Het gros van de bezoekers van dit forum mag dan misschien een ouder of minder kwalitatief beeldscherm hebben. En waarschijnlijk ook het nut van kalibreren niet inzien maar dan nog zal over het algemeen een kleur blauw als blauw worden weergegeven. Als dit niet zo is dan zal men inderdaad met een beeldscherm te maken hebben dat een flinke kleurafwijking heeft en dus niet helemaal meer in orde is.
Wanneer men Windows XP of Vista op de computer installeert dan wordt de kleurinstelling automatisch op sRGB (IEC61966-2.1) gezet. De meeste computergebruikers kijken niet eens naar deze instelling en voor de meeste is deze instelling ook wel voldoende. Tenslotte maakt de kleurinstelling niet uit als je een brief opstelt in Word of als je je digitale foto's bekijkt in de Windows viewer. Als men deze kleurinstelling dus niet verandert dan zal de kleur blauw op bijvoorbeeld een foto toch echt wel bij elk ander beeldscherm met deze kleurinstelling ook blauw zijn. De kleur blauw kan wat lichter/donkerder, fletser of voller zijn maar toch echt wel blauw.
Ik weet uit ervaring dat mijn foto's, gemaakt en bijgewerkt in het kleurprofiel Adobe RGB, nagenoeg hetzelfde eruit zien als op een Windows computer welke is ingesteld op sRGB (IEC61966-2.1).
Het verschil tussen deze 2 kleurprofielen is dat Adobe RGB een grotere kleurruimte heeft dan sRGB (IEC61966-2.1). Er bestaan nog betere kleurprofielen maar daar zal ik het hier maar niet over hebben.
Proos schreef:Ik heb daarbij een overzicht van de naaste kleuren laten zien zodat duidelijk zichtbaar is dat 't een kleur is die eerder bij blauw ligt dan bij rood, los van of het al-dan-niet gekalibreerd is.
Bij deze bewering moet ik als graficus toch even slikken want zo moet de Photoshop Color Picker (Kleurkiezer) niet worden gebruikt. De waarden in de Color Picker geven slechts percentage's aan waaruit een bepaalde kleur bestaat. Deze informatie is bijvoorbeeld belangrijk wanneer men kleuren (drukinkten) moet gaan aanmaken. De kleur uit jouw voorbeeld heeft de verhouding Cyaan (C) 11%, Magenta (M) 9%, Geel (Y) 2 % en Zwart (K) 0 %. Dit is dus een verhouding om een bepaalde kleur te krijgen. Ik gebruik expres de waarden RGB niet. RGB is een vertaling naar de kleuropbouw van je beeldscherm en moet je dan ook niet gebruiken. Als je de paarse/lila tint uit je kleur wilt halen dan kan je beter de Magenta (M) kleur wat verminderen en bijvoorbeeld de Cyaan (C) wat opvoeren. Maar goed hier moet je zelf wat mee spelen. Tenslotte maak je donkerblauwe verf ook niet lichtblauw door er alleen witte verf aan toe te voegen.