Bezoek aan de Ardennen

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Tjeerd
Lid

Bezoek aan de Ardennen

Bericht door Tjeerd »

Over een onbepaalde tijd willen wij een weekje naar de Ardennen gaan. Ik weet natuurlijk dat er een hevige strijd is uitgevochten in de Ardennen. Is iemand anders hier al geweest en kent nog interresante plekken/musea om te bezoeken. Dus heeft iemand nog wat tips! Ook tips voor steden/dorpen met plekken/musea die op de route liggen.

(moet wel over wo2 gaan he :wink:) alvast bedankt!
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ben er in oktober en december in de Ardennen geweest. Zelf vond ik La Roche zeker een bezoek waard. Ze hebben daar, al zeg ik het zelf een erg mooi museum. Ook staan er nog 2 tanks. Maar verder is het zelf ook een heel mooi dorp in een dal.

Ook La Gleize bezocht. Vond dat ook wel een interessant museum om te bezoeken.

Het Historical Center in Bastogne vond ik zelf totaal niet interessant. Hier waren we erg snel uitgekeken.
Nick
Lid

Re: Bezoek aan de Ardennen

Bericht door Nick »

Tjeerd schreef:Over een onbepaalde tijd willen wij een weekje naar de Ardennen gaan. Ik weet natuurlijk dat er een hevige strijd is uitgevochten in de Ardennen. Is iemand anders hier al geweest en kent nog interresante plekken/musea om te bezoeken. Dus heeft iemand nog wat tips! Ook tips voor steden/dorpen met plekken/musea die op de route liggen.

(moet wel over wo2 gaan he :wink:) alvast bedankt!
Ik weet niet waar je precies zit tijdens je verblijf?
Anders moet je eens naar het museum in Diekrich (Luxemburg) gaan. Heel groot en erg mooi!
Infanterie: Königin aller Waffen!
MARKET GARDEN
Lid

Bericht door MARKET GARDEN »

La Gleize, hier leverde Peiper zijn laatste slag.
Mooi museum, in de omgeving veel te zien als je de juiste lectuur bij je hebt..............
De waarheid komt met de jaren
peyke
Lid

Bericht door peyke »

ben zondag 8 jan. in de ardennen geweest, woon in limburg dus is maar 1.5 uur rijden voor mij.

La roch is inderdaad heel mooi
la gleize ook de moeite waardt, als je naar la gleize rijdt kom je langs Koo, hier liggen watervallen en kan je verse forel wegwerken.

En ben bij de bossen van Foy geweest, indrukwekkend monument, en leuk wandelen, zeker met wat sneeuw.... :P
Tjeerd
Lid

Bericht door Tjeerd »

Heeft de ardennen + omgeving hetzelfde aanbod qua bezienswaardigheden wo2 als Normandie?
Ervaringen met Polen en Auschwitz? Bezoek het topic: op weg naar ... Auschwitz
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

Tjeerd schreef:Heeft de ardennen + omgeving hetzelfde aanbod qua bezienswaardigheden wo2 als Normandie?

Moeilijk, persoonlijk denk ik dat Normandie nog net even iets uitgebreider is, ook wat betreft de afstanden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
AtroX
Lid
Contacteer:

Bericht door AtroX »

Tjeerd schreef:Heeft de ardennen + omgeving hetzelfde aanbod qua bezienswaardigheden wo2 als Normandie?
Ik denk dat Normandie meer te bieden heeft, maar de Ardennen hebben die typische sfeer en die stilly, mysterieuze bossen ... :)
"Hier liggen hun lijken als zaden in 't zand, hoop op den oogst o vlaanderland"
30th Infantry Division verzamelaar. Altijd geïnteresseerd in voorwerpen uit Belgisch Limburg tijdens de oorlogsjaren.
BBB
Lid

Bericht door BBB »

In Houffalize staat een mooie Duitse Panthertank, zeker een fotoken waard.....
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Feldmarschall
Lid

Bericht door Feldmarschall »

Hoi,
3 jaar geleden heb ik mij bij het begisch verkeersbureau een route-boekje gekocht, met 5 'historische wegen'.
Hier staan routes in die Peiper met z'n mannen tot aan La Gleize heeft afgelegd, maar bijvoorbeeld ook de weg die de Amerikanen doorlopen hebben.
We hebben al 3 van de goed te volgen routes achter de rug, ze leiden je langs musea, historische plekken en monumenten. Erg interessant en dagvullend, vooral als je ook de 'gevechtsbossen' ingaat.
Het boekje is nog steeds (volgens mij gratis) te bestellen, even scrollen op de volgende site:
http://www.belgie-toerisme.net/Langue/nl/brochure.htm
Het heet: SLAG OM DE ARDENNEN - REIS DOOR HET VERLEDEN.
Het is zelfs als PDF te downloaden, maar boekformaat is handiger (vind ik).
Succes!
I reject your reality and substitute my own
'D'r pruusj voort volle gaas achteroet toen du Amerikoönsje Shermans 't Ranzellerveld aafkoomte..'
Tjeerd
Lid

Bericht door Tjeerd »

Feldmarschall schreef:Hoi,
3 jaar geleden heb ik mij bij het begisch verkeersbureau een route-boekje gekocht, met 5 'historische wegen'.
Hier staan routes in die Peiper met z'n mannen tot aan La Gleize heeft afgelegd, maar bijvoorbeeld ook de weg die de Amerikanen doorlopen hebben.
We hebben al 3 van de goed te volgen routes achter de rug, ze leiden je langs musea, historische plekken en monumenten. Erg interessant en dagvullend, vooral als je ook de 'gevechtsbossen' ingaat.
Het boekje is nog steeds (volgens mij gratis) te bestellen, even scrollen op de volgende site:
http://www.belgie-toerisme.net/Langue/nl/brochure.htm
Het heet: SLAG OM DE ARDENNEN - REIS DOOR HET VERLEDEN.
Het is zelfs als PDF te downloaden, maar boekformaat is handiger (vind ik).
Succes!
Hej ,

allereerst bedankt voor je informatie. Hier kan ik wat mee! tof! Ten tweede heb ik nog wel wat vraagjes: 1) Zijn deze routes te belopen? Of beter te doen met de auto :P :roll: :? (gaan ze bijv. over autowegen) En vraag 2) Wat vond jij ervan?

Het boekje is niet helemaal gratis. Ze sturen het voor 1,25 voor je op naar Nederland(!).
Feldmarschall
Lid

Hoi,
de routes moet je wel met de auto volgen. De dorpen / plekken liggen te ver uit elkaar, tenminste om ze te lopen. Ze voeren langs de oude wegen óf langs landelijke wegen. Je hoeft geen autoweg op te komen, wat de route authentieker maakt.
Ik vond de routes die we gehad hebben in ieder geval prachtig, veel foto's gemaakt en veel ervan opgestoken. Wij hebben het eerste jaar alle kleine monumentjes bezichtigd, de laatste twee jaar hebben we ervoor gekozen om ons bij de wat belangrijkere plekken (o.a. musea, gevechtsbossen) langer op te houden. Dat is een keuze die je maakt over hoe je je dag indeelt....het waren in ieder geval interessante trips :!:
'D'r pruusj voort volle gaas achteroet toen du Amerikoönsje Shermans 't Ranzellerveld aafkoomte..'
Tjeerd
Lid

Bericht door Tjeerd »

Ik heb de brochure besteld. Hartelijk dank voor u informatie. Heb je nog wat foto's die tipisch zijn voor de streek?? Zou het graag willen zien.
Feldmarschall
Lid

foto's

Een kleine impressie :P :
Henri-Chapelle:
Afbeelding

Ligneuville, waar Amerikaanse officieren die tijdens hun maaltijd verrast werden door de voorhoede van Kampfgruppe Peiper, die op dat moment langskwam:
Afbeelding

De Tiger in La Gleize:
Afbeelding

Loopgraven in het bos nabij Rocherath:
Afbeelding

De Panther in Houffalize:
Afbeelding

Kanon op Baraque-de-Fraiture:
Afbeelding
Tjeerd
Lid

Bericht door Tjeerd »

"waar Amerikaanse officieren die tijdens hun maaltijd verrast werden door de voorhoede van Kampfgruppe Peiper, die op dat moment langskwam''

Klinkt ongelofelijk interressant! Kan je er wat meer over vertellen :roll:
Plaats reactie