niet 'watten' als de naam van een historische persoonlijkheid bij voorbaat verbieden, omdat er enkele historische persoonlijkheden zijn waarvan de naam onkies is om als forumnaam te voeren.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

okke schreef:Het gemak waarmee het gebruiken van nicknames en avatars beschuldigd wordt en het springen uit vliegtuigen ter nagedachtenis goedgepraat wordt, vind ik slordig.
@Okke,
Ik geloof niet dat ik ergens iemand ergens van beschuldigd heb. Het topic ging m.i. over de vraag of de keuze voor een avatar kwetsend kon zijn voo anderen, of de avatar een verkeerde uitstraling over de persoon die dat kiest kan geven m.a.w. dat de persoon die bijv. een bad guy kiest daarmee misschien wel de indruk kan wekken met die bad guy het eens te zijn.

@iedereen
M.i. zijn de vragen en opmerkingen die gesteld zijn door Jumposaurus en later ook door mij, gewone vragen, die niemand veroordelen, maar die tot nadenken aan kunnen zetten over het feit dat soms dingen ongewenste (neven)effecten hebben. Maar nu gaat de discussie ineens over of iemand die dit of dat doet wel of niet re-enact? Ik vindt dat jammer want nu loopt iedereen voorbij aan de vragen en opmerkingen waarmee Jumposaurus dit topic begon.

Kunnen we weer back on topic?

Gr.,
Too Tall
Laatst gewijzigd door To Tall op 01 okt 2007, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Jumposaurus schreef:
viny schreef:Wel degelijk zien mensen springen uit een vliegtuig als re-anacten.

http://kotv.com/e-clips/news/?id=5998

Hij heeft et meerdere keren over re-anacten
Dat klopt, maar dit is niet de Pathfinder parachute group die springen als reenacten afwijst en daarom ook niet doet.
We hebben (PPG en echte actieve para's) juist de pest aan al die wannabeepara's die rondlopen in airborne uniform met wings enz . Overigens veteranen lachen ook om hen.
@Jumposaurus en Viny
De uitspraken van de commentator in de helicopter zijn voor rekening van de commentator en zijn geen uitspraken van het Liberty Jump Team. Je kunt een jump team niet aansprakelijk houden voor opmerking van derden.

Het Liberty Jump Team is evenmin als de Pathfainder Group een re-enectment groep.

De groep bestaat uit pariculieren, aktieve militairen, veteranen uit o.a. de Korea oorlog, Vietnam, Panama, Iraq 1, Iraq 2 en ik weet niet welke operaties al dan nog meer.

Gr.,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

okke schreef:Wat een ongenuanceerde bijdrage, LoD. De door jou genoemde voorbeelden zijn excessen. Het klopt dat een forumnaam en een avatar toch wel 'wat' over de persoon in kwestie zegt. Maar dat 'wat' moet niet overtrokken worden. En we moeten niet 'watten' als de naam van een historische persoonlijkheid bij voorbaat verbieden, omdat er enkele historische persoonlijkheden zijn waarvan de naam onkies is om als forumnaam te voeren.
Mijn vraag is ook niet om dat te verbieden. By all means, moet ieder voor zich kiezen en ook ik ga ervan uit dat iedereen hier met een frisse insteek zit.

De voorbeelden die LoD geeft zijn dan wel zwart wit en voor eenieder duidelijk en ik denk ook dat niet gauw iemand zo'n avatar, als LoD noemde, zou willen. Maar het illustreerd wel erg goed de vraag wat de uitstraling is van een bad guy avatar kan zijn.

Maar waar ik ondermeer op doel is de afstraling van die avatar op een persoon. Wie weet hoe ver over 5 of 10 jaar een antescedenten onderzoek gaat en hoe internet daarbij betrokken wordt.

Let wel, ik ben er helemaal niet op tegen dat mensen de Duitse kant van de oorlogsgeschiedenis als eigen onderwerp hebben. Verre van dat, de vraag hoe een volk zo ver kan worden opgezweept is uitermate interessant (en alle andere onderwerpen en gebeurtenissen die daarmee te maken hebben).

Gr.,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Plaats reactie