Suggestie voor "munitie identificatie topic"

Opmerkingen en suggesties voor het forum kunnen hier besproken worden. Ook staan hier mededelingen, waaronder de forumregels.
Gesloten
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Suggestie voor "munitie identificatie topic"

Bericht door Joep »

Misschien staat het nog net ietsjes netter om 'Verificatie & Identificatie' te plaatsen, i.p.v. 'Verificatie en Identificatie', zo staat het namelijk bij de andere sub-fora ook. :+
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Suggestie voor "munitie identificatie topic"

Bericht door Proos »

Knipper-knipper, kijk nog es? :)
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Suggestie voor "munitie identificatie topic"

Bericht door Joep »

C'est beau. :+
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Suggestie voor "munitie identificatie topic"

Bericht door Erik »

Zou een forum "Taxatie" nog iets toevoegen? Je hebt dan het voordeel dat alle schattingen voor items bij elkaar staan!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Suggestie voor "munitie identificatie topic"

Bericht door Jasper J »

Goed idee Erik schept wel duidelijkheid voor veel mensen zeker lui die niet helemaal thuis zijn in waarde van wo2 spul.
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Suggestie voor "munitie identificatie topic"

Bericht door Joep »

Zoiets bestaat ook op wo1forum, toch? Lijkt me ook wel een handig idee!
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Suggestie voor "munitie identificatie topic"

Bericht door Jasper J »

Wat ik ook nog graag zou zien is een database voor namaak militaria ,als er zo'n database is heb je misschien ook wat minder vragen en ben je in staat een fake makkelijk te herkennen.
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Suggestie voor "munitie identificatie topic"

Bericht door Proos »

Volgens mij moeten we het even iets breder trekken, maar misschien krijg ik daar wel spijt van O-)
Zoals ik er naar kijk zijn er eigenlijk twee hoofdactiviteiten, namelijk:
  • Iemand weet niet wat 't is en wil weten wat het is
  • Iemand weet wat het is en wil meer weten (zoals de waarde en of 't echt is)
Ik denk dat de echtheid eigenlijk onderdeel is van de waarde. Tenslotte heeft alles een waarde en is dat hoger als het echt is en (veel) lager als het niet echt is. Nu hebben we dat eigenlijk allemaal in één forum zitten met twee subfora voor identificatie. Dat oogt wat onlogisch. Ik vraag me af of we dat oplossen door ook taxatie (wat eigenlijk de hoofdactiviteit is van verificatie) toevoegen.

Op het forum hebben we al een tweetal onderdelen voor "As-Mogendheid" en "Geallieerd" zitten. Als je weet wat een object is zou je het ook aldaar kunnen taxeren, maar dat doen we niet omdat die twee fora vooral gebruikt worden om nieuwe aanwinsten te laten zien (die automatisch toch een beetje getaxeerd worden) en om de collecties in beeld te brengen.

Na het identificeren zou je eigenlijk in een éénduidige onderverdeling je spullen willen taxeren. Nu zijn dat in ieder geval As-mogendheden en Geallieerd, maar misschien moeten dat kopjes worden met verschillende fora eronder. Op dit moment staat dus het verzamelwaar (de collecties) wel gesplitst, maar de taxatie niet. Dat is eigenlijk niet zo logisch.

De huidige indeling: :
Kopje Militaria
  • Verificatie & identificatie
  • ------ subforum "Munitie"
  • ------ subforum "Bodembondsten"
  • Verzamelaars & Collecties
  • Geallieerd verzamelwaar
  • As-mogendheden verzamelwaar
Misschien is het een idee om het zo in te delen:
Kopje As-mogendheden militaria
  • Collecties en aanwinsten
  • Verificatie en taxatie
Kopje Geallieerd militaria
  • Collecties en aanwinsten
  • Verificatie en taxatie
Kopje Algemeen militaria
  • Overige collecties en aanwinsten
  • Identificatie van bodemvondsten
  • Identificatie van munitie
Eventueel kunnen onder de twee verificatie en taxatie-fora nog subfora worden aangebracht: bijvoorbeeld "Archief geverifieerd" en "Archief niet-geverifieerd" (ik bedoel daar echt en onecht mee, maar weet even niet wat het duidelijkst is).

Eventueel kunnen we ook verder splitsen onder Geallieerd naar Brits, Amerikaans, Russisch, Nederlands, overig? Onder As-mogendheden: Duits, Japans, overig?

Het is nogal wat..... maar ik ben vooral op zoek om het logisch te maken en overzichtelijk. Ook nog wel even interessant hoe alle bestaande topics op de goede plek zouden komen.... (bij eventuele ideeën moeten we ook goed kijken waar de topics (alles) van een bepaald onderdeel dan naartoe zou kunnen worden verplaatst en wat er hernoemd zou moeten worden).

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën :)
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Suggestie voor "munitie identificatie topic"

Bericht door Jasper J »

Proos schreef:Volgens mij moeten we het even iets breder trekken, maar misschien krijg ik daar wel spijt van O-)
Zoals ik er naar kijk zijn er eigenlijk twee hoofdactiviteiten, namelijk:
  • Iemand weet niet wat 't is en wil weten wat het is
  • Iemand weet wat het is en wil meer weten (zoals de waarde en of 't echt is)
Ik denk dat de echtheid eigenlijk onderdeel is van de waarde. Tenslotte heeft alles een waarde en is dat hoger als het echt is en (veel) lager als het niet echt is. Nu hebben we dat eigenlijk allemaal in één forum zitten met twee subfora voor identificatie. Dat oogt wat onlogisch. Ik vraag me af of we dat oplossen door ook taxatie (wat eigenlijk de hoofdactiviteit is van verificatie) toevoegen.

Op het forum hebben we al een tweetal onderdelen voor "As-Mogendheid" en "Geallieerd" zitten. Als je weet wat een object is zou je het ook aldaar kunnen taxeren, maar dat doen we niet omdat die twee fora vooral gebruikt worden om nieuwe aanwinsten te laten zien (die automatisch toch een beetje getaxeerd worden) en om de collecties in beeld te brengen.

Na het identificeren zou je eigenlijk in een éénduidige onderverdeling je spullen willen taxeren. Nu zijn dat in ieder geval As-mogendheden en Geallieerd, maar misschien moeten dat kopjes worden met verschillende fora eronder. Op dit moment staat dus het verzamelwaar (de collecties) wel gesplitst, maar de taxatie niet. Dat is eigenlijk niet zo logisch.

De huidige indeling: :
Kopje Militaria
  • Verificatie & identificatie
  • ------ subforum "Munitie"
  • ------ subforum "Bodembondsten"
  • Verzamelaars & Collecties
  • Geallieerd verzamelwaar
  • As-mogendheden verzamelwaar
Misschien is het een idee om het zo in te delen:
Kopje As-mogendheden militaria
  • Collecties en aanwinsten
  • Verificatie en taxatie
Kopje Geallieerd militaria
  • Collecties en aanwinsten
  • Verificatie en taxatie
Kopje Algemeen militaria
  • Overige collecties en aanwinsten
  • Identificatie van bodemvondsten
  • Identificatie van munitie
Eventueel kunnen onder de twee verificatie en taxatie-fora nog subfora worden aangebracht: bijvoorbeeld "Archief geverifieerd" en "Archief niet-geverifieerd" (ik bedoel daar echt en onecht mee, maar weet even niet wat het duidelijkst is).

Eventueel kunnen we ook verder splitsen onder Geallieerd naar Brits, Amerikaans, Russisch, Nederlands, overig? Onder As-mogendheden: Duits, Japans, overig?

Het is nogal wat..... maar ik ben vooral op zoek om het logisch te maken en overzichtelijk. Ook nog wel even interessant hoe alle bestaande topics op de goede plek zouden komen.... (bij eventuele ideeën moeten we ook goed kijken waar de topics (alles) van een bepaald onderdeel dan naartoe zou kunnen worden verplaatst en wat er hernoemd zou moeten worden).

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën :)
Goed idee ,alleen zou ik pleiten voor een apparte database van fake artikelen als ik wat tegen kom wat nep is zal ik ook zeker foto,s plaatsen en ook met de rede waarom het niet klopt,ik denk dat het goed is omdat dan veel mensen eerst zullen kijken in de database voor ze wat posten de bekende fakes zijn er dan makkelijk uit te halen.
Wat ik me ook afvroeg is of het forum beheer er wels eens aangedacht heeft hier ook goede militariadealers te laten adverteren tegen een kleine vergoeding hierdoor komt er misschien wat ruimte om het forum hier en daar uit te breiden.
Aude Audenda
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Suggestie voor "munitie identificatie topic"

Bericht door rammsander »

Lijk me een goed plan Proos! Zo wordt het ook overzichtelijker voor de bezoeker! Denk als buitenstaander "oh, ik ben opzoek naar een aantal mooie foto's van Duitse helmen in verzamelingen, om er zelf achter te komen wat mijn werkelijke interesse is. Ik ga naar het subform As-mogendheden militaria en kijk bij Collecties en aanwinsten naar het des betreffende topic!"

Het lijkt me een goede stap in de richting! En als het niet werkt kijken wat beter is?

Misschien om verzamelingen goed te zetten, een algemene PB sturen naar onze leden om aan te geven welk subforum je collectie topic hoort? En gelijk een reden om een goede schoonmaak van het verzamelaars forum!? Ik weet niet of het haalbaar is maar je moet ergens een begin mee maken lijkt me!

Vriendelijke groeten,
Sander
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Suggestie voor "munitie identificatie topic"

Bericht door Proos »

Voor degenen die een beetje live meekijken: niet schrikken hoor, ben wat aan het "creëren" geslagen; eigenlijk omdat als ik 't neerzet direct zie of het wel of niet logisch is. Maar dat wil wel zeggen dat het momenteel een beetje heen en weer springt over 't scherm!
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Suggestie voor "munitie identificatie topic"

Bericht door Jan Klaassen »

Ik ben er dan eigenlijk ook voor om de DDR/NVA-militaria bij "Algemeen Militaria" onder te brengen... Militaria is nu eenmaal militaria, of zie ik dat verkeerd?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Suggestie voor "munitie identificatie topic"

Bericht door Proos »

Het krijgt wat meer vorm; te zien in het onderdeeltje "geallieerde militaria". Kunnen jullie eens naar de indeling kijken? Ik worstel nog wat met het idee dat je bij het taxatie en verificatiestuk ook iets van kennis zou willen opslaan en voorbeelden van namaak. Ik heb nu twee subfora gemaakt, maar dat oogt wat rommelig. Iemand goede ideeën?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Suggestie voor "munitie identificatie topic"

Bericht door Proos »

Oké, de voorlopige eindstand zien jullie op het forum.... er komen drie forumonderdelen te vervallen (die hebben een R achter de naam gekregen - van Remove) en de topics daarvan zouden dan door de moderators en mij worden verspreid over de nieuwe onderdelen.

De nieuwe onderdelen zijn nog allemaal gesloten, omdat het nog in concept is.

Mis ik nog iets algemeens om over "het verzamelen" in het algemeen te praten of hoeft dat niet zo?
Een forum "Militaria verzamelen"
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Suggestie voor "munitie identificatie topic"

Bericht door rammsander »

Ik ben benieuwd! Het is een goed begin denk ik, na een mooi forum! Is er misschien een print screen mogelijk van de komende indeling? Gewoon uit nieuwsgierigheid!

Wat is dan de bedoeling? Per subforum een taxatie? Of komt er nog meer bij?

Sander
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gesloten