Experiment: [IMG] bbCode uitgeschakeld

Opmerkingen en suggesties voor het forum kunnen hier besproken worden. Ook staan hier mededelingen, waaronder de forumregels.
Plaats reactie
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Experiment: [IMG] bbCode uitgeschakeld

Bericht door johan willaert »

Ja, maar als blijkt dat er manifest minder foto's worden gepost door deze regel, dient men alle opties te overwegen...

Voor mezelf ben ik in ieder geval veel minder bereid om foto's te posten met het huidige system... Ik heb een zeer uitgebreide foto-referentie-database van mijn collectie opgeslagen op de servers van Photobucket waar ik van op elke PC aankan... Daarbij dienen deze ook niet begrensd te worden qua grootte en nemen ze geen forumserverspace in...
Ik ben niet van plan om elke keer een foto uit mijn photobucket op te slaan, te verkleinen en daarna naar het forum te uploaden...

Dat er foto's verdwijnen uit een topic van vele jaren oud is maar zo... Soms kan dit al tijdens een forum software update; dit heb ik meegemaakt op andere fora. Daarnaast is imageshack een slecht voorbeeld want er zijn massa's hostingsites waar de foto's zelfs na vele jaren nog steeds te vinden zijn...
Je kan gerust de vraag van dat topic opnieuw stellen als foto's daar echt nodig zouden zijn... Misschien moet men zelfs topics waar al sedert enkele jaren niet meer in gepost is gewoonweg verwijderen...

Maar laat het duidelijk zijn, ik volg wel wat de forumbeheerders beslissen...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Experiment: [IMG] bbCode uitgeschakeld

Bericht door Proos »

v0lt schreef:Op zich goed. Maar fotos in hq kan ik niet uploaden via forum. Max 2 mb. Verhoog dat ook dan. Beetje foto is al 3.5 mb.
Heb je dat getest? Net geprobeerd met een foto van 5MB en dat lukt. Misschien heb ik ergens iets met rechten nog fout staan? Maar zie niet direct iets verkeerds staan en herinner me ook niet dat ik zo'n restrictie heb ingesteld. Voor ik er veel tijd aan besteed ben ik benieuwd of je het getest hebt?

Wel maakt de server er na het uploaden een kleiner formaat van. De begrenzing voor de upload staat op 20MB. De doelconversie is 2048 pixels. De file op de server is na converteren daardoor een stuk kleiner.
johan willaert schreef:Ja, maar als blijkt dat er manifest minder foto's worden gepost door deze regel, dient men alle opties te overwegen...
Goed idee, maar moet ik even induiken om getallen er bij te zoeken. Kom ik op terug.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Experiment: [IMG] bbCode uitgeschakeld

Bericht door Proos »

Proos schreef:Goed idee, maar moet ik even induiken om getallen er bij te zoeken. Kom ik op terug.
Zoals afgesproken zou ik nog even kijken of er getallen te vinden waren rondom het gebruik van uploads.

Zie plaatje hieronder. Helemaal rechts is "nu". De kolommen zijn het aantal uploads in een periode van 1 miljoen seconden (uploads in een periode van ongeveer 11,5 dagen). In de grafiek zijn de waarden afgerond. Dus, het aantal uploads in de periode van 185 tot 196 dagen geleden was bijna 150. In de periode van 11 dagen geleden tot nu iets meer dan 150.
attachments.PNG
Excel heeft voor mij een logaritmische trendlijn ingetekend. Die is stijgend en de laatste periode laat een duidelijke toename van de stijging zien. Het uitzetten van de IMG-functie in de bbCode laat het gebruik van de uploadfunctie toenemen.

Maar dit is slechts de helft van het verhaal. Wil je goed vergelijken moet je een idee hebben van het gebruik van de IMG-tag voordat het werd uitgeschakeld. Want, is de toename in uploads evenveel als voorheen IMG-tag werd gebruikt of zijn er minder uploads dan voorheen afbeeldingen extern werden geladen.

Dat is iets ingewikkelder, maar de tijd is op, dus wordt vervolgd.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Experiment: [IMG] bbCode uitgeschakeld

Bericht door Proos »

Update:
att-img.PNG
  • Blauwe lijn is het aantal attachments,
  • Tijdbalk onderaan zoals voorheen maar nu zijn de blokken van 11,5 dagen genummerd. Uiterst rechts is nu. Helemaal links is 19 miljoen seconden geleden.
  • Lichtblauwe lijn is de trendlijn.
  • Rode lijn is het aantal berichten waarin een IMG-tag is gebruikt. Dat geeft een vertekening (want je kunt meer afbeeldingen in een bericht toevoegen, maar het gaat om de trend van het gebruik en is voor deze analyse voldoende. Daarnaast kon ik het op deze manier met een simpele regexp boven water halen.
  • Vanaf 4 (4x11,5 dagen) tot nu is de rode lijn 0 want de optie is uitgeschakeld.
Uit de grafiek blijkt in ieder geval niet dat er nu significant minder afbeeldingen geplaatst worden. Andersom, dat er nu meer afbeeldingen zijn kan ik ook niet beweren. Daarvoor hebben we eigenlijk te weinig data om andere trends te kunnen opvangen/uitsluiten. Zo zijn bepaalde perioden in het jaar altijd al drukker en de fluctuaties zijn nog te groot.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Bas J.
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2012, 10:49

Re: Experiment: [IMG] bbCode uitgeschakeld

Bericht door Bas J. »

Uploaden via het forum is makkelijker, ja, maar er is heel veel kwaliteit die verloren gaat en veel mensen gebruiken nog liever de manier die zij hebben geleerd van andere forumleden door imgur te gebruiken of tinypic, etc. Ik denk dat sommige mensen zich ook niet bewust zijn van de veranderingen. Niet te vergeten is dat dit forum ook een stuk minder populair is dan menig internationale fora welke de meeste hier wel kennen.

Misschien een email of massabericht uitsturen naar alle leden om te veranderen van manier van fotos uploaden?

In verband met de uploadkwalitieit blijf ik nog liever neutraal.

Mvg,
Bas
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Experiment: [IMG] bbCode uitgeschakeld

Bericht door Erik »

Ik snap er niet zoveel van. Hoe plaats ik nu een foto?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Lau
Lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 10 apr 2010, 09:13
Ontvangen: 2 keer

Re: Experiment: [IMG] bbCode uitgeschakeld

Bericht door Lau »

Erik schreef:Ik snap er niet zoveel van. Hoe plaats ik nu een foto?
In de bewerker op het tabje 'bijlagen' klikken, daar kun je dan je bestanden vervolgens uploaden en eventueel tussen de tekst zetten.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Experiment: [IMG] bbCode uitgeschakeld

Bericht door Erik »

dank!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie