La Cambe

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Pia
Lid

La Cambe

Bericht door Pia »

Ik heb een paar jaar geleden een tocht door Normandie gemaakt.
Daarbij heb ik ook het Duitse Oorlogsgraf La Cambe bezocht.
Het was heel anders dan het Amerikaanse Colleville.Geen pracht en praal,maar gewoon eenvoud en rust.Ik voelde ook totaal geen verschil in gevoelens tijdens het bezoek aan beide graven.Ik bedoel zo van:goh dit is nu het graf van de vijand,dus hier voel ik minder medelijden.
Hoewel de meeste mensen toch voor Colleville zullen kiezen,is La Cambe ook meer dan de moeite waard om te bezoeken!
Het viel me trouwens op dat de gemiddelde leeftijd van de omgekomen Duitse soldaten toch wel een stuk jonger was dan die van de Amerikaanse.Maar het is natuurlijk bekend dat het Duitse leger veel kinderen recruteerde...

Wie van jullie heeft La Cambe ook wel eens bezocht,en hoe vonden jullie het daar?en wat voor gevoelens hadden jullie bij het bezoek?

Als iemand er foto's van wil zien kan ik er wel een paar opzetten,als ik eerst gelezen heb hoe :wink:
Julian
Lid

Bericht door Julian »

Hallo Pia!

Ik ben 2 jaar geleden ook naar Normandie geweest, ik campeerde op een camping in La Cambe! :)

Die begraaf plaats..uuh...ben ik daar geweest...?
Volgens mij niet, maar wel op een andere Duitse.
Ik vind Duitse veel...nou ja, ''mooi'' kun je het niet noemen, maar ''toepassenlijker'', die Amerikaanse hebben een beetje te mooie graven, de Duitse zijn wat somberder...
En met die eikenbomen er tussen...tja... :|

Helaas zijn al mijn foto's van Normandie :cry: weg :cry: dus ik kan er geen posten...

PS: welke plaatsen heb jij trouwens allemaal bezocht :) ?

Gr. Julian
koos24
Lid

Michael Wittman

Bericht door koos24 »

2 jaar geleden, wisten jullie dat het graf van Michael Wittman daar te vinden is.
Via een uitgave van het blad Toen & Nu zijn we eerst in Villers Bocage geweest waar hij zijn laatste grote slag heeft uitgevochten, daarna naar de plaatst waar hij zelf in de pan werd gehakt en uiteindelijk bij zijn graf.
Heb wel een foto alleen niet digitaal..............
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
AtroX
Lid
Contacteer:

Bericht door AtroX »

Ben er geweest vorig jaar, en echt de moeite waard. Veel aangrijpender dan de Amerikaanse (imo veels te touristisch, kwas teleurgesteld, vooral het feit dat sommige mensen gewoon tss de graven doorliepen of zelfs aan de kruisen hingen ...)

En idd, naart schijnt licht Wittmann daar, maar ik heb hem niet gevonden ...
"Hier liggen hun lijken als zaden in 't zand, hoop op den oogst o vlaanderland"
30th Infantry Division verzamelaar. Altijd geïnteresseerd in voorwerpen uit Belgisch Limburg tijdens de oorlogsjaren.
Tim Y.
Lid

Bericht door Tim Y. »

Ik ben er ook geweest, maar ik weet niet zeker of het La Cambe was. Maar ik vond het ook wat minder aangrijpend moet ik zeggen, op een Amerikaanse begraafplaats heeft iedere soldaat een eigen wit kruis. Hier waren er een soort inhammen waarin heel veel plaatjes op de muur hongen, met daaop de informatie over de soldaat. Ikzelf vind een wit kruis, mooier als "soldaten-graf", dan een broze plaatje aan de muur.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Nick
Lid

Bericht door Nick »

Ja in La Cambe liggen de Duitsers met 2/3 man in een graf.
Beide begraafplaatsen vond ik erg indrukwekkend.
Dat graf van Michael Wittmann kon je makkelijk herkennen, omdat er (toen ik er was teminste) veel bloemen bij lagen.
Hij ligt met zn bemannig begraven.
Infanterie: Königin aller Waffen!
onne
Lid

Bericht door onne »

Ik ben er ook een paar keer geweest. Hier wat foto's van mijn laatste bezoek op 8 juni 2004. De bovenste foto is gemaakt van een foto in het documentatiecentrum. Geen geweldige foto, maar hij geeft wel mooi het overzicht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Michiel M.
Lid
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Ben er 3 geleden ook geweest, heel indrukwekkend. Ga er hopelijk volgend jaar weer heen. :)
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
pvt_Ed
Lid

Bericht door pvt_Ed »

1,5 jaar geleden geweest, ik was onder de indruk. Heb trouwens nog een foto gemaakt van het graf van Micheal Wittmann.
Toen kon je nog die boompjes wat daar staan adopteren. Maar ik was al te laat voor zo`n boompje.
"Doa komme der Tommies aan reep unne. De pruus keek op en zoag ze de brugk naderen, op dat moment vloog der brugk in der loch en begon de strijd um Valkenberg"
mark
Lid

Bericht door mark »

Wisten jullie dat er nog steeds touristen naar Colleville komen die op zoek zijn naar het graf van Capt. John Miller :shock: .........

Mijn vriendin gaat niet graag met me naar een erebegraafplaats omdat ik het liefst alle graven langsga om ze te lezen, dat wil ik gewoon doen uit respect, of het nu Duitsers of Geallieerden zijn.
glen666benton
Lid

Bericht door glen666benton »

Ja la cambe heb ik ook bezocht verleden jaar, heel opmerkelijk was het verschil met de andere kerkhoven qua uiterlijk en bezoekers(in die periode toch). Volgend jaar eens terug gaan om alles eens rustig te bekijken.
soldat
Lid

Bericht door soldat »

Ontopic:
Ben ik :? 3jaar geleden geweest, m'n vader en ik hebben toen ook een klein deel van de begraafplaats steen voor steen bekeken.
Het viel mij op dat wij 1 van de weinige mensen waren, in Colleville liepen honderden mensen rond.

offtopic:
Is een van jullie wel eens in Mont-de-Huisnes geweest ?
Van alle begraafplaatsen waar ik ben geweest, staat deze bij mij vers in het geheugen.
Zag er hooguits triets uit :(
Nick
Lid

Bericht door Nick »

Heb je toevallig foto's gemaakt van dat kerkhof in Mont-de-Huisnes.
soldat
Lid

Bericht door soldat »

Nee, neem eigenlijk nooit een camera mee naar een begraafplaats.
Hier wat foto's van het internet.

Afbeelding
Het gebouw loopt rond, heeft 1 bovenverdieping,waardoor de kamers waar 180 duitsers per kamer inliggen donker zijn. :|

Afbeelding
Hier valt de zon net in zo'n kamer, kamer is ong 5x3m
In het gehele kerkhof rusten 11,956 duitsers.
Nick
Lid

Bericht door Nick »

Is idd erg triest!!

En vergelijk dit eens met een US begraafplaats... :x
Plaats reactie