Is dit het forum dat men wilt?

Opmerkingen en suggesties voor het forum kunnen hier besproken worden. Ook staan hier mededelingen, waaronder de forumregels.
Plaats reactie
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Is dit het forum dat men wilt?

Bericht door johan willaert »

Laat het duidelijk zijn dat ik hoegenaamd niets heb tegen de initiële opzet van dit forum en de leden.
Ik begrijp puberaal gedrag best; ik heb er hier thuis ook zo eentje lopen... :wink:
Ik waardeer assertief gedrag en branie, maar enkel op voorwaarde dat het met respect gepaard gaat en correct gebeurt. Nog te vaak worden hier pertinente onwaarheden verkondigd die dan nog door velen beaamd worden.

Respect, met name in de verzamelaarswereld en het WO2 gebeuren, verdien je door het etaleren van kennis of bij gebrek daar aan, door de wil om bij te leren en af en toe te zwijgen.... Leeftijd hoeft daar niet noodzakelijk iets mee te maken te hebben.... Toen ik 15 was wist ik al veel meer over US WO2 spul dan de gemiddelde verzamelaar die oud genoeg was om mijn opa te zijn... En er was geen internet om die kennis op te doen...
Het gaat gewoon om gedrevenheid, nieuwsgierigheid, een gezonde dosis scepticisme, het bijeen zoeken van info en het verifiëren ervan.
Net dankzij het internet is dat vandaag zoveel makkelijker dan vroeger... Maar men moet wel het kaf van het koren weten te scheiden...

Ik ben al lang blij dat uit dit topic blijkt dat ik niet alleen sta met mijn mening...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Re: Is dit het forum dat men wilt?

Bericht door jeroen wo2 »

Misschien herkennen andere mensen dat ook wel, dan wordt er in het topic over lachen op marktplaats een link geplaatst maar geen printscreen.
Als ik dan na 2 dagen wil kijken waar de advertentie over ging is er geen advertentie meer te bekennen terwijl een printscreen zo gedaan is!
Never Back Down
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Is dit het forum dat men wilt?

Bericht door Kugelblitz »

jeroen wo2 schreef:Misschien herkennen andere mensen dat ook wel, dan wordt er in het topic over lachen op marktplaats een link geplaatst maar geen printscreen.
Als ik dan na 2 dagen wil kijken waar de advertentie over ging is er geen advertentie meer te bekennen terwijl een printscreen zo gedaan is!
Elke dag moeten we daar inderdaad mensen op wijzen of aan herinneren. Veel leden lijken niet altijd even goed te lezen en vergeten daardoor een bepaalde afspraak, of posten dubbele informatie, wat soms tot irritaties kan leiden. Dit is echter lastig te voorkomen en met name de verantwoordelijkheid van het lid zelf.
Iemand die anders goed functioneert maar af en toe dit soort fouten begaat kun je lastig van het forum gooien, dat willen we eigenlijk niet!

Met de huidige uitbreiding van de staff, heb ik echter het gevoel dat we sinds een week al wat feller op de topics zitten en sneller ingrijpen en doorpakken wat betreft opschonen, verplaatsen en waarschuwen. Misschien nog een weekje aankijken hoe het gaat en of men verschil merkt?

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Is dit het forum dat men wilt?

Bericht door rammsander »

Naar mijn idee is het zoals het er nu aantoe gaat een stuk beter dan eerst! Sinds de nieuwe uitbreiding van de staff leden wordt er zeker meer ingegrepen! Vind het wel prettig zo! Je kan makkelijker topics doorlezen zonder dat er allemaal "onzin" posts er tussen zitten!

Alleen naar mijn idee is dat er na dat er een aantal nieuwe leden er bij zijn gekomen er gereageerd word op topics van jaren terug! Het is zeer irritant in mijn ogen! En sommige leden met veel kennis even de les worden gelezen door nieuwe binnenkomers!

Ik ben benieuwd naar het eindreslutaat hier op het forum!

Met vriendelijke groeten,
Sander
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Is dit het forum dat men wilt?

Bericht door Kugelblitz »

rammsander schreef:Naar mijn idee is het zoals het er nu aantoe gaat een stuk beter dan eerst! Sinds de nieuwe uitbreiding van de staff leden wordt er zeker meer ingegrepen! Vind het wel prettig zo! Je kan makkelijker topics doorlezen zonder dat er allemaal "onzin" posts er tussen zitten!

Alleen naar mijn idee is dat er na dat er een aantal nieuwe leden er bij zijn gekomen er gereageerd word op topics van jaren terug! Het is zeer irritant in mijn ogen! En sommige leden met veel kennis even de les worden gelezen door nieuwe binnenkomers!

Ik ben benieuwd naar het eindreslutaat hier op het forum!

Met vriendelijke groeten,
Sander
Dat is alvast goed om te horen, zijn er andere leden die eveneens een lichte vooruitgang bespeuren de afgelopen week? Of in ieder geval een wat actievere/meer aanwezige staff?
Aan zulke leden kun je helaas weinig doen, behalve zo snel mogelijk duidelijk te maken dat ze niet goed bezig zijn en dat ze zich wat terughoudender moeten opstellen. Daar gaan we dan ook goed op letten! Vergeet echter niet dan ieder lid verantwoordelijk is voor zijn eigen posts en dat wij niet kunnen en willen controleren wat iemand post. Wij kunnen slechts na publicatie van een post ingrijpen en dan is het 'leed' soms al geschied.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Is dit het forum dat men wilt?

Bericht door panzer lehr »

Je zou dat topic omhoogschoppen toch kunnen oplossen. Door dat onmogelijk te maken.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Is dit het forum dat men wilt?

Bericht door Kugelblitz »

panzer lehr schreef:Je zou dat topic omhoogschoppen toch kunnen oplossen. Door dat onmogelijk te maken.
Op wat doel je nu precies? Het Marktplaats gedeelte, of het posten in oude topics?
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Is dit het forum dat men wilt?

Bericht door panzer lehr »

In het posten van oude topics. Zodat je bv alleen topics van maximum 1 jaar oud kan schoppen. :)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Is dit het forum dat men wilt?

Bericht door Kugelblitz »

panzer lehr schreef:In het posten van oude topics. Zodat je bv alleen topics van maximum 1 jaar oud kan schoppen. :)
Hmm, dat is niet eens zo'n slecht idee. Ik zal even informeren of dat mogelijk is! Bedankt voor het meedenken! :)
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Is dit het forum dat men wilt?

Bericht door earlymb »

Het omhoog schoppen van oude topics is op zich geen probleem als er zinnige informatie wordt toegevoegd. Misschien een idee dat replies die na een jaar worden toegevoegd eerst door een mod worden goedgekeurd?
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: Is dit het forum dat men wilt?

Bericht door okke »

Ik ben tegen het sluiten van topics, tenzij het noodzakelijk is.

Oude topics die weer opgehaald worden is geen probleem, tenzij de nieuwe berichten niets bijdragen of er een reactie verwacht wordt van gespreksdeelnemers van toen.

Een topic met mededelingen van de staf kan vanzelfsprekend gesloten zijn.
Verder alleen als maatregel om ruziënde partijen uit elkaar te houden. maar eigenlijk vind ik dat dan de maatregel tijdelijk moet zijn en na een (korte) periode weer open kan.

Als leden berichten plaatsen die niet aan de forumregels voldoen (onnodig omhooghalen van oude topics), dan hoort het lid een waarschuwing te krijgen (met eventueel een tijdelijke ban tot gevolg) en kan het bericht in het opgehaalde topic verwijderd worden, zodat het topic weer afzakt in de duistere krochten van het archief.

Als een lid een oud onderwerp leest en er een interessante bijdrage aan wil leveren, dan heb ik liever dat hij het oude topic gebruikt dan dat hij een nieuw topic maakt. Er is zoveel kennis en informatie op dit forum aanwezig dat op die manier opnieuw gebruikt kan worden.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Is dit het forum dat men wilt?

Bericht door Haplo »

Daar ben ik het ook wel mee eens Okke.
Wanneer een oud topic omhoog word gehaald en er wel interessante info wordt toegevoegd dan word er weer op gereageerd met een bericht waarom iemand een oud topic omhoog haalt.
Vaak ook door leden die hier al een tijd zitten en zelf ook een hekel hebben aan nutteloze berichten.

Indien er gemodereerd kan worden op de manier die Okke aangeeft zal alles vele malen rustiger worden en een veel beter overzicht.
Let er op dat niet elke actie die een moderator uitvoert niet door de moderator in een bericht hoeft worden gezet.
Als er berichten worden verwijderd zet de desbetreffende moderator een bericht neer met wat hij heeft gedaan.
Over het algemeen volstrekt onnodig.
En een oud topic blijft dan hoog staan zonder extra nuttige info.
Berichten van de 'raddraaiers' verwijderen, de personen een waarschuwing ( of na herhaling een ban) en klaar.
Niet te veel moderator berichten plaatsen.
Komt het forum ook niet ten goede.
Goed admin werk en moderatorwerk hoort zo goed als onzichtbaar te zijn voor de leden.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Is dit het forum dat men wilt?

Bericht door Erik »

Misschien een raar punt, maar heeft wel te maken met hoe je als forum in de wereld wilt staan: waarom durven de meesten niet met hun naam en foto op het forum? Ik praat nu tegen 'Whizzbang', 'Tjotje47', Hwraah-Rangersalltheway' en weet ik veel. Dwaze namen, gelardeerd met afdrukjes die rechtstreeks uit de Donald Duck of van een bouwdoos lijken te komen.

De idee die hier achter steekt is dat men niet voor zichzelf hoeft te praten, er is immers een soort schildje om je heen gebouwd. Niemand kent je naam, niemand herkent je kop.

Ik denk (...) dat als we mekaar kunnen aanspreken over gedrag e.d. op het forum, dat dat effectiever is dat je dat rechtstreeks doet tegen Piet, Henk, Cees etc. In plaats van 'Knuppelboem', '35thBombSquad' of 'zetmaarindehoekikbreekermorgenweleenstukjevanaf'.

Je behoorlijk voorstellen middels fotootje en eigen naam is ook een stukje beleefdheid.

Erik
(Ja, zo heet ik echt! Was een populaire naam in 1963!)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Heavy Fuel

Re: Is dit het forum dat men wilt?

Bericht door Heavy Fuel »

Erik
(Ja, zo heet ik echt! Was een populaire naam in 1963!)[/quote]

En ik ben ook van 63,maar heet toch Willem. :wink:

MvG
Willem
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Is dit het forum dat men wilt?

Bericht door Kugelblitz »

Ik vind niet dat dit een vereiste is voor een goed functionerend forum. Ook fora die zogenaamd wel toonaangevend zijn barsten van de nicknames.

Dat het leuker en persoonlijker is iedereen bij naam te kunnen noemen ben ik met je eens, maar helaas leven we in een wereld waar ook veel idioten rondlopen. Ik wil niet dat iedereen mij bij naam en toenaam kent op dit forum, iedereen kan tenslotte zien wat ik post, wat ik verzamel etc. Duitse militaria is helaas nog steeds voor velen een taboe en je wordt al gauw als nazi of sympathisant beschouwd door mensen die niet kunnen/willen inzien wat het leuke en interessante aan deze hobby is. Denk ook aan eventuele toekomstige werkgevers, het verzamelen van Duitse militaria (hoe serieus ook) is nog steeds geen aanbeveling voor velen.

Daarnaast gaat er soms veel geld gepaard met sommige verzamelingen en tegenwoordig is een adres snel achterhaald als je bepaalde gegevens hebt. Het gebeurt nog dikwijls dat ineens je huis wordt leeggehaald doordat mensen schijnbaar toch weten dat er ergens iets te halen valt.

Ook heb je soms leden die heel raar uit de hoek kunnen komen en rondom bedreigend tegen een stafflid kunnen optreden, zoiemand hoeft niet te weten hoe ik heet, voor je het weet heb je een of andere schizofreen voor je deur staan. Zal wel niet gebeuren, maar je weet nooit, mensen kunnen heel bizar optreden als je ze normaal op de regels wijst.

Dit zijn in ieder geval mijn beweegredenen 'anoniem' te blijven. Natuurlijk zijn er ook leden die mijn naam wel kennen, maar ik heb deze gevraagd dit voor zich te houden. Op het forum ben ik Kugelblitz, Kugel of weet ik het en daar buiten heet ik anders. Ik heb er persoonlijk geen probleem mee en het is ook mijn goed recht.
Dat anderen dit jammer vinden kan ik goed begrijpen en het zou natuurlijk ook ideaal zijn als iedereen normaal en vriendschappelijk met elkaar zou omgaan, maar zo werkt dat in de huidige samenleving niet meer en al helemaal niet binnen de meeste fora en deze hobby. Misschien ben ik een pessimist, maar zo ervaar ik het.

Ik heb ook Facebook, maar ook dit heb ik goed afgeschermd want al je gegevens liggen op straat als je niet uitkijkt. Daarnaast weten enkel mijn beste vrienden en kennissen dat ik Duitse militaria verzamel, op FB is dit bijvoorbeeld niet te zien. Ik denk dat dit bij velen slecht in de smaak zou vallen, dus ik houd het liever voor me. Daarnaast heb ik ook niet de behoefte dit aan de grote klok te hangen, ik verzamel voor mezelf en niet voor de reacties van vrienden of het forum. Ik schaam me totaal niet voor mijn hobby en kom er ook eerlijk voor uit als ernaar gevraagd zou worden, maar ik ga het niet nodeloos aan mensen vertellen of publiekelijk (onder mijn eigen naam) ten toon stellen, dat kan alleen maar negatieve gevolgen hebben en ik zie de meerwaarde er ook niet van.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Plaats reactie