Alles over "Quoten"

Opmerkingen en suggesties voor het forum kunnen hier besproken worden. Ook staan hier mededelingen, waaronder de forumregels.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Alles over "Quoten"

Bericht door Proos »

Wat is "quoten"?

Quoten is een ander woord voor voor citeren. Dat wil zeggen dat je de tekst van een ander pakt en die weergeeft in je eigen bericht. Onder de tekst van die andere persoon schrijf je een reactie en dit plaats je dan in z'n geheel op het forum.

Waarom quoten?

Het voordeel van quoten is dat anderen direct zien op wie je op reageert. Dat is wel eens handig, omdat verschillende mensen deelnemen aan een thread (onderwerp) op het forum. Door te quoten ziet iemand anders op welke tekst je reageert en is meteen duidelijk waar je eigen tekst over gaat.

Soms wordt ook wel eens gekozen voor een andere oplossing, bijvoorbeeld wanneer je een andere gebruiker een vraag wilt stellen zonder te quoten. Je zet dan @Nickname voor de vraag. Dit wordt niet zo vaak gebruikt, omdat je dan mensen (onbedoeld) uitsluit van een gesprek en dat is niet de bedoeling van het forum. Een voorbeeld: @Proos - Kun je niet een andere kleur voor die kopjes gebruiken in deze tekst?

Quoten op het forum, hoe doe ik dat?

Om te quoten gebruik je deze knop: Afbeelding

Die knop staat bij elk afzonderlijk bericht op dit forum. Je kunt dus de knop gebruiken bij het bericht waar je op wil reageren. Door het gebruik van deze knop wordt de tekst van de persoon waar je op wil reageren in je eigen post geplaatst, zodat je direct een reactie eronder kunt typen.

Je kunt ook "handmatig" quoten, dat doe je door zelf bbcode-tags in het bericht te plaatsen, bijvoorbeeld:

Code: Selecteer alles

[quote="Proos"]Je kunt ook "handmatig" quoten[/quote]
Eronder komt dan je eigen bericht.
Kan ik meerdere mensen quoten in mijn post?

Je hoeft niet voor elk bericht dat je wilt quoten een nieuwe post te plaatsen, alles kan gewoon in één bericht, aangezien je meerdere malen (feitelijk onbeperkt) kunt quoteren in je bericht.

Een handigheidje is misschien om op de quoteknop te gebruiken bij een bericht, de tekst in het berichtenscherm te kopieren, terug te gaan naar het onderwerp, het andere bericht dat je wilt quoten aan te klikken met de quoteknop en daarin het bericht van net te plakken naast de tekst die er al staat. Je hebt dan twee quote's in het bericht staan. Let wel op, want als je een foutje maakt ziet het al snel heel raar uit.

Hoe blijft het overzichtelijk?

Wanneer we elkaar meermalen achterelkaar quoten komen er steeds meer lagen met tekst. De quote-functie verliest daarmee functionaliteit, want die tekst konden we ook gewoon een paar berichten eerder al lezen. Het wordt onoverzichtelijk en chaotisch.

Zie hier een voorbeeld van twee fictieve posters die al een tijdje met elkaar aan het praten zijn:
Piet schreef:
Kees schreef:
Piet schreef:Hoe gaat ie?
Goed joh! En met jou?
Prima :)Hoe was je weekend?
Je kunt je voorstellen hoe dit eruit ziet als er meer tekst wordt gebruikt of wanneer dit nog langer doorgaat. De tekst die wordt gequote staat al te lezen in de berichten erboven en staat dus op een gegeven moment verschillende keren in het onderwerp. De bedoeling van het quoten was dat duidelijk is wáár je op reageert, je hebt dus vaak aan maximaal twee á drie niveau's genoeg. Bovenstaand voorbeeld is dus overdreven gebruik van quotes.

Wanneer je op een bericht reageert van iemand anders waarin al gequote is, neemt het forum dat automatisch mee. Het bovenstaande voorbeeld gaat dus vanzelf. Gelukkig is het wel gemakkelijk op te lossen door zelf de quotes weg te halen op het moment dat je het bericht gaat plaatsen. Het zal ook niet altijd nodig zijn om de quote-functie te gebruiken, in situaties waarin duidelijk is op wie je reageert of waar het over gaat.

Het voorbeeld van net ziet er in bbcode zo uit:

Code: Selecteer alles

[quote="Piet"][quote="Kees"][quote="Piet"][quote="Kees"][quote="Piet"]Hoi ![/quote]Ha Piet![/quote]Hoe gaat ie?[/quote]Goed joh! En met jou?[/quote]Prima :)Hoe was je weekend?[/quote]

en een eventuele reactie eronder.
Na het aanpassen, ziet het er zo uit:

Code: Selecteer alles

[quote="Piet"]Prima :) Hoe was je weekend?[/quote]

En je reactie eronder.
In feite laat je dus alleen de eerste en de laatste quote-tag staan. Elke quote wordt afgesloten met een /quote.

Selectief quoten?

Ook het quoten van complete lappen tekst en plaatjes is niet altijd even handig. We hebben dat tenslotte allemaal al gelezen en bekeken. Quoteer dan bijvoorbeeld alleen de dingen waarop je wilt reageren.

Een voorbeeld:
Voorbeeld schreef:Dit is een stukje tekst waar ik zometeen op ga reageren.
Ik ga er niet alles uit pakken, maar gewoon bepaalde delen.
Zo wordt duidelijk waar ik op reageer en is duidelijker waar
het over gaat en wie wat gezegd heeft.
In plaats van het volledige bericht te quoteren kan ik bepaalde elementen eruit pakken:
Voorbeeld schreef:Dit is een lapje tekst (...)
Waarop ik reageer
Voorbeeld schreef:(...) maar gewoon bepaalde delen.
En reageer....
Voorbeeld schreef:(...) duidelijker waar het over gaat en wie wat gezegd heeft.
En reageer.... :)

Vragen, opmerkingen?

Vragen over het quoten, opmerkingen/suggesties over deze tekst kunnen in deze thread geplaatst worden.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Leuk, erg overzichtelijk!
Plaats reactie