marktplaatsregels: vergunningplichtige waar

Opmerkingen en suggesties voor het forum kunnen hier besproken worden. Ook staan hier mededelingen, waaronder de forumregels.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

marktplaatsregels: vergunningplichtige waar

Bericht door Erik »

Leden!

Er wordt op dit moment (9 april 18) munitie aangeboden op het forum. De munitie is gevonden maar onbekend is waar, qua nationaliteit. Onbekend is ook of verkoper de munitie op verlof heeft staan, mocht hij Nederlands zijn. De waar is niet illegaal of tenminste, is niet zo te controleren. Het overnemen van de munitie, zonder juiste papieren, echter wel! De regels van marktplaats voorzien niet in dit geval.

Mijn voorstel (net als ammo ben ik geen voorstander van verhandelen van verlof/ontheffingsspullen op het forum) is als volgt (op te nemen als supplement bij regel 8 over illegale waar):

Onbruikbaar gemaakte wapens mogen aangeboden worden indien vergezeld van een EUR certificaat van onbruik gemaakt.
Zogenaamde vrijgestelde wapens en munitie mogen alleen worden aangeboden indien uit Nederlandse of Belgische wetgeving blijkt dat zij inderdaad vrijgesteld zijn.

(Delen van) Wapens en munitie die onder de werking van de Wet Wapens en Munitie (Nederland) of de Wapenwet (Belgie) vallen mogen niet worden aangeboden tenzij
- de aanbieder duidelijk maakt dat het aangeboden goed alleen door verlof/vergunning/ontheffinghouders kan worden gekocht;
- indien de aanbieder zelf ook over dergelijke papieren beschikt.


Wat denken we van dit voorstel? Gijs, als jij 'JA' roept zet ik het er bij~
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Coert65
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:37
Gegeven: 54 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: marktplaatsregels: vergunningplichtige waar

Bericht door Coert65 »

Ik ben het daar volledig mee eens Erik.
Niet dat ik zelf überhaupt munitie, al dan niet onklaar zou willen kopen, want ik heb geen vergunningen ervoor en ga mijn handen er dus niet aan branden, geld ook voor al dan niet onklare wapens.
De wetgeving daaromtrent is zo vaag, en veranderd zo vaak dat ik dat dus ook niet wil, in mijn verzameling.

Waar het mij eigenlijk om gaat, is dat er, als er dat soort goederen, al dan niet te goeder trouw verkocht worden hier het voortbestaan van het forum eventueel kunnen schaden. De kat niet op het spek binden dus.
Het zou me niet verbazen als mensen van Justitie, of Politie hier ook af en toe meelezen, en deze maatschappij word steeds intoleranter merk ik, een verbod of eventueel verbieden van dit forum vanwege dit soort zaken zou ik vreselijk vinden.

Misschien denk ik te voorzichtig, maar toch.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: marktplaatsregels: vergunningplichtige waar

Bericht door Erik »

Coert65 schreef:Het zou me niet verbazen als mensen van Justitie, of Politie hier ook af en toe meelezen, ...
Die lezen mee. Daar kun je gerust van uit gaan.
En dat is ook niet erg. Het gaat om jouw en mijn veiligheid. Met name bij 'kwetsbare' hobbies zoals het verzamelen van militaria (in de breedste zin van het woord) is dat ook goed. Verkeersregels gelden ook voor weggetjes en paadjes waar bijna niemand komt.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: marktplaatsregels: vergunningplichtige waar

Bericht door uniformverzamelaar »

Ik ben volkomen eens met gelijk welke wet men maakt. Maar men moet geen boemannen gaan zoeken waar ze niet zijn.

MAAR ; als je kijkt en hoort hoeveel doden er vallen(ook in Nederland / België door vuurwapengeweld dan vraag ik me echt af of men bij Justitie zich zo moet uitsloven om de verzamelaar te doen boeten (een verlof kost geld) als men de illegale wapens nog niet kan aanpakken. Zelfs Europa weet niet hoe ze eraan moeten beginnen, want hun wetten zullen de illegale wapentrafiek niet stoppen hoor.
Want in België en ik vermoed ook in Nederland circuleren een enorm aantal illegale moderne wapens en dit niet tot doel voor verzamelingen.

Sorry, ik weet dat dit niet hier te zake doet. Maar als justitie dan toch meeleest (wat ze doen zowel in België als in Nederland) dan moesten ze rood worden tot achter hun oren als je bij een verzamelaar enkele gebruiksklare patronen en een vuurwapen dat op nog oude wijze is onklaar gemaakt in beslag wordt genomen met veel poespaas.

Eric, dank je echt dat een verzamelaar een gevaar vormt voor de maatschappij ?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: marktplaatsregels: vergunningplichtige waar

Bericht door Erik »

uniformverzamelaar schreef:Eric, dank je echt dat een verzamelaar een gevaar vormt voor de maatschappij ?
Nee, Guy, dat denk ik niet. Ik heb dat overigens ook nergens beweerd. Het heeft ook niet te maken met mijn initieel voorstel.
Het gaat om het aanbieden van wapens en munitie op Marktplaats.
We hadden al vastgesteld dat illegale waar conform onze marktplaatsregels niet mag. Bovenstaand voorstel is slechts een verduidelijking voor wat betreft het gebied van wapens en munitie.
Door het hier te plaatsen toets ik de gevoelens over hoe de mensen denken over dit stukje aanvulling op de regel 'illegale waar'. Directe aanleiding was het aanbieden van scherpe munitie zonder dat er gebleken is dat die munitie legaal op verlof staat en legaal wordt aangeboden aan andere verlofhouders.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1751
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: marktplaatsregels: vergunningplichtige waar

Bericht door earlymb »

Politiek en politie gaan achter het laaghangende fruit aan (= ongevaarlijke verzamelaars), want dat is makkelijk scoren met minimale inspanning.

Overigens heb ik zelf geen problemen met het aanbieden van vergunningsplichtige waar op dit forum, als maar duidelijk blijkt dat verkoper en evt. koper beide over de juiste papieren beschikken.
Gebruikersavatar
Johan B
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:09
Locatie: België

Re: marktplaatsregels: vergunningplichtige waar

Bericht door Johan B »

Erik schreef:Leden!


Mijn voorstel (net als ammo ben ik geen voorstander van verhandelen van verlof/ontheffingsspullen op het forum) is als volgt (op te nemen als supplement bij regel 8 over illegale waar):

Onbruikbaar gemaakte wapens mogen aangeboden worden indien vergezeld van een EUR certificaat van onbruik gemaakt.
Zogenaamde vrijgestelde wapens en munitie mogen alleen worden aangeboden indien uit Nederlandse of Belgische wetgeving blijkt dat zij inderdaad vrijgesteld zijn.

(Delen van) Wapens en munitie die onder de werking van de Wet Wapens en Munitie (Nederland) of de Wapenwet (Belgie) vallen mogen niet worden aangeboden tenzij
- de aanbieder duidelijk maakt dat het aangeboden goed alleen door verlof/vergunning/ontheffinghouders kan worden gekocht;
- indien de aanbieder zelf ook over dergelijke papieren beschikt.


Wat denken we van dit voorstel? Gijs, als jij 'JA' roept zet ik het er bij~
Ik heb nu pas deze topic eens (goed) doorgenomen.
Goed idee volgens mij.
Ikzelf heb alle vereiste Belgische vergunningen om zowel aan te kopen als te verkopen.
Waarom zou ik als erkend verzamelaar mijn volledige verzameling op het spel plus de bijhorende veroordeling/geldboete riskeren om ook maar één illegale aankoop/verkoop te doen? Al was het maar één 8x57 patroon.
Oorlog schrijft uitstekende,boeiende geschiedschrijving; maar vrede is oninteressant om over te lezen.
Plaats reactie