Ruimteaapje schreef:Ik kan mij wel vinden in het punt van "Charly1975".
Ik kan me ook vinden in het punt om alleen te proberen te reageren als ik wezelijk iets bij kan dragen aan de vraag of discussie. (Af en toe lukt me dat niet helemaal.) Als iedereen zich deze vraag bij hun antwoordt zou stellen zouden vele topics tot de helft of minder ingekort kunnen worden.
Vaak genoeg krijg ik het idee dat sommigen reageren omdat ze graag hun reactie terug willen zien en niet omdat ze iets wezelijks bij te dragen hebben. Vooral als het een uit en te na besproken topic is van maanden geleden en hun reactie draagt totaal niets bij. Als een vraag door 2 a 3 mensen beantwoord is. Waarom moet iemand alsnog hetzelfde erbij zetten (zonder extra informatie)? Persoonlijk vind ik dat al een irritatie.
Doet me denken aan een Nederlands liedje. "Ik heb niets te zeggen. Maar mijn mond houden kan ik niet"
Ruimteaapje schreef:
Je zou zo'n jongen ook gewoon even op het probleem kunnen wijzen en hem op een vriendelijke manier kunnen uitleggen waarom zijn vraag een begrijpelijke beginnersfout bevat. Dan hoeft hij het niet uit boeken en internet sites te leren maar van behulpzame, sympathieke leden waar hij met plezier nog eens terug komt. Toch? Of zie ik het nu te simpel.
Soms blijkt uit de manier van vraag stellen dat de vraagsteller totaal geen ene moeite heeft gedaan of wil doen om zelf iets uit te vinden. Dan heb ik vaak al; daar ga ik niet op reageren.
Een typische catergorie die vaak al tig keer beantwoord is. Kan iemand iets over het
-hakenkruis / Hitler vertellen?
Is dit een Amerikaanse , Duitse, Engelse helm? Dan weet ik die heeft verder totaal geen moeite gedaan of willen doen om in iedergeval de nationaliteit proberen uit te zoeken.
Ik heb geen zin om luiheid te belonen met een uitgebreid antwoord. Daar help je in feite echt niet mee. Want luie mensen zullen ook niet bereid zijn anderen te helpen. Laat staan dat ze de moeite zullen nemen om ooit zelf iets uit te zoeken.
En vaak genoeg zijn behulpzame, sympatieke leden ook niet altijd correct in hun antwoorden. Om enige zekerheid te hebben is het verstandig om ook andere bronnen te raadplegen.
- mot iets over hitler wete van shool vertel iets ik moet a4 vullen (Een twaalf jarige moet dit zeker beter kunnen formuleren. Komt bij mij over als slordig en lui. Ook met schrijffouten kan men een nette vraag stellen!)
En daar komt men dan ook uit op schrijffouten. Het enige zichtbare is diens schrijftaal.
Als die slordig uitziet, kortaf vol typfouten, gramaticaal er vrijwel constant langs zit, dan betrekt men dat snel ook op de karakter van degene die dat geschreven heeft. Daarom legt men ook altijd het belang van goede nette sollicitatie brieven. Op die letters in die ene A4 gepropte brief wordt ook jij als persoon beoordeeld.
En als men hier een vraag steld voor de eerste keer of als een van de weinige eerste keren dan wordt jij als persoon beoordeeld op je vraag, hoe je hem steld - formuleerd, hoe verzorgd idoom (woorden correct) en grammatica.
Als men aangeeft zelf al moeite te hebben gedaan ben ik geneigd om te helpen. Ook al is het een suf overkomende vraag.
- Voor een school opdracht moet ik iets over Adolf Hitler schrijven. Wat zou ik zeker nog moeten vermelden? Ik mag helaas niet meer als een A4 vullen. Bedankt voor de moeite.
(Voor een dergelijk persoon zou ik dit plat getrapte pad zeker nog eens willen beantwoorden. Waarom? Deze vraagsteller doet moeite om minimaal zijn/haar zinnen netjes te formuleren. Wekt de suggestie dat hij /zij zelf al enige moeite heeft gedaan (
zou ik zeker nog moeten vermelden ; wekt de indruk aanvullende informatie te vragen. Dus de standaard dingen al te weten.
Af en toe heb ik het idee dat de vragensteller het wel leuk vindt om zo onnozel mogelijk te doen om "aparte reacties" te krijgen. Een zogenaamde Troll . Dit had ik meteen bij die zogenaamde 101 airborne fan van 13 (?) die graag wilde reenacten om "lekker te kunnen knallen". Maar ook ik ging daar bijna serieus op in. Er zijn genoeg (meestal engelstalig fora) waar men een logo heeft met daarop: Don't feed the troll Of te wel niet reageren wat de betreffende probeert extreme reacties uit te lokken. Dit soort figuren zorgen er ook voor dat vergelijkbare vragen in de toekomst minder sympatieke reacties kunnen verwachten.
Maar onbeleeft reageren is wat mij betreft Not done. Onbeleefdheid is geen visite kaartje niet alleen voor een forum ook voor de betreffende persoon.
Nadeel van getypte woorden je ziet de emotie, intonatie en gezichts reactie van iemand niet. Het zogenaamde non-verbale = zonder woorden. En die beiden bepalen in het dagelijks leven een grootste deel van de communicatie.
Heel extreem voorbeeld als ik stomme koe tegen een vriendin roep ligt die waarschijnlijk op de grond van het lachen. Ze kent me persoonlijk, mijn intonatie en gezichtsuitdrukking goed genoeg om te weten dat ik dat niet serieus zou zeggen.
Tegen een vreemde op een forum kan ik ongetwijfeld een scheld partij terug verwachten, tenzij ik mijn emotie toon door

erbij te zetten. Iedergeval de kans is kleiner.
Er is gewoon te weinig op een forum om een ander persoon direct goed te kunnen inschatten.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944