bezoek Batterie Todt (11/11/2005)

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
thrill me
Lid
Contacteer:

bezoek Batterie Todt (11/11/2005)

Bericht door thrill me »

Terwijl de vele van jullie op de beurs in Gent (België) zaten heb ik (onverwacht) mijn plannen gewijzigd en ben ik naar de schitterende streek van Cap Blanc Nez en Cap Griz Nez getrokken. Een schitterend stukje Frankrijk op zo'n 2u rijden van Oost-Vlaanderen. Glooiende landschappen, schitterende vergezichten en bezaaid met bunkers en overblijfselen uit de 2e wereldoorlog. Ik was van plan om langs de schitterende krijtrotsen op fossielenjacht te gaan, dit heb ik nog gedaan maar de trip is een heel onverwachte wending ingeslagen.

Afbeelding

Na het bezoek aan Cap Griz Nez was ik op weg om Cap Blanc Nez te bezoeken, welke enkele kilometers verderop ligt. Ik had reeds enkele bunkers bekeken die zich op de kliffen bevonden en was aan het rijden naar het dorpje Escalles waar ik de richting Cap Blanc Nez zou volgen, opeens zag ik in de verte een bunker welke groter was dan alle andere. Ook kon ik een kanon ontwaren en dus besloot ik om de 1ste afrit te nemen ipv de 3de op de rotonde. Na het inslaan van het wegje kon ik onmiddelijk de letters 'MUSEE' ontwaren. De wagen geparkeerd en m'n vriendin achterlatend ( :roll: die-hard eh!) ging ik het snel de bunker eens ontdekken. Bleek ik totaal onverwacht aan BATTERIE TODT aan beland te zijn!! :shock:

Vooral het grote kanon, ook wel gekend als een 'Dikke Bertha' trok de aandacht, diverse andere voertuigen en aanhangsels ook. Het kanon is één van de 25 exemplaren welke bij Krupp AG van de band gerold zijn. Dit kanon was van 1941 en 1 van de 2 enige overblijvende ter wereld. Exemplaar 2 staat in de States en zal waarschijnlijk als oorlogsbuit overgebracht zijn. Het kanon kan 62km ver schieten en zelfs 86km met speciale munitie! Genoeg om Engeland te raken dus!

Het museum is te bezichtigen voor de schappelijke prijs van 5,50 euro en heeft zo'n 2000 items tentoongesteld. Het is vooral een zéér uniek museum, anders dan alle andere aangezien het zich bevindt in een authentieke Duitse bunker. Vooral de ontzettende vele items zijn de moeite om dit aan een bezoek te onderwerpen. Helaas heeft het een iet wat slordige en verwaarloosde indruk. Nadien bleek dat het museum geen steun krijgt van de Franse regering en dus zichzelf moet bedruipen. Daardoor staan ook diverse (dubbele ?) items te koop maar of er iemand echt meer dan 2000 euro wil betalen voor een Maschinegewehr 42 of 700 euro voor een verroeste bunkerdeur? Natuurlijk, zeg nooit, nooit!

Ik vind het een echte aanrader om het eens te bezoeken als je in de buurt bent, alleen het (unieke) kanon alleen al en de authentieke ligging.
Toen ik er was stond er een sterke wind en dat zorgde voor een beklemmend moment in de bunker, je hoorde de wind fluiten en vooral als je als enige bezoeker er bent heeft het iets unieks.. Je stelt je echt in de plaats, wat mocht ik hier 60 jaar terug gelegerd zijn?

Maar ik ga jullie vooral laten genieten van enkele van de vele foto's die ik genomen heb... :wink: Mochten sommige foto's onzuiver/donker overkomen dat is dan omdat er gevraagd wordt om geen flits te gebruiken op je fototoestel. Als militaria-verzamelaar respecteer je die regel dan hopelijk ook..

Groeten,

Tim

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De (originele) ingang...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De slaapplaatsen
Afbeelding

Afbeelding

De werkplaats
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Engelse Bren Gun
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De krijtrotsen..
Afbeelding

Afbeelding
Thrill Me!!!
{Avatar : Melder, Funker, Störungssucher}
Tim Y.
Lid

Bericht door Tim Y. »

Vooral het grote kanon, ook wel gekend als een 'Dikke Bertha' trok de aandacht,
Mooie foto's, lijkt me inderdaad wel een bezoekje waard. Maar dit kanon lijkt mij een K5 kanon, en dit was niet "Dikke Bertha", maar "Slanke Bertha". "Dikke Bartha was volgens mij een kanon uit WWI. Kan dat ik het fout heb, maar ik dacht van wel.

Deze dacht ik:

Afbeelding
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007

Bericht door Alex »

whyooo mooie foto's maar volgens mij hebben ze daar een beetje ruimte te kort.... en sommige dingen kunnen ook wel een likje verf gebruiken :roll: maar tim weet je toevallig of ze er ook k98's verkochten? :evil: kben er namelijk nog steeds op zoek naar...
thrill me
Lid
Contacteer:

Bericht door thrill me »

alex schreef:whyooo mooie foto's maar volgens mij hebben ze daar een beetje ruimte te kort.... en sommige dingen kunnen ook wel een likje verf gebruiken :roll: maar tim weet je toevallig of ze er ook k98's verkochten? :evil: kben er namelijk nog steeds op zoek naar...
Niet gezien, wel een Vickers machinegeweer stond te koop (beetje model van de Bren) voor 500 euro, een Duits Maschinegewehr voor een dikke 2000 euro, en nog wat nest.. Maar allemaal zware prijzen!
Thrill Me!!!
thrill me
Lid
Contacteer:

Bericht door thrill me »

@ Lt. Tim_NL : het kanon aan Batterie Todt is inderdaad een K5 of 280 mm kanon. Dacht dat dit de Dikke Bertha was.. Dan heb ik steeds het verkeerde voor ogen gehad.
Thrill Me!!!
Jeroen2
Lid

Bericht door Jeroen2 »

mooie foto's, bunker en kanon zijn precies wel de moeite waard
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Schitterend... maar ook hier weer een Tsjechische OT i.p.v. een echte Sd.Kfz. 251/1 :(
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Interessante foto's! Zo te zien hebben ze wapens zat daar! Hele rekken vol daar! :shock: :)

thrill me schreef:Niet gezien, wel een Vickers machinegeweer stond te koop (beetje model van de Bren) voor 500 euro, een....
Een Vickers en een Bren lijken totaal niet op elkaar. Dus model Bren klopt niet. :wink:
thrill me
Lid
Contacteer:

Bericht door thrill me »

Nico Roelofs schreef:Interessante foto's! Zo te zien hebben ze wapens zat daar! Hele rekken vol daar! :shock: :)

thrill me schreef:Niet gezien, wel een Vickers machinegeweer stond te koop (beetje model van de Bren) voor 500 euro, een....
Een Vickers en een Bren lijken totaal niet op elkaar. Dus model Bren klopt niet. :wink:
:wink: denk je?

Vickers (hij stond ook op zo'n staander)
Afbeelding

Bren
Afbeelding
Thrill Me!!!
the_king88
Lid
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

mooie foto's!! zeker wel de moeite waard om even kijkje te nemen vind ik :)
ik vind de foto`s niet donker o.i.d. waar je tenminste wel voor waarschuwde ;)
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

thrill me schreef: :wink: denk je?

Vickers (hij stond ook op zo'n staander)
Afbeelding[/img]
Ja, want dat geen vickers maar ook een Brengun. Maar dan op 3 poot.

Dit is de Vickers machine gun:
http://www.diggerhistory.info/images/we ... ickers.jpg
thrill me
Lid
Contacteer:

Bericht door thrill me »

En dit wapen is een...

Vickers-Berthier on tri-pod
http://www.battlefront.co.nz/Images/wea ... rthier.jpg

Ik ben er zeker van want ik dacht in een eerste oogopslag dat het een Bren was, toen zag ik wat verschillen met mijn wapen. Plaatje met uitleg erbij maakte duidelijk dat het om een Vickers ging..

Hij lijkt erg op een Bren op het eerste zicht maar is het niet..
Afbeelding
VICKERS-BERTHIER
Country Of Origin: UK
Designation: Machine Gun
Cartridge: .303 British
Production Date: 1929-1945

BREN GUN
Afbeelding
Ik heb zelf een Bren MK II uit 1945 staan... :wink:
Thrill Me!!!
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

Is er ook een site van dit museum, met een routebeschrijving en openingstijden?

Lijkt me zeer interessant............................
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
glen666benton
Lid

Bericht door glen666benton »

koos24 schreef:Is er ook een site van dit museum, met een routebeschrijving en openingstijden?

Ik denk dat het in de winter wel zal gesloten zijn, idd wel mooie foto's :wink:
symen
Lid

Bericht door symen »

koos24 schreef:Is er ook een site van dit museum, met een routebeschrijving en openingstijden?

De website
De routebeschrijving
De openingstijden
Plaats reactie