Forum mentaliteit #2

Opmerkingen en suggesties voor het forum kunnen hier besproken worden. Ook staan hier mededelingen, waaronder de forumregels.
Gesloten
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Forum mentaliteit #2

Bericht door sobel »

Beste,

Dit is helaas het 2e topic in de tijd dat dit forum bestaat met als onderwerp ''forum mentaliteit''.

Voordat ik zometeen verder ga typen wil ik eerst zeggen dat ik met heel veel plezier op dit forum zit en heb gewerkt, de staff is een geweldig team van mensen welke vrijwillig hier hun tijd vullen!

De laatste tijd (lees weken, maanden) stoort het mij enorm hoe mensen hier met elkaar omgaan, er word gescholden, zwart gemaakt of gewoon bot op elkaar gereageerd.
Vaak als zoiets gebeurd heeft dat een reden, mischien een frustratie? Internet is in zijn algemeen (en dan met name fora en andere communicatie platforms) een punt waar veel ''ruzie's'' en menings verschillen ontstaan. Punt is dan vooral dat mensen de grens tussen internet en de ''real world'' in mijn ogen niet goed kunnen onderscheiden. Ik praat hier met veel mensen maar het meerendeel ken ik niet! Er word hier ruzie gemaakt, maar personen weten uberhaupt niet wie die persoon werkelijk is!


Wat ik hiermee eigenlijk wil zeggen is dat mensen zich in mijn ogen tevaak hun frustraties laten lopen via dit forum, andere mensen kunnen daar de dupe van worden, zet iemand even geen d/t achter een woord, staat er even geen komma? Word die persoon bijna kapot gescholden! We kunnen in iedergeval niet zeggen dat het vriendelijk gebeurd! Heeft iemand een andere mening over een object? Kom met goede onderbouwingen, dat is de sleutel naar een goed lopende discussie, sta open voor kritiek en commentaar en als je argumenten op zijn tja leg dan ook gewoon de strijdbijl neer en ga niet met virtuele modder gooien.. Het forum is geen verplichting en is voor mensen die met plezier de hobby beoefenen en dat willen delen via dit forum.

Er is op dit forum veel kennis, we zijn hier om te leren, te kijken, te kopen en te verkopen en om gewoon wat vrije tijd op te vullen, houd het daarom leuk voor iedereen, tel eens vaker tot 10 e.d. en ik wil nu niet het heilige boontje spelen want ik doe ook welleens wat fout... maar met 1 spreuk ben ik het goed mee eens:
- Asjemenou
"Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!"
Mvg
Ben
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
de korte golf
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:36
Locatie: Terherne
Contacteer:

Re: Forum mentaliteit #2

Bericht door de korte golf »

inderdaad sobel. zoals ik al zei hebt allen respect voor je mede verzamelaar!
I'm not Colorblind, I know the world is just Black and White...
Gebruikersavatar
Eric
Lid
Berichten: 1275
Lid geworden op: 15 mei 2005, 21:30

Re: Forum mentaliteit #2

Bericht door Eric »

Hier ook weer een voorbeeld waar leden een verkooptopic verzieken door wat nutteloos gezwets. Als jullie zo graag off-topic gaan, ga dan lekker naar de babbelbox. :/

http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?f=45& ... 01#p322601
"Hey, bloody bucket division, our bucket, your blood."
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: Forum mentaliteit #2

Bericht door magicdutchmen »

Ik kan mij wel vinden in de bevindingen van "Sobel". Buitenproportioneel gedrag zal er op de lange termijn toe lijden dat members/moderators dit forum gaan verlaten en dat moeten we simpelweg niet hebben.
Helaas weet ik, te meer uit ervaring dat een oproep om een verandering van de forum-mentaliteit niet afdoende zal zijn. Wellicht moet de staf toch gaan overwegen om dit gedrag te bestraffen met de time-out van members. kort gezegd: temporary ban. Niet bepaald gebruikersvriendelijk, maar wel effectief.

Groet,

Reinout
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Forum mentaliteit #2

Bericht door Charly1975 »

sobel schreef: zet iemand even geen d/t achter een woord, staat er even geen komma? Word die persoon bijna kapot gescholden!
Ik heb eerder het gevoel dat juist degene die iemand op schrijffouten wijst 'kapot word gescholden'

Ik reageer in ieder geval niet meer want het schijnd tegenwoordig heel normaal te zein dat je je niets hoefd aan te trekken van de nederlndse taal en zeker niet van kommaas enzo je snapt toch wat er staad dus niet zijken dat is de mentalitijt van nu het is vaak een gezoek wat men bedoelt omdat men niet de moeite neemt om kommaas te plaatsen of zo het is geen forum over nederlandse taal het is een forum over de tweede wereldoorlog ik krijg al genoeg nederlandse onzin op sgool in de les en hoef er dus hier ook niet weer opgewezen te woorden en bevald het je niet dan flikker je tog op van ut forum ik lees grappig genoeg wel vaak van de mensen die dit soort stomme sgrijffouten maken dat ze niet zo blij zein met de alogtone medemens in nederland die moeten optieven echter is men zelf vaak niet de nederlandse taal kundig en vraach ik me af wie er dan vout is maar goed ik ga weer offtopic

Omdat ik mezelf nogal eens betrapte dat ik ook off-topic ging, heb ik mezelf nu 'aangeleerd' dat ik alleen reageer als ik tot de conclusie ben gekomen dat mijn bijdrage gewaardeerd zal worden zoals de bijdrage bedoeld is. Gevolg hiervan is dat je me dus heel vaak alleen in de babbelbox zult vinden. Dat wil niet zeggen dat ik overige artikelen niet lees, ik lees ze wel echter behoed ik mezelf (en het forum) ervoor dat ik misschien weer een aanzet ben dat er iets off-topic gaat.

Ik wil met het volgende niet verkeerd begrepen worden maar ik denk dat de leeftijd van de forumbezoekers ook een deel uitmaakt van het probleem. Er zijn kinderen van 13 / 14 jaar die zich voordoen als ware pro's over WO II terwijl ze amper weten dat WO II van 1939 tot 1945 duurde. Zij bepalen voor het grote deel volgens mij nu hoe er op het forum aan toe gaat. Let op ! Ik wil absoluut niet alle 13 / 14 jarigen over één kam scheren.... er zijn erbij die dit forum wel degelijk serieus nemen en het forum (willen) gebruiken waarvoor het bedoeld is.

Uiteraard ben ik het met het onderschrift van Asjemenou eens echter vraag ik me af in hoeverre dat zal helpen. In de tijd dat ik nu actief ben op dit forum heb ik (zeker in het begin dat ik me had aangemeld) goede zaken gezien...ik leerde veel, er werd op een normale manier gediscuseerd en men was 'volwassener' in de reacties op het moment dat men op de vingers werd getikt. Mensen zoals bijvoorbeeld Harro (deze schiet me te binnen) waren zeer kundig van zaken en ook niet te beroerd om hun ongelijk te accepteren. Helaas zijn een groot aantal van deze kundige mensen vertrokken of geband.

Om een lang verhaal nog iets langer te maken: ik ben het wel met Sobel (en Asjemenou) eens dat het allemaal wel wat netter kan op dit forum. Echter weet ik ook dat we over pak weg een half jaar, nadat iedereen hier heeft gezegd dat ze het o zo eens zijn met Sobel, weer een zelfde soort topic kunnen starten.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Doornewaard
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:17
Locatie: Oosterwolde

Re: Forum mentaliteit #2

Bericht door Doornewaard »

Om nog ff in te haken over de spelling. Internet is openbaar dus iedereen kan op het forum komen. Typ maar wat bij google in gegarandeerd dat je hier terecht komt. Stel je voor als jij een student was die info over wo2 zoekt, en je komt posten tegen met alleen maar fouten. Komt niet echt proffesioneel over, toch? Dan denkt diegene ook van wat een stelletje kinderen. Die dan amper weten waar ze over praten. Mijn mening is dat daar wel wat over gezegt kan worden. Hoeft natuurlijk niet tot op het bot uitgescholden worden, we zijn ook maar mensen en geen robot's. Fouten maakt iedereen, maar er mag wel op de spelling gelet worden.
Gebruikersavatar
de korte golf
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:36
Locatie: Terherne
Contacteer:

Re: Forum mentaliteit #2

Bericht door de korte golf »

maar er zijn ook mensen met dislextie, zoals ik.
I'm not Colorblind, I know the world is just Black and White...
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Re: Forum mentaliteit #2

Bericht door PPL »

de korte golf schreef:maar er zijn ook mensen met dislextie, zoals ik.
Klopt, maar...

Ik bedoel dit niet persoonlijk tegen jou hoor:
Wel valt mij op het gros van de leden die door staff worden aangesproken om wat meer zorgvuldigheid te betrachten bij het opstellen van een bericht als reactie volgt dat ze Dyslectisch zijn.
Ik hoop dat het aantal mensen met Dyslexie op ons forum geen representatieve weergave is van het aantal Dyslectici in de Nederlandse samenleving.

Dit is geenzis bedoeld als aanval op welk lid van dit forum dan ook.
Wel vind ik het opvallende constatering.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
de korte golf
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:36
Locatie: Terherne
Contacteer:

Re: Forum mentaliteit #2

Bericht door de korte golf »

oke is goed. ik bedoel er eigenlijk mee te zeggen dat je wel rot voelt als iemand de hele tijd je gaat corriseren. daar hou ik persoonlijk niet zo van. ik denk trouwens dat de maatregelen in het vervolg goed werken.
I'm not Colorblind, I know the world is just Black and White...
Gebruikersavatar
de korte golf
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:36
Locatie: Terherne
Contacteer:

Re: Forum mentaliteit #2

Bericht door de korte golf »

ps. ik zou wel letten op mijn spelling. vergeef me als het een keer mis gaat :wink:
I'm not Colorblind, I know the world is just Black and White...
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Forum mentaliteit #2

Bericht door sniper snoop »

In eerste geval zeg ik het volgende. Sommigen weten dat ik op mijn 5 jarige leeftijd Meningitis C had die beter gekend is als hersenvliesontsteking. Hiervan heb ik na 15 jaar nog altijd wat last. Bij het lezen heb ik problemen om alles te kunnen volgen, net zoals televisie. Spreken kan soms problemen geven en typen kan ik ook bijna niet. Toch probeer ik het. In andere forums heb ik hier al eens voor gescholden geweest. Ook hiervoor werd een topic geopend. Dit werkte absoluut want sindsdien heb ik meer steun van mensen en zoals je ziet kan ik wel nogal goed typen. Soms wat verkeerde zinsopbouw. Ik heb altijd gezegt, het informatie is veel belangrijker dan woorden. Als men het doel kan begrijpen, is dit het belangrijkste. Begrijp je het niet, wees niet bang en vraag aan iemand of die persoon zelf voor wat beter uitleg en natuurlijk beleeft.

Ten slotte. Het klopt dat de persoon achter het account nooit word bekeken. Dus men weet niet wie erachter zit. Sommigen zouden nu denken dat ik 15 jaar ben, sommigen zouden denken dat ik 30 jaar ben enz enz. Ik ben maar 20 hoor. :wink: Als men eens de persoon in echte leven zou kennen, zou dit ook heel veel helpen. Had ik trouwens ook zo wat steun bij gekregen.

En als laatste: Je kan uw gevoelens tegen iemand via het Internet niet zo goed geven dan in real life. :wink:

Gewoon elkaar accepteren. Niemand is perfect en wie beter is dan de andere zou de andere mogen helpen. :)
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Forum mentaliteit #2

Bericht door Charly1975 »

Helaas moet ik weer constateren dat door mijn inbreng het eigenlijke onderwerp op de achtergrond raakt. Het werkelijke onderwerp gaat niet over schrijffouten e.d. maar over het feit hoe men hier met elkaar om gaat, dus graag weer on-topic.

Mensen die daadwerkelijk taalproblemen hebben (iets wat je vaak wel kan zien aan het soort fouten dat men maakt) die moeten zich niets aantrekken van mijn verwijt.... Mijn verwijt is naar de mensen die er wel wat aan kunnen doen....ook die herken je aan de slordigheden en grove fouten die men (expres ?) maakt.

Maar nogmaals: het topic gaat niet over of je nu wel of niet lees- c.q. schrijfproblemen hebt. Dat is mijn fout dat ik daar de nadruk op heb gelegd (Sorry Sobel). Het topic gaat over het feit hoe men hier onderling met elkaar omgaat. Dus weer terug naar het werkelijke verhaal.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Forum mentaliteit #2

Bericht door Ruimteaapje »

Ik kan mij wel vinden in het punt van "Charly1975". Als ik een voorbeeld mag noemen: het topic over SS runen. Iemand met duidelijk totaal geen ervaring stelt een basale vraag en krijgt meteen en wordt meteen afgesnauwd: ga eerst eens iets lezen voor je een vraag stelt. Waarom zo bot, waarom zo lullig? Het pleit niet voor de gastvrijheid en behulpzaamheid van een forum. Je zou zo'n jongen ook gewoon even op het probleem kunnen wijzen en hem op een vriendelijke manier kunnen uitleggen waarom zijn vraag een begrijpelijke beginnersfout bevat. Dan hoeft hij het niet uit boeken en internet sites te leren maar van behulpzame, sympathieke leden waar hij met plezier nog eens terug komt. Toch? Of zie ik het nu te simpel.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Forum mentaliteit #2

Bericht door Jim »

Ruimteaapje schreef:Ik kan mij wel vinden in het punt van "Charly1975".
Ik kan me ook vinden in het punt om alleen te proberen te reageren als ik wezelijk iets bij kan dragen aan de vraag of discussie. (Af en toe lukt me dat niet helemaal.) Als iedereen zich deze vraag bij hun antwoordt zou stellen zouden vele topics tot de helft of minder ingekort kunnen worden.

Vaak genoeg krijg ik het idee dat sommigen reageren omdat ze graag hun reactie terug willen zien en niet omdat ze iets wezelijks bij te dragen hebben. Vooral als het een uit en te na besproken topic is van maanden geleden en hun reactie draagt totaal niets bij. Als een vraag door 2 a 3 mensen beantwoord is. Waarom moet iemand alsnog hetzelfde erbij zetten (zonder extra informatie)? Persoonlijk vind ik dat al een irritatie.

Doet me denken aan een Nederlands liedje. "Ik heb niets te zeggen. Maar mijn mond houden kan ik niet"
Ruimteaapje schreef: Je zou zo'n jongen ook gewoon even op het probleem kunnen wijzen en hem op een vriendelijke manier kunnen uitleggen waarom zijn vraag een begrijpelijke beginnersfout bevat. Dan hoeft hij het niet uit boeken en internet sites te leren maar van behulpzame, sympathieke leden waar hij met plezier nog eens terug komt. Toch? Of zie ik het nu te simpel.
Soms blijkt uit de manier van vraag stellen dat de vraagsteller totaal geen ene moeite heeft gedaan of wil doen om zelf iets uit te vinden. Dan heb ik vaak al; daar ga ik niet op reageren.
Een typische catergorie die vaak al tig keer beantwoord is. Kan iemand iets over het
-hakenkruis / Hitler vertellen?
Is dit een Amerikaanse , Duitse, Engelse helm? Dan weet ik die heeft verder totaal geen moeite gedaan of willen doen om in iedergeval de nationaliteit proberen uit te zoeken.
Ik heb geen zin om luiheid te belonen met een uitgebreid antwoord. Daar help je in feite echt niet mee. Want luie mensen zullen ook niet bereid zijn anderen te helpen. Laat staan dat ze de moeite zullen nemen om ooit zelf iets uit te zoeken.
En vaak genoeg zijn behulpzame, sympatieke leden ook niet altijd correct in hun antwoorden. Om enige zekerheid te hebben is het verstandig om ook andere bronnen te raadplegen.

- mot iets over hitler wete van shool vertel iets ik moet a4 vullen (Een twaalf jarige moet dit zeker beter kunnen formuleren. Komt bij mij over als slordig en lui. Ook met schrijffouten kan men een nette vraag stellen!)

En daar komt men dan ook uit op schrijffouten. Het enige zichtbare is diens schrijftaal.
Als die slordig uitziet, kortaf vol typfouten, gramaticaal er vrijwel constant langs zit, dan betrekt men dat snel ook op de karakter van degene die dat geschreven heeft. Daarom legt men ook altijd het belang van goede nette sollicitatie brieven. Op die letters in die ene A4 gepropte brief wordt ook jij als persoon beoordeeld.
En als men hier een vraag steld voor de eerste keer of als een van de weinige eerste keren dan wordt jij als persoon beoordeeld op je vraag, hoe je hem steld - formuleerd, hoe verzorgd idoom (woorden correct) en grammatica.
Als men aangeeft zelf al moeite te hebben gedaan ben ik geneigd om te helpen. Ook al is het een suf overkomende vraag.

- Voor een school opdracht moet ik iets over Adolf Hitler schrijven. Wat zou ik zeker nog moeten vermelden? Ik mag helaas niet meer als een A4 vullen. Bedankt voor de moeite.
(Voor een dergelijk persoon zou ik dit plat getrapte pad zeker nog eens willen beantwoorden. Waarom? Deze vraagsteller doet moeite om minimaal zijn/haar zinnen netjes te formuleren. Wekt de suggestie dat hij /zij zelf al enige moeite heeft gedaan (zou ik zeker nog moeten vermelden ; wekt de indruk aanvullende informatie te vragen. Dus de standaard dingen al te weten.

Af en toe heb ik het idee dat de vragensteller het wel leuk vindt om zo onnozel mogelijk te doen om "aparte reacties" te krijgen. Een zogenaamde Troll . Dit had ik meteen bij die zogenaamde 101 airborne fan van 13 (?) die graag wilde reenacten om "lekker te kunnen knallen". Maar ook ik ging daar bijna serieus op in. Er zijn genoeg (meestal engelstalig fora) waar men een logo heeft met daarop: Don't feed the troll Of te wel niet reageren wat de betreffende probeert extreme reacties uit te lokken. Dit soort figuren zorgen er ook voor dat vergelijkbare vragen in de toekomst minder sympatieke reacties kunnen verwachten.

Maar onbeleeft reageren is wat mij betreft Not done. Onbeleefdheid is geen visite kaartje niet alleen voor een forum ook voor de betreffende persoon.

Nadeel van getypte woorden je ziet de emotie, intonatie en gezichts reactie van iemand niet. Het zogenaamde non-verbale = zonder woorden. En die beiden bepalen in het dagelijks leven een grootste deel van de communicatie.
Heel extreem voorbeeld als ik stomme koe tegen een vriendin roep ligt die waarschijnlijk op de grond van het lachen. Ze kent me persoonlijk, mijn intonatie en gezichtsuitdrukking goed genoeg om te weten dat ik dat niet serieus zou zeggen.
Tegen een vreemde op een forum kan ik ongetwijfeld een scheld partij terug verwachten, tenzij ik mijn emotie toon door :wink: erbij te zetten. Iedergeval de kans is kleiner.
Er is gewoon te weinig op een forum om een ander persoon direct goed te kunnen inschatten.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Re: Forum mentaliteit #2

Bericht door Robin V »

Jim schreef: Af en toe heb ik het idee dat de vragensteller het wel leuk vindt om zo onnozel mogelijk te doen[/b] om "aparte reacties" te krijgen. Een zogenaamde Troll . Dit had ik meteen bij die zogenaamde 101 airborne fan van 13 (?) die graag wilde reenacten om "lekker te kunnen knallen". Maar ook ik ging daar bijna serieus op in. Er zijn genoeg (meestal engelstalig fora) waar men een logo heeft met daarop: Don't feed the troll Of te wel niet reageren wat de betreffende probeert extreme reacties uit te lokken. Dit soort figuren zorgen er ook voor dat vergelijkbare vragen in de toekomst minder sympatieke reacties kunnen verwachten.
Ook hier gaat het IMHO weer om luiheid. Men ziet een film of serie op TV en in een impuls wilt men ook eens wat moffen neerknallen!
Er wordt meteen een forum gezocht, en vermoedelijk is dit het eerste forum waar ze op vallen. Als ze van re-enactment echter serieus hun hobby maken, zoeken ze zélf naar informatie, alvorens bijkomende gegevens te verkrijgen.
Er is tegenwoordig een shitload aan bruikbare informatie verkrijgbaar op het net en in boeken, maar het valt mij op dat de jeugd (zelfs al ben ik zelf maar 18) moeite heeft met juiste informatie te vinden of ze correct weet te interpreteren.
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Gesloten