Kwaliteit van het forum

Opmerkingen en suggesties voor het forum kunnen hier besproken worden. Ook staan hier mededelingen, waaronder de forumregels.
Plaats reactie

Is het forum voor verbetering vatbaar?.

Peiling eindigde op 09 jul 2004, 10:44

Nee vind het best zoals het is
4
12%
Op een paar kleine dingen na perfect
15
44%
Is zeker voor verbetering vatbaar, heb daar zo mijn eigen ideeën over
15
44%
 
Totaal aantal stemmen: 34

Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Ik zou het verzamelonderdeel houden zoals het is, niet dingen moeilijker maken als gewoon alles in verzamelen kan.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

zoals ik al zei, 1 kleine onderverdeling (geallieerd en as) is top!
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Ik denk persoonlijk dat er wel degelijk iets met het verzamelonderdeel moet gebeuren, regelmatig erger ik me omdat er meer dan een pagina aan ongelezen topics op mij wacht.

Ik stelde het onderscheiden van papierwerk/foto's van de rest alleen maar voor omdat er nu steeds meer mensen gaan klagen over de vele ruimte die die foto's innemen in de andere topics, en het feit dat je foto's en papierwerk niet echt militaria kunt noemen..

Natuurlijk zou dit voor mij ook extra leuk zijn, omdat foto's voor een groot gedeelte mijn verzamelrichting is, maar hoor je iemand klagen over bijv. Anzac, die het wo1 deel aanprijst? (No hard feelings)
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

De volgende vragen zijn denk ik belangrijk:
- Wat is (zijn) de doelgroep(en) van dit forum?
- Wat is (zijn) de doelstelling(en) van dit forum?

De oorspronkelijke doelgroep -kinderen/scholieren- vind ik op dit forum momenteel ondergeschikt aan verzamelaars. Met 10517 geplaatste berichten is dit het drukst bezochte onderdeel van dit forum geworden. Een uitbreiding van het verzamelaars forum had in mijn ogen nuttiger geweest dan een uitbreiding van het (nog) niet zo druk bezochte WOI gedeelte.

Ook de oorspronkelijke doelstelling van het forum -kinderen/scholieren informeren over WOII en hun vragen beantwoorden- is niet meer de belangrijkste doelstelling op dit forum. Het forum is eerder een communicatieplatform geworden voor geïnteresseerden in WOII waarin verzamelaars de boventoon voeren.

De kwaliteit van het verzamelaarsgedeelte vind ik steeds beter worden, ik heb echter het idee dat de kwaliteit van het algemene WOII gedeelte minder wordt. Dat vind ik jammer aangezien ik niet echt een verzamelaar ben.

Ik ben benieuwd naar hoe de forumstaff momenteel denkt over hun doelgroep en doelstellingen. Misschien kunnen zij bovenstaande vragen beantwoorden?
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Tja, scholieren kan je niet echt de belangrijkste doelgroep noemen. Een forum is volgens mij gewoon een ontmoetingsplaats (vandaar de naam Forum) voor geïnterreseerden.
Scholieren zijn eerder geneigd om te zoeken naar een stuk tekst, en daar het beste uit te halen. Beetje plakken en knippen en klaar ben je.
Tevens blijven scholieren na een paar posts weer weg. De geïnterreseerden blijven.

Maar het "onderwijzen" en leren over WO2 blijft een belangrijk aspect, in de paar dagen heb ik ook geleerd. Ik heb ook geleerd om te kijken in een andere gezichtshoek, en meer vanuit historisch oogpunt.

Ook al is het WO2 gedeelte niet druk bezocht, het is toch eeng geslaagde onderneming.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
barry
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 apr 2004, 19:45
Contacteer:

Bericht door barry »

Dodo schreef:Tja, scholieren kan je niet echt de belangrijkste doelgroep noemen.
Ik denk dat de vraag van Kevin gericht was aan de leiding van http://www.wo2.nl en hun antwoord lijkt ook mij interessant.......
-F.U.B.A.R-
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Bericht door Daan S. »

Ik vind het forum nu al top!! Heb er veel van geleerd, vooral van "marktplaats" en "verzamelaars" vind ik erg interessant! Misschien dat je "verzamelaars en/of marktplaats" kunt onderverdelen in meerdere kleine topics zodat je de dingen die je wil zien sneller kunt vinden.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

barry schreef:
Dodo schreef:Tja, scholieren kan je niet echt de belangrijkste doelgroep noemen.
Ik denk dat de vraag van Kevin gericht was aan de leiding van http://www.wo2.nl en hun antwoord lijkt ook mij interessant.......
het was in een open topic... Daar heb je anders pb's voor...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Ik heb de post van KevinP ook even in de Staffroom voorgelegd. Ik vond het wel een goede post die ik zelf niet beter had kunnen formuleren.
Er wordt dus naar gekeken!
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
barry
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 apr 2004, 19:45
Contacteer:

Bericht door barry »

Ok perfect, dankjewel !
-F.U.B.A.R-
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Ook mijn dank Sjoerd, ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

@KevinP: Wat denk jij wat de doelgroep en doelstellingen zijn? Is het de bedoeling om scholieren/kinderen te vermijden?
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Giel schreef:@KevinP: Wat denk jij wat de doelgroep en doelstellingen zijn? Is het de bedoeling om scholieren/kinderen te vermijden?
Het is niet aan mij om de doelgroep en doelstellingen te formuleren, ik zou slechts aan kunnen geven op welke manier ik dit zelf zou willen zien. Het lijkt mij echter veel nuttiger als de forumstaff deze vragen zou kunnen beantwoorden, daar kunnen wij als leden altijd weer op reageren.

Scholieren en kinderen vermijden, waarom? Liever niet hoor, het vragenonderdeel vind ik juist het meest interessante onderdeel van dit forum.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Dat er andere dingen bijzitten dan het vragen-onderdeel of WOII-onderdelen wil niet zeggen dat deze functies of onderdelen ondergeschikt zijn of minder belangrijk. Het is strategisch gezien belangrijk om een board zo interessant mogelijk te maken voor zoveel mogelijk gebruikers die interesse hebben in WOII.

Hoewel die gebruikers zich concentreren in hun favoriete forumdeel, zullen zij ook andere forumdelen bezoeken en dus ook wel eens af en toe een vraag beantwoorden in het vragenonderdeel of een bijdrage leveren aan de diverse forumdelen.

Dit forum moet een aantrekkelijke webstek zijn voor mensen die geïnteresseerd zijn in de Tweede Wereldoorlog. WO2 staat in mijn optiek ook gewoon centraal en de onderdelen op dit forum hebben allemaal te maken met WOII en de geschiedenis daaromheen.

Het tellen van forumonderdelen of aantallen posts zegt mij eigenlijk weinig. Ik vind de sfeer op het forum belangrijk en ik concentreer me daarom ook vooral op communitybuilding, ik denk dat dit niemand zal ontgaan zijn. Getuige bijvoorbeeld de babbelbox waarin op ontspannen wijze met elkaar "gechat" kan worden.

Ik onderken echter het feit dat een paar extra aantallen onderdelen bij sektie WOII posts kan uitlokken. Dit brengt "optisch" WOII in "evenwicht" met het WOI-onderdeel. Ik wil benadrukken dat 't een optische verandering is. Er zitten gevaren aan het aanmaken van veel forumonderdelen, beter zou zijn om subfora aan te maken, wat met de huidige forumsoftware nog niet mogelijk is, maar WEL mogelijk gáát worden.

Ik vind zelf dat het forum een logische opbouw kent en overzichtelijk is. Gebruikers kunnen zelf het forum in een logisch evenwicht brengen door te posten in de diverse WOII-delen, misschien dat het de taak is van moderators om interessante topics of discussies uit te lokken, maar ook users kunnen hier iets betekenen. Het aanmaken van veel onderdelen is soms (niet altijd) een schijnoplossing.

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen dat veel onderdelen op de voorpagina alleen maar zorgt voor versnippering van posts en een schrikreactie bij potentiële gebruikers. Het is alleen interessant wanneer die onderdelen ook populair genoeg zijn en de mensen die er in zouden gaan posten er op zitten te wachten.

Met het aanmaken van onderdeel WOI werd voorzien in een behoefte die bestaat bij veel gebruikers van dit forum én daarbuiten en is niet iets wat uit de lucht is komen vallen. Dit forumonderdeel is aangemaakt in een masterplan dat op dit forum nog niet algemeen bekend is overigens.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

Ik zou zeggen aan de moderators, verander het maar, zo als we nu zo wat aan het discusseren zijn, maak mischien zoveel mogelijk onderdelen, en kijk dan waar er mogen wegvallen, welke je kan samenpakken. Er kan dan ook een nieuwe thread komen met "Wat moet er veranderen", en dan kan je nog dingen veranderen. Maar ik zou aan de hoofdpagina persoonlijk niets veranderen, ik zou bevoorbeeld maken als je op marktplaats klikt dat je eerst een paar mogelijkheden krijgt, zoals Marktplaats Duits, Markplaats gealieerden, marktplaats post-war.
Maar aan de voorpagina zou ik niets veranderen omdat het anders de mensen het mischien te moeilijk gaan hebben met hun weg terug te vinden.
Plaats reactie