informatie stelling delfzijl

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
the_king88
Lid
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

AvuS schreef:hy king heb je al wat meer gevonden, ik ga binnekort ff een zoektochtje wagen bij termunten met me detector
ik weet al het een en het ander meer ja,
ik ben van plan om ook eens met de detector daar op pad te gaan.
maar het komt er nooit van omdat ik het druk heb en altijd alleen moet en dat is eigenlijks niks kan ik je vertellen.
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
jan-willem
Lid

Bericht door jan-willem »

Even buiten Delfzijl trof ik het volgende bouwwerk aan in het veld.
Het viel me op door de typische zware bouw, zoals je ze ook ziet bij duitse radarstellingen en de Flakbatterij bij Fiemel.
Mijn vermoeden is dus dat ook dit een duits bouwwerk is, maar wat is het?
En waar behoorde dit toe?
Wie kan me meer vertellen over de stelling bij Delfzijl?
Lokatie: Damlaan, tussen Delfzijl en Marsum.

Afbeelding
Afbeelding

M.vr.gr, Jan Willem
Delfzijlpocket1
Lid

Re: informatie stelling delfzijl

Bericht door Delfzijlpocket1 »

Hallo,

Ik ben sinds kort lid van dit forum en lees hierover de stelling van Delfzijl. De stelling Delfzijl was uitgerust met Kanonnen van het kaliber 10,5 cm. De reikwijte hiervan was 17 km. De Batterij was dan ook in de bevrijdingsdagen een echte opstakel voor de Canadese bevrijders. De Batterij Delfzijl had eigenlijks tot doel om overvliegende Geallieerde vliegtuigen te beschieten die richting Emden vlogen. Ze hebben eigenlijks geen een vliegtuig neer gehaald, de laatste paar oorlogsdagen toen de slag om de Delfzijl Pocket woedde heeft deze Batterij veel schade aangebracht aan huizen en veel verliezen aangebracht aan de Canadese zijde. Eventueel heb ik de complete geschiedenis van de Batterijen in deze regio, veel geinterreseerden beschikbaar. Het stenen bouwwerk betreft een munutie opslagplaats, hier werden de granaten opgeslagen. Hierbij wat foto's:
Naar alles op zoek over de slag om de 'Delfzijl- Pocket'
Tex
Lid
Contacteer:

Re: informatie stelling delfzijl

Bericht door Tex »

De stelling Delfzijl, onderdeel van 256 MFA besloeg Termunten, Karel Koenraad polder, Delfzijl en Nansum. Hiervan was Termunten ook wel Fiemel de meest uitgebreide en modernste. Allen behoorde bij de verdediging van Emden voor aanvallen vanuit de lucht. In Friesland waren er ook nog een aantal stellingen waaronder op de eilanden en harlingen.

De stellingen in Groningen werden dus bediend door leden van de 256 MFA en meen dat Friesland leden van de 246 MFA gelegerd had. Over de stelling Delfzijl is niet heelveel bekend, althans niet in de boeken. Er word door iemand gewerkt aan een boek over deze stelling(en) en daar zit ik met smart op te wachten. Natuurlijk was Delfzijl wel een van de belangrijkere stellingen vanwege de eemshaven aldaar.

Met het einde inzicht in april/mei 1945 wanneer de gevechten erger werden, werden de geschutten in plaats van in de lucht op het achterland gericht om hiermee de canadezen te verwelkomen. Hierbij heeft Termunten een grote rol gespeeld vanwege de opbouw van het geschut en de makkelijkheid waarmee deze op het achterland gericht kon worden.

Ik meen dat het beste boek momenteel verkrijgbaar over de stellingen is Van Canada tot Dollard tou of iets in die richting van de hand van Huizinga. Dit is een echte aanrader, maar niet altijd even makkelijk te vinden.
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Plaats reactie