Is dit het forum dat men wilt?

Opmerkingen en suggesties voor het forum kunnen hier besproken worden. Ook staan hier mededelingen, waaronder de forumregels.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Glenn
Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 jan 2012, 13:52
Locatie: Lier (België)

Re: Is dit het forum dat men wilt?

Bericht door Glenn »

Jasper J schreef:Je vind op dit forum bijvoorbeeld niet veel terug over wo2 in Azie zo kan ik nog wel even door gaan.
Misschien omdat daar bij het merendeel van de leden hiervoor weinig interesse is?
Niks houdt iemand tegen om ook over minder populaire facetten te schrijven hier op het forum.
Een forum wordt door de leden gedragen en als die liever over iets anders willen discussierën dan is dat zo.
Ga gerust uw gang als jij behoefte hebt aan zulke topics.
Daarvoor moet je het forum toch niet door elkaar schudden?
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Is dit het forum dat men wilt?

Bericht door Mr Mojo Risin »

Jasper J schreef:...je verzand in onderwerpen die al keer op keer behandeld zijn.
Dat kan in grote mate verholpen worden door eerst de zoekfunctie te gebruiken voor je een nieuw topic opent.

En als je topics over bepaalde onderwerpen mist, open ze dan. Leden bepalen zelf de inhoud van een forum. Spreken over WO II in Azië kan hier ook binnen de bestaande subfora. Daarvoor moet er heus geen apart subforum worden aangemaakt.

Edit: Glenn was me net voor. :wink:
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Is dit het forum dat men wilt?

Bericht door davy »

Stilstaan moet je niet doen, groter maken ook niet, interessanter moet je het maken.
Dat is ook een verantwoordelijkheid van de posters om het interessant te maken, dat doe je niet door het meer subfora's te geven.
voorbeeldje: ik zie hier regelmatig Wehrpassen en Soldbuchen voorbij komen, maar bijna altijd enkel de voorkant, nooit eens de binnen kant en meer info erover, terwijl je van een mooi ingevulde wehrpass een schitterend verhaal kan vertellen (zie bv topics van Tim DC en Peter U op andere fora)
Hetzelfde met bidprentjes (mijn dada) of andere documenten, geef achtergrondinformatie, dan combineer je ineens de verzamelaars en de geschiedenisliefhebbers.
Iedereen wilt altijd maar een grotere verzameling met meer, meer, meer. Maar wat research of moeite doen kan er niet af.
Zo haal je de kwaliteit van het forum naar boven, niet door het te verstoppen in 101 subfora.
Eens je meer diepgang en info nodig hebt ga toch automatisch naar de internationale fora zoals WAF, AHF, GCA en andere. Daar is België en Nederland te klein voor.
(Trouwens ik niet alleen, je komt veel leden van hier op die fora tegen)
Dat is mijn redenering.
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Is dit het forum dat men wilt?

Bericht door Jasper J »

davy schreef:Stilstaan moet je niet doen, groter maken ook niet, interessanter moet je het maken.
Dat is ook een verantwoordelijkheid van de posters om het interessant te maken, dat doe je niet door het meer subfora's te geven.
voorbeeldje: ik zie hier regelmatig Wehrpassen en Soldbuchen voorbij komen, maar bijna altijd enkel de voorkant, nooit eens de binnen kant en meer info erover, terwijl je van een mooi ingevulde wehrpass een schitterend verhaal kan vertellen (zie bv topics van Tim DC en Peter U op andere fora)
Hetzelfde met bidprentjes (mijn dada) of andere documenten, geef achtergrondinformatie, dan combineer je ineens de verzamelaars en de geschiedenisliefhebbers.
Iedereen wilt altijd maar een grotere verzameling met meer, meer, meer. Maar wat research of moeite doen kan er niet af.
Zo haal je de kwaliteit van het forum naar boven, niet door het te verstoppen in 101 subfora.
Eens je meer diepgang en info nodig hebt ga toch automatisch naar de internationale fora zoals WAF, AHF, GCA en andere. Daar is België en Nederland te klein voor.
(Trouwens ik niet alleen, je komt veel leden van hier op die fora tegen)
Dat is mijn redenering.
Goed dat is jou mening ik ben niet zo van dat daar zijn we te klein voor , waarom zou je naar waf,ahf enz gaan als de kennis gewoon in Nederland en Belgie aanwezig is.
Lekker in onze eigen taal een leuke groep vormen,in Azie is in Nederland wel een hoop interesse alleen posten mensen dat hier weinig omdat dat niet specifiek kan.
Maar dat is mijn mening.

mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Is dit het forum dat men wilt?

Bericht door Mr Mojo Risin »

Het kan niet specifiek? Er staat hier nergens dat de topics enkel over Europa en Noord-Afrika mogen gaan. Bv. je hebt een vraag over de gevechten om Guadalcanal. Dan kan dat toch perfect bij 'Gevechten & Operaties'?
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Is dit het forum dat men wilt?

Bericht door Jasper J »

Mr Mojo Risin schreef:Het kan niet specifiek? Er staat hier nergens dat de topics enkel over Europa en Noord-Afrika mogen gaan. Bv. je hebt een vraag over de gevechten om Guadalcanal. Dan kan dat toch perfect bij 'Gevechten & Operaties'?
Wat ik probeer uit te leggen is dat mensen dit vaak niet posten omdat er nu nog niet veel mensen zitten die daar wat van weten, maar als Nederlands wo2 forum mag daar best meer aandacht voor komen, zeker voor Nederlands-Indië.
Daar zijn toch veel Nederlanders omgekomen bijvoorbeeld in de Japanse kampen,personen met interesse in dit onderdeel kunnen hier dus niet echt specifiek terecht .Dit is nogmaals 1 van de onderdelen die je er bij zou kunnen halen en mischien wel moet halen als wo2 forum.
Wo2 is meer dan verzamelen wo2 is strategie ,politiek, foute personen, holocaust enz.
Maar nogmaals het is mijn mening iemand anders kan en mag er anders over denken.
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Is dit het forum dat men wilt?

Bericht door Joep »

Ik ben het er wel mee eens dat dit forum verbreed mag worden.
Lees mijn vorige reactie(s) en dan begrijp je wat ik bedoel.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Is dit het forum dat men wilt?

Bericht door johan willaert »

Ik zie het forum liefst terug gaan naar de basis... WO2

Al de rest, eruit!
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
kevin15
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 26 jul 2011, 17:37

Re: Is dit het forum dat men wilt?

Bericht door kevin15 »

Ik heb niks geen klachten over het forum, hier zijn ze tenminste nietzo stijf als bij oorlogsvondsten.nl (niet om ovo zwart te maken)
Op OvO ben ik meerdere malen verbannen vanwege het niet gebruik maken van hoofdletters en ik het niet was over de moderators.
van mij mag het forum zo blijven met al zijn leden en moderators.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Is dit het forum dat men wilt?

Bericht door Joep »

Het hoeft ook niet te veranderen qua leden of moderators.
Of het hele systeem omgooien.
Dan zien jullie het idee erachter echt verkeerd!
De bedoeling is om het te 'verbreden' en dan hoef je ook niet te denken
aan 100 sub-fora o.d.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Is dit het forum dat men wilt?

Bericht door Jasper J »

Ik zou wel eens willen weten wat de beheerders van het forum er nu precies van vinden.
Ik proef denk ik toch wel dat veel leden een meer op wo2 gericht forum willen denk ik.
Heb wel al gelezen dat Proos open stond voor een aantal zaken.

mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Is dit het forum dat men wilt?

Bericht door Kugelblitz »

Mwah, ik denk niet dat de huidige indeling het probleem is. De sfeer is gewoon niet altijd even goed en dat ligt gewoon aan de omgang van de leden met elkaar.
Dat die irritaties deels ontstaan omdat verschillende groepen leden (met verschillende intenties) op elkaar stoten lijkt me duidelijk, maar ik denk niet dat je het probleem oplost door groepen toe te voegen of te verwijderen.

Wel is het belangrijk je regelmatig de vraag te stellen wat je doel is met dit forum en of het ook nog die kant op gaat. Het is inderdaad de laatste jaren steeds meer een verzamelforum geworden. Verzamelaars hebben zichzelf over het algemeen vrij hoog staan en zijn ook soms neerbuigend tegenover nieuwe leden en jongeren. Aan de andere kant zit er ook wel een stel lastige jonge figuren op het forum die vrij hardleers zijn.
In het verleden is echter ook wel gebleken dat deze jonge figuren zich na verloop van tijd toch tot serieuze en rustige leden kunnen ontwikkelen, zal wel met de puberteit te maken hebben.

Het forum is gewoon een afspiegeling van de samenleving, je hebt gewoon te maken met veel verschillende niet altijd even tactvolle figuren, die flink met elkaar overhoop kunnen liggen. Daarnaast denk je als lid (dat geldt natuurlijk niet voor iedereen) waarschijnlijk heel anders over de omgang met het forum dan een stafflid. Als lid is alles in feite vrijblijvend, als het je niet aanstaat vertrek je gewoon. De staff denkt ook op de langere termijn, weet dat zij een voorbeeldfunctie heeft en heeft meer overzicht omdat zij vanuit een heel andere situatie op het forum actief is. Ik kan soms niet begrijpen hoe en waarom bepaalde mensen reageren op elkaar, maar dat kan er ook aan liggen dat sommigen toch het idee hebben dat ze niks te verliezen hebben en alles niet zo serieus te nemen is. Als stafflid zijnde is zulk gedrag bij voorbaat uit den boze, al probeer ik me persoonlijk toch zo actief mogelijk in discussies te mengen en ook standpunt te nemen, zonder enkel politieagent te spelen.

Samenvattend, ik denk dat het echte probleem bij de omgang onder de leden zelf ligt en de irritaties die daaruit ontstaan. Het scheiden, verwijderen en uitbreiden van forumonderdelen kan daarbij een ondersteunende rol spelen, maar dat neemt het eigenlijke probleem in feite niet weg.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Is dit het forum dat men wilt?

Bericht door Erik »

kevin15 schreef:...Op OvO ben ik meerdere malen verbannen vanwege het niet gebruik maken van hoofdletters ...
Ja, nou je het zegt... Daar moeten wij het nog wel eens over hebben Kevin!
_/-\o-
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Is dit het forum dat men wilt?

Bericht door Joep »

We kijken nu tegen 2 verschillende problemen aan.
Namelijk omgang en problemen op het forum en de leden zelf.
En over innovatie en vernieuwing van het forum.
Nogmaals het doel is niet het forum omgooien, maar verbreden!
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: Is dit het forum dat men wilt?

Bericht door okke »

Joep schreef:Nogmaals het doel is niet het forum omgooien, maar verbreden!
Een mooi streven, maar ik denk dat verbreding niet komt door forumonderdelen te maken of te herschikken.

Als er ergens geen plaats is voor berichten, dan moet er een plekje gemaakt worden. Ik heb niet het idee dat dit het geval is: er is plaats zat. Over bunkers kan je bijvoorbeeld schrijven in Algemene vragen, Bezienswaardigheden & Musea of eventueel ook in Eenheden & Uitrusting.

Als je nieuwe onderwerpen wil stimuleren door ervoor een forumonderdeel aan te maken, dan kom je bedrogen uit. Leden gaan niet schrijven over gevechten en operaties omdat er een forumonderdeel Gevechten & Operaties is. Een forumonderdeel over bajonetten zorgt er niet voor dat er meer over bajonetten geschreven gaat worden. Het omgekeerde kan wel: dat er veel geschreven wordt over de textielindustrie tijdens de oorlog voor de fabricatie van uniformen en er daarom een speciaal forumonderdeel voor opgericht wordt.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Plaats reactie