Is dit nog wel een WO2 forum?

Opmerkingen en suggesties voor het forum kunnen hier besproken worden. Ook staan hier mededelingen, waaronder de forumregels.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Is dit nog wel een WO2 forum?

Bericht door coco »

Ik snap opzich Johan zijn probleem wel, maar ik snap de mods ook.
Je wilt een forum (site) maken met kennis die tevens ook als een soort social network bruikbaar is, maar daar zit het gevaar wel meteen, let goed op dat het 'social network' niet de kern van het forum gaat overgroeien, door zoveel subfora over andere onderwerpen te maken dat het, of niet meer te overzien is of dat jullie het doel van dit forum kwijt raken.
Ik denk dat Johan daar een beetje op doelt (zo niet, sorry :P)

groetjes,
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Is dit nog wel een WO2 forum?

Bericht door Proos »

Ik vind het prettig om te zien dat we met z'n allen zo bezorgd zijn om het forum. De openingsvraag kan ik me prima voorstellen, maar ik denk dat het heel erg meevalt. Ik ben een van de weinigen die dit forum vanaf dag 1 kent. Zelfs toen hadden we ook al onderdelen die niets met de Tweede Wereldoorlog van doen hadden, bijvoorbeeld de babbelbox. Het is prettig om elkaar - je gesprekspartners - ook een beetje beter te leren kennen, dat kan in dergelijke onderdelen.

Voor wat betreft het onderdeel "WOI en overige tijdvakken" - > aangezien WOI heel erg dicht verbonden is met WOII; staat dit centraal genoemd in het onderdeel. De toevoeging "overige tijdvakken" is precies wat er staat: overig. Op het moment dat er leden zijn die het erg leuk vinden om over een bepaald tijdvlak door te praten zien we in eerste instantie gewoon meer topics verschijnen; of bijvoorbeeld een topic met enkele tientallen pagina's. Dat is onoverzichtelijk; en op verzoek maken we dan een subforum aan. Een subforum is ondergeschikt aan het forum waar het onder hangt. Dat wil dus zeggen dat "WOI" een meer centrale plek heeft. Als we kijken hoe groot het knopje voor het subforum NVA/DDR is op de voorpagina - en ook vaststellen dat je helemaal naar beneden moet scrollen voor de overige fora (dat heb ik een paar maanden geleden naar beneden verplaatst) hebben de WOII onderdelen een meer centrale plaats. De prominentere plaatsing van WOII maakt wat mij betreft voor de overige onderdelen gerust wat ruimte om een subforum aan te maken. Op het moment dat een bepaald subforum niet meer gewenst zou zijn (er post niemand meer in ofzo), dan kan zoiets ook weer samengevoegd worden als het nodig is.

Mensen gaan naar de markt om producten te kopen, maar soms komen ze daar ook bekenden tegen. Dan kopen ze even geen producten, maar praten ze wat, om daarna weer verder te winkelen. Zo werkt dit forum in mijn beleving ook en dat is dan ook de reden dat we sinds de oprichting een aantal onderdelen hebben die niet over WOII gaan.

Wel ben ik erg blij met de betrokkenheid die we naar elkaar tonen waar het om de kwaliteit en leefbaarheid van dit forum gaat. Ik hoop dan ook dat we gewoon hier in dit onderdeel 'over het forum' blijven melden wat ons niet zint, of juist erg bevalt. In dit geval is mijn voorstel om het gewoon even aan te zien: ik zie nog altijd WOII als belangrijkste onderdeel van dit forum; en zoiets als fok zal dit forum heus niet worden: want dergelijke fora zijn er genoeg (die alternatieven zijn er al). Wel is dit forum een community van mensen met een gezamenlijke interesse, die naast praten over de gezamenlijke interesse, elkaar hier beter kunnen leren kennen.

Overigens ben ik er geen voorstander van om heel veel subfora aan te maken voor allerlei tijdvakken. Dat heeft niet met voortrekken of preferenties te maken: maar alleen faciliteren. Als we merken dat in "WOI en overige tijdvakken" een bepaald tijdvak meer aandacht krijgt dan kunnen we die wat beter faciliteren met een subforum. Dat zorgt er overigens ook voor, dat het hoofdforum WOI en overige tijdvakken weer meer nadruk op WOI kan krijgen, wat mijns inziens de meeste relatie met WOII heeft en in die zin zeker een plaats hoort te hebben op dit forum.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Is dit nog wel een WO2 forum?

Bericht door Jurrie »

Amen!

Jurrie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Is dit nog wel een WO2 forum?

Bericht door asjemenou »

Jan Klaassen schreef:
asjemenou schreef:Misschien een rare opmerking van mijn kant maar we hebben toch een DDR verzamelforum! Zie; http://ddrverzamelaars.123forum.nl/phpBB2/ .
Om hier even op te reageren, ik wist dat deze ooit boven tafel gehaald zou worden.

Dit forum, hoe leuk het idee ook is, is op sterven na al sinds de oprichting gewoon dood. Er zitten zo'n 40 leden op waarvan er ongeveer 5 eens in de maand iets posten.
Dus, leuk bedacht, niet prettig om te gebruiken.
Het DDR verzamelforum is op zich een leuk forum. Zeker voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de DDR. Dit forum beperkt zich niet alleen tot NVA objecten maar eigenlijk tot alles wat met de DDR te maken heeft. Een forum wordt niet alleen gemaakt door moderators maar ook zeker door leden. Met andere woorden, als niemand er iets post dan valt er ook niets om op te reageren. Het DDR forum geeft naar mijn mening de Nederlandse interesse voor alles wat met de DDR te maken heeft goed weer. En deze interesse is nu eenmaal niet zo groot. En zeker niet zo groot als de interesse voor WOII. Want laten we eerlijk zijn hoeveel mensen/NVA verzamelaars reageren er dan in het subforum NVA/DDR? Zijn dat er dan zoveel meer als op het DDR forum?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Is dit nog wel een WO2 forum?

Bericht door Jan Klaassen »

Het aantal mensen dat op het NVA/DDR-forum reageert zijn er 5, af en toe 6. Dat is dus net zo veel mensen als op het DDRverzamelaars forum. Maar; hier zijn ze een stuk actiever. Dat is het voordeel.
En het is inderdaad op zich een leuk forum, maar door het inactieve karakter (was zelf in het begin net als anderen nog wel actief) wordt het toch minder leuk.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Is dit nog wel een WO2 forum?

Bericht door asjemenou »

Jan Klaassen schreef:Het aantal mensen dat op het NVA/DDR-forum reageert zijn er 5, af en toe 6. Dat is dus net zo veel mensen als op het DDRverzamelaars forum. Maar; hier zijn ze een stuk actiever. Dat is het voordeel.
En het is inderdaad op zich een leuk forum, maar door het inactieve karakter (was zelf in het begin net als anderen nog wel actief) wordt het toch minder leuk.
Dan kun je je natuurlijk afvragen waarom de NVA/DDR verzamelaars op dit subforum dan wel reageren en niet op het DDRverzamelaarsforum. Nogmaals een (DDR) forum wordt niet alleen gemaakt door moderators. Of de inbreng op DDR/NVA gebied hier groter zal worden dan op het DDRverzamelaarsforum dat zullen we moeten afwachten. Mensen zoals Johan Willaert, een US WOII verzamelaar, zullen er denk ik toch geen reacties op plaatsen. Simpelweg omdat zij geen interesse hebben voor het NVA/DDR gebeuren. Vandaar ook zijn openingsvraag (althans zo lijkt deze mij bedoelt).
Zoals je waarschijnlijk wel weet ben ik wel actief op het DDRverzamelaarsforum. Naast het bezitten van een bescheiden DDR Grenztruppenverzameling heb ik ook een kleine verzameling (Oost-Duitse) Prakticacamera's. Praktica camera's zijn overigens ook door DDR Grenzaufklärer gebruikt. Mijn meeste posts op het DDRverzamelaarsforum gaan over deze camera's of over het Pentacon concern. Zelf vind ik dat mijn posts hierover niet op dit subforum thuishoren. Dat ze op het DDRverzamelaarsforum worden gelezen dat weet ik inmiddels wel. Reacties op dit Prakica-user topic zijn altijd leuk maar behoeven voor mij niet zozeer.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Is dit nog wel een WO2 forum?

Bericht door Jan Klaassen »

Naast mijzelf zitten ook de leden Hastafidel en Volkspolizist (anderen weet ik niet zeker) op het DDR-forum zover ik weet. Deze mensen hebben denk ik dezelfde ideeen over dat forum als ik. Leuk forum voor DDR-zaken (zoals inderdaad de zeer goede topics over de camera's), maar de reden waarom ik in ieder geval daar niet reageer is omdat niemand het leest (althans dat idee krijg je daar redelijk snel).
De inbreng op dit forum zal misschien niet direct groter worden, maar anders.

En de mensen die geen interesse in NVA/DDR hebben, zijn natuurlijk ook niet verplicht om daar te posten of zelfs maar te kijken ;)
Wat dat betreft vind ik de uitstekende uitleg van proos (amen! inderdaad!) een goed beeld geven.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Is dit nog wel een WO2 forum?

Bericht door 779 »

Is het dan niet een beter idee om een geheel apart en nieuw forum aan te maken voor alle voor- na-oorlogse activiteiten? Dus van het jaar 0 tot 1939 en van 1946 tot heden? Word helemaal gek van al die topics die niet met WO2 te maken hebben. Nu zelfs ook in het marktplaats gedeelte. Of is dat geen goed idee? Poll misschien? :D

779
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Is dit nog wel een WO2 forum?

Bericht door Jurrie »

Wat marktplaats betreft ben ik wel met Bob eens.

Ik vind het prima als er op dit grote forum ook een kleine ruimte is met aanverwante onderwerpen, maar verder moet het dan daar ook blijven....

Gr.,

Jurrie
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Is dit nog wel een WO2 forum?

Bericht door coco »

Misschien kunnen ze in het DDR/NVA sub forum een eigen marktplaats krijgen, dan kan de rest dat gewoon negeren.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Is dit nog wel een WO2 forum?

Bericht door Bolt Action »

Ik ben het wel eens met een aantal stellingen hier. Wordt ondertussen vervelend dat vooral dat na-oorlogse hier ook terecht begint te komen. Is het niet beter dit zelfs te weren? Hoewel dat ook weer extreem is. I.i.g. "Wo1 en overige tijdvakken" scheiden want daar staat alles echt door elkaar.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Is dit nog wel een WO2 forum?

Bericht door coco »

Ik snap overigens ook al jaren niet waarom er geen as-mogendheden, geallieerd en overig verkoop deel is, veel overzichtelijker IMO!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Is dit nog wel een WO2 forum?

Bericht door Jurrie »

coco schreef:Ik snap overigens ook al jaren niet waarom er geen as-mogendheden, geallieerd en overig verkoop deel is, veel overzichtelijker IMO!
Laten we het bij het onderwerp houden, voordat we hierover weer een complete discussie aanzwengelen. Mag wel, maar svp niet in dit topic.

Ik heb er totaal geen problemen mee, zolang:
1) Het niet de hoofdmoot wordt van het forum
2) Het een afgebakende plek heeft op het forum (en niet daarbuiten zoals op marktplaats..althans, als dat een enkele keer zou voorkomen zou je hiervoor nog kunnen kiezen, maar ik zie dat nu een significant deel non-WO2 is)

gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Is dit nog wel een WO2 forum?

Bericht door Jan Klaassen »

Ben het er wel mee eens, wat hier nu als laatste door meerderen aangehaald wordt. DDR/NVA verkoop in de marktplaats is misschien niet zo'n goed idee; misschien inderdaad een geintegreerd gedeelte in het DDR/NVA forum zelf?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Is dit nog wel een WO2 forum?

Bericht door coco »

Dit gaat off-topic als je erover wilt discussieren moet je er even een apart topic voor aanmaken, ik heb dit al gemeld aan de mods dus er wordt over nagedacht!
Ik waarschuw alvast maar voordat het weer zo'n rommel topic wordt.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Plaats reactie