Geen foto's meer verwijderen

Opmerkingen en suggesties voor het forum kunnen hier besproken worden. Ook staan hier mededelingen, waaronder de forumregels.
Plaats reactie

Wie is ervoor dat je geen foto's meer kunt verwijderen

Ik wil dat er geen foto's worden verwijderd
20
74%
Ik wil dat je foto's kunt verwijderen
7
26%
 
Totaal aantal stemmen: 27

Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Geen foto's meer verwijderen

Bericht door Kevinbes »

Goedemorgen iedereen,

is het niet mogelijk om ervoor te zorgen dat je geen foto's meer kunt verwijderen? Dit word vaak gedaan en dan is het topic compleet waardeloos geworden. wie is het hiermee eens?

Groeten Kevin
Always be happy!! :)
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1750
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Geen foto's meer verwijderen

Bericht door earlymb »

Het is inderdaad niet de bedoeling maar zolang foto's niet verplicht op het forum zelf gehost worden valt er weinig tegen te doen. De meeste gratis photohosts deleten foto's vroeger of later. Je kan alleen optreden tegen moedwillig leeg-editen.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2765
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Geen foto's meer verwijderen

Bericht door racefiets »

Misschien dat er een instelling is dat je je post maar een bepaalde tijd na plaatsen kan editen. Na bijvoorbeeld 15 minuten wordt die mogelijkheid dan geblokkeerd.
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: Geen foto's meer verwijderen

Bericht door Kevinbes »

racefiets schreef:Misschien dat er een instelling is dat je je post maar een bepaalde tijd na plaatsen kan editen. Na bijvoorbeeld 15 minuten wordt die mogelijkheid dan geblokkeerd.
JUIST!
Always be happy!! :)
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Geen foto's meer verwijderen

Bericht door Proos »

Lastig hoor: het is een afweging tussen de hoeveelheid vrijheid dat je gebruikers gunt en wat je dus echt wilt afdwingen.

Het wijzigen van berichten - in het algemeen - is mogelijk tot 21 dagen na aanmaken. Willen we dat korter? Je moet er dan ook rekening mee houden dat er mensen zijn die komen klagen dat hun forumrechten zijn ingeperkt. Het staat los van het kunnen verwijderen van je foto van een externe dienstverlener, zoals imageshack.

Wat dat betreft hebben we het uploaden via het forumsysteem afgedwongen in de onderdelen marktplaats. Eigenlijk moet de vraag dus niet zijn of je of er nog foto's mogen worden verwijdert, maar hoe het forum bevalt in dat onderdeel. Ik kan me zomaar voorstellen dat niet iedereen het prettig lijkt.

Een heel ander aspect is de opslag. We hosten nu - alleen aan foto's - ongeveer 8 GB aan materiaal. Ik weet nog niet hoe snel de teller oploopt als iedereen verplicht moet uploaden naar dit forum en wat 't met de kosten doet. Het forum draait sinds op de oprichting op mijn financiële inbreng en hoewel ik momenteel kan betalen, weet ik niet of het houdbaar blijft als het ineens 50 GB is. Het is dure opslag op servers dat je niet kunt vergelijken met je thuiscomputer.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Geen foto's meer verwijderen

Bericht door uniformverzamelaar »

Je weet toch van het ogenblik dat je een foto op een forum zet, dat je die niet meer alleen voor jezelf hebt.
In de korstte keren kan die gewoon gekopieerd worden door een ander lid/ gast enz....

Dus het is belangrijk dat je na denkt voor dat je een foto erop zet. Dan moet je achteraf niet meer terug krabellen op je eerste beslissing.

Foto's weghalen verpest heel het topic waarin ze staan en zeker als er allusie op die foto werd gemaakt.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2765
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Geen foto's meer verwijderen

Bericht door racefiets »

Als het foto's zijn die jouw eigendom zijn dan blijft dat jouw eigendom. Wil je dat ze verwijderd worden dan zal men dat ook moeten doen. (bij verdere publicatie zonder toestemming of bronvermelding) Anders kan je gewoon een rekening sturen en er zelfs een incassobureau op zetten om het te innen.
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: Geen foto's meer verwijderen

Bericht door Kevinbes »

uniformverzamelaar schreef:Je weet toch van het ogenblik dat je een foto op een forum zet, dat je die niet meer alleen voor jezelf hebt.
In de korstte keren kan die gewoon gekopieerd worden door een ander lid/ gast enz....

Dus het is belangrijk dat je na denkt voor dat je een foto erop zet. Dan moet je achteraf niet meer terug krabellen op je eerste beslissing.

Foto's weghalen verpest heel het topic waarin ze staan en zeker als er allusie op die foto werd gemaakt.
helemaal mee eens. Je kun t ook je fotos bewerken door er een letter in te zetten. Om nou meteen een rekening te sturen.... lijkt me een beetje overdreven maar dat is mijn mening
Always be happy!! :)
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Geen foto's meer verwijderen

Bericht door uniformverzamelaar »

racefiets schreef:Als het foto's zijn die jouw eigendom zijn dan blijft dat jouw eigendom. Wil je dat ze verwijderd worden dan zal men dat ook moeten doen. (bij verdere publicatie zonder toestemming of bronvermelding) Anders kan je gewoon een rekening sturen en er zelfs een incassobureau op zetten om het te innen.
Hangt er wel van af wat er daarover in de forum regels staat.

Een procedure daarvoor opstarten kost je veel meer dan het gewoon zo laten

Mag ik in dit geval verwijzen naar :
viewtopic.php?f=89&t=34555

Heb daar wel een beetje ervaring mee en ook hoe een advocaat daar tegenover staat als het over "kleine dingen" gaat waar niet veel aan te verdienen is. (Zo is het in België toch)

Dan moet je voor jezelf uitmaken dat je trots boven je geldbeugel komt te staan. _/-\o_
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2765
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Geen foto's meer verwijderen

Bericht door racefiets »

Is wel even een compleet ander onderwerp maar hier wordt het een en ander besproken over een commerciële partij die beelden ongevraagd gebruikt.
https://forum.flitsservice.nl/off-topic ... 88632.html
Hier zijn het weliswaar videobeelden maar dat geldt voor foto's net zo goed.

Het hangt er natuurlijk helemaal van af hoe een foto van je wordt gebruikt. Kom je werk van jezelf tegen op een site die er geld mee verdient dan denk ik ook dat je er anders tegenaan gaat kijken.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Geen foto's meer verwijderen

Bericht door uniformverzamelaar »

Kan de link niet open ben daar geen lid van.(ook weer iets om te zaken te beschermen !!)
Dus ik kan zo niet oordelen dat dit over eigendomsrecht of over het schenden van de wet op de privacy gaat.

Als het om bedrijven gaat (en grof geld mee verdienen) is dit natuurlijk een heel ander verhaal en niet te vergelijken met privé personen die dan tegen elkaar moeten bewijzen dat het inderdaad hun foto's zijn.
Denk dat dit allemaal niet zo gemakkelijk is als men het zich voorstelt. Lange procedure en veel kosten daar kan je zeker van zijn.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2765
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Geen foto's meer verwijderen

Bericht door racefiets »

Op dat forum zijn ze nogal bezig met dashcams in de auto en filmpjes worden te pas en te onpas gebruikt door o.a. de telegraaf. Daar worden inmiddels vergoedingen voor betaald van 50 tot een paar honderd euro afhankelijk van de duur van het gebruikte beeldmateriaal.
Maar nee, het maakt niet uit of het om een bedrijf gaat of niet. Copyright is een gegeven wat voor iedereen geldt. Enkel de vergoeding kan verschillen. Google er maar eens op, er zijn bedrijven die particulieren rekeningen sturen van duizenden euro's voor het ongeoorloofd gebruiken van een foto (uit bijvoorbeeld een beeldbank of op een website gepubliceerde foto) op bijvoorbeeld een familiepagina en een eigen website. Die foto is dan gevonden via google omdat ze bijvoorbeeld een plaatje wilden van een zeegezicht. Er komt nooit iemand op die pagina's maar ja, het copyright wordt geschonden. Het openbaar maken van je foto wil niet zeggen dat je er geen copyright meer op hebt.

Foto's op een forum is denk ik altijd een moeilijk iets. Als iemand weg gaat en hij wil dat al zijn eigen foto's verwijderd worden wat dan?
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1750
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Geen foto's meer verwijderen

Bericht door earlymb »

Dat kun je makkelijk oplossen door in de forumvoorwaarden op te nemen dat fotomateriaal niet eigenhandig verwijderd mag worden. Uiteraard zijn er uitzonderingen denkbaar maar dat kun je dan aan een mod vragen. Copyrights kun je prima handhaven door een watermerk op de foto aan te brengen. Als je niet wil dat een foto op een forum blijft staan, plaats hem dan gewoon niet...

Het gaat trouwens niet alleen om foto's, maar om het complete leeg-editen van berichten.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Geen foto's meer verwijderen

Bericht door asjemenou »

Wanneer je je foto's plaatst op het Internet dan weet je dat je het risico loopt dat je foto's door derden gebruikt dan wel misbruikt kunnen gaan worden. Het is mijzelf meerdere malen overkomen.
Je kunt het enigszins voorkomen door er bijvoorbeeld een copyright teken © in te plaatsen. Door dit te doen geef je al aan dat je niet wilt dat je foto door een ander wordt gebruikt.
Of dat het waard is om een misbruiker te vervolgen dat zul je zelf moeten bepalen. Als het al mogelijk is om de copyright schender te vervolgen.
Foto voorzien van een watermerk.
Foto voorzien van een watermerk.
Zelf verklein ik mijn foto's altijd tot een beeldschermafbeelding (72 dpi) en plaats ik er een watermerk in. Zo is de foto in ieder geval niet meer interessant voor commercieel gebruik.

Het is inderdaad irritant als de foto's in een post worden verwijdert. Een post is hierdoor overbodig geworden. Helaas komt dit nogal eens voor.
Het lijkt mij inderdaad ook een goed idee om in de forumregels op te nemen dat het opzettelijk leeg editten van posts (foto's of tekst) niet is toegestaan. Wil je een foto toch verwijdert hebben dan kun je altijd de beheerder of een moderator hierover benaderen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Madman
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
Locatie: Kubaard
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Geen foto's meer verwijderen

Bericht door Madman »

asjemenou schreef:Het lijkt mij inderdaad ook een goed idee om in de forumregels op te nemen dat het opzettelijk leeg editten van posts (foto's of tekst) niet is toegestaan.
De enige manier om te voorkomen dat foto verdwijnen is te zorgen dat ze opgeslagen worden op de server waar ook het forum op draait. Zo heb ik dat gedaan bij mijn forum, daarbij heb ik de instelling zo gemaakt dat mensen tot 24 uur na het plaatsten van een bericht/foto de boel zelf nog kunnen wijzigen. Na de 24 uur kan alleen de administrator dat nog. Nadeel van het plaatsten op de "eigen" server is dat je nogal wat geheugen moet hebben, zelf heb ik 10Gb tot mijn beschikking met een bandbreedte van 20Gb.

Wat betreft copyright: daar zijn al enorme hoeveelheid woorden over geschreven! En bijna altijd geldt: je doet het vrijwel nooit goed. Echt duidelijk is als je zelf een foto maakt en die plaatst, dan berust de copyright bij jezelf. Wat je geregeld ziet is dat men op forums een bronvermelding moet toevoegen, dat zou dan problemen moeten voorkomen. Dat gaat echter meestal niet werken, men moet als men iets overneemt toestemming hebben van die gene die het copyright bezit. Vermelding van wie het copyright heeft maakt het alleen maar lastiger in een eventuele rechtszaak, je weet wie de copyright heeft maar hebt geen toestemming gevraagd. Kun je beter doen of je neus bloed en gewoon plaatsen :+

Groet,

Mathieu.
Plaats reactie