Verzamelaars (jonge) die menen dat ze alles al weten!!

Opmerkingen en suggesties voor het forum kunnen hier besproken worden. Ook staan hier mededelingen, waaronder de forumregels.
Gesloten
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Verzamelaars (jonge) die menen dat ze alles al weten!!

Bericht door jeroen1944 »

Het valt mij op dat, vaak jongere verzamelaars menen dat ze alles al weten. Ik verzamel zelf pas 4 jaar intensief en ik weet nog niet 10%. Internet is een leuk medium, maar je kunt niet alles hierop bazeren wat vaak gedaan wordt ik meen dat je spullen vaak in je hand moet hebben gehad om er een oordeel over te vellen. Daardoor irriteer ik me mateloos, aan degene die menen of doen dat ze alles weten.
Gebruikersavatar
WO2 Joost
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mar 2005, 17:40
Locatie: Beek en Donk

Bericht door WO2 Joost »

Ik hoop niet dat ik bij die groep behoor want ik weet denk ik ongeveer maar 8% van de tweede wereldoorlog.
Maar daarom heb ik me hier ook een beetje op aangemld om hier dingen van op te steken.

Joost
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Verzamelaars (jonge) die menen dat ze alles al weten!!

Bericht door Peter »

jeroen1944 schreef:Het valt mij op dat, vaak jongere verzamelaars menen dat ze alles al weten. Ik verzamel zelf pas 4 jaar intensief en ik weet nog niet 10%. Internet is een leuk medium, maar je kunt niet alles hierop bazeren wat vaak gedaan wordt ik meen dat je spullen vaak in je hand moet hebben gehad om er een oordeel over te vellen. Daardoor irriteer ik me mateloos, aan degene die menen of doen dat ze alles weten.
Daar heb ik weinig aan toe te voegen..... Ik heb over dit onderwerp regelmatig mijn mening gegeven. Het irriteert me mateloos dat iemand al vanaf een afstand al snel een oordeel velt na het zien van een foto, zonder aansluitende argumenten. Het is natuurlijk wél zo dat reprofabrikanten hun "handtekening" zetten in/aan hun product. Echter heb je veel kennis nodig om dit te kunnen identificeren. Kennis staat los van leeftijd, maar het is zo dat de oudere verzamelaar meer kennis op gedaan heeft mits hij/zij lang verzamelt. Wat mij vooral tegenstaat is de toon waarop een discussie gevoerd wordt. Aan alwijze "experts" die op arrogante toon hun gelijk willen halen heb ik een enorme hekel. Van elkaar leren is goed, ook ik weet niet alles maar wél op een respectvolle toon zonder aanvallend te zijn. Vooral bij spullen van de as-mogendheden heb ik dit geregeld gezien.
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Verzamelaars (jonge) die menen dat ze alles al weten!!

Bericht door Nico Roelofs »

Peter schreef:
jeroen1944 schreef:Het valt mij op dat, vaak jongere verzamelaars menen dat ze alles al weten. Ik verzamel zelf pas 4 jaar intensief en ik weet nog niet 10%. Internet is een leuk medium, maar je kunt niet alles hierop bazeren wat vaak gedaan wordt ik meen dat je spullen vaak in je hand moet hebben gehad om er een oordeel over te vellen. Daardoor irriteer ik me mateloos, aan degene die menen of doen dat ze alles weten.
Daar heb ik weinig aan toe te voegen..... Ik heb over dit onderwerp regelmatig mijn mening gegeven. Het irriteert me mateloos dat iemand al vanaf een afstand al snel een oordeel velt na het zien van een foto, zonder aansluitende argumenten. Het is natuurlijk wél zo dat reprofabrikanten hun "handtekening" zetten in/aan hun product. Echter heb je veel kennis nodig om dit te kunnen identificeren. Kennis staat los van leeftijd, maar het is zo dat de oudere verzamelaar meer kennis op gedaan heeft mits hij/zij lang verzamelt. Wat mij vooral tegenstaat is de toon waarop een discussie gevoerd wordt. Aan alwijze "experts" die op arrogante toon hun gelijk willen halen heb ik een enorme hekel. Van elkaar leren is goed, ook ik weet niet alles maar wél op een respectvolle toon zonder aanvallend te zijn. Vooral bij spullen van de as-mogendheden heb ik dit geregeld gezien.

Ben het volkomen met jullie eens! Kan me soms ook behoorlijk ergeren waarop een item de grond in wordt geboord door pas beginnende verzamelaartjes. Van een foto is een item bijna niet op echtheid te beoordelen. Zoiets moet je vast hebben! Die kennis heb je pas met jaren lang verzamelen en al vele jasjes of dergelijke in je "handen" gehad te hebben. Niet dat ik een expert ben!! Met al bijna 10 jaar verzamelen ben ik nog steeds voorzichtig met wat ik zeg. Meestal als ik iets op echtheid wil laten beoordelen doe ik dat ook bij de kennissen in mijn omgeving. Die hebben tussen de 15 en 35 jaar verzamel ervaring. Dat zijn voor mij de experts.
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

WO2 Joost schreef:Ik hoop niet dat ik bij die groep behoor want ik weet denk ik ongeveer maar 8% van de tweede wereldoorlog.
Maar daarom heb ik me hier ook een beetje op aangemld om hier dingen van op te steken.

Joost
Joost, het is niet persoonlijk bedoelt, degene over wie het gaat weten wel wat er bedoelt wordt.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

inderdaad, ook al ben ik zelf ook jong...
er zijn wel enkele topic's bekend die worden afgekraakt door één iemand (ja meestal dan een jonge verzamelaar die gewoon zegt dat bv: het jasje niet goed is.) en na een week nog steeds niet zegt waarom het jasje of helm of wat dan ook slecht is.
is het dan uit jaloezie? of is het gewoon dat ze het beter willen weten??

mij zul je niet snel horen zeggen dat iets fake is zonder een reden :?
(dan snap ik ook niet waarom je dan zegt dat het fake is ofzo......)


edit- verduidelijking even gemaakt, kon beetje te algemeen opgepakt worden...
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Zonder namen te noemen, weet denk ik iedereen wel om wie het gaat en ik vind dat de topicstarter dan ook helemala gelijk heeft. Persoonlijk heb ik er eigenlijk nog de ballen verstand van, maar het is uitermate irriterend als er "jonge" mannetjes zijn die menen alles te weten, zonder daarbij een duidelijk onderbouwde mening te hebben.

Rick
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Ik zal me niet in deze discussie mengen maar een pittig detail vind ik toch dat zowaar 70% (?) van al de verzamelaars die items beoordelen etc. in de secties "Geallieerd" en "As-Mogendheden" uitermate jong is!
Junior
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

junior schreef:maar een pittig detail vind ik toch dat zowaar 70% (?) van al de verzamelaars die items beoordelen etc. in de secties "Geallieerd" en "As-Mogendheden" uitermate jong is!
Dus? Wil dat zeggen dat ze daardoor wel de benodigde kennis bezitten om iets als fake of orgineel te bestempelen?

Ik beoordeel in principe hier nooit iets op echtheid, simpelweg omdat ik van mezelf weet dat ik daartoe nog lang niet in staat ben..

Michel :)
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Nee, helemaal niet! Dat zeg ik ook nergens! Ik wil hier alleen zeggen dat ze dan de meerderheid van dit forum mogen beschuldigen van "irritante jonge ventjes" te wezen aangezien ZIJ de bijna enigste zijn die hier een oordeel vellen qua originaliteit etc.
Junior
Miesjel schreef:
junior schreef:maar een pittig detail vind ik toch dat zowaar 70% (?) van al de verzamelaars die items beoordelen etc. in de secties "Geallieerd" en "As-Mogendheden" uitermate jong is!
Dus? Wil dat zeggen dat ze daardoor wel de benodigde kennis bezitten om iets als fake of orgineel te bestempelen?

Ik beoordeel in principe hier nooit iets op echtheid, simpelweg omdat ik van mezelf weet dat ik daartoe nog lang niet in staat ben..

Michel :)
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Bericht door Daan S. »

Hahaha ik zeg niks :lol:

In het topic "Is deze helm repro" in AS-Mogendheden;
junior schreef:De camo is ook fake in mijn ogen maar ik moet hier m'n mond gaan huden want anders komen ze weer af met 'gerestaureerd'. :lol:
Junior
In het topic "Je Nieuwste aankoop - Deel 1" in AS-Mogendheden;
junior schreef:Is dat wel origineel "willysproject"? Want mijn grootmoeder heeft er zo'n 2 op de open-haard staan, dringend eens een kijkje gaan nemen...
Junior
In het topic "Waffen-SS uniform op Marktplaats" in AS-Mogendheden;
junior schreef:Ik kan je deels wel gelijk geven... Maar dit is een JANKE vest, doe zoals Peter, vergelijk, ik heb de indruk dat de mensen hier precies willen geloven dat dit origineel is!!!
Junior
Was pas op pagina 10 van de 78, dus als er iemand hier geen commentaar moet hebben ben jij het wel!
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

nou als je je mening geeft over iets of het fake of origineel of repro of wat dan ook is zet dan ook dat het jou mening is en waarom het jouw mening is.

kijk overlaatst was ik ergens in een discussie met iemand over een Amerikaanse M41 jas en die beweerde bij hoog en laag dat het een slechte repro was omdat deze "groen" was en niet "khaki" zoals zoveel anderen. Nou ja bij Amerikaans kun je er zeker van zijn dat er verschillende varianten waren. Ik ben ook nog absoluut niet lang bezig een goeie 2 jaar maar probeer zoveel mogelijk tijd te steken in dingen op te zoeken wanneer ik iets wil weten. Er zijn zoveel verschillende kleuren bij Amerikaans spul en dat zal bij Duits mss niet zozijn maar zeg gewoon waarom jij denkt dat het origineel of fake of repro of whatever is en geef een argument zodat men weet als men je repliek leest dat je toch wel iets hebt opgezocht, ipv gewoon te liggen roepen ja fake zie je toch zo... zeg dan gewoon waaorm je zoiets denkt.
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Ik ben ook nog lang niet in staat om te zeggen, dat is fake en dat is echt, dan moet ik zelf toch gaan informeren bij experts.
Gebruikersavatar
WO2 Joost
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mar 2005, 17:40
Locatie: Beek en Donk

Bericht door WO2 Joost »

Je moet denk ik maar zo denken iedereen weet wat en je kunt elkaar verbeteren om zo samen een mening te geven over een item.
Maar als je zo maar heel lomp zegt dat je iets repro is of iets helemaal afkraakt zonder te zeggen waarom dan vind ik dat dat nie kan.

Joost
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Op wat slaat dat nu eigenlijk? :?

Je eerste quote:

Ik geef hier gewoon mijn eigen, bescheiden mening. Wat is hier fout aan? Het is hier toch een forum waar je van gedachten kan wisselen?

Je tweede quote:

Ik ken dhr. Willysproject sinds geruime tijd persoonlijk en ik wist dat deze Julleuchter origineel was daar hij van een gerespecteerd persoon was gekocht, ik doelde hierop wegens persoonlijke redenen en met wat gezond verstand kan je dat zien aan de zin die ik erachter had gezet.


Je derde argument:

Wat heeft dat eigenlijk met deze topic te maken? :?



-------

Ik concludeer dus dat je mij eigenlijk persoonlijk viseerde en wou imponeren, je hebt gewoonweg niet minder gedaan dan enkele van mijn berichten hier gepost!? Ik zie hier eigenlijk de reden niet van in--> graag uitleg.


MvG,
Junior




Stravers schreef:Hahaha ik zeg niks :lol:

In het topic "Is deze helm repro" in AS-Mogendheden;
junior schreef:De camo is ook fake in mijn ogen maar ik moet hier m'n mond gaan huden want anders komen ze weer af met 'gerestaureerd'. :lol:
Junior
In het topic "Je Nieuwste aankoop - Deel 1" in AS-Mogendheden;
junior schreef:Is dat wel origineel "willysproject"? Want mijn grootmoeder heeft er zo'n 2 op de open-haard staan, dringend eens een kijkje gaan nemen...
Junior
In het topic "Waffen-SS uniform op Marktplaats" in AS-Mogendheden;
junior schreef:Ik kan je deels wel gelijk geven... Maar dit is een JANKE vest, doe zoals Peter, vergelijk, ik heb de indruk dat de mensen hier precies willen geloven dat dit origineel is!!!
Junior
Was pas op pagina 10 van de 78, dus als er iemand hier geen commentaar moet hebben ben jij het wel!

EDIT:{Topic-grootte een beetje aangepast.}
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Gesloten