Oradour-Sur-Glane

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
militairmuseum
Lid

Oradour-Sur-Glane

Bericht door militairmuseum »

Wanneer je in Frankrijk in de Haute-vienne(ongeveer het midden van Frankrijk boven de Dordogne,in de buurt van Limoges) op vakantie gaat dan zou ik zeker even langs het dorpje Oradour-Sur-Glane gaan.

Afbeelding

Het bloedbad van Oradour-sur-Glane vond plaats op 10 juni 1944 in de Franse plaats Oradour-sur-Glane. Het dorp werd die dag door het eerste regiment "der Führer" van de 'S.S.-pantserdivisie "Das Reich" ingesloten en uiteindelijk verwoest. Bij deze overval werden 642 mensen vermoord
Het legeronderdeel stond onder bevel van de generaal Lammerding; de majoor Diekmann; de kapitein Kahn en de luitenant Barth. Ook zouden Elzasser soldaten deel hebben uitgemaakt van deze divisie. Deze Franse soldaten zouden gedwongen zijn om deel uit te maken van Lammerding's elitetroepen.
De reden waarom de SS oradour platbrande is omdat het vezet:de marquis, enkele hoge SS officieren afslachte tijdens een hinderlaag.De dode officieren waren de hoogste SS officieren die omkwamen in de oorlog.

Het zou dus een repressaillemaatregel geweest zijn, waarbij de keuze op Oradour viel omdat dit dorp tevens een opvangplaats was geworden voor vluchtelingen uit de Moezelstreek sinds eind 1940. Deze vreemdelingen hadden in Oradour ècht een welkom thuis gevonden en maakten inmiddels deel uit van het dorp: voor hen en met hen werden scholen gesticht en er werd een speciale leraar aangetrokken uit de Moezelstreek, zijn naam was Gougeon.

De coupe in Oradour lijkt dus een mengsel tussen revanche voor D-day; represaille voor St. Junien en het vereffenen van een oude rekening met het lastige volk uit de Moezelstreek: zij werden geacht verdreven en verspreid te zijn en hadden warempel een nieuw thuis gevonden!
De operatie vond plaats op zaterdag na 12.00 uur. De Duitse majoor Diemann bracht alles in paraatheid om richting Oradour te gaan. Zijn colonne arriveerde om 1.30 uur in Oradour. Binnen een half uur was het gehele dorp omsingeld en alle in en uitgangen en toegangswegen werden afgesneden. De majoor Diekmann richtte een boerderij in als commandopost, die tussen Oradour lag en het dorpje Bordes.

Het in haast bedachte plan bleek koel en efficiënt. Als reden voor de overval werd een routinematige identiteitscontrole opgegeven, waartoe alle inwoners zich op het marktplein moesten verzamelen. Daarna werden mannen en vrouwen gescheiden. Rond 16.00 begon de executie met een ontploffing in het kerkgebouw waar de mensen zich hadden verzameld.

Ruïnes zijn nog steeds te zien in Oadour-sur-glane.Kort na de oorlog kwam Generaal de Gaulle naar Oradour. Hij besliste dat het oude dorp zo moest blijven als monument

Het dorpje staat er nog steeds zo bij sinds die dag en je kan dus door een dorp lopen dat een en al ruine is en overal zie je de sporen nog zoals kogelgaten en stille getuigen zoals uitgebrande auto's en naaimachines, bedden etc. Ook is er een prachtig museum bij die van alles over de 2e WO en de bewuste dag vertelt/laat zien.

Dus voor het echte verhaal en een goede indruk van de oorlog raad ik aan erheen te gaan.
Wie echt geintreseerd is in WO2 moet dit zeker bezoeken, het is indrukwekkender en dichter bij de oorlog dan wat dan ook, beter als d-day en concentratiekampen bezoeken.Je bent hier dichter bij de oorlog dan waar dan ook!

Afbeelding

Afbeelding

voor meer informatie:
http://www.domaine-lemontet.nl/Oradour.htm
Laatst gewijzigd door militairmuseum op 05 mar 2006, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Voor paar jaar terug ben ik ook in dit dorpje geweest. Vond het erg indrukwekkend. Sindsdien ben ik erg geïnteresseerd geraakt wat er zich allemaal heeft afgespeeld in het dorpje. Wil hier op korte termijn nog wel een keer naar toe. Want heb na het bezoek van het dorp pas echt veel hierover gelezen.
militairmuseum
Lid

Ik woon er een half jaar per jaar(studeer en werk alleen in NL, woon daar) en ik woon er 30 km vanaf dus ik kom er regelmatig.
Het blijft ieder bezoek weer boeiend.

Ben je ook in de tombe geweest?
heeft ook wel iets intressants, moest meteen aan die ruimte in dat kasteel van de SS denken:Wulfzburg ofzo.
Nick
Lid

Bericht door Nick »

militairmuseum schreef:heeft ook wel iets intressants, moest meteen aan die ruimte in dat kasteel van de SS denken:Wulfzburg ofzo.
Wevelsburg :wink:
Infanterie: Königin aller Waffen!
Harro
Lid
Lid

Re: Oradour-Sur-Glane

Bericht door Harro »

militairmuseum schreef:de majoor Dickman
Niet Dickman maar Diekmann. Sturmbannführer Adolf Diekmann (Magdeburg, 18.12.1914 - Bretteville, 30.06.1944 / SS-Nr. 309 894) commandant van I./PzGren.Rgt. "Der Führer".
militairmuseum schreef:De reden waarom de SS oradour platbrande is omdat het vezet:de marquis, enkele hoge SS officieren afslachte tijdens een hinderlaag. De dode officieren waren de hoogste SS officieren die omkwamen in de oorlog.
Hoe bedoel je "de hoogste"? Sturmbannführer Helmut Kämpfe (Jena, 31.07.1909 - Cheissoux, 10.06.1944) was maar een simpele majoor.
militairmuseum schreef:Ook zouden Elzasser soldaten deel hebben uitgemaakt van deze divisie. Deze Franse soldaten zouden gedwongen zijn om deel uit te maken van Lammerding's elitetroepen.
Gedwongen? Welnee. Dat wilden de Fransen graag doen geloven na de oorlog omdat ze niet wilden benadrukken dat veel Elzassers Duitsgezind waren en vrijwillig in de SS dienst namen.

Maar hoe dan ook een gruwelijk misdrijf.
Sjoerd
Lid

Re: Oradour-Sur-Glane

Bericht door Sjoerd »

militairmuseum schreef:
De dode officieren waren de hoogste SS officieren die omkwamen in de oorlog.
Naar mijn beste weten is Reinhard Heydrich de hoogste SS'er die door een aanslag om het leven is gekomen in de oorlog.

Volgens mij verwar je op dit punt Oradour-sur-Glane met het Tsjechische plaatsje Lidice dat de SS met de grond gelijk maakte vanwege de aanslag op Heydrich, die overigens plaats vond op 27 mei 1942.

Correct me if I'm wrong...
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
koen
Lid

Bericht door koen »

zie er erg intressant uit, zeker een plek om naar te gaan, want het op deze manier kom je toch nog dichter bij de oorlog, en het is gewoon het erg wat daar is gebeurd
koen
Lid

Bericht door koen »

nog een erg mooie site gevonden, frans hoef je niet te kennen is niet veel taal :p

http://membres.lycos.fr/jcrovell/oradour/page2.html
Michiel
Lid
Contacteer:

Bericht door Michiel »

Ik ben er anderhalf jaar geleden geweest, en was best wel indrukwekkend. Het verhaal had ik van tevoren gelezen, dus dan is het heel apart om daar tussen die ruïnes rond te lopen. Alleen jammer dat je in het hoogseizoen over de hoofden van de toeristen loopt, en er van de stilte die bij een monument als dit eigenlijk wel gepast zou zijn, weinig sprake is.

En ook apart, vorig jaar juli was ik in de Kongreßhalle in Neurenberg (maakte vroeger deel uit van de Reichsparteitaggelände, nu museum), en daar was toevallig een tentoonstelling over Oradour...
Alles hat ein Ende, nur die Wurst hat zwei.
militairmuseum
Lid

Sorry hoor Harro dat ik ook iemands naam verkeerd schrijf, ik kan ook wel eens wat vergeten.En dat over die elzassers stond daar in het museum te lezen dus dat hoef je me ook niet kwalijk te nemen,ik zeg ook niet dat het is: tussen zouden en zijn zit een verschil.

En ook haal ik de 2 plaatsjes niet door elkaar hoor(ben er tenslotte al tig keer geweest), je mag het daar op de muur lezen dat oradour werd aangevallen door een aanval op een konvooi en er staat ook in het museum dat het de hoogste SS officieren waren die gevangengenomen en daarna vermoord waren.
heydrich is meteen gestorven door een aanslag, er zijn wel meer SS officeren omgekomen in de oorlog hoor,spreekt voor zich.Veel SS ers die zich wilde overgeven werden uberhaupt alsnog kapot geschoten omdat het zulke schoften waren.
Laatst gewijzigd door militairmuseum op 08 mar 2006, 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Ik neem je niests kwalijk, ik corrigeer gewoon een aantal fouten in je tekst. Zoals ook hieronder...
militairmuseum schreef:De meeste SS ers die zich wilde overgeven werden uberhaupt alsnog kapot geschoten omdat het zulke schoften waren.
Interessant dat jij hier de geallieerden van oorlogsmisdaden beticht. Maar wat je zegt klopt niet. Waffen-SS'ers kwamen gewoon in krijgsgevangenschap omdat veruit de meeste gewoon soldaten waren.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Cas
Lid

Bericht door Cas »

Bestaat er niet een foto van duitsers in dit dorp die er bijgeschreven hadden "Zu Erinnerung nach getane Arbeid" of iets dergelijks ?
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
gvdbor
Lid
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

En vandaag is het weer 10 juni, 62 jaar later, en ook weer prachtig weer. Net als toen.

Voor wie geinteresseerd is; ik heb op mijn site een presentatie over Oradour staan:

http://home.hetnet.nl/~g.vandenbor/oradoursurglane.wmv
Jim
Lid
Ontvangen: 28 keer

Bericht door Jim »

Harro schreef:Ik neem je niests kwalijk, ik corrigeer gewoon een aantal fouten in je tekst. Zoals ook hieronder...
militairmuseum schreef:De meeste SS ers die zich wilde overgeven werden uberhaupt alsnog kapot geschoten omdat het zulke schoften waren.
Interessant dat jij hier de geallieerden van oorlogsmisdaden beticht. Maar wat je zegt klopt niet. Waffen-SS'ers kwamen gewoon in krijgsgevangenschap omdat veruit de meeste gewoon soldaten waren.
Ik vrees je te moeten teleurstellen Harro.
Er zijn inderdaad veel SS-ers na gevangenname door de geallieerden doodgeschoten! In het boek van Leo Heaps (voormalig luitenant) "De gans is gevlogen" beschrijft hij hoe een groep ss-ers gevangen genomen door een aantal Canadezen werd meegenomen. En hij die gevangenen later met doorgesneden keel terug gevonden.
Het is helaas een feit dat ook geallieerde militairen zich niet altijd aan de (oorlogs) regels hebben gehouden.
Net nog de topic bekeken met indrukwekkende foto's en daar stonden ook foto's bij van Amerikanen die SS-ers aan het executeren waren die opgepakt waren nabij een concentratie kamp.
Joachim Peiper
Lid

Bericht door Joachim Peiper »

super indrukwekkend gvdbor.....

Mooi, echt mooi gemaakt.
Plaats reactie