Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Een uur eerder dan gepland zijn vandaag werkzaamheden uitgevoerd aan de sql-sever. Officieel was het onderhoud gepland om 0.00 uur, maar aangezien ik vermoeider was dan verwacht, wilde ik iets eerder naar bed kunnen. Vandaar dat ik reeds om 23.00 uur ben begonnen. Dit werd om 22.30 gemeld in het reeds bestaande vooraankondigingstopic, dat inmiddels is verwijderd.
De upgrades zijn succesvol verlopen. Er zal nog optimalisatie plaatsvinden, en ook de andere site onderdelen moeten nog ingevoerd worden, maar het forum werkt vanaf 23.54 weer officieel.
Goed, zojuist is de onderbreking geweest. We draaien nu de allerlaatste php versie. Er zijn de laatste tijd nogal wat bugs en lekken gevonden in php, waardoor we genoodzaakt waren om de php parser te updaten. We draaiden al een vrij recente versie, maar deze upgrade was wel zeer noodzakelijk.
Door een storing bij de upstream provider van wo2.nl zijn alle diensten enige tijd onbereikbaar geweest. Zoals op de grafiek is te zien begon de storing ongeveer om kwart voor drie. Inmiddels lijkt een en ander weer opgelost. De storing staat los van de wo2-server zelf.
/update: bovengenoemde storing was te wijten aan een stroomstoring waardoor apparatuur defect is geraakt en moest worden vervangen. De upstreamprovider gaat de storing onderzoeken om herhaling te voorkomen.
De website is om 6.02 offline genomen om een hardeschijf te vervangen. Dit was om 6.20 klaar, maar duurde nog tot 7.28 om de array (mirror1) te rebuilden. Vandaar dat de website van grofweg zes uur tot half acht onbereikbaar is geweest. Mijn excuses voor de overlast.
/edit: en na een snelle reboot nu weer bereikbaar. @7.42
Het is mogelijk dat jullie wat traagheid is opgevallen 't laatste uurtje.
Dat komt omdat ik een nieuwe methode voor het backuppen van de sql databases opgezet heb en het testen daarvan heeft waarschijnlijk wat hogere laadtijden voor de sql-sites teweeggebracht. Volgens mij is een van de standaard opties dat de sql-tabellen gelocked worden om te exporteren, waardoor de webserver blijft wachten op de gegevens.
Ook meteen even wat overbodige virtual servers uit de config gedingest en daarom de webserver even herstart (5 seconden).
Ik ook niet, ik dacht dat m,n router nukken had maar dat was ook niet het geval. Blij dat WO2 weer terug is, ik viel in eeen diep, zwart gat emotioneel gezien
Voor het geval dat alle users gaan posten dat ze niet op het forum konden, dat klopt. Gijs post hier vast en zeker zeer binnenkort de exacte oorzaak hiervan.