Na het bezoek aan Cap Griz Nez was ik op weg om Cap Blanc Nez te bezoeken, welke enkele kilometers verderop ligt. Ik had reeds enkele bunkers bekeken die zich op de kliffen bevonden en was aan het rijden naar het dorpje Escalles waar ik de richting Cap Blanc Nez zou volgen, opeens zag ik in de verte een bunker welke groter was dan alle andere. Ook kon ik een kanon ontwaren en dus besloot ik om de 1ste afrit te nemen ipv de 3de op de rotonde. Na het inslaan van het wegje kon ik onmiddelijk de letters 'MUSEE' ontwaren. De wagen geparkeerd en m'n vriendin achterlatend (

Vooral het grote kanon, ook wel gekend als een 'Dikke Bertha' trok de aandacht, diverse andere voertuigen en aanhangsels ook. Het kanon is één van de 25 exemplaren welke bij Krupp AG van de band gerold zijn. Dit kanon was van 1941 en 1 van de 2 enige overblijvende ter wereld. Exemplaar 2 staat in de States en zal waarschijnlijk als oorlogsbuit overgebracht zijn. Het kanon kan 62km ver schieten en zelfs 86km met speciale munitie! Genoeg om Engeland te raken dus!
Het museum is te bezichtigen voor de schappelijke prijs van 5,50 euro en heeft zo'n 2000 items tentoongesteld. Het is vooral een zéér uniek museum, anders dan alle andere aangezien het zich bevindt in een authentieke Duitse bunker. Vooral de ontzettende vele items zijn de moeite om dit aan een bezoek te onderwerpen. Helaas heeft het een iet wat slordige en verwaarloosde indruk. Nadien bleek dat het museum geen steun krijgt van de Franse regering en dus zichzelf moet bedruipen. Daardoor staan ook diverse (dubbele ?) items te koop maar of er iemand echt meer dan 2000 euro wil betalen voor een Maschinegewehr 42 of 700 euro voor een verroeste bunkerdeur? Natuurlijk, zeg nooit, nooit!
Ik vind het een echte aanrader om het eens te bezoeken als je in de buurt bent, alleen het (unieke) kanon alleen al en de authentieke ligging.
Toen ik er was stond er een sterke wind en dat zorgde voor een beklemmend moment in de bunker, je hoorde de wind fluiten en vooral als je als enige bezoeker er bent heeft het iets unieks.. Je stelt je echt in de plaats, wat mocht ik hier 60 jaar terug gelegerd zijn?
Maar ik ga jullie vooral laten genieten van enkele van de vele foto's die ik genomen heb...

Groeten,
Tim

De (originele) ingang...

De slaapplaatsen

De werkplaats

Engelse Bren Gun

De krijtrotsen..